“Inilah Jadual Makan Dan Diet Saya Selama 3 Bulan, Berjaya Hilang 40 Kg” -Kongsi Lelaki Berjaya Kurus
http://www.kakishare.my/2016/10/inilah-jadual-makan-dan-diet-saya.html
Tuesday, October 18, 2016
Thursday, September 22, 2016
SURAT ANAK TIDAK HADIR SEKOLAH KERANA SAKIT MATA
NAMA PENJAGA/ IBUBAPA
KEPADA
GURU KELAS
Tuan,
TIDAK HADIR KE SEKOLAH
Perkara diatas adalah dirujuk saya.
2. Adalah
dimaklumkan bahawa anak saya, ...................................... dari kelas................... tidak
dapat hadir sekolah selama 4 hari , bermula pada 19 /9/2016 sehingga 22 /9/2016
3. Untuk
makluman tuan ketidakhadiran anak saya kerana anak saya terkena jangkitan sakit mata.
Sekian Terima kasih
Yang Benar
.............................
Thursday, September 8, 2016
Thursday, September 1, 2016
Sunday, August 21, 2016
Tuesday, August 16, 2016
Monday, August 15, 2016
Sunday, August 14, 2016
contoh surat pemulangan khemah
PEMULANGAN KHEMAH DAN UCAPAN PENGHARGAAN TERIMA KASIH
Dengan segala hormatnya perkara diatas dirujuk.
2. Bersama ini
dikembalikan 4 unit khemah untuk tindakan piahk tuan. Sehubungan dengan itu,
kami merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada pihak
tuan atas kerjasam yang telah diberikan.
3.
Sumbangan dan jasabaik pihak tuan amat-amat dihargai.
Sekian, terima kasih
Tuesday, August 9, 2016
surat mohon pinjam khemah sekolah
kepada
Guru Besar, SK
Tuan,
MEMOHON PINJAMAN KHEMAH SEKOLAH
Sukacita dimaklumkan perkara di atas saya rujuk.
2. Sukacita dimaklumkan pihak kami akan program perkhemahan sebagaimana ketetapan berikut:-
AKTIVITI: PERKHEMAHAN
BERSEPADU UNIT UNIFORM PERINGKAT SEKOLAH
TARIKH : 12 hingga 14 Ogos 201
TEMPAT: SK
3. Sehubungan
dengan itu, kami ingin meminjam beberapa 10 unit khemah peralatan untuk untuk
kegunaan perjalanan program tersebut.
4. Kerjasama
dan perhatian daripihak tuan amat-amat diharapkan.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
t.t
……………………………………………….
Nama dan jawatan
Wednesday, May 25, 2016
Tuesday, May 24, 2016
kertas kerja mentor mente
KERTAS KERJA PROGRAM PELANCARAN
MENTOR-MENTEE
KERTAS KERJA
PELANCARAN PROGRAM MENTOR MENTEE
PERINGKAT SEKOLAH KEBANGSAAN .......................................
1.
Pengenalan
Kementerian Pelajaran Malaysia
berusaha melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri.
Program mentor mentee merupakan satu proses interaksi antara guru dan murid
melibatkan tindakan seperti membimbing, menyokong dan memberi nasihat. Mentor
bukan sahaja menitikberatkan individu (mentee) dan perhubungan psikologi
menteenya, tetapi juga membimbing, memberi penghargaan, kasih saying dan
mengasah kemahiran-kemahiran lain seperti membuat keputusan, menghadapi masalah
atau mengatasi tekanan dan berusaha membimbing menteenya menjadi individu yang
berguna kepada masyarakat dan negara.
2. Konsep
Membangun Sahsiah Diri Murid Melalui
Budaya Amalan Penyayang
3.
Rasional
3.1
Setiap murid mempunyai kebolehan membangun potensi diri bagi
meningkatkan
pencapaian sahsiah diri melalui bimbingan dan panduan daripada mentor.
3.2 Murid masa kini terdedah dengan
pelbagai cabaran dalam memenuhi tuntutan
remaja yang sudah pasti amat
memerlukan sokongan, bimbingan, panduan dan
perhatian bagi membolehkan mereka menikmati kehidupan dengan lebih
optimis
dan menyeronokkan.
