IKLAN KEKOSONGAN JAWATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (KAUNSELOR) DI BAHAGIAN PSIKOLOGI DAN KAUNSELING, INSTITUT PENDIDIKAN GURU DAN KOLEJ MATRIKULASI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Saturday, August 3, 2019
Monday, July 15, 2019
Wednesday, July 10, 2019
Cuti gantian PPM Asrama
Asrama yang tidak melaksanakan sistem kerja giliran atau shif,
Asrama yang tidak melaksanakan sistem kerja giliran atau shif, sebarang tugasan tambahan atau keperluan melaksanakan Tugas Rasmi pada luar waktu bekerja atau pada hari cuti Atas Kepentingan Perkhidmatan, Pentadbir atau Ketua Jabatan perlu mengeluarkan Surat Arahan Bertulis. PPM Asrama dibenarkan membuat tuntutan Elaun Lebihan Masa atau Cuti Ganti seperti mana yang terdapat dalam Perintah Am Bab G : rujuk ms 14
“Apabila seseorang pegawai yang lain daripada mereka dalam Perintah Am 14 dikehendaki bekerja lebih daripada masa bekerja biasa yang disyaratkan baginya, atau dipanggil bertugas dalam masa kecemasan maka ia boleh diberi bayaran lebihmasa mengikut kadar-kadar yang ditetapkan dan jenis tugas kerja yang dijalankan. Bayaran lebihmasa tidak boleh dibuat dalam keadaan seperti dalam Perintah Am 20 “
https://www.moe.gov.my/index.php/pekeliling/2302-panduan-waktu-bekerja-pa-ppm-edisi-2018-6mei2019/file
Asrama yang tidak melaksanakan sistem kerja giliran atau shif, sebarang tugasan tambahan atau keperluan melaksanakan Tugas Rasmi pada luar waktu bekerja atau pada hari cuti Atas Kepentingan Perkhidmatan, Pentadbir atau Ketua Jabatan perlu mengeluarkan Surat Arahan Bertulis. PPM Asrama dibenarkan membuat tuntutan Elaun Lebihan Masa atau Cuti Ganti seperti mana yang terdapat dalam Perintah Am Bab G : rujuk ms 14
“Apabila seseorang pegawai yang lain daripada mereka dalam Perintah Am 14 dikehendaki bekerja lebih daripada masa bekerja biasa yang disyaratkan baginya, atau dipanggil bertugas dalam masa kecemasan maka ia boleh diberi bayaran lebihmasa mengikut kadar-kadar yang ditetapkan dan jenis tugas kerja yang dijalankan. Bayaran lebihmasa tidak boleh dibuat dalam keadaan seperti dalam Perintah Am 20 “
https://www.moe.gov.my/index.php/pekeliling/2302-panduan-waktu-bekerja-pa-ppm-edisi-2018-6mei2019/file
PANDUAN WAKTU BEKERJA & HURAIAN SENARAI TUGAS
PANDUAN WAKTU BEKERJA & HURAIAN SENARAI TUGAS
Penyelia Asrama & Pembantu Pengurusan Murid (Asrama)
Penyelia Asrama (PA) dan Pembantu Pengurusan Murid (PPM) Asrama merupakan Anggota Kumpulan Pelaksana yang terlibat dalam membantu pengurusan asrama dan murid asrama di sekolah. Sepertimana Pegawai Perkhidmatan Awam yang lain PA dan PPM Asrama turut tertakluk kepada Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) yang telah dilaksanakan di semua Agensi Kerajaan Persekutuan mulai 1 Jun 2007 seperti yang ditetapkan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2007,
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2010 dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2017. Walau bagaimanapun, bidang tugas PA dan PPM Asrama turut merangkumi kerjakerja dan tugasan yang berada di luar
WBB terutama pada waktu hujung minggu atau sebelum / selepas waktu pejabat yang melibatkan penyediaan Bekalan Makanan Bermasak (BMB), aktiviti di dapur dewan makan asrama dan kebajikan murid asrama pada hujung minggu dan cuti umum.
