Monday, October 2, 2017

Diploma pengurusan ladang UITM

Diploma pengurusan ladang ada ditawarkan di UITM, boleh rujuk laman web rasmi Uitm untuk melihat cawangan Uitm yang menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM. Antaranya Uitm Cawangan jengka ada menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM.


Syarat kemasukkan  Diploma pengurusan ladang UITM.
Syarat Am: Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dengan mendapat LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu DAN lulus Sejarah (Mula diguna pakai SPM 2013)

Untuk mengetahui syarat masuk bagi lepasan SPM untuk kursus Diploma pengurusan ladang UITM. secara lebih lanjut sila baca di sini http://pengambilan.uitm.edu.my/e-syarat/2014 

Program Diploma Pengurusan Ladang ini dibentuk bagi memenuhi keperluan tenaga kerja dalam bidang perladangan yang terlatih dan berkemahiran dalam menguruskan hal-hal berkaitan. Kurikulum program yang dibentuk adalah seimbang antara pengetahuan teori serta amali praktikal di ladang. Para pelajar diberi pendedahan kepada pengetahuan pengurusan ladang yang lengkap dari pelbagai aspek seperti sains tanah, kawalan perosak tanaman, entomologi, keusahawanan, perakaunan, landskap, tanaman industri seperti sawit dan getah, tanaman sayuran dan sebagainya. Ia dilengkapi dengan program ko-kurikulum dan kemahiran insaniah bagi membentuk pelajar yang mempunyai sahsiah diri yang tinggi serta menanam sifat kepimpinan.

Kerjaya  Lulusan Diploma Pengurusan Ladang
Berkerja disektor pertanian dan perladangan di sektor swasta dan kerajaan.

Semak jawatan kosong Lulusan Diploma Pengurusan Ladang kat sini 

Baca sembang-sembang kerjaya Lepasan Diploma Pengurusan Ladang Kat sini 

Nak tahu tentang kisah kerja pengurusan ladang klik sini

Tq...

Tuesday, August 22, 2017

Ucapan pelancaran Guru Besar sempena Program Rajinlah adik kesekolah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah

Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah

Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat

Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .

Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.



Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................

Sekian Terima Kasih










CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM

CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM


Pengurusan
1. Memastikan 85% guru PAJSK menghadiri Kursus PAJSK peringkat daerah.
2 Memastikan 95% guru mengemaskini markah PJASK dan SEGAK mengikut jajaran masa yang ditetapkan.
3 Memastikan 100% laporan aktiviti unit kokurikulum disediakan setiap bulan mengikut standard yang ditetapkan.
4 Memastikan semua perjumpaan unit, persatuan, badan beruniform dan sukan permainan dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
5 Memastikan 5 murid dapat mewakili sekolah dalam aktiviti perkhemahan ke peringkat daerah.
6 Memastikan satu pingat emas diperoleh dalam salah satu pertandingan permainan peringkat daerah.
7 Memastikan 2 orang murid dapat mewakili sekolah dalam pertandingan catur peringkat negeri.
8 Memastikan 5 atlet dapat mewakili sekolah dalam pertandingan peringkat daerah.
9 Memastikan 2 orang pemain sofbal sekolah dapat mewakili negeri ke peringkat kebangsaan.
10 Memastikan 1 pasukan badan berunifom dapat menyertai aktiviti perkhemahan peringkat daerah
11 Memastikan sukan memanah sekolah dapat mewakili daerah ke peringkat negeri.
12 Memastikan empat jaguh daripada tujuh kejohanan sukan peringkat daerah dapat dilahirkan.
13 Memastikan enam orang atlet sekolah dapat mewakili sekolah di peringkat negeri.
14 Memastikan purata tahunan kehadiran murid dalam aktiviti Persatuan Badan Beruniform, Kelab/Persatuan dan Sukan/Permainan mencapai 95%
15 Memastikan 80% murid yang menyertai sukan daerah mendapat sijil kecemerlangan dalam bidang sukan yang disertai.


PdP
16  Memastikan 25 daripada 30 murid 4 Mulia lulus dalam mata pelajaran B Melayu pada peperiksaan akhir tahun.

