BAB 3
METODOLOGI KAJIAN
3.1 Pendahuluan
Metodologi penyelidikan merupakan kaedah dan teknik mereka
bentuk, mengumpul dan menganalisis data supaya dapat menghasilkan bukti yang
boleh menyokong sesuatu rumusan. Metodologi menerangkan cara sesuatu masalah
disiasat dan sebab sesuatu kaedah dan teknik tertentu digunakan. Tujuan metodologi
ialah untuk membantu memahami dengan lebih luas lagi tentang pengaplikasian
kaedah dengan membuat huraian tentang proses kajian. Kajian ini merupakan satu
kajian yang berbentuk penilaian bagi melihat keberkesanan amalan sunat di
kalangan pelajar sekolah agama khususnya bagi meningkatkan pemahaman dan amalan
pelajar. Bab ini juga menerangkan bagaimana cara untuk mendapatkan sesuatu
maklumat supaya matlamat dan objektif kajian ini tercapai. Kajian ini juga
bertujuan untuk mengenal pasti sama ada pelajar sekolah agama benar-benar
menghayati amalan sunat dalam kehidupan seharian mereka ataupun sebaliknya. Berdasarkan
tujuan tersebut, bab ini akan membincangkan mengenai metodologi kajian,
responden kajian, alat atau instrumen kajian, tatacara pengumpulan data dan
tatacara penganalisaan data yang bakal digunakan dalam kajian sebenar.
3.2 Metodologi Kajian
Metodologi kajian merupakan kaedah atau teknik yang
digunakan untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan bagi menyelesaikan
masalah. Kajian yang akan dijalankan adalah mengikut kaedah penilaian yang
melibatkan 60 orang pelajar. Metodologi
kajian ini menjadi pilihan kerana ia boleh dijadikan kayu pengukur keberkesanan
pengamalan amalan-amalan sunat di kalangan pelajar. Melalui kaedah ini, sebarang
dapatan kajian akan menunjukkan tahap
pengamalan sebenar amalan sunat di kalangan pelajar sekolah agama sama ada memuaskan atau sebaliknya.
3.3 Instrumen Kajian
Secara umumnya
instrumen kajian ialah apa-apa alat, atau cara atau apa-apa kaedah untuk
memperolehi dan mengumpul data kajian. Instrumen ialah alat untuk mengumpul
data yang dikehendaki bagi menjawab soalan penyelidikan yang telah ditetapkan.
Maka, instrumentasi ialah proses menyediakan alat mengumpul data. Dalam kajian
ini instrumen yang akan digunakan adalah terdiri daripada:
3.3.1 Pemerhatian
Kaedah
pemerhatian merupakan satu kaedah penyelidikan yang digunakan untuk mengukur
pemboleh ubah penyelidikan. Pemerhatian juga merupakan alternatif yang ada
dalam mengumpul maklumat atau pengumpulan data selain soal selidik dan
temuduga. Melalui pemerhatian, pengkaji dapat mengamati sesuatu tingkah laku
subjek berpandukan pemboleh ubah-pemboleh ubah yang telah dikenal pasti.
Peranan pengkaji ialah sebagai pemerhati terhadap perubahan-perubahan tingkah
laku, mendengar, serta melihat tingkah laku subjek sama ada dari jauh atau dari
dekat. Oleh itu pengkaji melakukan pemerhatian terhadap pengamalan
amalan-amalan sunat beberapa orang
responden melalui aktiviti harian. Pengkaji menggunakan kaedah pemerhatian bukan
peserta. Pemerhatian jenis ini memerlukan pemerhati memilih tempat yang sesuai
untuk membuat pemerhatian. Tempat pemerhatian mestilah memberi peluang
semaksimum mungkin kepada pemerhati untuk membuat pemerhatian secara teliti
terhadap segala gerak geri ahli kumpulan atau individu yang diperhati.
Kebaikan kaedah
ini ialah responden kajian mungkin tidak menyedari akan kehadiran pemerhati dan
dengan itu ia akan menunjukkan tingkah laku yang tulen dan tidak berpura-pura.