https://www.moe.gov.my/index.php/pekeliling/2302-panduan-waktu-bekerja-pa-ppm-edisi-2018-6mei2019/file
Penyelia Asrama & Pembantu Pengurusan Murid (Asrama)
Penyelia Asrama (PA) dan Pembantu Pengurusan Murid (PPM) Asrama merupakan Anggota Kumpulan Pelaksana yang terlibat dalam membantu pengurusan asrama dan murid asrama di sekolah. Sepertimana Pegawai Perkhidmatan Awam yang lain PA dan PPM Asrama turut tertakluk kepada Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) yang telah dilaksanakan di semua Agensi Kerajaan Persekutuan mulai 1 Jun 2007 seperti yang ditetapkan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2007,
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2010 dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2017. Walau bagaimanapun, bidang tugas PA dan PPM Asrama turut merangkumi kerjakerja dan tugasan yang berada di luar
WBB terutama pada waktu hujung minggu atau sebelum / selepas waktu pejabat yang melibatkan penyediaan Bekalan Makanan Bermasak (BMB), aktiviti di dapur dewan makan asrama dan kebajikan murid asrama pada hujung minggu dan cuti umum.
https://www.moe.gov.my/index.php/pekeliling/2302-panduan-waktu-bekerja-pa-ppm-edisi-2018-6mei2019/file
PANDUAN PEMBUKAAN DAN PENUTUPAN FAIL RASMI KERAJAAN
PANDUAN PEMBUKAAN DAN PENUTUPAN
FAIL RASMI KERAJAAN
1. Pengenalan
1.1 Latar Belakang Fail rasmi kerajaan ialah satu entiti dimana dokumen rasmi kerajaan dimasuk, disusun dengan teratur dan di daftarkan. Entiti ini diberi tajuk spesifik yang berasaskan perkara, aktiviti atau transaksi berdasarkan Klasifikasi Fail dan Kod yang telah ditetapkan. Penggunaan entiti (kulit fail) ini telah dimulakan semasa era pentadbiran British di Tanah Melayu sebagai satu kaedah kawalan yang teratur dan sistematik pada peringkat dokumen dan juga fail. Kaedah kuit fail ini diwarisi oleh Pentadbiran Kerajaan Malaysia sehingga dewasa ini. Kesinambungan ini menjadi asas kepada pengurusan rekod kerajaan yang cekap serta menjadi teras kepada akauntabiliti dan integriti Perkhidmatan Awam. Namun demikian kebelakangan ini jabatan dan agensi kerajaan didapati tidak lagi memberi perhatian yang sewajarnya kepada pengurusan fail terutamanya kepada Kaedah Pembukaan dan Penutupan Fail.
lagi baca penuh di pautan
http://jksns.ns.gov.my/images/unit_rekod/PANDUAN-PEMBUKAAN-DAN-PENUTUPAN_FAIL.pdf
1. Pengenalan
1.1 Latar Belakang Fail rasmi kerajaan ialah satu entiti dimana dokumen rasmi kerajaan dimasuk, disusun dengan teratur dan di daftarkan. Entiti ini diberi tajuk spesifik yang berasaskan perkara, aktiviti atau transaksi berdasarkan Klasifikasi Fail dan Kod yang telah ditetapkan. Penggunaan entiti (kulit fail) ini telah dimulakan semasa era pentadbiran British di Tanah Melayu sebagai satu kaedah kawalan yang teratur dan sistematik pada peringkat dokumen dan juga fail. Kaedah kuit fail ini diwarisi oleh Pentadbiran Kerajaan Malaysia sehingga dewasa ini. Kesinambungan ini menjadi asas kepada pengurusan rekod kerajaan yang cekap serta menjadi teras kepada akauntabiliti dan integriti Perkhidmatan Awam. Namun demikian kebelakangan ini jabatan dan agensi kerajaan didapati tidak lagi memberi perhatian yang sewajarnya kepada pengurusan fail terutamanya kepada Kaedah Pembukaan dan Penutupan Fail.
lagi baca penuh di pautan
http://jksns.ns.gov.my/images/unit_rekod/PANDUAN-PEMBUKAAN-DAN-PENUTUPAN_FAIL.pdf
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2020
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2020
IKLAN PERMOHONAN BAGI MENGIKUTI PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN ATAU NATIONAL PROFESSIONAL QUALIFICATION FOR EDUCATIONAL LEADERS (NPQEL) AMBILAN TAHUN 2020
Sukacita dimaklumkan bahawa iklan permohonan bagi mengikuti Program Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan atau National Professional Qualification for Educational Leaders (NPQEL) Ambilan Tahun 2020 akan dibuka mulai 03 Jun hingga 16 Ogos 2019. Proses sokongan Ketua Jabatan berakhir pada 30 Ogos 2019.
