Tugasan Modul 4 TS 25
Pesekitaran Pembelajaran Professional..
https://anyflip.com/snbt/iley
Tugasan Modul 4 TS 25
Pesekitaran Pembelajaran Professional..
https://anyflip.com/snbt/iley
YDP PIBG SK ............................
Tuan,
PERMOHONAN SUMBANGAN UNTUK PROGRAM KECERIAAN
Dengan segala hormatnya saya merujuk perkara di atas.
2. Adalah dengan ini, pihak kami memerlukan peruntukan sebanyak RM400 (Empat Ratus Ringgit Sahaja ) untuk maksud tersebut. Ini kerana .........................................................
4. Segala urusan berkaitan perkara ini pohon berhubung terus dengan dengan ............................................ untuk tindakan pihak tuan selanjutnya.
Kerjasama dan perhatian pihak tuan amat-amat dihargai
Kepada yang mengambil jurusan akauntan anda mesti tertanya-tanya ; berpakah gaji akuntan?
Anda boleh semak pada portal carian kerja untu melihat anggarn gaji akauntan
Semak Berapa gaji Akauntan kat sini
Bekerja sebagai akauntan bukan sahaja menggunakan nombor atau bagus dalam matematik tetapi anda juga perlu menambah ilmu pengetahuan dari segi ilmu pengetahuan statistik, teknologi maklumat(IT), ekonomi dan pengajian perniagaan(Business Studies).
Perkembangan pesat sektor ekonomi dan perdagangan negara sejak
kebelakangan ini membuka ruang yang cukup luas kepada lulusan di bidang
ini. Perkembangan teknologi maklumat meningkatkan lagi peranan bidang
ini dan segi pengurusan dan pengkomputeran sesebuah organisasi.
Kepada para lepasan yang berminat dalam bidang digital marketing, anda boleh memilih kursus yang ditawarkan di malaysia.
Diploma in Digital Marketing ada ditawarkan oleh Kolej Plytech MaraDIGITAL MARKETING EXECUTIVE
Bidang Digital marketing. Sekarang, pemasaran bergerak kearah digital. Syarikat memerlukan anda sebagai pakar digital untuk memasarkan produk dan servis mereka.
Skop tugas digital marketing adalah luas. ini termasukalah membina content, mebuat iklan digital adalah luas.
Banyak syarikat menawarkan kerja dalam bidang digital marketing dan gaji yang ditawarkan adalah baik dan lumayan.
Tengok gaji kat iklan
lanjut di https://www.jobstreet.com.my/en/job-search/digital-marketing-jobs/
ANALISIS JURANG
BIL |
JURANG/MASALAH/ISU |
REALITI SEMASA/PRESTASI |
SASARAN/IMPAK YANG DIHARAPKAN/MILESTONE |
1 |
Pelajar kurang bermotivasi |
20% pelajar tidak menyiapkan kerja sekolah dan bersikap sambil lewa sewaktu proses PdPc
|
80% murid-murid lebih bertanggung jawab dan pelajar lebih menumpukan perhatian semasa PdPc. |
2 |
Murid-murid kurang pendedahan teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan sebenar.
|
Teknik menjawab tidak menyeluruh kepada semua calon peperiksaan. |
90% calon peperiksaan menguasai teknik menjawab soalan yang betul. |
3 |
Guru bukan opsyen kurang mahir menyelesaikan masalah pembelajaran murid.
|
20% guru perlu mengajar subjek bukan opsyen. |
Memastikan 80% guru mengajar mengikut opsyen dan mahir dalam menyelesaikan pembelajaran murid. |
4 |
Guru kurang tumpuan terhadap PdPc.
|
Guru banyak terlibat dengan program/aktiviti luar |
Perancangan awal PdPc supaya murid-murid tidak ketinggalan dalam pembelajaran. |
5 |
Kekurangan kos dalam perlaksanaan program sekolah |
Guru terpaksa mengutip kewangan dari pihak guru-guru dan memohon ihsan dari mana-mana pihak yang berkaitan.
|
Mendapatkan sumber kewangan dari Alumni SK.Ansip/NGO/YB/dll |
Kertas kerja keceriaan (Laluan Murid)
1. PENGENALAN
Projek ini yang terletak di hadapan beberpa kelas terpilih
merupakan suatu langkah penting
dan strategik, yang
bertujuan untuk menyediakan
suasana pembelajaran yang kondusif disamping memberikansatu
suasana positif bagi para pelajae yang
datang ke Sekolah ini. Selain itu
juga prjek ini akan
menjadikann persekitaran sekolah yang ceria dan berupaya merangsang dan
membina kecemerlangan intelek dan sahsiah murid
.2. . MISI
Berupaya merangsang
kecemerlangan akademik dan sahsiah murid serta menyediakan persekitaran
sekolah yang ceria.
