Monday, September 8, 2014

Soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr akhir tahun

Soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr akhir tahun
Page 1

Unit 1:Penyalahgunaan bahan
Padankan gambar





Alkohol




............................












Dadah














rokok











Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan

Ketagihan            kematian          mabuk

 kesejahteraan      buruk


Penyalagunaan bahan banyak memeri kesan…………………………..…..  

Bentuk penyalah gunaan bahan termasuklah ………………………………….dadah,  arak dan merokok.   Ketagihan dadah boleh menyebabkan………………………….  Arak pula menyebabkan  sesorang itu menjadi………………………. Sementara itu  merokok memang nyata boleh mendedahkan perokok kepada penyakit kronik seperti barah.  Kita mestilah menjauhi amalan penyalahgunaan bahan untuk …………………………………..hidup.


Unit 2. Pengurusan mental dan emosi
Lengkapkan dengan perkataan yang diberi


Gembira

Kecewa

Marah

Sedih

Geram

Takut

Apa perasaan kamu jika mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan?


Apa perasaan kamu jika kucing kesayangan kamu dilanggar kereta?

Apa perasaan kamu jika adik kamu mengoyakkan bukukamu?


Gembira





Apa perasaan kamu jika buku kamu dicuri?

Apa perasaan kamu jika kamu ditipu oleh rakan baik kamu?

Apa perasaan kamu jika kamu dikejar penjahat?









Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan

 Kecewa                   Gembira

Cemas               Takut             Marah


Penyalagunaan bahan banyak memeri kesan…………………………..…..  
1.Saya berasa……………………………………… apabila disapa oleh orang yang tidak dikenali

2.Saya berasa……………………………………… apabila dikejar anjing

3.Saya berasa……………………………………… menang dalam pertandingan mewarna

4.Saya berasa……………………………………… apabila ibu tidak membenarkan saya membawa kucing kedalam rumah.


5.Saya berasa……………………………………… apabila adik menumpahkan air keatas baju saya.


Unit 3.Kekeluargaan
Tulis P bagia ktiviti yang BIASANYA  dilakukan oleh budak perempuan dan L  bagi aktiviti yang dilakukan oleh budak lelaki.

Beramain masak-masak
 P

Bermain bola sepak


Bermain anak patung


Bermain congkak


Bermain gasing


Bermain kereta kawalan jauh




Tulis BETUL atau SALAH pada pernyataan dibawah
1.Saya bersalaman dengan ibu dan bapa di sebelum kesekolah.(                             )
2. Saya tidak perlu menziarahi jiran yang sakit. .(                             )
3.Saya memohon kebenaran bapa untuk keluar bermain di padang .(                             )
4.Saya bergaduh dengan anak jiran .(                             )

5.Saya sentiasa  memberi salam kepada jiran saya. .(                             )


sambung page 2 kat sini

soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr, soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr,soalan pendidikan kesihatan tahun 2 kssr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...