Sila mohon kat sini
https://tls.moe.gov.my/login.php
Baca iklan permohonan ambilan NPQEL Tahun 2020
IKLAN PERMOHONAN BAGI MENGIKUTI PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN ATAU NATIONAL PROFESSIONAL QUALIFICATION FOR EDUCATIONAL LEADERS (NPQEL) AMBILAN TAHUN 2020
Sukacita dimaklumkan bahawa iklan permohonan bagi mengikuti Program Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan atau National Professional Qualification for Educational Leaders (NPQEL) Ambilan Tahun 2020 akan dibuka mulai 03 Jun hingga 16 Ogos 2019. Proses sokongan Ketua Jabatan berakhir pada 30 Ogos 2019.
Sila mohon kat sini
https://tls.moe.gov.my/login.php
Baca iklan permohonan ambilan NPQEL Tahun 2020
Sunday, July 7, 2019
Naratif Baharu Amalan Pendidikan
Naratif Baharu
Amalan Pendidikan
Fokus & Gerak Kerja Profesional KPPM
Pembelajaran Berorientasikan Peperiksaan kepada berorientasikan Perkembangan
• Membina Watak, Membangun Sahsiah (Pemupukan Nilai & Pendidikan Sivik).
• Merapatkan Jurang (Penguasaan Kemahiran Minimum), Meningkatkan Prestasi (Penguasaan KBAT
Perubahan Pedagogi
1. Berpusatkan Guru kepada Berpusatkan Murid
• Pembelajaran Bermakna & Didik-Hibur
• Pembelajaran Abad Ke-21
• Pentaksiran Bilik Darjah
• Sekolah Transformasi 2025 (TS25)
2. "Stand Alone System" kepada Sokongan Profesional
• Menformalkan dan menginstitusikan Sistem Sokongan Profesional
• Rakan Peningkatan Sekolah (SIP+)
• Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+)
• Rakan Kepemimpinan Pendidikan dan Instruksional (ELITE)
• Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC)
Pengurusan Pendidikan
Daripada Perspektif "Top-Down" kepada Perspektif "Bottom-Up"
• Penambahbaikan berasaskan sekolah
• Perundingan dan Konsultasi
• Dialog Prestasi • Kebangsaan • Negeri • Daerah
• SKPMG2 sebagai alat Pengurusan
http://jpnpahang.moe.gov.my/v3/images/Bahan2019/InfoJPN/NaratifAmalanPendidikan.pdf
Pembelajaran Berorientasikan Peperiksaan kepada berorientasikan Perkembangan
• Membina Watak, Membangun Sahsiah (Pemupukan Nilai & Pendidikan Sivik).
• Merapatkan Jurang (Penguasaan Kemahiran Minimum), Meningkatkan Prestasi (Penguasaan KBAT
Perubahan Pedagogi
1. Berpusatkan Guru kepada Berpusatkan Murid
• Pembelajaran Bermakna & Didik-Hibur
• Pembelajaran Abad Ke-21
• Pentaksiran Bilik Darjah
• Sekolah Transformasi 2025 (TS25)
2. "Stand Alone System" kepada Sokongan Profesional
• Menformalkan dan menginstitusikan Sistem Sokongan Profesional
• Rakan Peningkatan Sekolah (SIP+)
• Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+)
• Rakan Kepemimpinan Pendidikan dan Instruksional (ELITE)
• Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC)
Pengurusan Pendidikan
Daripada Perspektif "Top-Down" kepada Perspektif "Bottom-Up"
• Penambahbaikan berasaskan sekolah
• Perundingan dan Konsultasi
• Dialog Prestasi • Kebangsaan • Negeri • Daerah
• SKPMG2 sebagai alat Pengurusan
http://jpnpahang.moe.gov.my/v3/images/Bahan2019/InfoJPN/NaratifAmalanPendidikan.pdf
Wednesday, July 3, 2019
Contoh surat litup tuntutan perjalanan
Contoh surat litup tuntutan perjalanan
kepada,
Pejabat...................
