1.
Pengajaran
berpusatkan guru bukan murid;
2.
Guru
banyak bersyarah/berleter(?);
3.
ABM
kurang digunakan, ada yang tidak sesuai;
4.
Pendekatan
tidak pelbagai-banyak chalk&talk;
5.
Banyak memberi
pengetahuan kurang pemudahcara
6.
Menggunakan
kaedah kelas;
7.
Tidak
mengambil kira kepelbagaian potensi murid;
8.
Pemulihan
& pengayaan kurang dijalankan;
9.
stimulus-response-conditioning, prinsip-prinsip utama P&P jarang digunakan
10.
Penilaian
impak tidak tepat/tiada pemulihan
11.
Soalan-soalan
menguji dayaingatan sahaja;
12.
Murid
kurang peluang mengeluarkan pendapat & bersoaljawab;
13.
Aktiviti
P&P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuan tambahan;
14.
Tidak
banyak berfikir tentang sesuatu perkara;