Data-data yang diperoleh lebih tulen dan ini akan menyumbang kepada ketepatan
maklumat yang dikumpul. Maklumat yang tepat akan menyumbang pula kepada
keputusan yang lebih tepat.
3.3.2 Temu bual
Patton (1980)
menyatakan terdapat tiga jenis teknik temubual iaitu temubual formal, temubual
tidak formal dan temubual terbuka. Fontana dan Frey (1994) Merriem (1998) juga
menyatakan terdapat tiga jenis temubual iaitu temubual berstruktur, temubual separa
berstruktur dan temubual tidak berstruktur. Kaedah temubual akan digunakan oleh
pengkaji secara tidak formal. Secara
tidak langsung pengkaji dapat mengesan punca sebenar pelajar berminat atau
kurang berminat untuk melakukan amalan-amalan sunat. Pengkaji juga menggunakan
kaedah temubual sebagai pengukuhan untuk mengetahui faktor yang
mempengaruhi amalan pelajar terhadap
amalan-amalan sunat. Kaedah ini
menghendaki pengkaji dan responden hadir dalam proses memperolehi maklumat.
Dengan itu, maklumat penyelidikan diperolehi secara langsung oleh pengkaji
melalui interaksi dua hala (Majid Konting, 2004).
3.3.3 Soal selidik
Kaedah soalan
soal selidik akan dijalankan dengan menyediakan 4 set soalan yang akan diedarkan kepada responden.
Soalan soal selidik yang akan dijalankan ini merupakan satu kajian berbentuk
deskriptif. Menurut Mohd Majid Konting (1993), kajian deskriptif adalah sejenis
kajian yang bermatlamat menerangkan keadaan semasa sesuatu fenomena
yang sedang
berlaku, mendapatkan penjelasan dengan sempurna serta meneroka bidang yang belum
dikaji untuk mendapatkan maklumat tepat.
Babbie (1973), menyatakan kaedah tinjauan menggunakan soal selidik
sebagai alat kajian adalah bersifat logik, saintifik dan khusus. Ukuran secara
kuantitatif dan kualitatif mudah diperolehi dan dengan ini dapat membantu pengkaji
dalam meninjau pandangan responden berkaitan nilai, pengalaman dan perhubungan
sosial mereka. Menurut Syed Arabi (1993) soal selidik adalah satu alat yang
penting bagi seseorang pengkaji kerana kualiti atau mutu soal selidik akan
menentukan nilai penyelidikan pada keseluruhannya. Jika soalan dalam soal
selidik kabur, maka jawapan yang diperolehi itu tidak akan memberikan
pengertian yang nyata. Menurut Mohd. Majid Konting (2004: 96), kajian
deskriptif merupakan kajian yang bermatlamat untuk menerangkan sesuatu fenomena
yang sedang berlaku. Tujuan pengkaji menjalankan kajian ini adalah untuk
melihat jenis-jenis pengamalan amalan-amalan sunat dan sejauh mana tahap pengetahuan
dan kefahaman terhadap amalan sunat di kalangan pelajar di sekolah ini. Selain daripada itu, kajian ini dijalankan untuk melihat jenis-jenis
amalan sunat yang dilakukan pelajar. Kajian ini juga melihat kepada penghayatan pelajar terhadap amalan sunat
harian.
Kajian ini
bertujuan untuk mendapatkan maklumat dan data mengenai perkara di atas melalui
sampel yang diperolehi daripada responden. Menurut Mohd Najib Abdul Ghafar
(1999: 88), soal selidik biasanya
digunakan untuk mengetahui sikap seseorang dengan menggunakan soalan bebas
jawab, senarai semak atau skala kadar. Soal selidik digunakan untuk mengukur
persepsi, sikap, anotrasi, emosi, perasaan, pandangan dan istilah-istilah yang boleh dirangkumkan
sebagai ‘nilai afektif’.