17 Memastikan 100% murid 5 Tawakkal lulus dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada peperiksaan akhir tahun

Monday, August 14, 2017

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran

PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai

Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa


Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran

Wednesday, August 9, 2017

Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4

Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 dugunaka oleh gur subjek. Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4, Boleh muat turun Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 di pautan dibawah
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc

Tuesday, August 8, 2017

Teks ucapan merdeka oleh Guru Besar 2017

Selamat Pagi, “Salam 1 Malaysia”, Selamat Menyambut Bulan Kemerdekaan warga SK  .......
Yang Dihormati ………………………………………, Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum.
 Yang Dihormati ……………………………………………….., Penolong Kanan Hal Ehwal Murid.
 Yang Dihormati ………………………………………………., Penolong Kanan Kokurikulum.

Guru-guru  dan murid-murid yang dikasihi
Terlebih dahulu saya berasa gembira kerana kita dapat bersama-sama berkumpul pada hari ini sempena Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ..........  bagi tahun 2017. Sememangnya, kita sebagai rakyat di negara ini sangat bertuah kerana terus dikurniakan suasana kehidupan yang aman, harmoni dan sejahtera.

Guru-guru dan murid sekalian,
Pada tanggal 31 Ogos 2017 nanti, genaplah negara kita menyambut kemerdekaan untuk kali ke-60. Namun, saya percaya, dalam usia kemerdekaan yang baru melebihi setengah dekad, masih terdapat sebilangan masyarakat khususnya golongan generasi muda yang kurang arif mengenai peranan dan erti sebenar kemerdekaan yang telah dikecapi ini.

Guru-guru dan murid sekalian,
Tema Hari Kemerdekaan 2017 Malaysia..Negaraku Sehati Sejiwa- Melambangkan perpaduan antara Sabah, Sarawak dan Semenangjung. Negaraku Sehati sejiwa turut membawa maksud bersama membantu antara satu sama lain jika sesebuah negeri mengalami malapetaka.

Guru-guru dan murid sekalian,
Sebelum mengakhiri ucapan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan syabas dan tahniah kepada ahli jawatankuasa penganjur yang telah bertungkus lumus untuk menjayakan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ..........bagi tahun 2017

Sehubungan itu, saya dengan sukacitanya merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ............ bagi tahun 2017.


Sekian, terima kasih.

Tuesday, August 1, 2017

Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang

Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang

Bagi yang berminat untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan satu sekolah-sekolah Menegah Agama (JAIP) di Negeri Pahang Bagi sesi 2014,
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.

Sila ke  http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.

Thursday, July 27, 2017

SSQS PAHANG

SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG  SSQS PAHANG SSQS PAHANG
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/

Friday, July 21, 2017

Doa mesyuarat

Ya Allah, sempena Majlis pada hari ini, kami menadah tangan memohon rahmat dan keberkatan serta petunjuk kepada kami Ya Allah .

Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.

Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.

Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai

Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.

Wednesday, July 12, 2017

SISTEM MAKLUMAT PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SMPK)

SISTEM MAKLUMAT PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SMPK)

https://smpk.moe.gov.my/ 

portal pembelajaran iab

KLIK SINI PORTAL  PEMBELAJARAN IAB NPQEL 
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php 

portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab

Portal institut aminuddin baki


Institut Aminuddin Baki (IAB) adalah sebuah institusi latihan kepimpinan dan pengurusan pendidikan bagi membangunkan keupayaan pengurus dan pemimpin pendidikan di semua peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sejarah penubuhan IAB yang dahulunya adalah dikenali sebagai Malaysian Educational Staff Training Institute (MESTI) pada Mac 1979.

http://iab.moe.edu.my/

BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.


Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf

Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja

Download Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja 

Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;

Kebenaran untuk meninggalkan pejabat ini boleh diberi bagi tujuan menyelesaikan urusan persendirian pegawai yang terpaksa dilakukan dalam waktu bekerja. Pegawai hendaklah memberi keutamaan kepada tugas dan tanggungjawabnya sekiranya urusan persendirian tersebut boleh diselesaikan menerusi perkhidmatan atas talian atau perkhidmatan yang disediakan di luar waktu bekerja;

Pegawai Penyelia hendaklah menggunakan budi bicaranya untuk memberi kebenaran kepada pegawai meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja bagi urusan persendirian setelah mengambilkira kepentingan perkhidmatan;

http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf

Monday, July 3, 2017

Wednesday, June 28, 2017

apdm

apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm 
http://apdm.moe.gov.my/

Penialaian Bersepadu Elearning IAB

Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/

Tuesday, June 20, 2017

Login Tapir Hero

Uji Lari DCS Tapir Hero dipautan ini

Klik sini untuk ke Tapir Hero
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi. 

login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero 

Ujian Tapir Tahun 6


Uji Lari DCS Tapir Hero dipautan ini

 http://best.moe.edu.my/dcs/account/login?return=/dashboard/home

Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.

















Panduan Tapir Guru Lihat sini 







Penilaian Bersepadu pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP

Login Penilaian Bersepadi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan PBPPP di pautan  https://eprestasi.moe.gov.my/  

PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM

















Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP

Contoh laporan sandaran NPQEL

Contoh laporan sandaran NPQEL

BAB 2

PERANCANGAN PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH

2.1          Kajian keperluan
Peratus kehadiran walaupun menunjukkan berlaku peningkatan tetapi masih tidak mencapai tahap 95% seperti yang dihasratkan oleh PPD, JPN dan KPM. Tidak hadir ke sekolah adalah satu amalan biasa bagi segelintir murid sekolah. Murid-murid yang sering ponteng ke sekolah kebanyakannya murid yang sama. Penyelidik merasakan perlu dibuat kajian keperluan sebelum melaksanakan program yang berkesan bagi mencapai target 95% kehadiran murid kesekolah. Program ini perlu dirancang dan perlu mendapat sokongan dari pihak sekolah.
Kepentingan  kajian ialah membantu sekolah merangka satu program yang dapat meningkatkan kehadiran murid kesekolah. Kajian ini terbatas kepada perkara berikut:
Responden hanya kepada murid yang terlibat ponteng sekolah
Lokasi kajian hanya di  SK …………………………….
Pemerhatian dilakukan berdasarkan kelas yang banyak terlibat masalah ponteng
Masa kajian adalah singkat terhad kepada 8 minggu sahaja.

Senarai masalah:-
Peratus kehadiran murid tidak melepasi 95%. Isu ini adalah besar kerana pihak sekolah masih lagi belum mencapai KPI  Kementerian Pendidikan iaitu sekurang-kurangnya kehadiran melepasi 95%.

Kadar ponteng dikalangan murid adalah masih tinggi. Terdapat sebilangan murid yang sering tidak hadir kesekolah. Murid ini adalah murid yang sama dan kes ini adalah kes berulang.

 Download sini Contoh laporan sandaran

Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL

Contoh laporan tanda Aras NPQEL

Laporan penandarasan NPQEL diwajibkan bagi setiap peserta NPQEL. Laporan penandaarasan disediakan bersasarakan program penandarasan yang telah dibuat disekolah terpilih selama duan minggu.Laporan penandarasan mesti disediakan oleh setiap peserta npqel.

Download Contoh laporan tanda aras NPQEL  

Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL

Semakan SAPS ibubapa

Semakan SAPS ibubapa di pautan ini
 https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php

Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.











Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa  Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa

GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAH KEPADA MURID SEKOLAH

SURAT PEKELILING IKHTISAS BlL. 12/2004 GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAHKEPADA MURID SEKOLAH 

(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.

(B) PELAKSANAAN
 i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
 iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
 iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.

 (C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
 iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.

Login e prestasi guru

Login e prsetasi di pautan ini https://eprestasi.moe.gov.my/  

PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).













Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru 

Friday, June 16, 2017

KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH

KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA  HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH

PENGENALAN
Dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”
Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, jil. 5, ms. 270-271.

OBJEKTIF
Mengingati dan menghayati Hari raya aidil fitri
Menanamkan dan memupuk minat mencintai hari kebesaran islam.
Menghubungkan silaturahim dan bermaafan diantara warga sekolah sempena hari raya

KUMPULAN SASARAN
Semua warga sk..........................

