Wednesday, September 10, 2014

KERTAS KERJA BENGKEL TEKNIK MENJAWAB SOALAN SAINS UPSR

SK .........................................................................
UNIT KECEMERLANGAN UPSR 2014

KERTAS KERJA BENGKEL TEKNIK MENJAWAB SOALAN SAINS UPSR

1. 0      PENDAHULUAN
Program ini adalah satu program yang dianjurkan oleh Panitia Sains . Ia  merupakan satu program tahunan Panitia Sains.  Program ini bertujuan untuk menarik minat pelajar SK L.................................. terhadap mata pelajaran Sains dan Matematik. Program-program yang telah dirancang mampu memberi perangsang kepada pelajar supaya mahir dalam kemahiran menjawab soalan sains.

2.0      MATLAMAT
2.1       Menarik minat para pelajar terhadap mata pelajaran sains dan matematik dan
            melahirkan pelajar yang bermotivasi tinggi.
2.2       Mengisi waktu lapang dengan aktiviti yang bermanfaat dan berfaedah.
2.3       Untuk meningkatkan pencapaian akademik dan seterusnya mencapai target yang
            telah ditetapkan.
2.4       Untuk melahirkan pelajar yang kompeten dalam bidang sains dan teknologi,
            inovatif dan kreatif selaras dengan hasrat PIPP, teras kedua iaitu melahirkan
            modal insan yang berdaya saing tinggi.

3.0     OBJEKTIF PROGRAM
3.1       Untuk meningkatkan minat pelajar terhadap mata pelajaran Sains.
3.2       Meningkatkan motivasi pelajar supaya minat terhadap mata pelajaran Sains.
3.3       Untuk melahirkan para pelajar yang kreatif dan inovatif.
3.4       Untuk meningkatkan pencapaian akademik bagi mata pelajaran Sains dan seterusnya mencapai target yang telah ditetapkan.

4.0     KUMPULAN SASARAN
Kumpulan sasaran bagi program ini adalah semua pelajar tahun 5 dan tahun 6 dan warga pendidik mata pelajaran Sains



5.0     TARIKH PELAKSANAAN
         
            Tarikh   : 1 Mac 2014
            Hari      : Sabtu
            Masa    : 8.30-12.30 tengah hari
            Tempat : SK ....................................

6.0    JADUAL PELAKSANAAN
           PANITIA SAINS ( Rujuk Lampiran  )

7.0     ANGGARAN PERBELANJAAN
            PANITIA SAINS ( Rujuk Lampiran )



ANGGARAN PERBELANJAAN


MakananPelajar                        
MakananPenceramahdan Guru   
BayaranPenceramah                                                         
Pelbagai

Jumlah Besar RM:
 


JADUAL PELAKSANAAN

Langkah
Proses Kerja
T/Jawab
Tempoh/ Bil. hari
Catatan Status

1.

Mesyuarat Jawatankuasa Panitia Sains

Guru Besar
GPK
Guru m/Pelajaran Sains


1 kali
Tindakan kontingensi

Sekiranya guru besar tiada PK akan mempengerusikan mesyuarat.

2.
Taklimat kepada semua murid dan guru-guru tentang perlaksanaan program ini.
Guru Besar
GPK Kurikulum
Guru m/Pelajaran Sains
1 kali

Sekiranya guru besar tiada PK akan memberi taklimat
3.
Menyenaraikan bahan yang diperlukan penceramah.
Panitia Sains
Bengkel Teknik menjawan soalan sains UPSR.







4.
Pelaksanaan program

1. Murid-murid diterangkan tentang cara menjawab soalan mengikut tajuk.
2. Murid diajar tentang kata kunci soalan.
3. Penceramah memberikan beberapa soalan berbentuk soalan struktur untuk menguji kemahiran proses sains murid.
4.  Murid memberikan maksud setiap pemboleh ubah,tujuan eksperimen,inferens,kesimpulan dan sebagainya yang berkaitan dengan bantuan guru.
5. Murid diberi latihan / soalan mirip peperiksaan sebenar dan dibenarkan berbincang di dalam kumpulan.  Kumpulan yang dapat menjawab dengan baik akan diberi ganjaran.
6. Murid diuji dengan soalan bahagian B


Guru Besar
GPK Kurikulum
Ketua Panitia &
Semua Guru Sains
Pelajar Tahun 5 dan 6


Dalam P&P


Guru bertindak sebagai fasilitator









CONTOH SIJIL KHATAM QURAAN

LENCANA SEKOLAH

SK NAMA SEKOLAH ANDA

SIJIL KHATAM AL-QURAAN

Adalah disahkan bahawa

NAMA PELAJAR
KP/ SL PELAJAR

telah menamatkan 30 juzuk al-quraan

pada

..........................................................

dalam program j-QAF 

2014

Pihak sekolah mengucapkan tahniah diatas kejayaan ini.





