BAB 2
KAJIAN LITERATUR
2.1 Pendahuluan
Kajian Literatur atau tinjauan literatur merupakan
ulasan maklumat yang diperolehi daripada jurnal, buku, dokumen yang berbentuk laporan,
prosiding dan kajian-kajian lepas seperti tesis untuk sesuatu kajian baru. Kajian literatur amat penting kerana ia dapat memberikan idea dan hala tuju mengenai
penyelidikan yang akan dilakukan. Proses tinjauan ini adalah untuk mengenal
pasti sama ada sesuatu kajian yang dirancang telah dijalankan oleh pengkaji
lain. Ia disusun mengikut topik dan
berdasarkan tema atau kajian tersebut. Kajian literatur ini
dijalankan untuk meningkatkan lagi pemahaman tentang kajian yang dijalankan.
Tujuan
sesuatu kajian literatur adalah untuk :
i.
Memberi idea mengenai pembolehubah
ii.
Mengumpul maklumat mengenai kerja-kerja
penyelidikan yang telah dibuat.
iii.
Memperolehi makna dan hubungan antara
pembolehubah-pembolehubah.
iv.
Mengenalpasti masalah sebenar
v.
Membina hipotesis kajian
vi.
Merancang metodologi yang sesuai.
2.2 Kajian Literatur
Bab ini
menerangkan kajian literatur ke atas pelajar atau responden dari aspek
pelaksanaan dan pengamalan amalan-amalan sunat . Bab ini meliputi definisi
sunat, jenis – jenis amalan sunat dan
beberapa kajian lepas yang telah dijalankan oleh beberapa pengkaji. Melalui kajian ini pengkaji dapat melihat
tahap keberkesanan dan kecenderungan responden. Selain daripada itu kajian ini
juga dijalankan berdasarkan buku, jurnal dan
beberapa kajian lepas untuk melihat
hasil kajian serta mendapatkan maklumat yang terkini.
2.3 Definisi Sunat
Menurut Abu Nur
Muizuddin (2000), Asas Panduan Fardhu Ain Lengkap, menyatakan sunat
iaitu suatu perkara yang lebih baik dikerjakan oleh orang Islam yang
mukallaf, apabila mengerjakannya
mendapat pahala dan apabila meninggalkannya tidak berdosa, misalnya solat terawih, `solat id dan
lain-lain lagi. Manakala Sulaiman Endut (2002), Asas-Asas Fardhu Ain,
menyatakan sunat merupakan sesuatu perintah atau hukum jika dilakukan akan
mendapat ganjaran pahala dan jika ditinggalkan tidak berdosa seperti sembahyang
terawih. Kamus Dewan (2007: 1543), mendefinisikan perkataan sunat sebagai hukum
yang menggalakkan sesuatu perbuatan (dalam Islam) yang menjanjikan ganjaran
pahala jika dilakukan dan tidak berdosa jika ditinggalkan.
2.
4 Jenis-Jenis Amalan Sunat
2.4.1 Solat Sunat
Walaupun
"sunat" tetapi banyak perkara yang perlu diketahui mengenainya supaya
dapat diamalkan dengan sempurna. Solat sunat ialah ialah solat yang dilakukan
oleh seorang muslim dengan kerelaan hatinya sendiri, sama ada solat itu
dilakukan pada waktu malam ataupun pada waktu siang. Menurut Mohd Yaakub bin
Mohd Yunus (2008 ) menyatakan tentang solat sunat . Solat sunat terbahagi
kepada 4 jenis iaitu :
2.4.1.1 Solat Sunat Ghairu Muaakkadah
Yang dikatakan
solat sunat ghairu muaakkadah ialah solat-solat sunat yang tidak begitu kuat
anjuran untuk melakukannya. Solat tersebut ialah solat sunat sebelum Maghrib,
solat sunat sebelum Isyak dan solat sunat sebelum Asar. Termasuk juga ke dalam
kategori ini ialah solat Dhuha.
2.4.1.2 Solat Sunat Muakkad
Solat sunat
Muakkad ialah sembahyang sunat yang amat digalakkan untuk melakukannya, dan
sentiasa dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Solat sunat yang termasuk dalam solat
sunat muakkad ialah solat Rawatib iaitu 2 atau 4 rakaat sesudah Maghrib, 2
rakaat sesudah Isyak, 2 rakaat sebelum Subuh, solat Witir, solat Tarawih, solat
Aidil Adha dan beberapa jenis solat yang lain.
2.4.1.3 Solat Sunat Muqayyad
Solat sunat yang
dilakukan sebab berhubungan dengan suatu masalah. Dilihat dari sebabnya, maka
solat muqayyad ini terbahagi kepada 2, iaitu :
i.
