KERTAS KERJA BIJAK MATEMATIK
PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS
SK......
Pendahuluan:
Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah mengira sesuai dengan kepesatan teknologi Pendidikan selaras dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.
Pelan Tindakan:
Tajuk : Bijak Matematik Pendidikan Khas Integrasi
Tarikh : 23 November 2021
Tempat : Kelas Pendidikan Khas
Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2
Jumlah penyertaan:
Bil |
Kelas/ Nama |
L |
P |
PK IBNU RUSYD
|
|||
1 |
|
1 |
|
2 |
1 |
|
|
3 |
|
|
1 |
4 |
|||
PK IBNU SINA
|
|||
5 |
|
1 |
|
6 |
|
1 |
|
7 |
|
|
1 |
8 |
|
1 |
|
9 |
|
1 |
|
|
|||
JUMLAH JANTINA |
6 |
3 |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
9 |
Objektif:
Mendedahkan murid-murid kepada perkara asas untuk menguasai kemahiran asas mengira, mengenal nombor dan menerima arahan.
Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran asas mengenal nombor, mengira dan menerima arahan.
KPI:
Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran mengira mengikut tahap (Kaedah).
Aras Rendah - Dapat mengenal nombor bulat sa
Aras Sederana - Mengenal nombor dalam lingkungan puluh
Aras Tinggi - Mengenal nombor dalam lingkungan ratus
Diharapkan dengan pelaksanaan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru-guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.
Kewangan:
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
PCG sekolah |
|
RM |
270 |
2 |
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
270 |
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
Hadiah |
9 x RM15 |
RM |
135 |
2 |
Makanan |
9 x RM 15 |
RM |
135 |
|
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
270 |
Jawatankuasa induk/ Pelaksana:
Bil
|
Jawatankuasa |
Nama/Pangkat |
1 |
Penaung |
Pegawai Pendidikan Daerah
|
2 |
Pengerusi |
Guru Besar:
|
3 |
Naib Pengerusi |
GPK:
|
4 |
Setiausaha |
Penyelaras Pendidikan Khas: |
5 |
Penolong S/U |
S/U Pendidikan Khas:
|
6 |
Bendahari |
Bendahari Pendidikan Khas:
|
7 |
Penyelaras Aktiviti & Bengkel |
|
8 |
Peralatan dan Siaraya |
Pembantu Pengurusan Murid:
|
9 |
Persiapan tempat/ Disiploin/ Keselamatan / Kebajikan |
Nurulhaeza Binti Jamaludin
|
10 |
Makanan/ Cenderamata/ Hadiah |
|
11 |
Buku program dan Sijil |
|
12 |
Hakim |
|
13 |
Pengacara Majlis |
|
Tentatif Program:
Masa Perkara
7:40 am -kehadiran Murid
8.00 am -Persediaan murid
8:15 am -Pertandingan aras tinggi – Menyebut nombor dalam lingkungan ratus
8:45 am -pertandingan aras sederhana – Mengenal nombor dalam lingkungan puluh
9:15 am -Pertandingan aras rendah – mengenal nombor dalam lingkungan sa
9:45 am -Rehat
10:15am -Pengumuman /Penyampaian Hadiah
11:10 am -Bersurai
Penutup:
Diharap selepas menjalani Kem Matematik ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikur murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara guru dan murid. Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha allah S.W.T.
DISEDIAKAN OLEH:
S/U Pendidikan Khas
DISEMAK OLEH:
Penyelaras Pendidikan Khas
DILULUSKAN OLEH:
Guru Besar
kredit to cikgu Fatmahisyam