Tuan,
TUNTUTAN PERJALANAN BULAN DISEMBER 20XX
Dengan segala hormatnya saya merujuk perkara di atas.
2. Bersama ini disertakan
dokumen berkaitan untuk rujukan pihak tuan.
Kerjasama dan tindakan pihak tuan saya dahului dengan ucapan jutaan
terima kasih.
Sekian, terima kasih.
"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
Tuesday, May 14, 2019
Sunday, May 12, 2019
Monday, December 3, 2018
PERKARA YANG DIBINCANGKAN DALAM MESYUARAT PANITIA PERTAMA
1. AGIHAN TUGASAN AHLI PANITIA
Penetapan tugasan setiap ahli panitia dari segi kurikulum termasuk setiausaha panitia, penyelaras mata pelajaran setiap tingkatan/tahun dan aktiviti koakademik.
2. AGIHAN BELANJA MENGURUS/KEWANGAN PANITIA
Perancangan belanjawan perlu dibuat semasa mesyuarat yang pertama. Panitia perlu membincangkan barangan yang ingin dibeli untuk kegunaan tahun sama di samping pemakluman tempat penyimpanan peralatan/buku yang telah dibeli tahun sebelumnya untuk pengetahuan dan kegunaan semua ahli panitia.
3. PASCANILAI PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN/PT3/UPSR
Analisis peperiksaan akhir tahun, PT3/UPSR perlu dibincangkan dalam mesyuarat pertama untuk makluman dan tindakan semua ahli.
4. PERANCANGAN STRATEGIK PANITIA
Fokus kepada perancangan peningkatan prestasi tahun semasa berdasarkan TOV dan ETR yang dibuat berdasarkan analisis peperiksaan akhir tahun yang telah dibuat. Setiap program perlu ada perancangan untuk dilaksanakan, orang yang menjadi penyelaras, fokus sasaran dan skop latihan/program.
5. PENGGUBALAN RPT
Mengikut keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum, tarikh akhir sukatan pelajaran perlu dihabiskan dan susunan berdasarkan takwim persekolahan yang telah digubal oleh pihak sekolah. Tarikh semakan dan tarikh penyerahan kepada semua guru yang mengajarkan subjek.
6. BUKU REKOD MENGAJAR
Penetapan bahagian yang perlu dilengkapkan dan tarikh untuk penghantaran perlu dibincangkan dalam Panitia.
7. PENULISAN RPH
Panitia perlu memberi atau membincangkan format penulisan RPH yang telah diputuskan dalam mesyuarat kurikulum yang pertama pada tahun semasa.
8. PENETAPAN JUMLAH BUKU LATIHAN
Jumlah buku latihan perlu ditetapkan dalam mesyuarat bagi memastikan setiap kelas bagi tingkatan/tahun yang sama mempunyai jumlah dan menggunakan buku yang sama.
9. AGIHAN LATIHAN
Agihan latihan mesti mengikut tahap kebolehan murid. Setiap panitia perlu menetapkan jumlah latihan minimum untuk tempoh tertentu. Sebagai contoh, tiga bulan pertama, murid perlu mempunyai 12 latihan penulisan.
10. SEMAKAN LATIHAN DAN BUKU LATIHAN
- Semakan untuk penandaan latihan juga perlu dibincangkan untuk menyelaraskan semakan latihan murid. Contohnya, indeks yang perlu disediakan oleh setiap murid pada muka surat pertama dan kedua setiap buku latihan. Simbol penandaan dan sebagainya.
- Tarikh semakan buku latihan oleh pentadbir yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang pertama juga perlu dimaklumkan dalam mesyuarat panitia.
