Wednesday, November 17, 2021

KERTAS KERJA BIJAK BAHASA MELAYU 2.0 PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS

 

KERTAS KERJA BIJAK BAHASA MELAYU 2.0

PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS

SK....


Pendahuluan:

Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah membaca sesuai dengan kepesatan teknologi pendidikan selaras dengan dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.

Pelan tindakan:

  1. Tajuk : Bijak Bahasa Melayu Pendidikan Khas Integrasi.

  2. Tarikh : 25.11. 2021

  3. Tempat : Kelas Pendidikan Khas

  4. Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2

  5. Jumlah penyertaan :


Bil

Kelas / Nama

L

P

PK IBNU RUSYD

1


1


2


1


3



1

4



1

PK IBNU SINA

5


1


6


1


7


1

8


1


9


1



JUMLAH JANTINA

6

3

JUMLAH KESELURUHAN

9







Objektif:

  1. Mendedahkan murid-murid kepada teknik asas untuk menguasai kemahiran asas membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.

  2. Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.

KPI:

  1. Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap;

  • Aras Rendah – Dapat memahami arahan

  • Aras Sederhana – Mengenal huruf

  • Aras Tinggi – Membaca dua petikan ringkas.

  1. Diharapkan dengan pelaksanakan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.

  2. Guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.

Kewangan:

Pendapatan

Bil

Perkara

Kuantiti

Jumlah

1

PCG sekolah


RM

320.00

2





JUMLAH

RM

320.00


Belanja

Bil

Perkara

Kuantiti x RM

Jumlah

1

Hadiah

9 X RM 15

RM

135.00

2

Makanan

9 X RM 15

RM

135.00

3

Bahan-bahan

1 X RM 50

RM

50.00






JUMLAH

RM

320.00









Jawatankuasa induk / pelaksana:

Bil

Jawatankuasa

Nama/Pangkat

1

Penaung

Pegawai Pendidikan Daerah 

2

Pengerusi

Guru Besar


3

Naib Pengerusi

GPK


4

Setiausaha

Penyelaras Pendidikan Khas


5

Penolong S/U

S/U Pendidikan Khas


6

Bendahari

Bendahari Pendidikan Khas


7

Penyelaras Aktiviti & Bengkel


8

Peralatan Dan Siaraya

Pembantu Pengurusan Murid


9

Persiapan Tempat/ Disiplin/ Keselamatan/Kebajikan

Nurulhaeza Binti Jamaludin


10

Makanan/ Cenderamata/ Hadiah

Mohd Fatma Hisyam Abd Rahman

11

Buku Program Dan Sijil

12

Hakim


13

Pengacara Majlis

Tentatif program :

Masa

Perkara


7:40 am

Kehadiran Murid

8:00 am

Persediaan murid

8:15 am

Pertandingan aras tinggi – Membaca petikan

8:45 am

Pertandingan aras sederhana – mengenal huruf

9:15 am

Pertandingan aras rendah – memahami arahan

9:45 am

Rehat

10:15 am

Pengumuman / Penyampaian hadiah

11:10 am

Bersurai


Penutup:

Diharap selepas menjalani kem ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikut murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara guru dan murid . Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha Allah.



DISEDIAKAN OLEH :

S/U Pendidikan Khas



DISEMAK OLEH :

Penyelaras Pendidikan Khas




DILULUSKAN OLEH :

Guru Besar





JADUAL PEMARKAHAN

BIL

SENARAI NAMA

PENILAIAN

JUMLAH

KELANCARAN

PERSEMBAHAN

PAKAIAN

MARKAH

50

30

20

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


kredit to Cikgu Fatmahisyam




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...