Solat sunat yang disyariatkan sebagai
mengiringi solat-solat fardhu, yang dikenali juga dengan nama solat Rawatib.
ii.
Solat sunat yang disyariatkan bukan
sebagai pengiring bagi solat fardhu, seperti solat Dhuha, Witir dan
seumpamanya.
2.4.1.4 Solat Sunat Mutlaq
Solat sunat
mutlaq ialah solat yang dilakukan semata-mata kerana hendak melakukan amalan
sunat. Solat Sunat Mutlak ialah solat sunat yang tidak ditentukan waktunya dan
tidak ada sebab pun, bilangan rakaatnya juga tiada batasnya. Cara melakukannya
adalah seperti solat sunat yang lain. Untuk itu seseorang hanya memadai berniat
sahaja untuk melakukan solat tanpa menyebutkan nama solatnya
2.4.2
Puasa Sunat
2.4.2.1 Puasa
Enam Hari Pada Syawal
Sabda Rasulullah S.A.W.:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadan dan kemudian
meneruskannya dengan enam hari pada bulan Syawal, akan mendapat ganjaran
seolah-olah dia berpuasa setahun.
(Hadis Riwayat Muslim, Tarmizi, Abu
Daud, Ibn Majah).
Ibadat puasa
enam mempunyai pelbagai ganjaran dan kelebihan yang boleh diperolehi umat Islam
jika mereka merebut peluang melaksanakannya. Daripada Abu Ayub al-Ansari,
Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Sesiapa berpuasa Ramadhan kemudian diikuti
dengan puasa enam hari pada Syawal, maka puasanya itu seperti puasa sepanjang
masa”.
(Hadis Riwayat Muslim)
Ini bermakna
satu kebajikan digandakan sepuluh dan enam hari dengan ganjaran enam puluh
hari, Demikianlah dua belas bulan, iaitu setahun. (Mughni 3/173). Imam Nawawi
ketika mengulas hadis di atas berkata, “Ini adalah bukti jelas bagi Imam
Syafie, Imam Ahmad dan Daud menjadi alasan menggalakkan kita berpuasa enam hari
dalam bulan Syawal”. (Syarah Muslim 8/56). Ulama berbeza pendapat mengenai
puasa berturut-turut atau sebaliknya. Menurut Imam Abu Hanifah dan sebahagian
daripada ulama mazhab Syafie antaranya Abu Yusuf dan lain-lain mengatakan
bahawa dipisahkan adalah lebih baik dan disunatkan kerana dapat membezakan
dengan puasa penganut Kristian dan juga dapat meraikan kaum keluarga. (Maarif
Sunan Syarah Tarmizi 6/121).
Di antara
manfaat lain Puasa Enam Syawal adalah:
i.
Sebagai penampal terhadap segala
kekurangan amalan puasa di bulan Ramadhan.
ii.
Semua amalan mendekatkan diri kepada
Allah S.W.T. pada Ramadhan, tidak akan terputus dengan berlalunya bulan mulia
itu, selama mana seseorang muslim masih hidup.
iii.
Antara tanda puasa Ramadhan dimakbulkan
ialah mudah melakukan kebaikan demi kebaikan seperti berpuasa enam hari di
bulan Syawal.
iv.
Allah S.W.T. menjauhkan orang yang berpuasa
enam daripada api neraka dengan jarak tujuh puluh tahun.
v.
Puasa selepas Aidilfitri adalah antara
tanda kesyukuran atas nikmat pertolongan dan keampunan yang dianugerahkan Allah
ketika Ramadhan.
2.4.2.2 Puasa
Tasu’a (hari ke-9 Muharram)
Selain daripada berpuasa pada hari ‘Asyura ini, kita juga
digalakkan untuk berpuasa pada hari sebelumnya iaitu hari ke-9 Muharram. Ini
berdasarkan beberapa hadis sahih, antaranya ialah:
Daripada Ibn Abbas r.a berkata (maksudnya): “Ketika Rasulullah SAW berpuasa pada hari
‘Asyura, Baginda turut mengarahkan orang ramai supaya turut berpuasa. Lalu
mereka berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya hari ini adalah hari yang
dibesarkan oleh kaum Yahudi dan Nasrani. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi:
"Sekiranya di tahun depan, jika diizinkan Allah, kita akan berpuasa pada
hari ke-9". Ibn Abbas berkata: Tidak sempat munculnya tahun hadapan,
Rasulullah SAW wafat terlebih dahulu.”
(Riwayat
Imam Muslim)
Daripada Ibn Abbas r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW
bersabda (maksudnya): "Sekiranya aku
masih hidup hingga tahun hadapan, nescaya aku pasti akan berpuasa pada hari
ke-9".
(Riwayat
Muslim).
