Wednesday, November 17, 2021

KERTAS KERJA BIJAK MATEMATIK 

PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS

SK......


Pendahuluan:

Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah mengira sesuai dengan kepesatan teknologi Pendidikan selaras dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.


Pelan Tindakan:

Tajuk : Bijak Matematik Pendidikan Khas Integrasi

Tarikh : 23 November 2021

Tempat : Kelas Pendidikan Khas

Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2

Jumlah penyertaan:


Bil

Kelas/ Nama

L

P


PK IBNU RUSYD


1


1


2

1


3



1

4


PK IBNU SINA


5


1


6


1


7



1

8


1


9


1



JUMLAH JANTINA

6

3

JUMLAH KESELURUHAN

9






Objektif:


  1. Mendedahkan murid-murid kepada perkara asas untuk menguasai kemahiran asas mengira, mengenal nombor dan menerima arahan.

  2. Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran asas mengenal nombor, mengira dan menerima arahan.


KPI:


  1. Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran mengira mengikut tahap (Kaedah).

  • Aras Rendah - Dapat mengenal nombor bulat sa

  • Aras Sederana - Mengenal nombor dalam lingkungan puluh

  • Aras Tinggi - Mengenal nombor dalam lingkungan ratus

  1. Diharapkan dengan pelaksanaan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.

  2. Guru-guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.


Kewangan:


Pendapatan

Bil

Perkara

Kuantiti x RM

Jumlah

1

PCG sekolah


RM

270

2






JUMLAH

RM

270


Pendapatan

Bil

Perkara

Kuantiti x RM

Jumlah

1

Hadiah

9 x RM15

RM

135

2

Makanan

9 x RM 15

RM

135







JUMLAH

RM

270









Jawatankuasa induk/ Pelaksana:

Bil


Jawatankuasa

Nama/Pangkat

1

Penaung

Pegawai Pendidikan Daerah 


2

Pengerusi

Guru Besar:



3

Naib Pengerusi

GPK:



4

Setiausaha

Penyelaras Pendidikan Khas:


5

Penolong S/U

S/U Pendidikan Khas:



6

Bendahari

Bendahari Pendidikan Khas:



7

Penyelaras Aktiviti & Bengkel



8

Peralatan dan Siaraya

Pembantu Pengurusan Murid:



9

Persiapan tempat/ Disiploin/ Keselamatan / Kebajikan

Nurulhaeza Binti Jamaludin



10

Makanan/ Cenderamata/ Hadiah



11

Buku program dan Sijil



12

Hakim


13

Pengacara Majlis








Tentatif Program:

Masa Perkara

7:40 am -kehadiran Murid

8.00 am -Persediaan murid

8:15 am -Pertandingan aras tinggi – Menyebut nombor dalam lingkungan ratus

8:45 am -pertandingan aras sederhana – Mengenal nombor dalam lingkungan puluh

9:15 am -Pertandingan aras rendah – mengenal nombor dalam lingkungan sa

9:45 am -Rehat

10:15am -Pengumuman /Penyampaian Hadiah

11:10 am -Bersurai


Penutup:

Diharap selepas menjalani Kem Matematik ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikur murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara guru dan murid. Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha allah S.W.T.



DISEDIAKAN OLEH:

S/U Pendidikan Khas



DISEMAK OLEH:

Penyelaras Pendidikan Khas




DILULUSKAN OLEH:

Guru Besar




kredit to cikgu Fatmahisyam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...