11. PENGGUBALAN SOALAN PEPERIKSAAN
Mengikut takwim persekolahan. Perbincangan mesti meliputi tarikh serahan JSU, soalan dan skop soalan serta nama penggubal bagi setiap peperiksaan atau ujian yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang pertama.
12. PENCERAPAN
Bulan pencerapan berserta senarai nama pencerap dibincangkan untuk makluman semua ahli panitia.
13. ULBS/PBS
Gerak kerja (prosedur) untuk ULBS dan PBS mesti dibincangkan untuk makluman semua ahli. Borang yang digunakan perlu dibincangkan untuk makluman semua.
14. PLC/PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU DALAM PANITIA
Perancangan pelaksanaan PLC/LADAP perlu dibincangkan berdasarkan keperluan setiap ahli panitia.
* Perkara lain yang dirasakan sesuai boleh dibincangkan dalam mesyuarat panitia pertama.
*Pastikan ada perbincangan ini dalam minit mesyuarat panitia.
Penetapan tugasan setiap ahli panitia dari segi kurikulum termasuk setiausaha panitia, penyelaras mata pelajaran setiap tingkatan/tahun dan aktiviti koakademik.
2. AGIHAN BELANJA MENGURUS/KEWANGAN PANITIA
Perancangan belanjawan perlu dibuat semasa mesyuarat yang pertama. Panitia perlu membincangkan barangan yang ingin dibeli untuk kegunaan tahun sama di samping pemakluman tempat penyimpanan peralatan/buku yang telah dibeli tahun sebelumnya untuk pengetahuan dan kegunaan semua ahli panitia.
3. PASCANILAI PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN/PT3/UPSR
Analisis peperiksaan akhir tahun, PT3/UPSR perlu dibincangkan dalam mesyuarat pertama untuk makluman dan tindakan semua ahli.
4. PERANCANGAN STRATEGIK PANITIA
Fokus kepada perancangan peningkatan prestasi tahun semasa berdasarkan TOV dan ETR yang dibuat berdasarkan analisis peperiksaan akhir tahun yang telah dibuat. Setiap program perlu ada perancangan untuk dilaksanakan, orang yang menjadi penyelaras, fokus sasaran dan skop latihan/program.
5. PENGGUBALAN RPT
Mengikut keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum, tarikh akhir sukatan pelajaran perlu dihabiskan dan susunan berdasarkan takwim persekolahan yang telah digubal oleh pihak sekolah. Tarikh semakan dan tarikh penyerahan kepada semua guru yang mengajarkan subjek.
6. BUKU REKOD MENGAJAR
Penetapan bahagian yang perlu dilengkapkan dan tarikh untuk penghantaran perlu dibincangkan dalam Panitia.
7. PENULISAN RPH
Panitia perlu memberi atau membincangkan format penulisan RPH yang telah diputuskan dalam mesyuarat kurikulum yang pertama pada tahun semasa.
8. PENETAPAN JUMLAH BUKU LATIHAN
Jumlah buku latihan perlu ditetapkan dalam mesyuarat bagi memastikan setiap kelas bagi tingkatan/tahun yang sama mempunyai jumlah dan menggunakan buku yang sama.
9. AGIHAN LATIHAN
Agihan latihan mesti mengikut tahap kebolehan murid. Setiap panitia perlu menetapkan jumlah latihan minimum untuk tempoh tertentu. Sebagai contoh, tiga bulan pertama, murid perlu mempunyai 12 latihan penulisan.
10. SEMAKAN LATIHAN DAN BUKU LATIHAN
- Semakan untuk penandaan latihan juga perlu dibincangkan untuk menyelaraskan semakan latihan murid. Contohnya, indeks yang perlu disediakan oleh setiap murid pada muka surat pertama dan kedua setiap buku latihan. Simbol penandaan dan sebagainya.
- Tarikh semakan buku latihan oleh pentadbir yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang pertama juga perlu dimaklumkan dalam mesyuarat panitia.
11. PENGGUBALAN SOALAN PEPERIKSAAN
Mengikut takwim persekolahan. Perbincangan mesti meliputi tarikh serahan JSU, soalan dan skop soalan serta nama penggubal bagi setiap peperiksaan atau ujian yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang pertama.