..................................................

Guru Besar
SK Nama Sekolah

Monday, September 8, 2014

SOALAN RBT TAHUN 4 AKHIR TAHUN

SOALAN  RBT TAHUN 4 AKHIR TAHUN 


Soalan RBT Tahun 4 akhir tahun
1 jam

Bahagian A: Subjektif 50M

Alatan
Nama alatan
Kegunaan Alatan






 


 



 



 





10 markah
isi tempat kosong dengan jawapan dibawah

Mentol

suis

Rajah Litar skematik

bateri







8 markah

Padankan jawapan yang betul berdasarkan pernyataan yang diberi 
.
 10 markah

Tandakan ( √ ) untuk pernyataan yang betul dan ( X ) untuk  pernyataan yang  salah.

1.  Jarum peniti digunakan untuk menyemat pola pada fabrik..    (          )

2.  Gunakan kapur tukang jahit untuk menanda fabrik.          (          )

3.  Gunting fabrik boleh digunakan untuk menggunting fabrik.       (          )

4.  Kapur tukang jahit terdapat di dalam pelbagai warna.        (          )

5.  Peretas jahitan digunakan unutk menanda ukuran.         (           )

6. Jarum jahit tangan digunakan untuk menjahit fabrik dengan mesin. (           )

12 markah


A. Gariskan jawapan yang betul pada pernyataan di bawah.

1. Jahitan ( kia , jelujur kasar) boleh digunakan apabila tiada mesin untuk menjahit.

2. Jahitan ( jelujur kasar , kia ) adalah jahitan sementara.

3. Jahitan ( jelujur halus , jelujur kasar ) adalah lebih kukuh.

4. Setiap jahitan tangan dimulakan dan dimatikan dengan jahitan ( kia , jelujur halus).

5. Jahitan ( jelujur halus , jelujur kasar ) boleh digunakan sebagai jahitan hiasan.

10 markah

Bahagian B 50M
OBJEKTIF

1. Nyatakan aktiviti bagi rajah di bawah












A.Menguji kerataan
B.Mengergaji kayu
C.Mengukur jarak
D.Memaku

2.Tukul digunakan untuk...................................

A.Membuat kemasan
B.Mengergaji 
C.Mengukur 
D.Memaku

3. Goncang cat sembur lebih kurang selama ............... minit sebelum semburan cat dilakukan.
A. 1
B. 10 
C. 30
D. 60

4.Pelekat adalah kepingan kertas atau plastik yang bercorak. Ia boleh digunakan sebagai 
............................. seperti pada cabinet dapur, meja  alat tulis, pada dinding dan sebagainya. 

A.mengukur dan mengetuk
B.melipat dan mengunting
C.mengecat dan mengemas
D.kemasan dan hiasan

5.Apakah nama alatan yang digunakan unutk menguji kepersegian 

A.Sesiku L
B.Apit G
C.Pita pengukur
D.Tukul

6.Licinkan permukaan projek menggunakan ......................... mengikut arah ira kayu

A.Minyak
B.Gam gergaji
C.Kertas las
D.Tukul

7.Berikut adalah Bahan BUKAN logam KECUALI

A.Papan lapis
B.Kayu
C.MDF (Medium Density Fiberboard) 

D.Dawai 

8.Berikut adalah anggaran kos projek. 
1 Bateri saiz AA 1.5V  berharga  RM2.00. Berpakah  harga untuk membeli 2 bateri tersebut?

A.RM 2
B.RM 4
C.RM 6 
D.RM 8 


9. Nyatakan cara memaku dibawah
A.memaku serong
B.memaku lurus
C.memaku tegak
D.memaku panjang

10.Apakah alat yang sesuai untuk Membuat lubang kecil. 
A.Gerimit
B.Apit G
C.Paku
D.Skru



11. Yang manakah beriku adalah fungsi MENTOL.
A.Mengalirkan haba
B.Menukarkan tenaga elektrik kepada tenaga cahaya
C.Membekalkan tenaga elektrik
D. Digunakan untuk menyambung dan memutuskan arus


12. Apakah fungsi pemengang bateri
A.Membuat penyambungan dan m engalirkan arus elektrik
B.Memegang atau meletakkan bateri
C.Memegang mentol
D.Memegang arus