TARIKH PELAKSANAAN
Tarikh :
Hari:

ATUCARA
08.00 pagi- Murid mengambil tempat
                   Ucapan Pengerusi majlis
                   Bacaan doa
                   Ucapan Guru Besar
                   Ucapan YDP PIBG
          
10.40  pagi-Jamuan Raya
                   Bersurai

PERUNTUKAN
Pibg/ Sekolah/ kelab guru kakitangan/ sumbangan perseorangan

ANGGARAN BELANJA
Jamuan Murid                             RM...... X ........... orang = RM
Jamuan Guru/ kakitangan/ tetamu RM..... X ........... orang = RM
Lain-lain
Jumlah Besar = RM

AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Pembaca  Doa:
Juruacara Majlis:
Persiapan Dewan:
Jamuan
Siaraya:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Pentas
Buku Program:
Disiplin Dan keselamatan

PENUTUP

Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan dapat memberi impak kepada warga sekolah

Wednesday, June 14, 2017

PAJSK ONLINE

PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID SILA KE PAUTAN INI https://pajsk.moe.gov.my/index.php 

PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK  MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID

Saturday, June 10, 2017

Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018

Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018

Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .




Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.

https://tls.moe.gov.my/login.php

Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018

Tuesday, May 30, 2017

STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)

STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2) 

Mewujudkan Fail SKPMg2
Fail induk
Fail Pengurusan Kurikulum/ panitia
Fail Hem
Fail Kokurikulum
Fail Pencerapam PdPc

Monday, May 8, 2017

surat makluma gotong royong sekolah

Ibu Bapa / Penjaga
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................


Tuan,


MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6


Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.

2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Tempat : SK
Pakaian : Pakaian sukan sekolah


3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.



Sekian, terima kasih.

standard kompetensi digital

Pelaksanaan standard kompetensi digital...sekolah yang termasuk dalam senarai yang perlu melengkapkan ujian di link http://best.moe.edu.my

Tuesday, May 2, 2017

ETUKAR BUKAN GURU




TUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU ETUKAR BUKAN GURU 

Permohonan etukar bukan guru, unutk kakitangan AKS yang bertugas dikemenerian pendidikan.

Permohonan etukar bukan guru dibuka untuk permohonan.

klik sinihttp://etukar.moe.gov.my/

Sunday, April 30, 2017

Soalan pendidikan kesihatan tahun 4

Soalan pendidikan kesihatan tahun 4

Pendidikan kesihatan Tahun 4 PKSR 1
Soalan 1 hingga 5..

Isi tempat kosong

Akil baligh adalah satu ……………………………….dalam hidup anda di mana tubuh badan anda 

berubah  dari seorang ……………………………….ke seorang dewasa. Perubahan-perubahan ini 

termasuklah perubahan………………………………..  angota tubuh badan.  Ia disebabkan bahan kimia  di dalam badan yang dipanggil…………………………….. erkembangan………………………… berlaku sebelum umur 8 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 9 tahun bagi kanak-kanak lelaki

 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4



Saturday, April 29, 2017

Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017

Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 





Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4

Friday, April 21, 2017

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan terbahagi kepada dua;

i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain



ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG

Epstein Model
 Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
 Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
 Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
 Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
 Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
 Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education

Tuesday, April 18, 2017

Teknik 5 Why Penyelesaian masalah

5 Why -Hubungan sekolah dengan PIBG
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah

Why :hubungan sekolah dan PIBG rengang.
Why: tiada kerjasama
Why: sekolah tidak dapat menenuhi kehendak PIBG
Why: mempunyai pendapat yang berbeza
Why: kurang aktiviti bersama
Why: ????

..Tak buat aktiviti


Jadi: kena buat aktiviti bersama

Saturday, April 1, 2017

Permohonan kolej komuniti

1.Permohonan kolej komuniti kursus sepenuh masa kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html  



2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html

SEMAK PERJALANAN KELUAR NEGARA

Warganegara Malaysia yang ingin menyemak status untuk mendapatkan kemudahan Imigresen bagi permohonan dokumen perjalanan dan perjalanan ke luar negara.