4.
Objektif
Melalui program ini, murid
diharapkan dapat;
4.1 Mewujudkan semangat kekeluargaan yang
kukuh dan saling hormat menghormati antara mentor dan mentee.
4.2 Mengamalkan budaya penyayang dan saling
menghargai antara satu sama lain.
4.3 Membina keyakinan diri dalam menghadapi
masalah, hasil dari bimbingan dan sentuhan dari mentor yang sentiasa
mengambil berat (caring) terhadap
kebajikan mereka.
5.
Pelaksanaan
5.1 Program dilaksanakan kepada semua murid
SK ...........................
5.2 Melaksanakan program mentor mentee
sebagai aktiviti rasmi sekolah mengikut kesesuaian masa seperti :
a) Waktu perhimpunan rasmi
b) Waktu ko-kurikulum
c) Selepas waktu persekolahan
5.3 Perjumpaan diadakan sekurang-kurangnya
10 kali setahun. Jangka masa perjumpaan adalah antara 30 hingga 40 minit dan 1
kali dalam sebulan.
5.4 Pengisian bagi setiap perjumpaan adalah
berdasarkan Modul Pelaksanaan Mentor Mentee yang mengandungi aspek seperti
berikut:
a) Pembangunan Sahsiah Diri Murid
b) Peningkatan Disiplin Murid
c) Psikososial dan Kesejahteraan Mental dan
d) Perkembangan Kerjaya
6.
Strategi Pelaksanaan
6.1 Mengadakan taklimat, penerangan tentang
konsep, objektif dan kepentingan pelaksanaan kepada murid dan guru.
6.2 Mengadakan majlis penyerahan mentee
kepada mentor.
6.3 Perjumpaan diadakan di dalam kelas.
6.4 Pelantikan Mentor
a) Semua guru dilantik menjadi mentor
b) Pelantikan mentor dibuat secara rasmi
(bertulis)
c) Setiap mentor diberikan senarai tugas,
peranan, modul dan senarai mentee
6.5 Pengagihan Mentee
a) Mentee adalah terdiri daripada murid di
dalam kelas
b) Setiap kelas mempunyai 2 orang mentor
6.6 Tugas
Mentor
a) Mengendalikan sesi perjumpaan dengan
mentee di dalam kelas.
b) Melaksanakan aktiviti mengikut modul yang
telah disediakan
c) Mengambil tahu dan menjaga kebajikan
mentee
d) Membantu mentee yang memerlukan perhatian
e) Merekod kehadiran mentee
f) Mengisi borang pertemuan mentor mentee
7.
Jawatankuasa Induk
Pengerusi : (Guru Besar )
Timbalan Pengerusi : (GPK Hal Ehwal Murid)
Naib Pengerusi 1 : (GPK Tadbir &Kurikulum)
Naib Pengerusi 2 : (GPK Ko-Kurikulum)
Penyelaras : (Guru
Bimbingan dan Kaunseling)
Setiausaha : ( Guru Kelas Tahun 6 )
Jawatankuasa
pelaksana :
|
|||
|
|||
8.
Anggaran Perbelanjaan
PERKARA
|
KUANTITI
|
JUMLAH (RM)
|
Banner Pelancaran
|
1 X RM 50.00
|
50.00
|
Reben
|
2 X RM 5.00
|
10.00
|
Fail Poket
|
. 36 X RM 0.50
|
18.00
|
Photostat Bahan
|
RM 22.00
|
22.00
|
Jumlah Keseluruhan
|
RM 100.00
|
9.
Aturcara Program
10.30 Pagi :
:
Semua guru dan murid berkumpul di Bilik Gerakan
:
Ucapan alu-aluan oleh Pengacara Majlis
:
Bacaan doa
:
Ucapan Perasmian oleh Guru Besar
:
Gimik Pelancaran / Persembahan Murid
:
Majlis Watikah Pelantikan Mentor Dan Penyerahan Mentee
12.15 Tengah hari : Majlis Bersurai
9. Penutup
Program ini diharapkan dapat
meningkatkan pembangunan sahsiah diri murid dan secara tidak langsung akan
dapat mengeratkan hubungan guru dan murid, serta dapat mewujudkan perasaan
kasih sayang, selesa, selamat dan sejahtera dalam kalangan murid.