13. Setelah komponen dan litar elektrik lengkap dipasang  kerja …………………..litar boleh dijalankan
A.Pengujian
B.Pemasangan
C.Pemulihan
D. pengemasan

14.Sekiranya litar elektrik tidak berfungsi, buat pemeriksaan boleh dilakukan KECUALI
A. Periksa kekutuban bateri.
B. Periksa sambungan wayar sama ada longgar atau terputus.
C. Periksa filament mentol sama ada terbakar atau tidak.
D.Periksa Grimit


15.Litar elektrik yang sempurna mempunyai kompenen-kompenen berikut KECUALI
A.Suis
B.Bateri dan wayar
C.Mentol
D.Tukul Warrington

16. Skru diperbuat daripada bahan  berikut KECUALI
A.keluli lembut,
B.kuprum,
C.loyang.
D.kayu

17.  Skru yang biasa digunakan ialah skru kepala benam dan skru
A. kepala bulat.
B. kepala panjang
C. kepala plastik
C. kepala pendek.

18. .......................................digunakan dengan meluas untuk cantuman kayu. Ia mudah digunakan, tetapi tidak kalis air
A.Glu PVA
B.Glu sentuh
C.Glu kertas
D.Glu panas

19.





Obejk diatas ialah........................

A.skru
B.nat
C.pemutar
D.Pengetat














20.Apakah alatan yang digunakan didalam gambar diatas?
A.gergaji puting
B,sesiku
C gergaji
D.kertas las  



Soalan 21 hingga 25 berdasarkan petikan dibawah

Sebelum memulakan kerja pembinaan  ...........21.................yang dicadangkan, penyediaan ..........22..........dan bahan yang betul perlu dilakukan. Penyediaan alatan  dan bahan mestilah berpandukan...........23.......... yang telah ditetapkan oleh .........24............. .Pemilihan projek bergantung kepada guru. Ini bertujuan supaya kerja-kerja yang akan dilakukan  ..............25....dengan lancar dan teratur.


21
A.bangunan
B.projek
C.kertas
D.plan

22
A.bakul
B.alatan
C.plan
D.susun atur

23
A.rancangan
B.manual
C.plan
D.guru


24
A.ketua
B.formen
C.guru
D.pengawas

25
A.bergerak
B.tersusun
C.terarah
D.berjalan


maaf jawapan tidak disediakan
jawapan : sila rujuk modul pengajaran rbt
tags SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4,SOALAN  RBT TAHUN 4

soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr akhir tahun page 2

Unit 4.Penyakit

Kelaskan mengikut kumpulan

Selesema

Batuk

Sakit mata

Sakit lutut

Sakit gigi



TIDAK BERJANGKIT
BERJANGKIT
Hidung berdarah











Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul


Sabun          tuala     celah-celah

Bersih         kuku


Terdapat tujuh langkah yang perlu diikuti untuk membasuh tangan dengan betul:

Basuh tangan dengan ………………………………dan air yang bersih secukupnya

Gosok tapak tangan dan kemudian gosoksetiap jari dan ........................... jari

Gosok………………….. pada tapak tangan dan  kemudian gosok pula belakang tangan

Bilas dengan air ……………………..yang mencukupi dengan sempurna


Keringkan tangan dengan ……………………………yang kering dan bersih atau alat pengering tangan.


Unit 5. Keselamatan

Tulis BETUL atau SALAH pada pernyataan dibawah

1.Murid dikehendaki mengikut arahan pekerja sekolah yang mengawal   
lalulintas di  waktu pergi dan balik sekolah….   ( BETUL)

2.Lihat kanan, kiri dan kanan sebelum melintas jalan…(                             )

3.Boleh bermain-main ditepi jalan …(                             )

4.Murid tidak perlu menggunakan lorong pejalan kaki yang disediakan. …(                             )

5. Melintas apabila sudah pasti tidak ada kenderaan atau kenderaan sudah  
berhenti.  …(                        )

6.Murid mesti berbaris semasa menaiki bas …(                        )

Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul

Diawasi      bergaduh       sesuai

kemalangan                  Rosak      



Kanak-kanak perlu sentiasa …………………….di taman permainan.


Jangan guna buaian yang …………………….ditaman permainan


Jangan ………………………..dan tolak-menolak,di kawasan permainan yang disediakan.


Jangan membawa basikal kawasan permainan supaya …………………………….dapat dielakkan.

