Tuesday, August 18, 2015

Contoh Aktiviti Sambutan Bulan Kemerdekaan 2015

Sambutan Bulan Kemerdekaan 2015
Pelanacaran Bulan Kemerdekaan
Tarikh: 24/8/2015 Masa : waktu perhimpunan
Tindakan:
Guru Bertugas Mingguan sebagai pengacara majlis

Atucara
Ucapan Pelancaran Guru Besar
Simbolik/Gimik Pelancaran (Penyerahan Bendera kepada ketua Murid)
Laungan Merdeka oleh ketua murid ( 3 Kali)
Tamat
Pertandingan Kelas Merdeka
Tarikh:  Bermula 28 0gos-15 september 2015
Tindakan: Unit HEM
GPK HEM dan SU HEM
Semua Guru Kelas dan Pra

Pelaksanaan
Mempromosikan pertandingan
Mencari johan dan naib johan kelas cantik merdeka
Hadiah di serah pada hari Penutupan merdeka
Semua kelas terlibat-Pra hingga Tahun 6

Pertandingan Melukis sempena Merdeka
Tarikh:   17 september 2015
Masa: 10.35—hingga 11.35 * (ikut kesesuaian)
Tindakan: Unit Kurikulum
GPK Kurikulum dan SU Kurikulum
Semua Guru Kelas dan Pra
*Tahap 1 dan Pra- Mewarna
*Tahap 2- Melukis jalur gemilang atau poster

Pelaksanaan
3  pemenag dari setiap kelas
Pemasangan Bendera Di Kawasan sekolah
Tindakan: En 
Perkerja Pembersihan

Pelaksanaan:
Memastikan bendera dipasang di sepanjang jalan masuk kesekolah
Penutupan Hari Merdeka
Tindakan: Puan 
Tindakan
Tarikh: 
*Pohon sediakan kertas kerja penuh pelaksanaan program Penutup hari kemerdekaan



Sunday, June 21, 2015

Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi

Contoh Tugasan Geografi  Kegiatan Ekonomi

Tugasan Geografi PT3 2015 Kegiatan Ekonomi


TAJUK: kegiatan ekonomi di.............................................

OBEJEKTIF KAJIAN

KAEDAH KAJIAN

HASIL KAJIAN
a) Konsep dan takrifan kegiatan ekonomi.

Menakrifkan kegiatan ekonomi

Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka mendefinasikan bahawa kegiatan ekonomi sebagai perkara-perkara atau aktiviti yang dilakukan oleh masyarakat
Manakala Menurut Buku Teks Tingkatan 3 muka surat 114, kegiatan ekonomi bermaksud kegiatan manusia yang mendatangkan nilai dan pendapatan.
Terdapat pelbagai jenis kegiatan ekonomi

Contoh Kegiatan Ekonomi yang boleh anda pilih:
Sektor Perindustrian -perkilangan...
Sektor Perikanan - tepi laut
Sektor Perlombongan - kawasan lombong
Sektor Pertanian - ladang sawit , getah, tebu, teh. dll
Sektor Pembalakan -
Sektor Perkhidmatan - insuran, perkhidmatan kontrak, sewa. katering, dll
Sektor Perniagaan - runcit, pemasaran, pasaraya dll
Sektor Penternakan - ternak haiwan lembu, kambing, itik ,rusa

Sektor perlancongan-hotel, homestay, ejen pelancongan,


b) Latar belakang kegiatan ekonomi di kawasan tersebut dan persembahan grafik yang sesuai tentang pekerjaan penduduk di kawasan kajian tersebut.

Penduduk sekitar  bandar.............................menjalankan kegiatan ekonomi utama iaitu perniagaan .Ia terdiri dari pelbagai kedai seberti kedai barangan runcit, kedai pakaian, kedai peralatan, kedai elektrik, kedai makan, kedai telefon. dan lain-lain.




c) Cadangan usaha-usaha untuk meningkatkan pendapatan penduduk di kawasan tersebut.

d) Kegiatan ekonomi yang berpotensi dimajukan di kawasan kajian anda dan alasannya.
Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi, Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan EkonomiContoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi,Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi,Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi,Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan EkonomiContoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi

Pautan lain
Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi link 1
Contoh Tugasan Geografi : Kegiatan Ekonomi link 2



Sunday, May 3, 2015

Gambar Penghadang ruang

Penghadang ruang digunakan sebagai alat pemisah diantara dua ruang..
Penghadang ruang mempunyai pelbagai nialai seni.
Penghadang ruang dibina dari pelbagai material seperti besi, kayu dan buluh. dll
Penghadang ruang boleh juga diletak diruang tamu, ruang keluarga mahupun didapur.
Berikut adalah beberapa contoh gambar penghadang ruang.