Imam al-Nawawi dalam menghuraikan hadis-hadis ini telah
menukilkan pendapat Imam al-Syafie dan ulamak di dalam mazhabnya, Imam Ahmad,
Ishak dan yang lain-lain bahawa mereka semua ini berpendapat bahawa disunatkan
berpuasa pada hari ke-9 dan hari ke-10, kerana Nabi SAW berpuasa pada hari
ke-10 (‘Asyura) dan berniat untuk berpuasa pada hari ke-9 (tahun berikutnya).
Imam al-Nawawi menyambung lagi: “Sebahagian ulamak berpendapat bahawa
kemungkinan sebab digalakkan berpuasa pada hari ke-9 dengan hari ke-10 ialah
supaya tidak menyamai dengan amalan kaum Yahudi yang hanya berpuasa pada hari
ke-10”. (al-Minhaj syarh Sahih Muslim(2000)
2.4.2.3 Puasa
Hari-Hari Putih
Iaitu pada 13, 14
dan 15 setiap bulan Islam. Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah S.A.W pernah
berpesan dengan tiga perkara:
“Puasa
tiga hari setiap bulan, dua rakaat solat Duha dan solat witir sebelum tidur”.
(Hadis Riwayat Bukhari).
Syekh Ruyani
berpendapat bahawa berpuasa tiga hari setiap bulan adalah sunat dan lebih afdal
jika bertepatan dengan hari-hari putih (13,14 dan 15 setiap bulan Islam). Ia
dinamakan hari-hari putih kerana keceriaan malamnya dengan pancaran bulan
penuh. (AlMughni 3/177) . Dari Abdullah Bin Umar bahawa Rasulullah S.A.W.
bersabda:
“Berpuasalah
pada setiap bulan, tiga hari kerana satu kebajikan digandakan sepuluh kali
ganda. Yang demikian itu seumpama kita berpuasa setahun”.
(Hadis
Bukhari, Muslim).
Diriwayatkan juga dari Qatadah bin Milhan r.a. yang menceritakan;
“Rasulullah S.A.W.. memerintahkan kami supaya
berpuasa pada hari-hari putih iaitu hari ke 13, 14 dan 15 di mana baginda
bersabda; ‘Berpuasa pada ketiga-tiga hari itu seumpama berpuasa sepanjang masa”.
(Hadis
Riwayat Imam Abu Daud).
2.4.2.4 Puasa
hari Arafah pada 9 Zulhijjah
Puasa hari
Arafah jatuh pada 9 Dzulhijjah. Ia
disunatkan kepada orang yang tidak menunaikan haji, iaitu bagi bukan jemaah
haji. Dari Abu Qatadah bahawa Rasulullah
S.A.W. pernah ditanya mengenai puasa hari Arafah. Jawab Baginda:
“Pengampunan
dosa bagi tahun lalu dan tahun akan datang”.
(Hadis Riwayat Muslim
).
Bagi jemaah haji
yang berwukuf di Arafah pula kebanyakkan ulama sepakat mengatakan bahawa mereka
sunat berbuka puasa. Imam Hanafi dan Maliki berpendapat adalah makruh bagi
jemaah haji yang berpuasa pada hari wukuf dan hari tarwiyah (8 Zulhijjah). Imam Hambali pula berpendapat bahawa sunat
berpuasa bagi jemaah haji jika mereka berwukuf pada waktu malam dan makruh bagi
mereka yang wukuf siang hari. Bagi Mazhab Syafie pula bagi penduduk Makkah yang
berwukuf pada siang hari, berpuasa adalah tidak digalakkan dan harus bagi yang
berwukuf di sebelah malam. (Fiqh 4 Mazhab 1/505).
2.4.2.5 Puasa
hari Asyura (10 Muharam)
Dari Abdullah
Bin Abbas ra bahawa ketika Rasulullah S.A.W. sampai ke Madinah, beliau
mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Nabi bertanya,
“Apakah
gerangan hari ini sehingga kamu berpuasa?“. Maka mereka menjawab: “Hari ini
adalah hari yang besar di mana Musa diselamatkan dari kaumnya, tenggelamnya
Firaun dan kaumnya. Musa berpuasa kerana mensyukuri dan kami berpuasa”. Selepas
mendengar itu Nabi S.A.W. pun bersabda, “Kami lebih utama berpuasa dari kamu
dan Nabi S.A.W. berpuasa dan menganjurkan kita berpuasa”.
Dalam
riwayat Abu Qatadah ra bahawa apabila Nabi S.A.W. ditanya mengenai puasa Asyura
beliau menjawab, “Mendapat keampunan setahun yang lampau”.
(Hadis Riwayat Muslim).