12. PENCERAPAN
Bulan pencerapan berserta senarai nama pencerap dibincangkan untuk makluman semua ahli panitia.
13. ULBS/PBS
Gerak kerja (prosedur) untuk ULBS dan PBS mesti dibincangkan untuk makluman semua ahli. Borang yang digunakan perlu dibincangkan untuk makluman semua.
14. PLC/PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU DALAM PANITIA
Perancangan pelaksanaan PLC/LADAP perlu dibincangkan berdasarkan keperluan setiap ahli panitia.
* Perkara lain yang dirasakan sesuai boleh dibincangkan dalam mesyuarat panitia pertama.
*Pastikan ada perbincangan ini dalam minit mesyuarat panitia.
Saturday, November 24, 2018
Kertas Kerja Program Nyanyian Lagu-Lagu Sejarah, Kebudayaan Dan Patriotik
Pengenalan
Nilai patriotisme yang menjadi sebahagian daripada nilai murni, sekiranya dapat dijiwai dan diamalkan sebaik mungkin, akan dapat menyumbang ke arah pembentukan generasi yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Oleh itu, adalah sangat wajar bagi generasi muda khususnya menjadikan nilai patriotisme dan nilai sejarah sebagai amalan atau pegangan serta disemai dalam jiwa segenap lapisan masyarakat Malaysia demi kelangsungan negara dalam menghadapi era pasca modenisme dan dikenali sebagai masyarakat majmuk.
Objektif
Menambah ilmu dan kemahiran murid-murid.
Memberi pendedahan kepada murid-murid pendidikan untuk mencungkil bakat mereka.
Memupuk dan menanam semangat patriotik jati diri dalam diri murid termasuk murid pendidikan khas.
Memupuk sikap berdikari dan mewujudkan semangat yakindiri dikalangan murid .
Peganjur
Pusat Sumber
Panitia Sejarah
Panitia Muzik
Pendidikan khas
Prasekolah
Pelaksanaan
Tarikh :
Hari :
Tempat :
Kumpulan Sasar
Semua Murid SK..
Anggaran Kos Perbelanjaan
Hadiah Tahap 1 Dan 2
Tempat Pertama RM6X 2=RM12
Tempat Kedua RM6 X 2=RM12
Tempat Ke Tiga RM6X 2=RM12
Saguhati
RM6X 6=36
Pendidikan Khas-1 X hadiah khas=RM280
Pra Sekola-RM2x15 murid
Lain-lain =RM 50
JUMLAH BESAR :RM
Sumber Kewangan
Peruntukan Sekolah
Sumbangan PIBG
Kategori Persembahan
Tahun 1
Tahun 2
Tahun 3
Tahun 4
Tahun 5
Tahun 6 * Pohon sediakan.latih 2 persembahan bagi setiap kelas
Pendidikan khas-1 Persembahan
Prasekolah-2 persembahan
Sumber Tenaga
Semua guru dan kakitangan sekolah
Ahli Jawatankuasa Pengelola
Penasihat : (Guru Besar)
Pengerusi : (PK KOKURIKULUM)
Setiausaha : (SU KOKURIKULUM)
AJK : (PK HEM)
(PK PENTADBIRAN)
Guru Pra sekolah
Guru Pendidikan Khas
Keselamatan :
Persiapan Tempat:
Hadiah :
Juru Acara
Hadiah :
Juru Acara
Disiplin dan keselamtan
Pengurus peserta
Fotografi dan Dokumentasi:
Jurulatih persembahan ( guru kelas)
Jadual Aktiviti / Aturcara Program
07:30 pagi : Pendaftaran
08:00 pagi : Pesembahan dimulakan
10:00 pagi : Rehat
10:30 pagi : Pesembahan Bersambung
12:00 tgh : Penutup dan Penyampaian Hadiah
01:00 tgh : Bersurai
Penilaian Program
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
Penutup
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan
mendapat kerjasam dari semua pihak.