3. OBJEKTIF
Antara objektif perlaksanaan projek ini ialah :
1. Menyediakan suasana yang boleh merangsang intelek dan
sahsiah murid
2. Menanamkan minat murid unutk hadir kesekolah
3. Mempelbagaikan sumber pengajaran dan pembelajaran
4. Meningkatkan sifat mencintai dan menghargai alam sekitar
4. MATLAMAT
Menjadikan persekitaran sekolah ceria, bermaklumat dan
berupaya merangsang intelek, sahsiah, sifat ingin tahu dan minat murid, selaras
dengan hasrat untuk menjadikan sekolah sebagai pusat berinformasi bagi
penyaluran maklumat kepada semua
5. KUMPULAN SASARAN
Kumpulan sasaran projek
ialah untuk semua warga sekolah
6.PENGANJUR
PIBG dan Unit keceriaan
7.PERBELANJAAN
Pembelian cat dan alatan mengecat =RM1000
Jumlah Besar RM1000
Sumber kewangan : PIBG dan Sumbangan Luar
6.AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Penyelaras projek:
Penyelaras Gotong Royong
JK Alatan
Dokumentasi/ Jurufoto:
JK jamuan
Jadual Aktiviti pembinaaan (aktivi dilakukan secara gotong
royong)
Masa : 8.00 pagi hingga 10.00 pagi
1.Tarikh :
7. PENUTUP
Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan
dapat memberi impak kepada semua
disediakan oleh
su pibg
disokong oleh
YDP
Disahkah
Penasihat Pibg
KERTAS KERJA BIJAK MATEMATIK
PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS
SK......
Pendahuluan:
Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah mengira sesuai dengan kepesatan teknologi Pendidikan selaras dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.
Pelan Tindakan:
Tajuk : Bijak Matematik Pendidikan Khas Integrasi
Tarikh : 23 November 2021
Tempat : Kelas Pendidikan Khas
Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2
Jumlah penyertaan:
Bil |
Kelas/ Nama |
L |
P |
PK IBNU RUSYD
|
|||
1 |
|
1 |
|
2 |
1 |
|
|
3 |
|
|
1 |
4 |
|||
PK IBNU SINA
|
|||
5 |
|
1 |
|
6 |
|
1 |
|
7 |
|
|
1 |
8 |
|
1 |
|
9 |
|
1 |
|
|
|||
JUMLAH JANTINA |
6 |
3 |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
9 |
Objektif:
Mendedahkan murid-murid kepada perkara asas untuk menguasai kemahiran asas mengira, mengenal nombor dan menerima arahan.
Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran asas mengenal nombor, mengira dan menerima arahan.
KPI:
Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran mengira mengikut tahap (Kaedah).
Aras Rendah - Dapat mengenal nombor bulat sa
Aras Sederana - Mengenal nombor dalam lingkungan puluh
Aras Tinggi - Mengenal nombor dalam lingkungan ratus
Diharapkan dengan pelaksanaan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru-guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.
Kewangan:
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
PCG sekolah |
|
RM |
270 |
2 |
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
270 |
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
Hadiah |
9 x RM15 |
RM |
135 |
2 |
Makanan |
9 x RM 15 |
RM |
135 |
|
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
270 |
Jawatankuasa induk/ Pelaksana:
Bil
|
Jawatankuasa |
Nama/Pangkat |
1 |
Penaung |
Pegawai Pendidikan Daerah
|
2 |
Pengerusi |
Guru Besar:
|
3 |
Naib Pengerusi |
GPK:
|
4 |
Setiausaha |
Penyelaras Pendidikan Khas: |
5 |
Penolong S/U |
S/U Pendidikan Khas:
|
6 |
Bendahari |
Bendahari Pendidikan Khas:
|
7 |
Penyelaras Aktiviti & Bengkel |
|
8 |
Peralatan dan Siaraya |
Pembantu Pengurusan Murid:
|
9 |
Persiapan tempat/ Disiploin/ Keselamatan / Kebajikan |
Nurulhaeza Binti Jamaludin
|
10 |
Makanan/ Cenderamata/ Hadiah |
|
11 |
Buku program dan Sijil |
|
12 |
Hakim |
|
13 |
Pengacara Majlis |
|
Tentatif Program:
Masa Perkara
7:40 am -kehadiran Murid
8.00 am -Persediaan murid
8:15 am -Pertandingan aras tinggi – Menyebut nombor dalam lingkungan ratus
8:45 am -pertandingan aras sederhana – Mengenal nombor dalam lingkungan puluh
9:15 am -Pertandingan aras rendah – mengenal nombor dalam lingkungan sa
9:45 am -Rehat
10:15am -Pengumuman /Penyampaian Hadiah
11:10 am -Bersurai
Penutup:
Diharap selepas menjalani Kem Matematik ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikur murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara guru dan murid. Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha allah S.W.T.
DISEDIAKAN OLEH:
S/U Pendidikan Khas
DISEMAK OLEH:
Penyelaras Pendidikan Khas
DILULUSKAN OLEH:
Guru Besar
kredit to cikgu Fatmahisyam
KERTAS KERJA BIJAK BAHASA MELAYU 2.0
PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS
SK....
