Saturday, April 5, 2014

KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN

KERTAS KERJA
( RANCANGAN OPERASIONAL )
MAJLIS KHATAM AL-QURAN 



RASIONAL             :
Memupuk kecintaan dan minat terhadap al-Quran merupakan salah satu agenda untuk menghidupkan syiar Islam disamping untuk memahirkan bacaan al Quran.

OBJEKTIF       :
1.    Yakin dengan bacaan dan penguasaan Al-Quran serta melaziminya dalam kehidupan.
2.    Menghargai dan mengiktiraf serta memberi pendedahan kepada kumpulan pelajar berkenaan.
3.    Menarik minat pelajar untuk membaca dan mengkhatamkan al-Quran.

TARIKH           :


TEMPAT         :
Dewan Sekolah / Surau

KUMPULAN    :
SASAR

Pelajar Tahun 6 yang tamat al-Quran
ANGGARAN
1.    Jamuan
*    Jemputan           
*    Ibubapa                                                              
*    Guru                                         
*    Pelajar                                                                                    
2.    Cenderamata Perasmi                                                                                  
3.    Cenderamata Pelajar             
4.    Bunga Telur                      
5.    Rencam                                                                                                                                                                   
6.    Jumlah                                                                                                                                                                                                       

SUMBER
1. Sekolah
2. PIBG



STRATEGIK

1.    Menyediakan kertas kerja dan membentangkannya
2.    Mengadakan mesyuarat perlantikan jawatankuasa
3.    Mesyuarat pelaporan & semakan kerja
4.    Pelaksanaan majlis
5.    Laporan dan post mortem


JAWATANKUASA PELAKSANA
1.         Penasihat :
2.         Pengerusi :
3.         Naib Pengerusi :
4.         Setiausaha :
5.         Bendahari :
6.         AJK Pelaksana :
*                    Urusetia
*                    Jamuan
*                    Cenderamata
*                    Siaraya
*                    Persiapan Tempat
*                    Back Drop
*                    Brosur
*                    Pengacara Majlis
*                    Lain-lain yang difikirkan perlu


PENILAIAN DAN KAWALAN MUTU

1.         Pemantauan dan penilaian akan dibuat oleh :
*                    GPK Kokurikulum
*                    Unit HEM – Bina Insan
*                    Panitia Pendidikan Islam

PENUTUP







ATURCARA
MAJLIS KHATAM AL-QURAN 


8.00 pagi           :                       Pelajar berkumpul di dewan
8.15 pagi                       :                       Guru-guru mengambil tempat
8.30 pagi                       :                       Ketibaan jemputan
8.45 pagi                       :                       Ketibaan perasmi
9.00 pagi                       :                       Majlis bermula
*                   Aluan pengerusi
*                   Bacaan al-Quran
*                   Ucapan Pengetua
*                   Ucapan Perasmi
*                   Majlis Khatam al-Quran bermula
*                   Penyampaian sijil & cenderamata
*                   Persembahan nasyid
*                   Bacaan doa
*                   Bersurai



TAGS KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN KERTAS KERJA MAJLIS KHATAM AL-QURAN 

CONTOH REKOD CUTI GURU

REKOD CUTI GURU 2011

Nama : ________________________________________

No. Kad Pengenalan : _________________________________________

No. Fail Jabatan : JPN / __________________________________

No. Fail Sekolah :  _____________________





































































REKOD PERTEMUAN GURU/ PELAJAR

REKOD
PERTEMUAN GURU/ PENYELIA – PELAJAR
BULAN:……………………
NAMA GURU/ PENYELIA:


KUMPULAN/ KELAS:


Bil
Nama Pelajar
Tarikh:
Tarikh:
Tarikh:
Tarikh:

Tanda tangan
Tanda tangan
Tanda tangan
Tanda tangan
1





2





3





4





5





6






T.Tangan Guru/Penyelia:……………………………                                T. Tangan Ketua Unit:………………………………


