1.Organisasi bengkel merupakan suatu sistem pengurusan bengkel supaya lebih ………………………
a. sistematik
b.berkesan
c.cepat
d.bijak
2. Murid perlu melaksanakan setiap tugasan yang diberikan ketika berada di dalam ……………………………………...
a. Kelas
b. sekolah
c. bengkel
d. padang
3. Berikut adalh tujuan organisasi bengkel KECUALI
a) Memastikan keselamatan alatan dan bahan
b) Memastikan pelajar bersikap bertanggungjawab
c) Memastikan keselamatan guru terjamin
d) Memastikan bengkel sentiasa bersih
4.Yang manakah beikut adalah berkaitan dengannKeselamatan am di tempat kerja.
a. Dapatkan kebenaran guru sebelum masuk ke dalam bengkel.
b. Boleh bawa beg masuk ke dalam bengkel.
c. jangan buka tingkap dan pintu sebelum memulakan kerja.
d. Gunakan alatan dan bahan dengan cara yang betul dan boros.
5 Berikut adalah pernyataan berkaitan Keselamatan diri dan rakan KECUALI
a. Boleh memakai barang perhiasan semasa berada di dalam bengkel.
b. Pakai pakaian yang sesuai dan kemas serta memakai kasut.
c. Ikat rambut yang panjang dengan kemas atau tudung dimasukkan ke d
d. Jangan bermain atau bergurau di dalam bengkel.
6. Bengkel RBT perlu …………………………………..supaya sentiasa berada dalam keadaan bersih, kemas dan teratur sepanjang masa.
a.dicat
b.dibasuh
c. disenggara
d.disepah
7. Kerja-kerja menyenggara bengkel dapat dilaksanakan dengan lancar dengan mengadakan satu
…………………………………….
a.carta bengkel
b.carta organisasi
c. jadual tugasan murid
d.jadual rehat
8. Bengkel yang disenggara dengan baik dapat mengelakkan berlakunya …………………..ketika berada di bengkel di samping mewujudkan suasana yang kondusif dan selamat.
a.kekekotoran
b. kemalangan
c.kekemasan
d.kebersihan
9. Bahan-bahan dan ……………….haruslah digunakan dengan berhemah dan cermat.
a.alatan
b.gam
c.meja
d.rak
10. Semua alatan hendaklah disusun pada ………………….alatan dengan teratur.
a.meja
b.rak atau panel
c.bakul
d.tong sampah
11. Alatan yang telah digunakan perlu ………………dan disimpan di tempat asalnya.
a.disepah
b.dibersihkan
c.disorok
d.dicampak
12. Bahan-bahan yang ………………..dan mudah terbakar hendaklah disimpan di tempat
yang sesuai dan selamat.
a.selamat
b.elektrik
c.berbahaya
d.bersepah
13. Sebarang kerosakan atau kehilangan alatan mesti dilaporkan kepada …………………….
a.guru.
b.rakan
c.pengawas
d.tukang sapu
14. Pastikan alat-alat yang tajam, berat dan boleh……………………………… hendaklah digantung
dengan kemas dan selamat.
a.berkilat
b.berkarat
c.rosak
d.mencederakan
15. Objek diatas ialah……………………………….
a.Alat pemadam kebakaran
b.Alatan –alatan tajam
c.Kit model
d.Peti pertolongan cemas
16. Murid perlu mendapat nasihat dan panduan ……………….sebelum menggunakan ubat- ubatan dan bahan rawatan.
a. guru
b.rakan.
c.ketua bengkel
d.formen
17…………………………………. ialah alatan untuk mengetat dan melonggarkan skru kepala belah.
a.Pemutar Philip
b. Kunci Allen
c. Sepana hujung terbuka
d.Pemutar skru rata
18…………………………………. ialah alatan untuk mengetat dan melonggarkan bol dan nat.
a.Pemutar Philip
b. Kunci Allen
c. Sepana hujung terbuka
d.Pemutar skru rata
19.…………………………………. ialah alatan untuk memegang komponen yang kecil.
a. Playar muncung tirus
b. Pemutar skru rata
c. Sepana hujung terbuka
d.Pemutar skru rata
20…………………………………. ialah alatan untuk mengetat dan melonggarkan skru kepala
Allen.
a.Pemutar Philip
b. Kunci Allen
c. Sepana hujung terbuka
d.Pemutar skru rata
21.Alatan untuk menyambung dan memutuskan litar elektrik.
a.Suis
b,Roda
c.Pemegang bateri
d .Gear
22. Alatan untuk mengurangkan daya geseran dan memudahkan pergerakan kit model.
a.Suis
b,Roda
c.Pemegang bateri
d .Gear
23. Alatan sebagai tapak untuk meletakan bateri pada kerangka kit model.
a.Suis
b,Roda
c.Pemegang bateri
d .Gear
24. Alatan untuk menukar kelajuan atau arah pergerakan.
a.Suis
b,Roda
c.Pemegang bateri
d .Gear
25. Sebelum aktiviti pemasangan kit model dijalankan, murid mestilah merujuk dan memahami
terlebih dahulu ……………………………….yang dibekalkan bagi setiap kit model.
a. manual pemasangan
b.kertas
c.kotak
d.formen
26. Pengujian kit model dilakukan bagi memastikan kit model berfungsi secara normal. Sekiranya kitn
model tidak berfungsi atau berfungsi secara tidak normal, ……………………….haruslah dilakukan.
a.pembelian
b.penyimpanan
c.kerosakkan
d.pembaikan
27. Kit model yang telah siap dipasang dan diuji ak an dibuka semula. ………………………….. perlu membimbing murid untuk memastikan setiap komponen dibuka dengan cermat dan tidak rosak. Semua komponen disimpan semula ke dalam kotak atau bekas penyimpanan yang disediakan.
a.Guru.
b.Rakan
c.Pengawas
d.Formen
28. Setiap rekaan mempunyai reka bentuk tertentu. Untuk menghasilkan reka bentuk tersebut,
Berikut adalah beberapa langkah yang perlu diikuti… KECUALI
a. Menyatakan masalah
b. Mengumpul wang
c. Menjana idea kreatif dalam bentuk lakaran
d. Memilih lakaran terbaik
29. Projek eksperimental ialah projek yang bersifat ……………………… terhadap reka bentuk projek
sebenar.
a.kekal
b.elok
c.sempurna
d.percubaan
30. Berikut adalah kaedah mengumpulkan maklumat KECUALI
a.Temubual
b.Soal selidik
c.melayari internet
d.Ttidak bertanya guru
Soalan 31-35 berdasarkah gambar dibawah. Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
Memakai kasut
Memakai apron
Lengan baju panjang boleh dilipat
Tali leher ditanggalkan atau dimasukkan kedalam apron
Tudung dimasukkan kedalam apron dan rambut hendaklah diikat kemas
|
Soalan 36-40 berdasarkah gambar dibawah. Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
Pemerhatian
Pembacaan dan penyelidikan
Pengalaman sendiri atau orang lain
Soal selidik
Bimbingan guru
|
lagi
http://mysekebun.blogspot.com/2014/09/soalan-rbt-tahun-4-akhir-tahun.html