A’isyah r.a
berkata yang bermaksud:
“Rasulullah
SAW telah mengarahkan supaya berpuasa pada hari A’syura, dan apabila telah
difardhukan puasa Ramadhan, maka sesiapa yang hendak berpuasa (hari A’syura)
maka dia boleh berpuasa, dan sesiapa yang hendak berbuka maka dia boleh berbuka
(tidak berpuasa)”.
(Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Daripada ‘Aisyah
r.a berkata yang bermaksud:
“Orang-orang Quraish di zaman jahiliyah
berpuasa pada hari ‘Asyura, dan Rasulullah SAW juga berpuasa pada hari A’syura.
Maka apabila Baginda datang ke Madinah, Baginda berpuasa pada hari itu dan
menyuruh orang ramai berpuasa. Apabila difardhukan kewajipan puasa Ramadhan,
ditinggalkan puasa pada hari ‘Asyura lalu Baginda bersabda: "Sesiapa yang
mahu, maka dia boleh berpuasa, dan sesiapa yang tidak mahu berpuasa, maka dia
boleh tinggalkannya".
(Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Inilah beberapa
contoh hadith sahih yang menyebut tentang puasa pada hari ‘Asyura. Daripada
hadith-hadith ini dapat difahami bahawa puasa pada hari ‘Asyura merupakan suatu
perkara yang wajib sebelum daripada difardhukan puasa Ramadhan. Apabila
difardhukan puasa Ramadhan pada tahun ke-2 Hijrah, maka kewajipan ini telah
gugur. Namun ianya tetap digalakkan dan merupakan salah satu daripada sunnah
yang sangat dituntut. Inilah antara kesimpulan yang disebut oleh al-Imam Ibn
Hajar al-‘Asqalani dan al-Imam
Muslim ketika menghuraikan hadith-hadith
tentang puasa ‘Asyura ini.
(Fath al-Bari,
Kitab al-Saum, Bab Siyam Yaum ‘Asyura, dan al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Bab
Saum Yaum ‘Asyura’).
2.4.2.6 Puasa
Isnin dan Khamis
Puasa hari Isnin
dan Khamis adalah termasuk amalan sunat yang dilakukan Rasulullah S.A.W. Banyak
keutamaan-keutamaan yang terdapat di dalamnya seperti puasa-puasa sunat yang lain.
Sebagai contoh hari Isnin merupakan hari di mana Rasulullah S.A.W. di lahirkan
dan di turunkan wahyu kepadanya seperti
mana telah diriwayatkan dari Abu Qatadah r.a bahawa Rasulullah S.A.W. ditanya
mengenai puasa Isnin dan Khamis. Baginda menjawab:
“Padanya aku dilahirkan dan padanya mula-mula
diturunkan wahyu padaku”.
(Hadir Riwayat Muslim ).
Begitu juga diriwayatkan
bahawa hari Isnin dan Khamis adalah hari di mana amalan seorang hamba di
angkat. Dalam riwayat Abu Hurairah ra, Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Di
angkat amalan seseorang pada Isnin dan Khamis, maka aku lebih suka amalanku di angkat
dalam keadaan aku berpuasa”.
(Hadis Tarmizi).
Jika disingkap
dalam sejarah, ternyata Rasulullah S.A.W. menerapkan amalan seperti ibadat
tertentu dengan memberi teladan kepada
sahabat-sahabatnya. Rasulullah S.A.W.
diriwayatkan selalu bangun malam untuk mengerjakan solat tahajjud sehingga
bengkak kedua kakinya. Dalam aspek
amalan solat sunat, Rasulullah S.A.W. diceritakan oleh isterinya Aisyah r.a.
berusaha melaksanakan solat sunat secara konsisten (Ulwan, 1996).
2.4.3 Sedekah
Sedekah adalah
suatu sunnah dan amalan para sahabat yang sangat mulia. Dalam tradisi Islam, ia
ada beberapa tahap seperti zakat, sedekah, derma dan hadiah. Zakat adalah amalan
wajib ditunaikan oleh umat Islam yang berkemampuan manakala sedekah adalah
amalan sunat yang dituntut. Ia merupakan pemberian sesuatu kepada orang yang
memerlukan dengan tujuan mahu mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. dan
merupakan amalan yang mulia serta mencakupi perkara yang mendatangkan kebaikan
dari sekecil-kecil sehinggalah sebesar-besarnya. Amalan bersedekah ini tidak
ada ertinya tanpa menyandarkan niat yang ikhlas kerana Allah S.W.T. Ianya juga
dilakukan untuk kebajikan pihak yang
memerlukan dan tidak mengharapkan pujian atau balasan, bahkan semata-mata untuk
mencari keredhaan Allah S.W.T. dan menjunjung ketaatan kepada-Nya serta memupuk
kasih sayang kepada manusia dan masyarakat seluruhnya. Keutamaan bersedekah ini
amat digalakkan oleh Islam dan telah dijelaskan oleh Allah S.W.T. di dalam
surah al-Baqarah ayat 261 yang bermaksud:
“Bandingan
(derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama
seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai
itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan
pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat)
kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”
Berdasarkan ayat
ini kurniaan ganjaran sedekah memiliki pulangan yang tidak boleh dinilai
harganya di dunia dan di akhirat. Ini dikuatkan lagi melalui firman Allah S.W.T.
