Thursday, May 19, 2016

SOALAN TMK TAHUN 6 2016

1.Atur cara komputer adalah satu ...........................................................
a.senarai arahan atau tatacara untuk diikuti supaya komputer boleh melakukan tugas
b.senarai arahan atau tatacara untuk penguna komputer
c.senarai alatan komputer untuk diikuti supaya sesuatu matlamat tercapai.

2.Yang manakah beriku adalah  perkakasan digital?
a.Pemain DVD
b.Congkak
c.Layang-layang

3.Atur cara komputer dihasilkan dengan menggunakan........................
a.bahasa melayu
b.bahasa pengaturcaraan
c.bahasa inggeris

4.Proses menghasilkan atur cara komputer dikenali sebagai ......................................
a.pembaikkan komputer
b.penggunaan komputer
c.pengaturcaraan komputer

5. Yang manakah Bukan  contoh bahasa pengaturcaraan?
a.JAVA Script,
b.Visual Basic,
c.Seni Visual

<html>
  <head>
    <title>This is a title</title>
  </head>

6.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................
a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML


7.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................

Private Sub Form_Load()
    Count = 0
    Timer1.Interval = 1000 ' units of milliseconds
End Sub

a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML

8............................................. ialah satu set aturan untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Aturan ini bertertib, jelas dan berkesan untuk menyelesaikan masalah tersebut.
a.Matematik
b.Algoritma
c.Arahan





















9.Gambarajah diatas ialah .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod




i. Mula.
ii. Masuk semua bahan kecuali pewarna dan minyak.
iii. Kacau sampai sebati.
iv.Kukus selama 5 minit.
v Tamat.

10. Aturan diatas  diatas adalah contoh  .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod

11.Aplikasi pengaturcaraan yang digunakan untuk membina satu program seperti multimedia, animasi, permainan, simulasi dan sebagainya.
a.Open office
b.Scratch
c.Microsoft word


soalan 12-15 berdasarkan gambar dibawah











....





12.Apakah fungsi Duplicate
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok


13.Apakah fungsi Delete
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok

14.Apakah fungsi hide
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok


15.14.Apakah fungsi save to local file
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.membenarkan pengguna menyimpan sprite termasuklah script sprite tersebut


Bahagian B

Isi tempat kosong


JAVA Script 

MS Visual Basic 

HTML (Hypertext Markup Language) 

Action Script

















Isi tempat kosong




ALIRAN

PENYAMBUNG

INPUT / OUTPUT

MULA / TAMAT

PROSES

PILIHAN






Susun Contoh Pseudokod  berikut dengan betul



Mula 

Masukkan kopi ke dalam cawan 

Masukkan air panas ke dalam cawan 

Tamat 

Masak air 

Masukkan gula 




26.............................................................................................

27............................................................................................

28............................................................................................

29............................................................................................

30............................................................................................

31.............................................................................................


Isi tempat kosong dengan jawapan dibawah nagi penerangan bagi setiap bahagian aplikasi pengaturcaraan SCRATCH:


Kawasan dimana atur cara bagi sprite dibina dengan meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.

Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam projek.


Menyediakan capaian kepada arahan yang membolehkan interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.


Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang telah dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.






..........................................................................................................................
JAWAPAN
1.a
2.a
3.c
4.c
5.c
6.c
7.c
8.b
9.a
10.c
11.b
12.a
13.b
14.c
15.c
















26.Mula
27.Masak air
28.Masukkan kopi ke dalam cawan
29Masukkan gula
30.Masukkan air panas ke dalam cawan
31.Tamat

32.Scripts Area : Kawasan dimana atur cara bagi sprite dibina dengan meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.

33.Stage : Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang telah dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.

3.Sprite List : Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam projek.



35.Toolbar : Menyediakan capaian kepada arahan yang membolehkan interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...