Penghadang ruang dari kayu



Penghadang ruang dari buluh dan kayu



penghadang ruang kertas


Penghadang ruang dari besi


kerja kursus PRINSIP PERAKAUNAN spm 2015

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015
PRINSIP PERAKAUNAN  KERJA KURSUS

kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus PRINSIP PERAKAUNAN  2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah

http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=531:3756-3-prinsip-perakaunan-3-spm-2015&catid=24&Itemid=116&lang=en

kerja kursus pendidikan seni visual spm 2015

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015
PENDIDIKAN SENI VISUAL KAJIAN REKAAN SENI VISUAL KERJA KURSUS

kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus pendidikan seni visual 2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah

http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=522:2611-3-pendidikan-seni-visual-3&catid=24&Itemid=116&lang=en

Friday, May 1, 2015

semak baki pinjaman perumahan kerajaan

Semak baki pinjaman perumahan kerajaan

anda boleh semak baki pinjaman perumahan kerajaan di pautan ini..
https://sppb.treasury.gov.my/v2/

Mesti daftar sebelum login untuk semak baki pinjaman perumahan kerajaan

Sunday, April 19, 2015

Mengkaji kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar serta mencadangkan langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.

Mengkaji kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar serta mencadangkan langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar.

Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar Pada Masa Depan

Penerokaan hutan untuk kegiatan pembalakan, pertanian, dan petempatan

1. Kesan terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi
· Kepupusan pelbagai jenis spesies pokok hutan dan tumbuh-tumbuhan istimewa
Hutam memiliki pelgai spesis pokok yang bernilai

2. Kesan terhadap hidupan liar
· kehilangan habitat dan terpaksa mencari habitat baru.
· Kepupusan hidupan liar badak sumbu dll
· Menjejaskan kadar pembiakan hidupan liar.
· Kekurangan makanan.
· Konfrontasi dengan manusia spt gajah mengganggu tanaman manusia.

3. Jangkaan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar pada masa depan

· kepupusan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
· Ganguan kepada sistem habitat semula jadi
· Masalah Hakisan tanah.
· Ekosistem akan tergangu-Suhu permukaan bumi meningkat dan mengubah keadaan cuaca tempatan.
· Pengunaan racun serangga dan baja kimia akan menyebabkan pencemaran

4.Langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan  hidupan liar.
Penanaman semula hutan
Wartakan kawasan hutan simpan
Penguatkuasaan undang-undang
Kempen-kempen kesedaran oleh pihak berwajib dan Pihak bukan kerajaan seperti Persatuan


Monday, April 13, 2015

Thursday, April 9, 2015

Hubungan sumber dengan kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan sumber di Bumi

Kepelbagaian Sumber Di Muka Bumi

Pelbagai sumber yang penting untuk menyokong kesinambungan hidup manusia yang terdapat dibumi termasuklah;

Air
Air penting dalam kehidupan  semua makhluk dibumi.
Tanpa air kehidupan akan tergangu.
2 per 3 bumi diliputi air
manusia hanya guna 1% dari jumlah keseluruhan air
97% air laut
2% beku (glasier)


Udara
Udara penting untuk semua kehidupan dibumi
tanda udara kehidupan dibumi tergangu.
Oksigen dalam udara membantu proses pernafasan
Karbon dioksida pula membantu proses fotosentesis


Tanah

Tanah adalah bahagian permukaan bumi yang terdiri daripada mineral dan bahan organik. Tanah sangat penting peranannya bagi semua kehidupan di bumi, Tanah adalah asas penting dalam pertanian untuk menjalankan penanaman pelbagai tumbuhan sama ada untuk tanaman makanan, tanaman industri atau tanaman lain.