Fotografi dan Dokumentasi:
Jurulatih persembahan ( guru kelas)
Jadual Aktiviti / Aturcara Program
07:30 pagi : Pendaftaran
08:00 pagi : Pesembahan dimulakan
10:00 pagi : Rehat
10:30 pagi : Pesembahan Bersambung
12:00 tgh : Penutup dan Penyampaian Hadiah
01:00 tgh : Bersurai
Penilaian Program
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
Penutup
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan
mendapat kerjasam dari semua pihak.
Kertas Kerja Pelancaran Program Sekolah Selamat
PENDAHULUAN
Program Sekolah Selamat dilancarkan di sekolah-sekolah menjaga keselamatan para pelajar. Warga sekolah di Malaysia bermaksud guru, pelajar, kakitangan sokongan, pentadbir sekolah, kaunselor dan sebagainya. Setiap warga sekolah mestilah mempunyai kesedaran tentang keselamatan dan diterjemahkan melalui sikap dan tingkahlaku sensitif, prihatin dan tanggungjawab profesional untuk menjamin suasana persekiran sekolah yang selamat.
RASIONAL
Keselamatan adalah keutamaan sekolah.
OBJEKTIF
Melatih warga sekolah agar sentiasa mengutamkan keselamatan
Menambah pengetahuan berkaitan keselamatan kepada warga sekolah.
Peka dan responsif kepada persekitaran sekolah yang selamat.
ANJURAN BERSAMA
SASARAN
Semua murid tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6, Prasekolah dan semua warga sekolah.
Hari:
Masa: 09.00 pagi – 1.10 tengahari
Tempat : SK
AKTIVITI / TENTATIF PROGRAM
PERBELANJAAN
Papan Tanda "Utamakan Keselamatan" : RM.....................
Hadiah mewarna :
Tahap 1 : RM.....................
Tahap 2 : RM.....................
Prasekolah:RM.....................
Pendidikan khas : RM.....................
Lain-lain : RM.....................
Jumlah Besar perbelanjaan : RM.....................
PENILAIAN PROGRAM
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
PENUTUP
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan mendapat kerjasama dari semua pihak.
Program Sekolah Selamat dilancarkan di sekolah-sekolah menjaga keselamatan para pelajar. Warga sekolah di Malaysia bermaksud guru, pelajar, kakitangan sokongan, pentadbir sekolah, kaunselor dan sebagainya. Setiap warga sekolah mestilah mempunyai kesedaran tentang keselamatan dan diterjemahkan melalui sikap dan tingkahlaku sensitif, prihatin dan tanggungjawab profesional untuk menjamin suasana persekiran sekolah yang selamat.
RASIONAL
Keselamatan adalah keutamaan sekolah.
OBJEKTIF
Melatih warga sekolah agar sentiasa mengutamkan keselamatan
Menambah pengetahuan berkaitan keselamatan kepada warga sekolah.
Peka dan responsif kepada persekitaran sekolah yang selamat.
ANJURAN BERSAMA
Unit HEM
Unit Pendidikan Khas
Unit Pra sekolah
Unit Asrama sekolah
SASARAN
Semua murid tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6, Prasekolah dan semua warga sekolah.
AJK PROGRAM
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Naib Pengerusi 2:
Setiausaha:
Juruacara Majlis:
Taklimat keselamatan
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Naib Pengerusi 2:
Setiausaha:
Juruacara Majlis:
Taklimat keselamatan
Taklimat Pemasangan Papantanda ( Utamakan keselamatan):
Tempahan Papan tanda:
Alatan:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Disiplin dan keselamatan:
BUTIRAN PROGRAM
Tarikh:Disiplin dan keselamatan:
BUTIRAN PROGRAM
Hari:
Masa: 09.00 pagi – 1.10 tengahari
Tempat : SK
AKTIVITI / TENTATIF PROGRAM
8.00-9.00- Ceramah keselamatan ( En... )
9.00-10.00-Mewarna-Murid Tahap 1/Pra sekolah /Pendidikan Khas
Melukis poster-Murid Tahap 2
(Tema Keselamtan di sekolah)
10.30 Taklimat Pemasangan papan tanda oleh JK keselamtan Sekolah ( En... )
11.00 Aktiviti Pemasangan Papan Tanda Utamakan Keselamatan
12.00 Ucapan pentupan oleh guru besar
Penyampaian hadiah
1.10 Bersurai
SUMBER PERUNTUKAN
Kewangan sekolah
Kewangan sekolah
Unit Pendidikan Khas
Unit Pra sekolah
Unit Asrama sekolah
PERBELANJAAN
Papan Tanda "Utamakan Keselamatan" : RM.....................
