Tuesday, May 24, 2016

KERTAS KERJA ISRAK MIKRAJ 2016

MAJLIS SAMBUTAN ISRAK DAN MIKRAJ 2016

1.PENDAHULUAN 
Israk  ialah perjalanan nabi Muhammad s.a.w.dari Masjidil Haram ke Masjid Aqsa di Plestin. Manakala Mikraj pula perjalanan Rasulullah s.a.w. dari Masjidil  Aqsa naik ke langit. Peristiwa ini berlaku pada 27 Rejab. Menyedari hakikat inilah , maka program ini dilaksanakan agar dapat menyingkap rahsia kebesaran malam tersebut. Oleh itu ia memberi peluang untuk meningkatkan ketakwaan dan keimanan kepada Allah Taala.

2.MATLAMAT
Memberi pendedahan peringkat awal kepada murid-murid tentang sirah Rasulullah s.a.w. yang berkaitan dengan peristiwa Israk Mikraj.

3.RASIONAL
Majlis ini dirancang untuk mengingati peristiwa Israk dan  Mikraj supaya semua warga sekolah dapat mengingati serta mengambil pengajaran daripada peristiwa tersebut dan mengamalkan dalam kehidupan seharian.

4.OBJEKTIF           
2.1. Menggalakkan murid menghayati alam ciptaan Allah Taala.            
2.2. Menghayati perjalanan Rasulullah yang berlaku dalam satu malam yang penuh dengan                          sejarah.            
2.3. Mensyukuri kebesaran dan keagungan serta kemuliaan bulan rejab.            
2.4. Mengetahui dan menghayati peristiwa di sebalik ibadat penting bagi umat Islam (solat).

5. SASARAN            
Semua murid-murid beragama Islam

6. JANGKA MASA/TEMPAT :            
Tarikh  : 9 mei 2016              
Hari      :Isnin
Masa    : 8.15 pagi -10.15 pagi            
Tempat : Dewan


7. KAEDAH/ METODOLOGI            
7.1. Ceramah.            
7.2. Kuiz Spontan 

8. TENTATIF PROGRAM            

8.00 pagi         Majlis dimulakan            
8.05                 Bacaan Doa             
8.10                 Bacaan Tilawah Al-Quran            
8.20                 Ucapan Perasmian oleh Guru Besar
8.35                 Persembahan Murid          
8.45-9.30              Ceramah
9.30-10.00           Kuiz terbuka israk mikraj
10.00-10.15         Penyampaian hadiah
10.15-10.35         Rehat
10.35-                    PDP seperti biasa

9.PENGANJUR: PANITIA PENDIDIKAN ISLAM

10. JAWATANKUASA INDUK / PELAKSANA            
Pengerusi                                 :  
Timbalan Pengerusi                : 
Naib Pengerusi 1                      :
Naib Pengerusi 2                      :
Setiausaha                                : 
Penceramah                             : 
Persiapan Dewan                      :
Bacaan Tilawah Al-Quran dan Doa          :   
Pengacara Majlis  /Persembahan Murid           : 
Kuiz Terbuka israk mikraj  : 
Siaraya                               : 
PAMPLET :  
HADIAH: :

Kawalan / Keselamatan Murid                     
   

12.SUMBER KEWANGAN:             
Sumber kewangan diperolehi daripada Panitia Pendidikan Islam mengikut peruntukan yang telah ditetapkan.

13. PERBELANJAAN            
Hadiah
RM.50 X 40 HADIAH=RM20.00 (alat tulis)

14.PENUTUP
 Harapan daripada Panitia Pendidikan Islam, murid-murid didedahkan dengan peristiwa-peristiwa penting dalam Sirah Nabawiyyah dan mudah-mudahan menambahkan ilmu, keimanan dan ketakwaan semua warga SK ................................................... InsyaAllah.