Soalan–soalan
kajian yang digubal dalam kajian ini dibina sendiri oleh pengkaji yang diadaptasi dari Ramli Awang &
Rosmaziah Abdul Kadir @ Ismail (2009). Namun begitu sedikit pengubahsuaian telah dibuat terhadap beberapa soalan dan
skala likert bagi menyesuaikan dengan tajuk kajian.
Soalan selidik
yang digunakan di dalam kajian ini terdiri daripada empat bahagian :
Bahagian A : Soalan
yang berkaitan dengan latar belakang responden .
a)
Jantina
b)
Tingkatan
c)
Umur
d)
Tempat tinggal
Bahagian B: Merangkumi
soalan berkaitan dengan tahap kefahaman tentang amalan-
amalan sunat
Bahagian C: Merangkumi soalan-soalan yang berkaitan
dengan faktor-faktor yang
mempengaruhi amalan –amalan sunat responden
Bahagian D: Merangkumi soalan –soalan yang berkaitan
dengan penghayatan
terhadap
jenis-jenis amalan sunat.
Soalan bahagian B, dibina dengan menggunakan skala
likert yang mengandungi empat peringkat tahap kefahaman. Tahap kefahaman adalah
seperti berikut:
Jadual 3.1:
Tahap Kefahaman Responden
Skor
|
Tahap Kefahaman
|
4
|
Amat tahu
|
3
|
Tahu
|
2
|
Kurang Tahu
|
1
|
Tidak tahu
|
Manakala soalan
bahagian C dibina juga dengan
menggunakan skala likert yang mengandungi empat peringkat tahap kepastian yang
mempengaruhi amalan sunat responden. Tahap kepastian adalah seperti berikut:
Jadual 3.2:
Tahap Kepastian Yang Mempengaruhi Amalan
Responden
Skor
|
Tahap Kepastian
|
4
|
Amat pasti
|
3
|
Pasti
|
2
|
Kurang pasti
|
1
|
Tidak pasti
|
Bagi soalan
bahagian D, soalan dibina menggunakan skala likert empat peringkat untuk
meninjau tahap kekerapan amalan responden terhadap amalan–amalan sunat bermula
daripada “Kerap kali ” kepada “Tidak pernah”
sebagaimana yang dijelaskan dibawah:
Jadual 3.3:
Tahap kekerapan amalan Responden
Skor
|
Tahap Kepastian
|
4
|
Kerap kali
|
3
|
Kadang-kadang
|
2
|
Jarang-jarang
|
1
|
Tidak pernah
|
Dalam kaedah
soal selidik, segala dapatan yang diperolehi adalah sulit dan dirahsiakan. Oleh
itu, responden bebas untuk menyatakan pandangannya yang dirasakan betul.
Menurut Mohd Majid Konting (2004: 202), soal selidik digunakan untuk
mendapatkan maklumat berkenaan fakta-fakta, kepercayaan, perasaan, kehendak dan
sebagainya. Beliau juga berpendapat bahawa ketidakhadiran pengkaji semasa
responden memberikan jawapan akan mendorong responden untuk memberikan jawapan yang lebih tepat dan benar. Selain
itu, pengkaji menggunakan soalan soal selidik supaya dapat menjimatkan masa kerana
ia dapat dijalankan serentak di satu-satu tempat dan pengedaran soal selidik
juga dapat dijalankan dengan meluas.
