Semakan SAPS ibubapa di pautan ini
https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php
Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.
Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa
Tuesday, June 20, 2017
GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAH KEPADA MURID SEKOLAH
SURAT PEKELILING IKHTISAS BlL. 12/2004 GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAHKEPADA MURID SEKOLAH
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
Login e prestasi guru
Login e prsetasi di pautan ini https://eprestasi.moe.gov.my/
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
Friday, June 16, 2017
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
PENGENALAN
Dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang
diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada
Jubair bin Nufair r.a katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya,
sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’
(Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”
Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, jil. 5,
ms. 270-271.
OBJEKTIF
Mengingati dan menghayati Hari raya aidil fitri
Menanamkan dan memupuk minat mencintai hari kebesaran islam.
Menghubungkan silaturahim dan bermaafan diantara warga
sekolah sempena hari raya
KUMPULAN SASARAN
Semua warga sk..........................
TARIKH PELAKSANAAN
Tarikh :
Hari:
ATUCARA
08.00 pagi- Murid mengambil tempat
Ucapan Pengerusi majlis
Bacaan doa
Ucapan Guru Besar
Ucapan YDP PIBG
10.40 pagi-Jamuan
Raya
Bersurai
PERUNTUKAN
Pibg/ Sekolah/ kelab guru kakitangan/ sumbangan perseorangan
ANGGARAN BELANJA
Jamuan Murid RM...... X
........... orang = RM
Jamuan Guru/ kakitangan/ tetamu RM..... X ........... orang
= RM
Lain-lain
Jumlah Besar = RM
AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Pembaca Doa:
Juruacara Majlis:
Persiapan Dewan:
Jamuan
Siaraya:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Pentas
Buku Program:
Disiplin Dan keselamatan
PENUTUP
Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan
dapat memberi impak kepada warga sekolah
Wednesday, June 14, 2017
PAJSK ONLINE
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID SILA KE PAUTAN INI https://pajsk.moe.gov.my/index.php
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID
Saturday, June 10, 2017
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Tuesday, May 30, 2017
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
Mewujudkan Fail SKPMg2
Fail induk
Fail Pengurusan Kurikulum/ panitia
Fail Hem
Fail Kokurikulum
Fail Pencerapam PdPc
Tuesday, May 9, 2017
Monday, May 8, 2017
surat makluma gotong royong sekolah
Ibu Bapa / Penjaga
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Tempat : SK
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
standard kompetensi digital
Pelaksanaan standard kompetensi digital...sekolah yang termasuk dalam senarai yang perlu melengkapkan ujian di link http://best.moe.edu.my
Tuesday, May 2, 2017
ETUKAR BUKAN GURU
Permohonan etukar bukan guru, unutk kakitangan AKS yang bertugas dikemenerian pendidikan.
Permohonan etukar bukan guru dibuka untuk permohonan.
klik sinihttp://etukar.moe.gov.my/
Sunday, April 30, 2017
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Pendidikan
kesihatan Tahun 4 PKSR 1
Soalan 1
hingga 5..
Isi tempat
kosong
Akil baligh adalah satu ……………………………….dalam
hidup anda di mana tubuh badan anda
berubah dari seorang ……………………………….ke seorang dewasa. Perubahan-perubahan ini
termasuklah perubahan……………………………….. angota tubuh badan. Ia disebabkan bahan kimia di dalam badan yang dipanggil…………………………….. erkembangan………………………… berlaku sebelum umur 8 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 9 tahun bagi kanak-kanak lelaki
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Saturday, April 29, 2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Friday, April 21, 2017
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan terbahagi kepada dua;
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
Tuesday, April 18, 2017
Teknik 5 Why Penyelesaian masalah
5 Why -Hubungan sekolah dengan PIBG
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Why :hubungan sekolah dan PIBG rengang.
Why: tiada kerjasama
Why: sekolah tidak dapat menenuhi kehendak PIBG
Why: mempunyai pendapat yang berbeza
Why: kurang aktiviti bersama
Why: ????
..Tak buat aktiviti
Jadi: kena buat aktiviti bersama
Thursday, April 13, 2017
login eoperasi
LOGIN E-OPERASI KAT SINI
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
Monday, April 3, 2017
Saturday, April 1, 2017
Permohonan kolej komuniti
1.Permohonan kolej komuniti kursus sepenuh masa kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
SEMAK PERJALANAN KELUAR NEGARA
Warganegara Malaysia yang ingin menyemak status untuk mendapatkan kemudahan Imigresen bagi permohonan dokumen perjalanan dan perjalanan ke luar negara.
SEMAK KAT DI PAUTAN INI
http://sspi2.imi.gov.my/
Subscribe to:
Posts (Atom)