kertas kerja kelas kecemerlangan UPSR

TAJUK :  kertas kerja kelas kecemerlangan  UPSR



1.    PENDAHULUAN

            Program ini dilaksanakan bertujuan meningkatkan pencapaian murid-murid di kalangan pelajar tahun 6 dari segi kualiti dan kuantiti dalam semua mata pelajaran  khususnya di dalam subjek teras.Perancangan program ini bertujuan meningkatkan kualiti dari segi pencapaian  6A serta memaksimumkan prestasi kelulusan  dan peratus (%) lulus ABC murid-murid Tahun 6.
Di samping kecemerlangan dalam akademik, aspek kerohanian dan jasmani juga tidak diabaikan. Peningkatan ini juga diharap dapat mencemerlangkan pencapaian UPSR Tahun 2016 ini nanti.
            Kecemerlangan murid-murid dalam akademik dan sahsiah yang mulia merupakan  aset penting ke arah mencapai Wawasan 2020 . Mereka akan menjadi modal insan yang sangat berguna kepada negara. Mereka nanti akan mampu membina negara yang maju berteknologi tinggi dan setanding dengan negara maju yang lain. Berlandaskan hakikat tersebut, seluruh warga sekolah dengan dibantu oleh PIBG serta seluruh warga sekolah telah merancang program utama, sampingan dan sokongan untuk mencapai aspirasi semua pihak.



2.    RASIONAL

  • Penekanan dalam program ini memberikan tumpuan terhadap usaha meningkatkan daya usaha , pengetahuan , kemahiran dan kerohanian demi kecemerlangan dalam bidang akademik dan sahsiah.

  • Memberi peluang seluas-luasnya peluang kepada murid-murid mendapatkan pengetahuan secara langsung dan berterusan.

  • Secara keseluruhannya, program ini nanti dapat memberikan perhatian kepada perkembangan yang menyeluruh dan seimbang dalam bidang intelek, rohani dan jasmani.



3.    MATLAMAT 

  • Menguasai kemahiran asas dalam mata pelajaran utama iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.
  • Mempunyai pengetahuan, kefahaman, minat serta kepekaan terhadap pembelajaran masa kini.

4.    OBJEKTIF

  • Meningkatkan prestasi akademik dari segi kualiti dan kuantiti iaitu bilangan 6A                   sebanyak 20% dan mengekalkan lulus ABC 100%.
  • Menerapkan budaya / teknik belajar yang sistematik dan berkesan.
  • Menambah baik proses P & P dengan menggunakan pelbagai kaedah.
  • Membolehkan pelbagai bahan dan alatan digunakan dengan maksimum untuk menghasilkan P & P yang berkesan.


5.    KUMPULAN SASARAN

·         Murid tahun 6 seramai 23 orang


6.    TEMPAT

·         Kelas tahun 6 Cemerlang


7.    JANGKA MASA

·         Mei Hingga Ogos ( 8.00 AM – 12.00 PM )













8.    TENAGA PENGAJAR KELAS BIMBINGAN SABTU



BIL.

NAMA GURU

SUBJEK


1.


MATEMATIK

2.


BAHASA MELAYU

3.


SAINS

4.



BAHASA INGGERIS






9.    KOS PERBELANJAAN




BIL

PERKARA

KOS


1.



2.


B

3.













JADUAL KELAS BIMBINGAN UPSR





BIL.


SUBJEK


BULAN


MINGGU


MASA

1.

BAHASA MELAYU
MEI

1

8.00 AM – 12.00 PM

BAHASA INGGERIS

2

8.00 AM – 12.00 PM

MATEMATIK

3

8.00 AM – 12.00 PM

SAINS

4

8.00 AM – 12.00 PM



2.

BAHASA MELAYU

JUN

1

8.00 AM – 12.00 PM

BAHASA INGGERIS

2

8.00 AM – 12.00 PM

MATEMATIK

3

8.00 AM – 12.00 PM

SAINS

4

8.00 AM – 12.00 PM


3.

BAHASA MELAYU

JULAI

1

8.00 AM – 12.00 PM

BAHASA INGGERIS

2

8.00 AM – 12.00 PM

MATEMATIK

3

8.00 AM – 12.00 PM

SAINS

4

8.00 AM – 12.00 PM


4.

BAHASA MELAYU

OGOS

1

8.00 AM – 12.00 PM

BAHASA INGGERIS

2

8.00 AM – 12.00 PM

MATEMATIK

3

8.00 AM – 12.00 PM

SAINS

4

8.00 AM – 12.00 PM



*Kelas boleh dijalankan pada hari sabtu atau ahad mengikut kesesuaian guru.

11.  PENUTUP

Adalah diharapkan para pelajar yang telah mengikuti kelas persediaan Tahun 6 ini akan mendapat beberapa celik akal atau wawasan yang dapat membantu mereka cemerlang dalam akademik. Diharapkan para pelajar dapat memberikan kerjasama yang baik ketika kelas persediaan ini dijalankan. Selain itu para pelajar diharapkan menggunakan sepenuhnya ilmu yang telah di sampaikan oleh setiap guru subjek ketika menjawab soalan UPSR nanti.