Hadiah mewarna :
Tahap 1 : RM.....................
Tahap 2 : RM.....................
Prasekolah:RM.....................
Pendidikan khas : RM.....................
Lain-lain : RM.....................
Jumlah Besar perbelanjaan : RM.....................
PENILAIAN PROGRAM
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
PENUTUP
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan mendapat kerjasama dari semua pihak.
Friday, November 23, 2018
SEMAKAN MENDUDUKI UJIAN KEMASUKKAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH 2019
SEMAKAN MENDUDUKI UJIAN KEMASUKKAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH 2019
Semak di pautan ini
https://sst1.moe.gov.my/spat1_mohon/ujian_uksbp/semak_uksbp.cfm
Semak di pautan ini
https://sst1.moe.gov.my/spat1_mohon/ujian_uksbp/semak_uksbp.cfm
TEMPLATE MYPORTFOLIO AKP
TEMPLATE MYPORTFOLIO AKP
Muat Turun : kat sini
1) myPortfolio (Juruteknik Komputer)
2) myPortfolio (Pemandu)
3) myPortfolio (Pembantu Makmal)
4) myPortfolio (Pembantu Operasi)
5) myPortfolio (Pembantu Tadbir PTPO)
6) myPortfolio (Penyelia Asrama)
7) myPortfolio (PPM Asrama)
8) myPortfolio (PPM Integrasi)
9) myPortfolio (PPM Prasekolah)
10) myPortfolio (PTKEW)
11) myPortfolio (Pembantu Awam)
12) myPortfolio (Jaga)
Wednesday, November 14, 2018
myPORTFOLIO Guru
Download myPORTFOLIO Guru kat sini
https://drive.google.com/drive/folders/1muB7KnWHM4qKNXmHJXJwKO38y2e-6LEm
https://drive.google.com/drive/folders/1muB7KnWHM4qKNXmHJXJwKO38y2e-6LEm
Monday, November 12, 2018
Wednesday, November 7, 2018
Kemudahan Cuti Tanpa Rekod bagi urusan kematian ahli keluarga terdekat diperuntukkan kepada pegawai Perkhidmatan Awam selama tiga (3) hari untuk menziarahi jenazah dan membantu urusan berkaitan dengan kematian ahli keluarga terdekat
Kemudahan Cuti Tanpa Rekod bagi urusan kematian ahli keluarga terdekat
diperuntukkan kepada pegawai Perkhidmatan Awam selama tiga (3) hari untuk
menziarahi jenazah dan membantu urusan berkaitan dengan kematian ahli keluarga
terdekat
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2015/pp042015.pdf
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2015/pp042015.pdf
Thursday, November 1, 2018
SURAT PEKELILING KEWANGAN BILANGAN 8 TAHUN 2012 GARIS PANDUAN PENGURUSAN KEWANGAN PERUNTUKAN BANTUAN PERSEKOLAHAN KE SEKOLAH BERDASARKAN PER KAPITA DAN ENROLMEN MURID
SURAT PEKELILING KEWANGAN BILANGAN 8 TAHUN 2012 GARIS PANDUAN PENGURUSAN KEWANGAN PERUNTUKAN BANTUAN PERSEKOLAHAN KE SEKOLAH BERDASARKAN PER KAPITA DAN ENROLMEN MURID
MARI BACA SINI MAKSUD PERBELANJAAN
BUKU TATACARA PENGURUSAN KUMPULAN WANG SEKOLAH
MARI BACA SINI MAKSUD PERBELANJAAN
BUKU TATACARA PENGURUSAN KUMPULAN WANG SEKOLAH
Subscribe to:
Posts (Atom)