di dalam surah Saba’ ayat 39 yang bermaksud:
“Katakanlah
(Wahai Muhammad): “Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya
di antara hamba-hambaNya, dan ia juga yang menyempitkan baginya, dan apa sahaja
yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya, dan Dialah jua sebaik-baik
Pemberi rezeki”.
(Surah Saba’ ayat 39)
Seorang yang
dermawan, selain disukai Allah juga disukai sesama manusia. Oleh kerana itu, orang yang banyak
bersedekah walaupun hidup dalam kesederhanaan, dia tetap akan merasakan
kebahagian, merasai indahnya kebersamaan dan persaudaraan (Syahrin Jasah 2012).
Untuk mencari keredhaan dan keberkatan Allah S.W.T. dalam amalan bersedekah
atau menderma hendaklah mematuhi peraturan dan adab tertentu antaranya ialah
hendaklah merahsiakannya dalam bersedekah dan itu lebih baik daripada
menzahirkannya walaupun ikhlas. Firman
Allah S.W.T. di dalam surah al-Baqarah ayat 271 yang bermaksud:
“Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu
(secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang
baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu
memberikannya kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah lebih baik bagi
kamu, dan Allah akan menghapuskan daripada kamu sebahagian daripada
kesalahan-kesalahan kamu. Dan (Ingatlah) Allah amat mengetahui secara mendalam
akan apa yang kamu lakukan.”
(Surah al-Baqarah ayat 271)
Apa yang
dilakukan oleh ulama salaf, didapati mereka merahsiakan sedekah mereka daripada
pengetahuan manusia dan masyarakat umum, hinggakan ada di antara mereka sengaja
mencari orang fakir dan miskin yang buta. Mereka memberi sedekah kepada
golongan itu supaya tidak diketahui siapakah yang memberinya. Mereka juga
memberi derma atau sedekah dengan memasukkan atau mengikatnya kepada seseorang
si fakir atau miskin pada pakaiannya ketika sedang tidur. Walaubagaimanapun kita
juga dibolehkan untuk mewar-warkan pemberian tersebut bagi tujuan menggalakkan
masyarakat melakukan sedekah.
2.4.4 Doa
harian
Menurut Ibnu
Faris doa dari sudut bahasa ialah memalingkan sesuatu kepada anda dengan suara
dan kata (Maqayis al-Lughah). Menurut Ibnu Manzur doa dari segi asal bahasa
ialah menyeru(Lisan al-‘Arab).
Manakala doa
menurut istilah syarak sepertimana yang didefinisikan oleh al-Imam al-Khattabi
ialah pemohonan pertolongan dan bantuan oleh seorang hamba kepada Tuhannya. Manakala
hakikat doa iaitu menzahirkan kefakiran, kelemahan dan kehinaan diri kepada
Allah yang di dalamnya termeterai pengagungan terhadap Allah S.W.T. dan
mengiktiraf sifat kemuliaan dan pemurahNya. (Sya’n al-Dua’)
Definisi doa
yang dinyatakan oleh Imam al-Khattabi rahimahullah menjelaskan bahawa doa
merupakan permohonan seorang hamba kepada Allah S.W.T., sepertimana firman
Allah S.W.T. di dalam surah al-Baqarah ayat 186 yang maksudnya:
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya
kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku
mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka
hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman
kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran”.
Firman Allah
lagi di dalam ayat yang lain iaitu dalam surah Ghaafir ayat 60 yang bermaksud :
“Dan Tuhan
kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan
kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan
berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina”.
(Surah Ghaafir ayat 60)
Daripada ayat di
atas boleh dibuat kesimpulan bahawa setiap doa harian yang diamalkan dapat
menambah amalan untuk menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa merendah diri, tunduk
dan patuh kepada perintahNya.