Disediakan oleh :-

.......................................................


Disahkan oleh:-

.................................................

Thursday, May 19, 2016

SOALAN TMK TAHUN 6 2016

1.Atur cara komputer adalah satu ...........................................................
a.senarai arahan atau tatacara untuk diikuti supaya komputer boleh melakukan tugas
b.senarai arahan atau tatacara untuk penguna komputer
c.senarai alatan komputer untuk diikuti supaya sesuatu matlamat tercapai.

2.Yang manakah beriku adalah  perkakasan digital?
a.Pemain DVD
b.Congkak
c.Layang-layang

3.Atur cara komputer dihasilkan dengan menggunakan........................
a.bahasa melayu
b.bahasa pengaturcaraan
c.bahasa inggeris

4.Proses menghasilkan atur cara komputer dikenali sebagai ......................................
a.pembaikkan komputer
b.penggunaan komputer
c.pengaturcaraan komputer

5. Yang manakah Bukan  contoh bahasa pengaturcaraan?
a.JAVA Script,
b.Visual Basic,
c.Seni Visual

<html>
  <head>
    <title>This is a title</title>
  </head>

6.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................
a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML


7.Ini ialah contoh bahasa pengatucaraan jenis...............................

Private Sub Form_Load()
    Count = 0
    Timer1.Interval = 1000 ' units of milliseconds
End Sub

a.JAVA Script,
b.Visual Basic
c.HTML

8............................................. ialah satu set aturan untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Aturan ini bertertib, jelas dan berkesan untuk menyelesaikan masalah tersebut.
a.Matematik
b.Algoritma
c.Arahan





















9.Gambarajah diatas ialah .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod




i. Mula.
ii. Masuk semua bahan kecuali pewarna dan minyak.
iii. Kacau sampai sebati.
iv.Kukus selama 5 minit.
v Tamat.

10. Aturan diatas  diatas adalah contoh  .............................
a.carta alir
b,Algoritma
c,Pseudokod

11.Aplikasi pengaturcaraan yang digunakan untuk membina satu program seperti multimedia, animasi, permainan, simulasi dan sebagainya.
a.Open office
b.Scratch
c.Microsoft word


soalan 12-15 berdasarkan gambar dibawah











....





12.Apakah fungsi Duplicate
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok


13.Apakah fungsi Delete
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok

14.Apakah fungsi hide
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.sorok


15.14.Apakah fungsi save to local file
a.mengadakan salinan serupa
b.memadam
c.membenarkan pengguna menyimpan sprite termasuklah script sprite tersebut


Bahagian B

Isi tempat kosong


JAVA Script 

MS Visual Basic 

HTML (Hypertext Markup Language) 

Action Script

















Isi tempat kosong




ALIRAN

PENYAMBUNG

INPUT / OUTPUT

MULA / TAMAT

PROSES

PILIHAN






Susun Contoh Pseudokod  berikut dengan betul



Mula 

Masukkan kopi ke dalam cawan 

Masukkan air panas ke dalam cawan 

Tamat 

Masak air 

Masukkan gula 




26.............................................................................................

27............................................................................................

28............................................................................................

29............................................................................................

30............................................................................................

31.............................................................................................


Isi tempat kosong dengan jawapan dibawah nagi penerangan bagi setiap bahagian aplikasi pengaturcaraan SCRATCH:


Kawasan dimana atur cara bagi sprite dibina dengan meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.

Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam projek.


Menyediakan capaian kepada arahan yang membolehkan interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.


Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang telah dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.






..........................................................................................................................
JAWAPAN
1.a
2.a
3.c
4.c
5.c
6.c
7.c
8.b
9.a
10.c
11.b
12.a
13.b
14.c
15.c
















26.Mula
27.Masak air
28.Masukkan kopi ke dalam cawan
29Masukkan gula
30.Masukkan air panas ke dalam cawan
31.Tamat

32.Scripts Area : Kawasan dimana atur cara bagi sprite dibina dengan meletakkan blok-blok yang sesuai daripada Block Palette.

33.Stage : Kawasan di mana hasil atur cara bagi sprite yang telah dibina dipaparkan dan untuk melihat hasil scripts.

3.Sprite List : Memaparkan semua sprite yang terlibat dalam projek.



35.Toolbar : Menyediakan capaian kepada arahan yang membolehkan interaksi dan kawalan pada sprite dan blok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...