Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Saturday, June 10, 2017
Tuesday, May 30, 2017
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
Mewujudkan Fail SKPMg2
Fail induk
Fail Pengurusan Kurikulum/ panitia
Fail Hem
Fail Kokurikulum
Fail Pencerapam PdPc
Tuesday, May 9, 2017
Monday, May 8, 2017
surat makluma gotong royong sekolah
Ibu Bapa / Penjaga
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Tempat : SK
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
standard kompetensi digital
Pelaksanaan standard kompetensi digital...sekolah yang termasuk dalam senarai yang perlu melengkapkan ujian di link http://best.moe.edu.my
Tuesday, May 2, 2017
ETUKAR BUKAN GURU
Permohonan etukar bukan guru, unutk kakitangan AKS yang bertugas dikemenerian pendidikan.
Permohonan etukar bukan guru dibuka untuk permohonan.
klik sinihttp://etukar.moe.gov.my/
Sunday, April 30, 2017
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Pendidikan
kesihatan Tahun 4 PKSR 1
Soalan 1
hingga 5..
Isi tempat
kosong
Akil baligh adalah satu ……………………………….dalam
hidup anda di mana tubuh badan anda
berubah dari seorang ……………………………….ke seorang dewasa. Perubahan-perubahan ini
termasuklah perubahan……………………………….. angota tubuh badan. Ia disebabkan bahan kimia di dalam badan yang dipanggil…………………………….. erkembangan………………………… berlaku sebelum umur 8 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 9 tahun bagi kanak-kanak lelaki
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Saturday, April 29, 2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Friday, April 21, 2017
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan terbahagi kepada dua;
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
Tuesday, April 18, 2017
Teknik 5 Why Penyelesaian masalah
5 Why -Hubungan sekolah dengan PIBG
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Why :hubungan sekolah dan PIBG rengang.
Why: tiada kerjasama
Why: sekolah tidak dapat menenuhi kehendak PIBG
Why: mempunyai pendapat yang berbeza
Why: kurang aktiviti bersama
Why: ????
..Tak buat aktiviti
Jadi: kena buat aktiviti bersama
Thursday, April 13, 2017
login eoperasi
LOGIN E-OPERASI KAT SINI
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
Monday, April 3, 2017
Saturday, April 1, 2017
Permohonan kolej komuniti
1.Permohonan kolej komuniti kursus sepenuh masa kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
SEMAK PERJALANAN KELUAR NEGARA
Warganegara Malaysia yang ingin menyemak status untuk mendapatkan kemudahan Imigresen bagi permohonan dokumen perjalanan dan perjalanan ke luar negara.
SEMAK KAT DI PAUTAN INI
http://sspi2.imi.gov.my/
Wednesday, March 29, 2017
SEMAK EJAAN ANDA
Cara mudah menyemak ejaan..
sangat mudah anda hanya pertu taip di kotak carian goole.
Ia akan menampakan cadangan hasila ejaan yang tepat.. rujuk gambar dibawah
atau boleh semak ejaan, boleh link
LOGIN EMEL 1GOVUC
LOGIN EMEL 1GOVUC KAT SINI
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
Thursday, March 23, 2017
Isu Pengajaran dan Pembelajaran
1.
Pengajaran
berpusatkan guru bukan murid;
2.
Guru
banyak bersyarah/berleter(?);
3.
ABM
kurang digunakan, ada yang tidak sesuai;
4.
Pendekatan
tidak pelbagai-banyak chalk&talk;
5.
Banyak memberi
pengetahuan kurang pemudahcara
6.
Menggunakan
kaedah kelas;
7.
Tidak
mengambil kira kepelbagaian potensi murid;
8.
Pemulihan
& pengayaan kurang dijalankan;
9.
stimulus-response-conditioning, prinsip-prinsip utama P&P jarang digunakan
10.
Penilaian
impak tidak tepat/tiada pemulihan
11.
Soalan-soalan
menguji dayaingatan sahaja;
12.
Murid
kurang peluang mengeluarkan pendapat & bersoaljawab;
13.
Aktiviti
P&P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuan tambahan;
14.
Tidak
banyak berfikir tentang sesuatu perkara;
Perkara-perkara yang yang perlu direnungkan oleh seseorang guru dan juga diambil perhatian oleh seorang penyelia:
2.Apakah pencerapan boleh meningkatkan kesedaran anda tentang kelebihan dan kelemahan pengajran dan pembelajaran anda?
3.Adakah ianya meningkatkan kesedaran tentang penelitian anda dalam proses P&P?
4.Apakah pencerapan telah menyebabkan anda mencuba satu atau lebih teknik mengajar yang baru?
5.Apakah ianya meningkatkan gaya pengajaran dan masalah setiap pelajar?
6.Apakah pencerapan mendorong anda untuk melakukan perubahan gaya pengajaran anda?
7.Apakah sesi pencerapan dan perbincangan dengan penyelia membei manfaat kepada anda?
8.Apakah komen dan idea yang telah diberikan oleh penyelia?
9.Menurut pendapat anda, adakah program pencerapan di sekolah anda efektif?