2.4.5 Membaca Al Quran
Al-Quran adalah
wahyu terakhir yang diturunkan oleh Allah kepada Rasulullah untuk disampaikan kepada
seluruh umat manusia. Al-Quran juga merupakan panduan hidup yang lengkap
meliputi setiap aspek kehidupan manusia. Al-Quran juga adalah kitab yang
memberi petunjuk, penjelasan, peringatan dan rahmat. Membaca Al-Quran dikira
sebagai ibadah kepada yang mengamalkannya. Dengan membaca Al-Quran, hati akan
menjadi lebih tenang dan akan mendatangkan rasa rindu kepada keesaan dan kebesaran
Tuhan. Menurut Drs. Hanafi Mohamed dalam bukunya yang bertajuk Falsafah Pendidikan Menurut Al-Quran,
Al-Quran yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. adalah untuk
mengeluarkan umat manusia dari alam kegelapan ke alam cahaya, iaitu dari
kesesatan, kebodohan, kejahilan dan kebiadaban kepada jalan kebenaran, keimanan
dan peradaban yang baik dan maju. Firman Allah lagi di dalam ayat yang lain
iaitu dalam surah al-Kahfi ayat 109 yang bermaksud :
”Katakanlah,”Sekiranya
lautan menjadi tinta untuk menulis firman Rabbku, akan habislah lautan sebelum
firman Rabbku habis ditulis, sekalipun Kami berikan tambahannya sebanyak itu
pula”.
(Surah al-Kahfi ayat 109)
Sayidatina
Aishah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W. bersabda:
Maksudnya :
”Orang yang membaca Al-Quran sedangkan ia
mahir membacanya, ia bersama-sama dengan utusan (penulis-penulis) daripada
malaikat yang mulia, dan orang yang membaca Al-Quran dengan tergagap- gagap
(susah) serta sukar membacanya maka baginya dua pahala”.
(Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dari sahabat Abu
Umamah Al-Bahili r.a.: Saya mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Bacalah oleh kalian Al-Quran, kerana ia
(Al-Quran) akan datang pada hari Kiamat sebagai pemberi syafaat bagi
orang-orang yang rajin membacanya”.
(Hadis Riwayat Imam Muslim)
Menurut Mohd.
Yusuf Ahmad (2001) demikian adalah kelebihan bagi sesiapa yang membaca
Al-Quran. Menjadi satu kerugian bagi sesiapa yang tidak tahu membaca Al-Quran,
begitu juga kepada mereka yang mahir membaca Al-Quran tetapi tidak
mengamalkannya. Rasulullah mengumpamakan orang yang tidak membaca Al-Quran
seperti rumah usang yang kosong dan buruk.
Dari hadis-hadis
dan ayat Al-Quran yang telah disebutkan, dapat disimpulkan bahawa pada Al-Quran
itu sendiri banyak kelebihan padanya. Sewajarnya kita semua memperuntukkan
sedikit masa setiap hari untuk membaca Al-Quran. Dengan banyak membaca Al-Quran
lidah kita akan menjadi lembut untuk menyebut nama-nama Allah.
Pengamalan
pembacaan Al-Quran perlu ada pada setiap kalangan individu samada kanak-kanak, remaja,
dewasa mahupun di kalangan warga emas lebih –lebih lagi pelajar. Amalan
pembacaan Al-Quran perlu menjadi satu budaya yang sewajarnya menjadi ikutan
kepada golongan muda mudi masa kini khususnya di kalangan remaja yang bergelar
pelajar. Menurut Muhammad D. Sensa (2006) Al-Quran menganjurkan manusia membaca
dengan alasan supaya tidak menjadi seperti Yahudi dan Nasrani yang saling tuduh
menuduh namun tidak memiliki pegangan.
2.
5 Kajian
lepas
Pengkaji
mendapati tidak terdapat sebarang kajian yang berkaitan tentang pengamalan
amalan-amalan sunat di kalangan pelajar sekolah agama di negeri .......... umumnya
dan khasnya di sekolah ini, khususnya oleh mana-mana
pengkaji sebelum ini. Kebanyakkan pengkaji hanya menjalankan kajian terhadap
pelajar di sekolah-sekolah berkaitan salah satu amalan sunat seperti solat
sunat, puasa sunat dan sebagainya. Walau bagaimanapun pengkaji akan mengambil
beberapa kajian lepas yang mempunyai kaitan dengan kajian ini.
2.5.1
Kajian Amalan Solat Sunat Di Kalangan
Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Pengajian Islam( SPI ): Satu Kajian Di Universiti
Ramli Awang & Rosmaziah Abdul Kadir @ Ismail dari Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi
Malaysia
Terdapat
beberapa kajian ilmiah yang telah dibuat oleh pengkaji –pengkaji terdahulu
mengenai salah satu jenis amalan sunat iaitu solat sunat. Pengkaji telah
mengkaji kajian lepas yang dilakukan oleh Ramli Awang & Rosmaziah Abdul
Kadir @ Ismail dari Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia yang bertajuk, Amalan Solat Sunat Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda
Sains serta Pendidikan (Pengajian Islam):
Satu Kajian Di Universiti. Kajian ini dijalankan kerana amalan solat
sunat merupakan amalan yang sangat digalakkan dalam Islam.