SEMAK KAT DI PAUTAN INI
http://sspi2.imi.gov.my/

Wednesday, March 29, 2017

SEMAK EJAAN ANDA

Cara mudah menyemak ejaan..
sangat mudah anda hanya pertu taip di kotak carian goole.
Ia akan menampakan cadangan hasila ejaan yang tepat.. rujuk gambar dibawah

contoh semak ejaan "penambah baikkan"




atau boleh  semak ejaan, boleh link


LOGIN EMEL 1GOVUC

LOGIN EMEL 1GOVUC KAT SINI 

 EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC 
 EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC 

Thursday, March 23, 2017

Isu Pengajaran dan Pembelajaran

 Isu Pengajaran dan Pembelajaran


1.             Pengajaran berpusatkan guru bukan murid;

2.             Guru banyak bersyarah/berleter(?);

3.             ABM kurang digunakan, ada yang tidak sesuai;

4.             Pendekatan tidak pelbagai-banyak chalk&talk;

5.             Banyak memberi pengetahuan kurang pemudahcara

6.             Menggunakan kaedah kelas;

7.             Tidak mengambil kira kepelbagaian potensi murid;

8.             Pemulihan & pengayaan kurang dijalankan;

9.             stimulus-response-conditioning, prinsip-prinsip utama P&P jarang digunakan

10.          Penilaian impak tidak tepat/tiada pemulihan

11.          Soalan-soalan menguji dayaingatan sahaja;

12.          Murid kurang peluang mengeluarkan pendapat & bersoaljawab;

13.          Aktiviti P&P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuan tambahan;


14.          Tidak banyak berfikir tentang sesuatu perkara;

Perkara-perkara yang yang perlu direnungkan oleh seseorang guru dan juga diambil perhatian oleh seorang penyelia:


1.Adakah program pencerapan mengembangkan pengajaran dan pembelajaran anda?

2.Apakah pencerapan boleh meningkatkan kesedaran anda tentang kelebihan dan kelemahan pengajran dan pembelajaran anda?

3.Adakah ianya meningkatkan kesedaran tentang penelitian anda dalam proses P&P?

4.Apakah pencerapan telah menyebabkan anda mencuba satu atau lebih teknik mengajar yang baru?

5.Apakah ianya meningkatkan gaya pengajaran dan masalah setiap pelajar?

6.Apakah pencerapan mendorong anda untuk melakukan perubahan gaya pengajaran anda?

7.Apakah sesi pencerapan dan perbincangan dengan penyelia membei manfaat kepada anda?

8.Apakah komen dan idea yang telah diberikan oleh penyelia?

9.Menurut pendapat anda, adakah program pencerapan di sekolah anda efektif?



PENYELIAAN SEKOLAH


PENGENALAN

Dunia pendidikan masa kini penuh dengan cabaran. Untuk mendapatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kelas guru hendaklah memainkan peranan masing-masing dengan berkesan. Guru yang baik dan pengajaran yang baik adalah nadi dan tenaga penggerak sebuah sekolah berkesan. Oleh itu, satu daripada faktor kejayaan di bilik kelas ialah penyeliaan yang sistematik dan berkesan. Perkembangan penyeliaan, penilaian dan kajian semula adalah satu proses berterusan yang melibatkan pengumpulan dan analisis maklumat tentang prestasi pekerjaan individu berdasarkan kriteria yang kukuh dan difahami. Walau bagaimanapun faktor penentu ukuran kejayaan sesuatu penyeliaan itu bergantung kepada keberkesanannya dan kedua-dua pihak iaitu guru serta penyelia dapat merasa suatu kepuasan dalam tugasan mereka di samping berjaya mengatasi segala masalah pengajaran dan pembelajaran. Penyeliaan Klinikal pula adalah satu pendekatan yang dapat merangkumi semua aspek di dalam penyeliaan yang sepatutnya dilakukan kini. Ia termasuk falsafah yang kukuh, polisi dan prosedur yang terdahulu diberikan kepada staf yang melibatkan interaksi dan dialog.

SIAPAKAH PENYELIA?

Menurut Raymond (2004), penyelia adalah seseorang yang mempunyai deskripsi tugas merancang, mengagih tugas, mengarah, memberi kerjasama, membuat penyelesaian masalah, memilih dan melatih, memotivasi, menasihat, memperbaiki, mengurus tekanan dan mengawal kemajuan.

Di peringkat sekolah, sesiapa sahaja yang terlibat dengan fungsi dan proses penyeliaan (pendidik di semua peringkat) boleh dianggap sebagai penyelia.