Disediakan oleh :
………………………………………. ………
( )
Setiausaha Dana Kecemerlangan
Pendidikan
Disahkan oleh :
………………………………
Guru Besar
SENARAI NAMA MENTOR MENTEE
BIL .
|
MENTOR
|
MENTEE
|
1.
|
||
21.
|
KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,KERTAS KERJA MENTO MENTE,
kertas kerja lawatan sekolah ke kuala lumpur
LAWATAN SAMBIL BELAJAR
SK
Tarikh :
1.0
MATLAMAT
Lawatan Sambil Belajar ke Kuala
Lumpur diadakan bertujuan untuk memberi pendedahan dan pengetahuan kepada murid
tentang kemajuan dan pembangunan negara.
Selain itu, lawatan ini merupakan satu usaha dalam menyemai dan
menyemarakkan kecintaan masyarakat Malaysia khususnya murid terhadap fauna
negara selaras dengan tema yang terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran
sekolah melalui aktiviti lanjutan di luar waktu persekolahan agar mereka lebih
menghargai tanah air.
2.0
OBJEKTIF
Objektif lawatan ini adalah untuk:-
2.1
Mempelbagaikan aktiviti yang disertai oleh murid-murid.
2.2
Menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman di kalangan
murid-murid.
2.3
Membuka minda murid-murid terhadap pembangunan dan fauna.
3.0
SASARAN / PESERTA
Murid-murid Tahun 4, 5 dan 6 seramai
34 orang dan 10 orang guru pengiring.
(Rujuk Format 2)
4.0
TARIKH / TEMPAT
Tarikh :
Hari : Sabtu
Tempat : Kuala Lumpur
5.0
PELAKSANAAN
Cara pelaksanaan Lawatan Sambil
Belajar ini adalah seperti berikut:-
5.1
Mempamerkan notis mengenai lawatan.
5.2
Mengambil nama murid yang mendaftar dan mengutip bayaran
daripada murid.
5.3
Menghantar surat-surat kebenaran kepada pihak-pihak yang
berkaitan seperti Jabatan Pendidikan Negeri Pahang, tempat yang hendak dilawati
dan sebagainya.
5.4
Menghantar surat kebenaran kepada penjaga murid-murid yang
mengikuti lawatan.
5.5
Memohon sumbangan daripada mana-mana pihak.
6.0
ANGGARAN KEWANGAN
Rujuk Format 3
7.0
CADANGAN TEMPAT LAWATAN
Rujuk Format 1
8.0
PENUTUP
Amatlah diharapkan agar lawatan ini
dapat memberi pengetahuan dan pengalaman kepada murid-murid dalam pembelajaran
terutamanya untuk diaplikasikan di peringkat sekolah rendah. Lawatan ini juga
diharapkan dapat mencapai objektifnya dan memberi manfaat serta kesan positif
kepada semua murid yang mengikutinya sebagai bekalan dalam menambahkan ilmu
pengetahuan.
Disediakan oleh, Disahkan oleh,
…………………………………. ……………………………………..
PENYELARAS LAWATAN Guru Besar
FORMAT
1
UNDANG – UNDANG PELANCONGAN SEKOLAH
1957
Nama Sekolah: Sekolah Kebangsaan
Nama Guru Besar:
Nama Guru Yang Mengelolakan
Pelancongan :
Nama Guru Yang Membantu :
Tujuan pelancongan: Lawatan
Sambil Belajar
Jenis kenaikan: Bas
Sewa Khas
TEMPAT-TEMPAT YANG AKAN DILAWATI
(Beri alamat bermalam yang sebenarnya)
TARIKH
|
MASA
|
TEMPAT DILAWATI
|
CATATAN
|
23.07.2016
(Sabtu)
|
6.30 Pagi
9.30 Pagi
2.30 Petang
7.00 Malam
8.00 Malam
|
Berkumpul di sekolah dan bertolak
ke Kuala Lumpur Dan melawat
Melawat KLCC
-
Petrosains
-
Aquaria
Lawatan ke Kidzania
Membeli Belah di Tesco Extra
Mutiara Damansara
Bertolak pulang dari Tesco dan
dijangka tiba di sekolah pada 1130 malam.
