a.senarai arahan atau tatacara untuk diikuti supaya komputer boleh melakukan tugas
b.senarai arahan atau tatacara untuk penguna komputer
c.senarai alatan komputer untuk diikuti supaya sesuatu matlamat tercapai.
2.Yang manakah beriku adalah perkakasan digital?
a.Pemain DVD
b.Congkak
c.Layang-layang
3.Atur cara komputer dihasilkan dengan menggunakan........................
a.bahasa melayu
b.bahasa pengaturcaraan
c.bahasa inggeris
4.Proses menghasilkan atur cara komputer dikenali sebagai ......................................
a.pembaikkan komputer
b.penggunaan komputer
c.pengaturcaraan komputer
5. Yang manakah Bukan contoh bahasa pengaturcaraan?
a.JAVA Script,
b.Visual Basic,
c.Seni Visual
<html> <head> <title>This is a title</title> </head>
6.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................
a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML
7.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................
a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML
b.Algoritma
c.Arahan
9.Gambarajah diatas ialah .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod
i. Mula.
ii. Masuk semua bahan kecuali pewarna dan minyak.
iii. Kacau sampai sebati.
iv.Kukus selama 5 minit.
v Tamat.
10. Aturan diatas diatas adalah contoh .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod
11.Aplikasi pengaturcaraan yang digunakan untuk membina satu
program seperti multimedia, animasi, permainan, simulasi dan sebagainya.
a.Open office
b.Scratch
c.Microsoft word
soalan 12-15 berdasarkan gambar dibawah
....
12.Apakah fungsi Duplicate
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
13.Apakah fungsi Delete
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
15.14.Apakah fungsi save to local file
Isi tempat kosong
Susun Contoh Pseudokod berikut dengan betul
26.............................................................................................
c.HTML
7.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................
Private Sub Form_Load() Count = 0 Timer1.Interval = 1000 ' units of milliseconds End Sub
a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML
8............................................. ialah satu set aturan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Aturan ini bertertib, jelas dan berkesan untuk menyelesaikan masalah
tersebut.
a.Matematikb.Algoritma
c.Arahan
9.Gambarajah diatas ialah .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod
i. Mula.
ii. Masuk semua bahan kecuali pewarna dan minyak.
iii. Kacau sampai sebati.
iv.Kukus selama 5 minit.
v Tamat.
10. Aturan diatas diatas adalah contoh .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod
a.Open office
b.Scratch
c.Microsoft word
soalan 12-15 berdasarkan gambar dibawah
....
12.Apakah fungsi Duplicate
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
13.Apakah fungsi Delete
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
14.Apakah fungsi hide
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok
15.14.Apakah fungsi save to local file
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.membenarkan pengguna menyimpan sprite termasuklah script sprite tersebut
Bahagian B
Isi tempat kosong
b.memadam
c.membenarkan pengguna menyimpan sprite termasuklah script sprite tersebut
Bahagian B
Isi tempat kosong
JAVA Script
MS Visual Basic
HTML (Hypertext Markup Language)
Action Script
|
ALIRAN
PENYAMBUNG
INPUT / OUTPUT
MULA / TAMAT
PROSES
PILIHAN
|
Susun Contoh Pseudokod berikut dengan betul
Mula
Masukkan kopi ke dalam cawan
Masukkan air panas ke dalam cawan
Tamat
Masak air
Masukkan gula
|
26.............................................................................................
27............................................................................................
28............................................................................................
29............................................................................................
30............................................................................................
31.............................................................................................
..........................................................................................................................
JAWAPAN
1.a
2.a
3.c
4.c
5.c
6.c
7.c
8.b
9.a
10.c
11.b
12.a
13.b
14.c
15.c
26.Mula
27.Masak air
28.Masukkan kopi ke dalam cawan
29Masukkan gula
30.Masukkan air panas ke dalam cawan
31.Tamat
Isi tempat kosong dengan jawapan dibawah nagi penerangan
bagi setiap bahagian aplikasi pengaturcaraan SCRATCH:
Kawasan dimana atur cara bagi sprite dibina dengan
meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.
Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam projek.
Menyediakan capaian kepada arahan yang membolehkan
interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.
Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang telah
dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.
|
..........................................................................................................................
JAWAPAN
1.a
2.a
3.c
4.c
5.c
6.c
7.c
8.b
9.a
10.c
11.b
12.a
13.b
14.c
15.c
26.Mula
27.Masak air
28.Masukkan kopi ke dalam cawan
29Masukkan gula
30.Masukkan air panas ke dalam cawan
31.Tamat
32.Scripts Area : Kawasan dimana atur cara bagi sprite
dibina dengan meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.
33.Stage : Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang
telah dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.
3.Sprite List : Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam
projek.
35.Toolbar : Menyediakan capaian kepada arahan yang
membolehkan interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.