CONTOH REKOD PENGGUNAAN BBM

REKOD PENGGUNAAN BBM

BIL.
TARIKH
MASA
TING.
NAMA GURU
JENIS
BBM
TANDATANGAN









































PERATURAN PENGGUNAAN MAKMAL KOMPUTER

PERATURAN PENGGUNAAN MAKMAL KOMPUTER

  1. Penggunaan Makmal Komputer berdasarkan jadual yang telah ditetapkan.
  2. Jika ingin menggunakan Makmal Komputer pada masa lain daripada jadual yang telah ditetapkan, guru berkenaan hendaklah membuat tempahan(booking) terlebih dahulu.
  1. Murid-murid tidak dibenarkan berbuat bising, makan, dan bermain-main di dalam Makmal Komputer.
  1. Tidak dibenarkan mengendali, mengalih atau membawa segala peralatan yang terdapat di Makmal Komputer kecuali dengan kebenaran Ketua Unit Makmal Komputer/Penyelaras PSS.
  1. Setiap aktiviti yang dijalankan di dalam Makmal Komputer hendaklah dicatatkan dalam Rekod Penggunaan yang telah disediakan.
  1. Segala peralatan yang rosak semasa/sebelum digunakan hendaklah dilaporkan kepada Ketua Unit Makmal Komputer/Pengetua.
  1. Pastikan kerusi-kerusi disusun dengan kemas dan bersih sebelum meninggalkan Makmal Komputer.
  1. Guru perlu memastikan segala suis atau punca kuasa elektrik, kipas, alat penghawa dingin, dan lampu ditutup sebelum meninggalkan Makmal Komputer.
  1. Murid-murid tidak dibenarkan masuk tanpa pengawasan guru

Friday, April 4, 2014

BORANG PROFIL PENCERAMAH/FASILITATOR/JURULATIH

BORANG PROFIL PENCERAMAH/FASILITATOR/JURULATIH
LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN SCHOOL-BASED

Bil

Maklumat

Nyatakan:
1
Nama :

2
No. Kad Pengenalan :

3
Jawatan :

4
Gred Jawatan :

5
Jabatan/ Pejabat :

6
Kelayakan Akademik:

7
Kelayakan Profesional:

8
Bidang Kepakaran:

9
Pengalaman Dalam Bidang Kepakaran

_______________ tahun
10
Penyelidikan/Penerbitan


11
Umur :

_______________ tahun
12
Alamat surat - menyurat :




13
No. Telefon : Rumah
Bimbit
E-mail


Tandatangan :

Tarikh :

KERTAS KERJA MINGGU ICT SEKOLAH

KERTAS KERJA MINGGU ICT SEKOLAH

Rasional
  • Memupuk kesedaran tentang faedah-faedah menggunakan ICT dalam kehidupan seharian.
  • Melahirkan murid yang berbakat, lebih kreatif dan inovatif dalam bidang ICT.
  • Melahirkan murid yang berani dan berdaya saing dalam setiap pertandingan ICT yang dijalankan.

Matlamat
  • Program ini bertujuan untuk melatih murid agar lebih yakin dan berkebolehan menggunakan komputer.

Objektif
  • Murid akan menyedari bakat sedia ada yang boleh diketengahkan melalui beberapa pertandingan berkaitan ICT.
  • Murid dapat mengetengahkan bakat sedia ada dalam menggunakan ICT.
  • Memberi keseronokan dan pengalaman baru kepada murid melalui pembelajaran ICT di luar bilik darjah.

Sasaran
Semua murid Tahap Dua Sekolah Kebangsaan .......................................
Setiap kelas WAJIB menghantar wakil
Sijil Penyertaan akan diberikan kepada setiap peserta.

Tarikh Pelaksanaan
5- 9 Oktober 2009
Tempat
Makmal Komputer SK ...........................