PENYELIAAN SEKOLAH
PENGENALAN
Dunia pendidikan masa kini penuh dengan cabaran. Untuk mendapatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kelas guru hendaklah memainkan peranan masing-masing dengan berkesan. Guru yang baik dan pengajaran yang baik adalah nadi dan tenaga penggerak sebuah sekolah berkesan. Oleh itu, satu daripada faktor kejayaan di bilik kelas ialah penyeliaan yang sistematik dan berkesan. Perkembangan penyeliaan, penilaian dan kajian semula adalah satu proses berterusan yang melibatkan pengumpulan dan analisis maklumat tentang prestasi pekerjaan individu berdasarkan kriteria yang kukuh dan difahami. Walau bagaimanapun faktor penentu ukuran kejayaan sesuatu penyeliaan itu bergantung kepada keberkesanannya dan kedua-dua pihak iaitu guru serta penyelia dapat merasa suatu kepuasan dalam tugasan mereka di samping berjaya mengatasi segala masalah pengajaran dan pembelajaran. Penyeliaan Klinikal pula adalah satu pendekatan yang dapat merangkumi semua aspek di dalam penyeliaan yang sepatutnya dilakukan kini. Ia termasuk falsafah yang kukuh, polisi dan prosedur yang terdahulu diberikan kepada staf yang melibatkan interaksi dan dialog.
SIAPAKAH PENYELIA?
Menurut Raymond (2004), penyelia adalah seseorang yang mempunyai deskripsi tugas merancang, mengagih tugas, mengarah, memberi kerjasama, membuat penyelesaian masalah, memilih dan melatih, memotivasi, menasihat, memperbaiki, mengurus tekanan dan mengawal kemajuan.
Di peringkat sekolah, sesiapa sahaja yang terlibat dengan fungsi dan proses penyeliaan (pendidik di semua peringkat) boleh dianggap sebagai penyelia.
(Catatan: Di sekolah ‘title’ penyelia dan pentadbir biasanya sinonim. Tetapi, yang ditekankan di sini ialah sesiapa yang bertanggungjawab terhadap penyeliaan)
OBJEKTIF PENYELIAAN
Menurut Good et.al. (1973), d i antara tujuan penyeliaan adalah untuk membina usaha-usaha berterusan dalam menyediakan program pendidikan yang berkualiti tingggi bagi pelajar.
Sergiovani & Starratt menyatakan bahawa, “the purpose of supervision is to help increase the opportunity and the capacity of schools to contribute more effectively to students academic success”.
Secara khususnya penyeliaan mempunyai objektif untuk menghasilkan kaedah yang lebih baik untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
PENGERTIAN PENYELIAAN
Menurut Harris (1985) penyeliaan ialah apa-apa yang dibuat oleh kakitangan sekolah terhadap manusia dan benda yang terdapat di dalamnya bagi mengekal atau mengubah perjalanan untuk mempengaruhi secara langsung pencapaian matlamat pengajaran dan pembelajarannya.
Wan Mohd. Zahid B. Wan Mohd Nordin (1987), menyaran bahawa, penyeliaan merupakan proses memerhati, membimbing dan memberi maklum balas kepada aktiviti professional oleh penyelia ke atas stafnya.
Glickman (1990) berpendapat bahawa penyeliaan ialah suatu fungsi yang menyatukan semua elemen pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan sesebuah sekolah sebagai suatu pergerakan yang menyeluruh bagi mencapai matlamatnya.
MAKNA PENYELIAAN PENGAJARAN DAN BIDANG TUGASNYA
Menurut Glickman (1991) pula penyeliaan pengajaran adalah sejenis penyeliaan yang dinamik dalam proses pendidikan yang bertujuan untuk mempertingkatkan lagi mutu pengajaran. Dalam erti kata lain, setiap penyeliaan perlu membawa perubahan yang positif untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Glickman, Gordon & Ross-Gordon (2001), ciri-ciri sebuah sekolah yang berjaya adalah dengan seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan komited kepada proses, fungsi dan tugas penyeliaan. Di sebalik setiap sekolah yang berjaya adalah program penyeliaan yang berjaya.
PANDANGAN-PANDANGAN MENGENAI KAEDAH PENYELIAAN KLINIKAL
Menurut Ibrahim (2001) penyeliaan adalah penting untuk memberi guru maklum balas dan maklumat yang berkaitan dengan peristiwa di adalam bilik kelas untuk mereka mempertingkatkan mutu pengajaran pada masa akan datang. Ianya melibatkan
i. Lawatan ke bilik kelas
ii. Menangani masalah spesifik dalam pelakasanaan Kurikulum Operasi
iii. Penyelia berkomunikasi sebagai rakan professional
iv. Guru (yang diselia) mengenal pasti masalah
v. Penyelia membantu menganalisis masalah
Serigiovanni & Starratt (2007) mengutarakan pendapat bahawa ‘clinical supervision refers to face-to-face interaction with teachers with the intent of improving instruction and increasing professional growth’.
PENYELIAAN KLINIKAL
GARIS PANDUAN UMUM KERJA RUMAH
PENYEDIAAN REKOD MENGAJAR
Subscribe to:
Posts (Atom)