3.4 Prosedur Pengumpulan Data
Proses
pengumpulan data dijalankan sendiri oleh pengkaji kerana ia melibatkan enam
tingkatan di sebuah sekolah iaitu SMK.................... Justeru
itu pengkaji sendiri mengedarkan soal selidik tersebut ke atas responden yang
dijadikan sampel. Pengumpulan borang soal selidik dilakukan sebaik sahaja
sampel selesai menjawab soalan yang diedarkan. Pengkaji menjangkakan proses
pengumpulan data tersebut mengambil masa
seminggu kerana pengkaji sendiri yang akan melakukannya ke tingkatan–tingkatan yang terlibat. Sebelum
soal selidik tersebut dijalankan, pengkaji terlebih dahulu memohon kebenaran
daripada pihak sekolah iaitu En. ..................... selaku pengetua di sekolah ini serta beberapa orang guru yang terlibat untuk memberi
kerjasama di sepanjang proses pengumpulan data ini dilaksanakan. Semasa proses
pengedaran soal selidik, pengkaji turut dibantu oleh guru tingkatan bagi kelas
yang terlibat. Pengkaji turut meminta kerjasama guru kelas berkenaan untuk
mengumpul pelajar yang dijadikan sampel dalam kajian ini. Seterusnya pelajar
berkenaan diberikan taklimat oleh pengkaji serta menjelaskan tujuan kajian
tersebut dijalankan. Mereka dikehendaki menjawab soalan yang diberikan dengan
jujur dan ikhlas tanpa dipengaruhi orang lain. Mereka juga dimaklumkan bahawa
segala maklumat adalah rahsia dan digunakan untuk tujuan penyelidikan sahaja.
Pelajar-pelajar diberi masa 30 hingga 40 minit untuk menjawab soalan. Setelah
selesai menjawab, pengkaji akan menyemak kembali soal selidik tersebut bagi
memastikan semua item telah dijawab.
3.5 Penganalisaan data
Data-data yang
diperolehi akan dikumpulkan, diproses dan dianalisa bagi membolehkan langkah
seterusnya diambil dan penentuan kajian dilakukan sebagaimana yang dikehendaki
di dalam objektif. Maklumat yang diperolehi dari soal selidik telah dianalisis
secara statistik diskriptif dan statistik inferensi dengan menggunakan SPSS 16.0
(Statistical Package for the Social Sciences). Analisis deskriptif digunakan
untuk menguji kekerapan, min, peratusan serta penyusunan data. Hipotesis diuji
dengan menggunakan perbandingan min Ujian-t dan Analisis Kolerasi Pearson sebagai
panduan bagi penerimaan atau penolakan sesuatu hipotesis. Kajian dilakukan
terhadap faktor–faktor yang berkemungkinan mempunyai hubungkait dengan amalan
sunat dan membincangkan keputusan analisis regreasi. Secara umumnya,
faktor–faktor yang mempengaruhi amalan sunat dilihat dari segi koefisien
kolerasi (R) iaitu:
i.
Untuk mendapatkan hubungan dan perkaitan
antara amalan sunat dengan faktor jantina dan tempat tinggal iaitu pelajar
asrama atau luar asrama.
ii.
Nilai R berbeza antara -1 hingga 1.
iii.
Nilai R yang tinggi iaitu menghampiri –1
atau 1 menunjukkan pengaruh yang kuat.
iv.
Nilai negatif (-ve) menunjukkan hubungan
yang songsang manakala nilai yang positif menunjukkan hubungan yang berkadar
terus.
v.
Nilai R yang bersamaan dengan 0
menunjukkan tiada hubungan antara amalan sunat dengan faktor yang dianalisis.
Bagi menentukan
wujudnya hubungan antara parameter bersandaran dengan parameter tidak bersandaran,
ujian t, kolerasi penentuan dibuat untuk menentukan nilai keertiannya
(significance). Ujian dibuat bagi memastikan hubungan yang didapati mewakili
populasi dan membuktikan hipotesis. Nilai keertian 0.01 adalah dianggap sebagai
nilai yang kuat. Maklumat yang dipersembahkan hanya intipati atau rumusan dan keputusan
kajian akan ditunjukkan dengan menggunakan jadual.
3.6 Rumusan
Secara umumnya, bab ini pengkaji telah membincangkan
tentang reka bentuk kajian yang dijalankan, ia termasuklah instrumen kajian,
lokasi kajian iaitu meliputi populasi dan sampel kajian. Kajian ini adalah
bentuk kajian tinjauan untuk mengetahui tahap kecenderungan pengamalan
amalan-amalan sunat di kalangan pelajar sekolah ini.
Justeru itu soal selidik ini direka sendiri oleh pengkaji berpandukan kepada
rujukan beberapa kajian lepas.
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-2.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-3.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-4.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-5.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-3.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-4.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-5.html