Sumber Kewangan
Sumbangan Sekolah/ PIBG

Jenis Pertandingan
Pertandingan Mencari Maklumat Dalam Internet (Tahun 4)
Pertandingan Menaip Teks yang Cantik (Tahun 5)
Pertandingan Membina Persembahan Powerpoint (Tahun 6)

Waktu pertandingan
Mata pelajaran TMK ( 60 minit )

AJK
Rujuk Lampiran a

Disediakan Oleh;
.................................................

Guru Penyelaras Bestari
Sekolah Kebangsaan .....................................

kertas kerja dobi

PENGENALAN

Syarikat.................................. merupakan sebuah syarikat bumiputera 100% yang menyediakan perkhidmatan‘Coin Operated Washing Machine’ ( Mesin Basuh Layan Diri Menggunakan Duit ) kepada institusi kerajaan dan swasta bagi kegunaan asrama yang memerlukan perkhidmatan ini. Selain dari menyediakan perkhidmatan ini, syarikat kami juga merupakan pembekal Mesin Basuh Layan Diri untuk syarikat yang menjalankan perniagaan ini.( Rujuk Lampiran C )

  1. NAMA PRODUK
MESIN DOBI LAYAN DIRI

  1. PENGENALAN

Sebagai sebuah syarikat bumiputera, pihak syarikat telah mengambil inisiatif dalam memberi perkhidmatan seperti ini dengan satu dasar memberi kemudahan dan membantu para pelajar (pengguna) khususnya dan amnya dalam menyahut seruan kerajaan. Perkhidmatan yang dirangka oleh syarikat kali ini lebih kepada membantu pihak pengurusan asrama untuk menjaga kebajikan penghuni asrama dalam menyediakan perkhidmatan yang berkualiti, serta memenuhi keperluan dan kehendak pengguna khususnya para pelajar.
Selain itu juga, Perkhidmatan ini juga dapat memudahkan kedua-dua pihak antara pihak premis dan syarikat dengan pihak syarikat bersetuju memberi 10% atas kutipan yang dibuat pada setiap mesin yang ditempatkan atau sewaan pada kadar RM20 sebulan bagi setiap tapak yang digunakan. Pihak premis akan menerima hasil kutipan 10% atau sewaan sekiranya memberikan kebenaran menempatkan ‘Coin Operated washing Machine’ tersebut. Sistem ini bertujuan mewujudkan satu hubungan baik antara kedua-dua pihak supaya tiada pihak yang tertindas sekali gus dapat mengelak sebarang masalah yang timbul disamping kebaikan dan manfaat dapat dikecapi bersama.
Pada dasar itulah perkhidmatan ini dirangka dengan penuh keikhlasan kerana syarikat sangat yakin dengan adanya perkhidmatan ini dapat membantu mengurangkan bebanan dan memudahkan penghuni asrama di atas masalah yang dihadapi. Syarikat juga yakin dengan adanya perkhidmatan ini dapat membantu pihak pengurusan sesebuah institusi itu menjaga imej dan sekali gus melicinkan pengurusan serta menjaga kebajikan penghuni asrama. Dengan itu, perkhidmatan yang disediakan ini mampu mencapai matlamat serta objektif yang dirancang.
  1. matlamat
Menyediakan pekhidmatan Coin Operated Washing Machine’ ( Mesin Basuh Menggunakan 
Duit ) untuk penghuni asrama.