Kajian tersebut
meliputi jenis –jenis solat sunat yang
telah diamalkan oleh pelajar Sarjana
Muda Sains serta Pendidikan (Pengajian Islam). Ramli Awang dan Rosmaziah Abdul
Kadir telah menjalankan kajian yang melibatkan 46 pelajar Sarjana Muda Sains
serta pendidikan (Pengajian Islam ) sebagai responden kajian. Untuk tujuan tersebut, kaedah soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan nilai
kekerapan, peratusan serta min . Hasil analisis menunjukkan bahawa responden mengetahui dan memahami
tentang solat solat sunat, namun tahap
pengamalan pelajar dalam melaksanakan solat sunat masih kurang memuaskan. Oleh itu, beberapa cadangan turut
dikemukakan kepada pihak tertentu untuk diambil tindakan bagi meningkatkan
tahap kefahaman dan mempertingkatkan lagi pengamalan solat sunat di kalangan
pelajar Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Pengajian Islam), khususnya di kampus. Dapatan
kajian secara keseluruhannya menjelaskan bahawa responden kurang melakukan
solat sunat dalam kehidupan seharian mereka.
2.5.2
Kajian yang dijalankan oleh Salasiah
Hanim Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit dan Zainab Ismail
daripada Universiti Kebangsaan Malaysia yang bertajuk Perkaitan Amalan Spritual Dengan Pencapaian Akademik Pelajar.
Mereka telah mengkaji
bentuk amalan kerohanian yang dipraktikkan dalam kehidupan pelajar di Fakulti
Pengajian Islam (FPI). Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan
tahap pencapaian akademik antara jantina serta mengkaji perkaitan antara amalan
kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar. Pengkaji menggunakan prosedur persampelan rawak sistematik
(Systematic Random Sampling), seramai 291 orang pelajar daripada 715 orang
telah dipilih sebagai sampel kajian. Mereka terdiri daripada pelajar tahun Dua
dan tahun Tiga yang mengikuti pengajian pada semester kedua, sesi pengajian
2009/2010. Responden mewakili lima jabatan
di Fakulti Pengajian Islam iaitu Jabatan Pengajian Syariah, Jabatan Pengajian
Usuluddin dan Falsafah, Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Jabatan
Pengajian al-Quran dan al-Sunnah dan Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan.
Berdasarkan hasil kajian tersebut, didapati beberapa bentuk amalan kerohanian
yang dilakukan oleh responden dalam kajian ini seperti solat hajat, membaca
al-Quran, solat sunat rawatib, solat berjemaah dan muhasabah. Dapatan kajian
menunjukkan lebih separuh responden melakukan solat hajat dan qiyamullail satu
hingga dua kali seminggu. Ini menunjukkan kekerapan pelajar melakukan
jenis-jenis amalan sunat. Dapatan ini
jelas menunjukkan bahawa antara amalan kerohanian harian atau mingguan yang
dilakukan oleh mahasiswa Fakulti Pengajian Islam ialah qiyamullail, solat sunat
awwabin, membaca al-Quran, solat
berjemaah dan bermuhasabah. Responden dalam kajian ini juga melakukan amalan
kerohanian yang berkaitan dengan pembelajaran seperti membaca doa sebelum
memulakan pembelajaran, bertawakkal, redha sekiranya menemui kegagalan setelah
berusaha bersungguh-sungguh serta bersyukur apabila mendapat kejayaan dalam
pelajaran.
2.5.3
Kajian Mohd Sabri Mamat, Syed Najmuddin Syed Hassan dan Abdul
Halim Tamuri (2009) dari Universiti Kebangsaan Malaysia dalam kajiannya yang
bertajuk Amalan Ibadat Harian dan
Sumbangannya kepada Emosi Remaja satu kajian tinjauan yang
dilakukan MRSM.
Tinjauan untuk melihat tahap amalan ibadah harian seperti puasa , solat,
membaca al-Quran , zikir dan doa. Hasil daripada dapatan kajian amalan membaca
al-Quran dan membaca doa lebih ketara sumbangannya terhadap motivasi kendiri
seorang remaja. Dapatan
menunjukkan bahawa amalan ibadat harian menyumbang kepada ketiga-tiga domain
kecerdasan emosi seseorang. Amalan zikir doa dan membaca al-Quran didapati
menyumbang kepada peningkatan kesedaran kendiri dalam kalangan pelajar.
Ibadat-ibadat zikir doa, membaca al-Quran dan solat pula menyumbang kepada
peningkatan regulasi kendiri.
2.5.4 Kajian Rosidah Jemain yang bertajuk Faktor pendorong amalan kerohanian dalam
kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam di
Bangi.