|
- Sarapan Pagi
( Hentian Rehat Lancang )
- Makan Tengahari / Solat Jamak
- Solat Jamak / Makan Malam (
Petronas Bentong )
|
Format 2
NAMA AHLI-AHLI PELANCONGAN
(GURU)
Bil
|
Nama
|
Umur
|
No KP/SB
|
Alamat Rumah
|
No Tel
|
1
|
|||||
199654276
|
NAMA MURID YANG MENYERTAI
ROMBONGAN
Bil
|
Nama Murid
|
Darjah
|
No Kad
Pengenalan
|
Umur
|
Alamat
Rumah
|
No.Tel
|
1.
|
Format 3
PUNCA – PUNCA KEWANGAN
1. Kenyataan kutipan daripada murid
PIHAK MURID
|
JUMLAH
|
CATATAN
|
34 ORANG X RM 110.00
|
RM 3740.00
|
2. KUTIPAN DARIPADA PUNCA LAIN.
(
Termasuk Guru / bantuan daripada PPd atau lain – Lain )
PIHAK GURU / PUNCA – PUNCA KEWANGAN
|
JUMLAH
|
CATATAN
|
1.
10
ORANG GURU X RM 120
2.
KECEMERLANGAN
SEKOLAH
3.
KEDAI
BUKU SEKOLAH
|
RM 1200.00
RM 700.00
RM 684.60
|
3. JUMLAH WANG YANG DIPUNGUT :
3.1 KUTIPAN DARIPADA MURID : RM 3740.00
3.2 PUNCA – PUNCA LAIN: RM 2584.60
JUMLAH : RM 6324.60
4. NAMA DAN ALAMAT ORANG DIBERI KUASA MEMUNGUT DAN
MEMBELANJAKAN WANG.
NAMA
GURU
|
NO
KAD PENGENALAN
|
UMUR
|
JAWATAN
|
ALAMAT
RUMAH
|
U
|
ANGGARAN
PERBELANJAAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE KUALA LUMPUR
BIL.
|
PERKARA
|
JUMLAH
/ RM
|
1.
|
Makan /
minum peserta
1.1 Makan Pagi : RM 3 x 43 orang x 1 kali
1.2 Makan
Tengahari : RM 6 x 43 orang x 1 kali
1.3 Makan
Malam : RM 6 x 43
orang x 1 kali
|
RM 129.00
RM 258.00
RM 258.00
|
RM
645.00
|
||
2.
|
Sewa Bas
|
RM 1200.00
|
3.
|
Tiket Lawatan
/ Aktiviti
|
|
3.1
PETROSAINS
RM 18.00 x 6 (Dewasa) = RM 108.00
RM 6.40 x 34 (Pelajar) = RM 217.60
|
RM
325.60
|
|
3.2
AQUARIA
RM 19 x 6 (Dewasa) = RM 114.00
RM 19 x 34 (Pelajar) = RM 646.00
|
RM
760.00
|
|
3.3
Kidzania
RM 32 x 6 (Dewasa) = RM 192.00
RM 80 x 34 (Pelajar) = RM 2720.00
|
RM
2912.00
|
|
4.
|
Air Mineral RM13.00 x 4 Kotak
|
RM
52.00
|
5.
|
Rencam
|
RM
430.00
|
JUMLAH BESAR
|
RM
6324.60
|
AHLI JAWATAN KUASA KE KUALA LUMPUR 2016
PENGERUSI
NAIB PENGERUSI
PENYELARAS
BENDAHARI
Pendaftaran Keselamatan/Kecemasan
Makanan &
Minuman Tiket
Disediakan oleh, Disahkan
oleh,
………………………….. ..................................
Penyelaras Unit Lawatan &
Pelancongan Guru Besar,
Subscribe to:
Posts (Atom)