Benda hidup/Hidupan
Contoh benda termasukalah haiwan dan tumbuhan
ia sumber makanan kepada manusia
sumber pakaian dan alatan kepada manusia, contoh bulu haiwan sebagai pakaian dll


Bahan Api Fosil
Bahan api fosil merupakan bahan api yang terbentuk daripada proses-proses semula jadi seperti pereputan anaerobik hidupan mati yang tertanam. Usia hidupan itu dan bahan api fosil yang terbentuknya lazimnya sekitar jutaan tahun, yang paling lama melebihi 650 juta tahun
Ia sumber bahan api yang mebantu dalam kehidupan manusia.
sebagai sumber tenaga,, seperti minyak yang mengerakkan enjin ( kenderaan dan industsri)

Kesimpulan
Kepelabagaian sumber yang kita nikamti adalah anugerah dari Yang maha Pencipta kepada umat manusia, Oleh itu kita seharusnya bijak unutk menjaga dan menguruskan sumber yang ada. Sumber ini  adalah penting untuk kesinambungan hidup manusia. Amalan kehidupan yang cenderung kepada pencemaran yang akan menjejaskan sumber mestilah  dielakkan.

Wednesday, April 8, 2015

kawalan biologi

Kawalan biologi
Kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran, kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian serta kepentingan proses fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang


 Kelebihan kawalan biologi
1. Pencemaran alam dapat dikurangkan
- ia menggunakan haiwan pemangsa seperti burung hantu untuk mengawal tikus di sawah padi, ular di ladang sawit
- Tiada pengunaan bahan kimia dan ia boleh menghindari pencemaran air, tanah dan udara.

2. Kualiti kesihatan manusia lebih terjamin.
-Tiada pengunaan  bahan kimia
- Manusi selamat dari bahan kimia yang terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan

3. Kitaran ekologi seimbang
- mengekekal kiratan ekologi seterusnya membantu mengekalkan  keseimbangan rantaian makanan,

kesan negatif penggunaan bahan kimia.
- kesihatan terjejas
- kimia beracun amat berbahaya
- menyebabkan penyakit kronik yang lain seperti penyakit kanser dan penyakit kulit.

5. keracunan makanan
-penyalahgunaan kandungan bahan kimia
-tidak mengikut sukatan yang dibenarkan
- sayur-sayuran dan buah-buahan tercemar
- menyebabkan  berlakunya keracunan makanan

6. Pencemaran air
- menyebabkaan sungai tercemar.
-sungai adalah sumber air yang utama.
-bahan kimia terlarut dalam air menalir hingga ke sungai


Kesimpulan:
Penggunaan kaedah biologi lebih baik untuk kesejahteraan hidup manusia.


kebaikan kawalan biologi

-Lebih murah
-Pencemaran  dapat dikurangkan.
-Kesihatan kita terjamin  kernan tidak terdedah pada bahan kimia.

keburukan kawalan biologi

-Pengurusan yang rumit dan teliti
-Masa yang lebih lama 
-memerlukan latihan kerana ia melibatkan kestabilan seluruh ekosistem.
-Sukar untuk dikawaldan untuk di implementasi



LAGI BACA SINI

Sunday, April 5, 2015

SOALAN TMK TAHUN 5

Isi tempat kosong

Google                           gelintar                     simbol

Boolean                         berfrasa




1.Maklumat internet boleh dicapai mengunakan enjin ...........................................

2.Antara contoh enjin gelintar yang popular ialah.....................................................

3.Terdapat dua contoh pencarian............................., iaitu AND dan OR.

4.Pencarian............................. mengunakan tanda petik ("   ") untuk menetapkan frasa carian.

5.Pencarian berasaskan............................ ialah mengunakan simbol asterik (   *   ) sebagai kad bebas dalam carian.


jawapan
1.gelintar
2.google
3.Boolean
4.berfrasa
5.simbol

SOALAN TMK TAHUN 5 :MENCARI MAKLUMAT

SOALAN TMK TAHUN 5 :MENCARI MAKLUMAT

Isi tempat kosong dengan jawapan berikut

simbol                            boolean  

berfrasa                   gelintar          yahoo


Maklumat boleh dicapai mengunakan enjin ............(1)...................
Antara contoh nejin geliantar yang biasa digunakan ialah..................(2).............. dan google.