Hasil daripada dapatan kajian amalan
kerohanian yang dilakukan oleh
pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam (IPG KPI
) adalah, min tertinggi adalah
doa sebagai senjata
muslim iaitu 4.93 dan
min yang paling
rendah ialah 3.34 iaitu bagi item solat sunat sebelum berdoa. Setelah
diteliti, faktor pendorong utama dalam amalan kerohanian di kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus
Pendidikan Islam (IPG KPI ) ialah kesedaran mereka terhadap tugas
seorang hamba Allah Ta’ala untuk melaksanakan ibadah kepadaNya. Min yang tinggi
untuk item ini iaitu 4.74 adalah sebagai bukti bahawa pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus
Pendidikan Islam (IPG KPI ) amat menyedari
bahawa mereka adalah
hamba yang diciptakan
oleh Allah dan berusaha
untuk melaksanakan tugas
mereka sebagai hamba
Allah. Ini menyatakan kekuatan akidah pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus
Pendidikan Islam (IPG KPI).
2.5.5 Kajian
Md Nazir Ibrahim yang bertajuk Kefahaman dan penghayatan amalan solat dalam kalangan
orang asli Pos Pulat Gua Musang Kelantan
Hasil daripada kajian yang
telah dilakukan kepada masyarakat orang asli, pengkaji mendapati bahawa tahap
kefahaman dan penghayatan orang asli mengenai solat adalah tinggi. Malahan
juga, masyarakat orang asli dapat melaksanakan amalan solat dengan sempurna.
Hasil dapatan ini dinilai berdasarkan puratan min yang diperolehi daripada setiap
soal selidik yang dijawab oleh orang asli iaitu dari segi kefahaman memperoleh
min sebanyak 1.72, manakala penghayatan orang asli memperoleh min sebanyak 1.41
dan amalan orang asli berkaitan dengan solat mendapat purata min sebanyak 1.58.
Di samping itu, faktor –faktor yang mempengaruhi masyarakat orang asli
melakukan amalan solat memperoleh min sebanyak 1.71. Hal ini kerana kegiatan
program-program dakwah sering kali dilaksanakan oleh Jabatan Agama Islam dan
guru-guru Agama yang bergiat aktif di kawasan orang asli agar masyarakat orang
asli dapat membina jatidiri mukmin, merasakan solat perlu difahami, dihayati
dan diamalkan dengan rasa kehambaan kepada Allah S.W.T. Kefahaman dan amalan
adalah peringkat untuk lahir dalam diri seseorang, kerana ia bertapak di akal.
Manakala penghayatan akan lahir dari amalan rohani yang berada di hati. Usaha
untuk mendapatkan solat yang sempurna perlulah sentiasa diusahakan secara
berterusan dengan amalan. Justeru itu, bagi meningkatkan kefahaman, penghayatan
dan amalan solat perlu dipandang serius dan dilakukan secara berterusan. Ini
kerana penghayatan solat adalah sesuatu yang subjektif dan berubah- ubah,
bahkan sangat sukar untuk menetapkan di dalam jati diri seseorang.
2.6 Konsep Rangka Kerja
Rajah 2.1 : Kerangka Kajian
2.7 Rumusan
Berdasarkan
kepada perbincangan–perbincangan yang lalu dapatlah pengkaji merumuskan bahawa
pengamalan amalan-amalan sunat di kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah
agama tidak boleh dipandang ringan bagi merealisasikan generasi yang beramal
dengan tuntutan agama supaya lahir daripadanya umat yang beramal dengan sunnah
nabi. Perlulah diketahui bahawa menunaikan kewajipan agama adalah perkara yang
dituntut ke atas tiap-tiap orang Islam (mukallaf), tambahan pula dalam perkara
yang merupakan rukun agama. Amalan sunat adalah antara amalan yang disukai
Allah dan lebih hampir kepada keredhaan-Nya.
Di dalam satu
hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari, Allah berfirman (maksudnya):
“Perkara yang
mendekatkan Aku dengan hamba-Ku adalah seumpama dia mengerjakan apa yang yang
Aku fardukan; dia sentiasa menghampiri-Ku dengan mengerjakan amalan-amalan
sunat sehinggalah Aku menyukainya. Apabila Aku menyukainya, Aku mendengar apa
yang didengari oleh hamba-Ku dan melihat apa yang dilihat oleh hamba-Ku”.
Justeru itu,
tidak dapat disangkal lagi betapa pentingnya amalan-amalan sunat untuk
mendekatkan diri dan mendapat keredhaan Allah. Oleh kerana itu, pengkaji cuba
membawa kajian ini untuk mengetahui
tahap kecenderungan pengamalan amalan-amalan sunat di kalangan pelajar
di sekolah ini . Semoga dengan kajian ini dapat
membantu semua pihak untuk berusaha memartabatkan amalan-amalan sunat dalam
kehidupan.
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-1.html