(Catatan: Di sekolah ‘title’ penyelia dan pentadbir biasanya sinonim. Tetapi, yang ditekankan di sini ialah sesiapa yang bertanggungjawab terhadap penyeliaan)


OBJEKTIF PENYELIAAN

Menurut Good et.al. (1973), d i antara tujuan penyeliaan adalah untuk membina usaha-usaha berterusan dalam menyediakan program pendidikan yang berkualiti tingggi bagi pelajar.
Sergiovani & Starratt menyatakan bahawa, “the purpose of supervision is to help increase the opportunity and the capacity of schools to contribute more effectively to students academic success”.

Secara khususnya penyeliaan mempunyai objektif untuk menghasilkan kaedah yang lebih baik untuk proses pengajaran dan pembelajaran.

PENGERTIAN PENYELIAAN

Menurut Harris (1985) penyeliaan ialah apa-apa yang dibuat oleh kakitangan sekolah terhadap manusia dan benda yang terdapat di dalamnya bagi mengekal atau mengubah perjalanan untuk mempengaruhi secara langsung pencapaian matlamat pengajaran dan pembelajarannya.

Wan Mohd. Zahid B. Wan Mohd Nordin (1987), menyaran bahawa, penyeliaan merupakan proses memerhati, membimbing dan memberi maklum balas kepada aktiviti professional oleh penyelia ke atas stafnya.

Glickman (1990) berpendapat bahawa penyeliaan ialah suatu fungsi yang menyatukan semua elemen pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan sesebuah sekolah sebagai suatu pergerakan yang menyeluruh bagi mencapai matlamatnya.

MAKNA PENYELIAAN PENGAJARAN DAN BIDANG TUGASNYA

Menurut Glickman (1991) pula penyeliaan pengajaran adalah sejenis penyeliaan yang dinamik dalam proses pendidikan yang bertujuan untuk mempertingkatkan lagi mutu pengajaran. Dalam erti kata lain, setiap penyeliaan perlu membawa perubahan yang positif untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.

Menurut Glickman, Gordon & Ross-Gordon (2001), ciri-ciri sebuah sekolah yang berjaya adalah dengan seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan komited kepada proses, fungsi dan tugas penyeliaan. Di sebalik setiap sekolah yang berjaya adalah program penyeliaan yang berjaya.




PANDANGAN-PANDANGAN MENGENAI KAEDAH PENYELIAAN KLINIKAL

Menurut Ibrahim (2001) penyeliaan adalah penting untuk memberi guru maklum balas dan maklumat yang berkaitan dengan peristiwa di adalam bilik kelas untuk mereka mempertingkatkan mutu pengajaran pada masa akan datang. Ianya melibatkan

i. Lawatan ke bilik kelas

ii. Menangani masalah spesifik dalam pelakasanaan Kurikulum Operasi

iii. Penyelia berkomunikasi sebagai rakan professional

iv. Guru (yang diselia) mengenal pasti masalah

v. Penyelia membantu menganalisis masalah

Serigiovanni & Starratt (2007) mengutarakan pendapat bahawa ‘clinical supervision refers to face-to-face interaction with teachers with the intent of improving instruction and increasing professional growth’.

PENYELIAAN KLINIKAL

GARIS PANDUAN UMUM KERJA RUMAH

PENYEDIAAN REKOD MENGAJAR

Friday, March 3, 2017

Pendaftaran Tahun 1 online 2018

Pendaftaran Tahun 1 online 2018
Sistem Pendaftaran Atas Talian KPM merupakan satu gerbang untuk melakukan transaksi berkaitan permohonan kemasukan ke sekolah dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia.Pendaftaran Tahun 1 online 2018

Friday, February 17, 2017

INSTITUT AMINUDDIN BAKI

INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI  
KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/ 
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,  

KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL 

INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI, INSTITUT AMINUDDIN BAKI  PORTAL INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI. PORTAL AIB,PORTAL IAB,PORTAL IAB,PORTAL IAB EPEMBELAJARAN PORTAL IAB,EPEMBELAJARAN PORTAL IAB

Thursday, February 9, 2017

PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL

KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL 
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php



PORTAL IAB INSTITUT AMINUDDIN BAKI  KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/

PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...