Caraian maklumat boleh dilakukan dengan lebih tepat mengunakan pencarian...............(3)............... iaitu AND dan OR, selain itu
mengunakan Pencarian...................94)........................ yang mengunakan tanda petik (""  "")  dan 
pencarian berasakan................(5)......................mengunakan simbol asterik (  *  ).

Jawapan
1gelintar
2yahoo
3.boolean
4.berfrasa
5.simbol

SOALAN TMK TAHUN 5

SOALAN TMK TAHUN 5; MENCARI MAKLUMAT


JAWAPAN

Thursday, March 19, 2015

manu gizi seimbang

Gizi seimbang adalah susunan makanan sehari–hari yang mengandung zat-zat gizi dalam jenis dan jumlah yang sesuai dengan kebutuhan tubuh, dengan memerhatikan prinsip keanekaragaman atau variasi makanan, aktivitas fisik, kebersihan, dan berat badan (BB) ideal


KEPENTINGAN GIZI MAKANAN SEIMBANG

1 ia untuk mengekalkan kesihatan seseorang dari segi mental dan fizikal.
2.ia membekalkan tenaga agar kepada manusia.
3. ia membantu dan memastikan pertumbuhan yang baik dan sihat,
4. ia juga penting dalam proses pembinaan molekul genetic/DNA dan membaiki tisu yang rosak dan pembentukan tisu baharu.

MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS

MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS



1.Manusia mempuyai otak yang dapat berfikir



2.Tubuh manusia terdiri dari pelbagai sel. setiap sel mempunyai fungsi yang berbeza.
Contoh sel termasuklah

Sel saraf.
Sel darah merah.
Sel epitelium.
Sel sperma (pembiakan lelaki).
Sel otot rangka.
Sel tulang.

PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016

PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN  KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016

Permohonan atas talian akan dibuka pada 01 April 2014 (Selasa) pukul 12.00 tengah hari dan akan ditutup pada 16 Mei 2014 (Jumaat) pukul 12.00 tengah hari. Manakala borang permohonan atas talian yang telah dicetak beserta dengan dokumen-dokumen sokongan perlu dikemukakan ke Bahagian Education Malaysia, Jabatan Pengajian Tinggi selewat-lewatnya 30 Mei 2014 (Jumaat) sebelum pukul 5.00 petang.



Wednesday, March 11, 2015

PERMOHONAN KEMASUKAN TINGKATAN ENAM TAHUN 2015

BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN TINGKATAN ENAM TAHUN 2015 BAGI CALON PERSENDIRIAN, SEKOLAH SWASTA & SEKOLAH MENENGAH AGAMA NEGERI

lihat sini
http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=4682

Borang permohonan Kemasukan ting 6 

BAGI RAYUAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 BAWAH SEKOLAH AGAMA PERSEKUTUAN LABU DAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
Borang Rayuan Kemasukan Tingkatan 6 bagi Tahun 2015 di Kementerian Pendidikan Malaysia 

Wednesday, February 25, 2015

SOALAN PJ TAHUN 1

TAJUK LOMPAT AYUH LOMPAT



JAWAPAN
A.Lari
B.fleksi lutut
C.lompat
D.junam
E.mendarat

Soalan PJ tahun 1


SOALAN PJ TAHUN 1

TAJUK GERAK GAYAKU

SOALAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 1

TAJUK: MARI BERGERAK


Tuesday, February 24, 2015

SOALAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 1

TAJUK :MARI BERGERAK

Isi tempat kosong

Lompat tali
Berlari
Berjalan
Merangkak
Melompat




SOALAN TMK TAHUN 5

PERKHIDMATAN INTERNET

Padankan pada yang betul pada gamabarajah dibawah








































JAWAPAN


























Monday, February 23, 2015

SOALAN TMK TAHUN 5

Tajuk: Internet
Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan

berkomunikasi

internetwork

Pembekal perkhidmatan internet

rangkaian 

protokol internet



Internet ialah singkatan bagi..............(1).............................
Iternet merupakan gabungan ...............(2).........................komputer sejagat yang mengunakan.....................(3).......................

Kegunaan internet adalah banyak. Ia termasuklah untuk ...............(4)..................... dan berkongsi maklumat.