Kanak-kanak mesti berpakaian ………………………ketika berada di taman permainan

....
maaf jawapan tidak disediakan....:)
lihat semula page 1 kat sini

Soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr akhir tahun

Soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr akhir tahun
Page 1

Unit 1:Penyalahgunaan bahan
Padankan gambar





Alkohol




............................












Dadah














rokok











Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan

Ketagihan            kematian          mabuk

 kesejahteraan      buruk


Penyalagunaan bahan banyak memeri kesan…………………………..…..  

Bentuk penyalah gunaan bahan termasuklah ………………………………….dadah,  arak dan merokok.   Ketagihan dadah boleh menyebabkan………………………….  Arak pula menyebabkan  sesorang itu menjadi………………………. Sementara itu  merokok memang nyata boleh mendedahkan perokok kepada penyakit kronik seperti barah.  Kita mestilah menjauhi amalan penyalahgunaan bahan untuk …………………………………..hidup.


Unit 2. Pengurusan mental dan emosi
Lengkapkan dengan perkataan yang diberi


Gembira

Kecewa

Marah

Sedih

Geram

Takut

Apa perasaan kamu jika mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan?


Apa perasaan kamu jika kucing kesayangan kamu dilanggar kereta?

Apa perasaan kamu jika adik kamu mengoyakkan bukukamu?


Gembira





Apa perasaan kamu jika buku kamu dicuri?

Apa perasaan kamu jika kamu ditipu oleh rakan baik kamu?

Apa perasaan kamu jika kamu dikejar penjahat?









Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan

 Kecewa                   Gembira

Cemas               Takut             Marah


Penyalagunaan bahan banyak memeri kesan…………………………..…..  
1.Saya berasa……………………………………… apabila disapa oleh orang yang tidak dikenali

2.Saya berasa……………………………………… apabila dikejar anjing

3.Saya berasa……………………………………… menang dalam pertandingan mewarna

4.Saya berasa……………………………………… apabila ibu tidak membenarkan saya membawa kucing kedalam rumah.


5.Saya berasa……………………………………… apabila adik menumpahkan air keatas baju saya.


Unit 3.Kekeluargaan
Tulis P bagia ktiviti yang BIASANYA  dilakukan oleh budak perempuan dan L  bagi aktiviti yang dilakukan oleh budak lelaki.

Beramain masak-masak
 P

Bermain bola sepak


Bermain anak patung


Bermain congkak


Bermain gasing


Bermain kereta kawalan jauh




Tulis BETUL atau SALAH pada pernyataan dibawah
1.Saya bersalaman dengan ibu dan bapa di sebelum kesekolah.(                             )
2. Saya tidak perlu menziarahi jiran yang sakit. .(                             )
3.Saya memohon kebenaran bapa untuk keluar bermain di padang .(                             )
4.Saya bergaduh dengan anak jiran .(                             )

5.Saya sentiasa  memberi salam kepada jiran saya. .(                             )


sambung page 2 kat sini

soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr, soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr,soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr

Thursday, September 4, 2014

Contoh Surat Pemberitahuan Kepada Ibu Bapa/Penjaga, Pengelibatan Anaknya Dalam Pergerakan Pengakap Sekolah

Contoh Surat Pemberitahuan Kepada Ibu Bapa/Penjaga,
Pengelibatan Anaknya Dalam Pergerakan Pengakap Sk............................

Ruj. Tuan:
Ruj. Kami:
                                                                                                        Tarikh: 
Encik........................
alamat rumah

Tuan,

Penerimaan Ahli Pergerakan Pengakap SMK ....................................

Dengan hormatnya dimaklumkan bahawa anak tuan, .................................. pelajar tahun............................., telah diterima menjadi ahli Pergerakan Pengakap S................................... dan dikehendaki menjalani latihan/perjumpaan pada setiap hari Sabtu minggu ke-2 dan ke-4 dari jam 8.00 pagi hingga 12.00 pagi.

2.     Sehubungan dengan itu, pihak pengurusan sekolah telah meluluskan kutipan derma Pergerakan Pengakap Sekolah berjumlah RM 12.00 setahun (Rujuk Surat Kebenaran,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,bertarikh ...........................).  Oleh itu, pihak kami berbesar hati jika anak tuan dapat membuat pembayaran kepada bendahari samada pembayaran mengikut mingguan (RM 0.25), atau bulanan (RM 1.00) atau tahunan (RM 12.00) bermula dari bulan Januari ..............................

3.     Semoga tuan dapat memberikan sokongan demi meningkatkan lagi penglibatan anak tuan dalam kegiatan kokurikulum dengan penuh dedikasi.

Sekian, terima kasih.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...