  1. objektif

  • Membantu pelajar mengurangkan beban kos kerana membasuh pakaian mengguna perkhidmatan kedai dobi.
  • Dengan hanya RM2.50 pelajar dapat membasuh pakaian mereka sehingga 7kg kering.
  • Membantu pelajar agar dapat membasuh pakaian pada bila-bila masa mengikut jadual masing-masing.
  • Membantu melicinkan pengurusan pihak khususnya pengurusan asrama .
  • Membantu pengurusan masa seharian pelajar kerana masa membasuh pakaian dapat dikurangkan sekali gus ‘jam belajar pelajar’ dapat dilaksanakan dengan sempurna.
  • Membantu pelajar menguruskan hal peribadi di asrama.
  • Melatih menjadi pelajar yang lebih bertanggungjawab, jujur, amanah, bijak menguruskan masa dan mempunyai sahsiah diri yang cemerlang serta mempunyai modal insan yang seimbang.
  • Menyahut seruan kerajaan dalam mengaplikasikan bidang kejuruteraan dalam kehidupan seharian serta meningkatkan kapasiti dan bilangan usahawan bumiputera.

  1. kebaikan dan faedah-faedah

  • Kebaikan utama adalah menjaga kebajikan pelajar asrama dengan mengurangkan beban sara hidup kerana dengan hanya RM2.50 pelajar dapat membasuh pakaian dengan mudah dan berkesan sebanyak 7kg kering.
  • Memudahkan para pelajar asrama untuk membasuh pakaian dengan masa yang singkat.
  • Menggunakan sistem yang telah diasingkan antara ‘coin box’ dengan mesin basuh. Sistem ini dirangka khas supaya mesin dapat berfungsi dengan sendirinya manakala ‘coin box’ hanya berfungsi membenarkan arus elektrik memasukinya. Sekali gus dapat mengelak dari kerosakan yang berlaku yang disebabkan oleh ‘added system’ yang telah dilakukan di kebanyakan mesin sekarang ini. Sistem ini juga dirangka bagi memudahkan penyelengaraan mesin dibuat jika berlaku sebarang kerosakan.
  • Mesin ini juga telah dirangka dengan sistem yang dinamik dan serba boleh yang mana masa pengoperasian boleh diubah mengikut kesesuaian serta permintaan semasa bagi menjamin perkhidmatan berkualiti.
  • Mesin yang digunakan oleh syarikat tidak statik kepada satu jenis mesin sahaja, syarikat boleh menggunakan apa jua mesin yang terdapat diseluruh negara. Hal ini adalah kerana tiada penggabungan sistem antara ‘coin box’ dengan mesin basuh, sekali gus jenis mesin yang digunakan dapat dipilih mengikut kehendak dan kesesuaian pengguna khususnya para pelajar samada mesin basuh ‘manual’ atau ‘automatik’.
  • Mesin ini juga menjimatkan penggunaan elektrik kerana masa penggunaan dihadkan mengikut kesesuaian pengguna.
  • Peningkatan kualiti perkhidmatan oleh syarikat dititikberatkan. Pihak syarikat akan menyediakan peti cadangan dan menerima sistem pesanan ringkas (sms) kepada pengguna bagi menerima sebarang aduan atau cadangan samada untuk penambahbaikan mutu perkhidmatan ataupun kerosakan mesin.
  • Setiap tindakan akan diambil dalam tempoh kurang 24jam serta mengikut kesesuaian semasa.
  • Pihak syarikat sangat prihatin dan akan sentiasa menerima teguran dan nasihat dari mana-mana pihak dalam setiap usaha bagi memastikan perkhidmatan yang disediakan adalah yang terbaik, berkesan dan berkualiti.

  1. cara pengoperasian
                            Rujuk lampiran A

  1. PRODUK

Rujuk lampiran B



  1. SENARAI PENGUNA


Rujuk lampiran C



  1. senarai syarikat

Rujuk lampiran D



  1. penutup

Diharapkan program yang dijalankan ini dapat mencapai objektif dan matlamat seperti yang telah dirancangkan serta mendapat kerjasama dari semua pihak. Diharapkan program seumpama ini mendapat sokongan yang padu dari semua pihak agar segala manfaat dan kebaikan dapat dikecapi bersama.

Disediakan oleh,



........................................................

( .............................................. )
B.p Pengarah Urusan
Syarikat,,,,,,,,,,,,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...