Akses internet memerlukan penguna melanggan perkhidmatan internet melalui  .....................(5)................   yang menyediakan capaian internet kepada penguna.







Jawapan
1.internetwork
2.rangkaian
3.protokol internet
4.berkomunikasi
5.Pembekal perkhidmatan internet

SOALAN TMK TAHUN 5

MENGENAL PERANTI RANGKAIAN

LENGKAPKAN GAMABARAJAH DIBAWAH

GELOMBANG RADIO
KAMERA LITAR TERTUTUP
KOMPUTER
TELEFON PINTAR
KABEL RANGKAIAN



.................................................................
JAWAPAN
A.KOMPUTER
B.TELEFON PINTAR
C.KAMERA LITAR TERTUTUP
D. GELOMBANG RADIO
E.KABEL RANGKAIAN


SOALAN TMK TAHUN 5

Mengenal Peranti Rangkaian Komputer

Jawab soalan dibawah dengan jawapan yang diberikan.



Titik capaian tanpa wayar

Kad antaramuka rangkaian

Penyesuaian rangkaian tanpa wayar

 Penghala

Modem





1.Membolehkan sesebuah komputer berhubung dengan computer atau peranti lain dalam rangkaian dengan menyediakan port rangkaian untuk sambungan kabel rangkain.
 Jawapan: saya adalah...................................


2.Membolehkan pemindahan data antara komputer dengan komputer-komputer dan peranti-peranti yang lain dalam rangkain tanpa wayar.
Jawapan: saya adalah...................................


3.Membolehkan Komputer berhubung dengan rangkaian tanpa wayar.Peranti ini boleh berbentuk terbenam pada papan induk atau boleh disambung pada port USB atau PCMCIA.
Jawapan: saya adalah...................................

4.Menukar isyarat digital ke analog dan sebaliknya untuk membolehkan sambungan internet melalui talian telefon.
Jawapan: saya adalah...................................

5. Berfungsi sebahagi penghubung antara rangkaian yang berlainan.
Jawapan: saya adalah...................................


...................................................................................................................... 
Jawapan
1.Kad antaramuka rangkaian
2.Titik capaian tanpa wayar
3. Penyesuaian rangkaian tanpa wayar
4.Modem

5.Penghala

SOALAN TMK TAHUN 5

MENGENAL PERANTI RANGKAIAN

Namakan alatan dibawah

Penyesuai rangkaian tanpa wayar

modem

penghala

kad antaramuka rangkaian

titik capaian tanpa wayar



.


JAWAPAN

A.kad antaramuka rangkaian
B. Penyesuai rangkaian tanpa wayar
C.penghala
D.modem
E.titik capaian tanpa wayar


SOALAN TMK TAHUN 5

ILUTRASI MODEL RANGKAIAN

LENGKAPKAN RAJAH DIBAWAH

KOMPUTER MEJA

KOMPUTER RIBA

PENCETAK

SUIS

KABEL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


SOALAN TMK TAHUN 5



KEGUNAAN RANGKAIAN

PADANKAN DENGAN YANG BETUL

KEGUNAAN

CONTOH
CAPAIAN MAKLUMAT

EMEL
KOMUNIKASI

KONGSI PENCETAK

PERKONGSIAN SUMBER

YOUTUBE

HIBURAN

CIMB


PERBANKAN DAN PERNIAGAAN

LAMAN WEB

SOALAN TMK TAHUN 5

Rangakaian komputer
I


kabel rangkaian

sekumpulan komputer

gelombang radio

mengakses

capaian


1.Rangkaian komputer ialah .........................................dan peranti berkaitan yang disambungkan antara satu sama lain.

2.Rangkaian juga bertujuan ........................... maklumat, komunikasi dan perkongsian sumber.

3. Melalui rangkaian, kita dapat ............................... data, perisian dan  peranti yang terdapat pada komputer dan rangkaian komputer terdiri daripada rangkaian berwayar atau tanpa wayar.

4.Rangkain berwayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan kabel ................................

5 .Rangkain tanpa wayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan.....................................


jawapan
1.sekumpulan komputer
2.capaian
3.mengakses
4.kabel rangkaian
5.gelombang radio



http://s2tmkt5.e-tech.my/?page_id=11


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...