Pendahuluan:
Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah membaca sesuai dengan kepesatan teknologi pendidikan selaras dengan dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.
Pelan tindakan:
Tajuk : Bijak Bahasa Melayu Pendidikan Khas Integrasi.
Tarikh : 25.11. 2021
Tempat : Kelas Pendidikan Khas
Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2
Jumlah penyertaan :
Bil |
Kelas / Nama |
L |
P |
PK IBNU RUSYD |
|||
1 |
|
1 |
|
2 |
|
1 |
|
3 |
|
|
1 |
4 |
|
|
1 |
PK IBNU SINA |
|||
5 |
|
1 |
|
6 |
|
1 |
|
7 |
|
1 |
|
8 |
|
1 |
|
9 |
|
1 |
|
|
|||
JUMLAH JANTINA |
6 |
3 |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
9 |
Objektif:
Mendedahkan murid-murid kepada teknik asas untuk menguasai kemahiran asas membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.
Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.
KPI:
Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap;
Aras Rendah – Dapat memahami arahan
Aras Sederhana – Mengenal huruf
Diharapkan dengan pelaksanakan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.
Kewangan:
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti |
Jumlah |
|
1 |
PCG sekolah |
|
RM |
320.00 |
2 |
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
320.00 |
Belanja |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
Hadiah |
9 X RM 15 |
RM |
135.00 |
2 |
Makanan |
9 X RM 15 |
RM |
135.00 |
3 |
Bahan-bahan |
1 X RM 50 |
RM |
50.00 |
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
320.00 |
Jawatankuasa induk / pelaksana:
Bil |
Jawatankuasa |
Nama/Pangkat |
1 |
Penaung |
Pegawai Pendidikan Daerah |
2 |
Pengerusi |
Guru Besar |
3 |
Naib Pengerusi |
GPK |
4 |
Setiausaha |
Penyelaras Pendidikan Khas |
5 |
Penolong S/U |
S/U Pendidikan Khas |
6 |
Bendahari |
Bendahari Pendidikan Khas |
7 |
Penyelaras Aktiviti & Bengkel |
|
8 |
Peralatan Dan Siaraya |
Pembantu Pengurusan Murid |
9 |
Persiapan Tempat/ Disiplin/ Keselamatan/Kebajikan |
Nurulhaeza Binti Jamaludin |
10 |
Makanan/ Cenderamata/ Hadiah |
Mohd Fatma Hisyam Abd Rahman |
11 |
Buku Program Dan Sijil | |
12 |
Hakim |
|
13 |
Pengacara Majlis |
Tentatif program :
Masa |
Perkara
|
7:40 am |
– Kehadiran Murid |
8:00 am |
– Persediaan murid |
8:15 am |
– Pertandingan aras tinggi – Membaca petikan |
8:45 am |
– Pertandingan aras sederhana – mengenal huruf |
9:15 am |
– Pertandingan aras rendah – memahami arahan |
9:45 am |
– Rehat |
10:15 am |
– Pengumuman / Penyampaian hadiah |
11:10 am |
– Bersurai |
Penutup:
Diharap selepas menjalani kem ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikut murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara guru dan murid . Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha Allah.
DISEDIAKAN OLEH :
S/U Pendidikan Khas
DISEMAK OLEH :
Penyelaras Pendidikan Khas
DILULUSKAN OLEH :
Guru Besar
JADUAL PEMARKAHAN
BIL |
SENARAI NAMA |
PENILAIAN |
JUMLAH |
||
KELANCARAN |
PERSEMBAHAN |
PAKAIAN |
|||
MARKAH |
50 |
30 |
20 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kredit to Cikgu Fatmahisyam
KERTAS KERJA PERTANDINGAN MEMBUAT SANDWICH
PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
PENGENALAN
Pertandingan Membuat Sandwich merupakan salah satu program yang dirancang dalam aktiviti tahunan sebagai pendedahan awal kepada murid-murid pendidikan khas di samping memberi peluang kepada mereka melaksanakan aktiviti menyediakan makanan berkhasiat yang dipelajari dalam subjek pengurusan diri
OBJEKTIF
1)
Memupuk minat suka memasak dan mencungkil bakat / kreativiti murid.
2) Menimbulkan
kesedaran terhadap makanan berkhasiat dan pemakanan seimbang
3)
Mewujudkan persaingan sihat dan memberi semangat morivasi sesama
rakan
4) Menjadikan sumber inspirasi untuk
murid-murid terus berusaha berdikari.
5) Membentuk murid yang kreatif, sederhana,
berketrampilan, dan bijak .
PELAKSANAAN
Tajuk : Makanan berkhasiat – membuat sandwich Tarikh : 19 November 2021 Masa : 8.30 pagi Tempat : Kelas pendidikan khas
Penglibatan :
Bil |
Kelas / Nama |
L |
P |
PK IBNU RUSYD |
|||
1 |
|
1 |
|
2 |
|
1 |
|
3 |
|
|
1 |
4 |
|
1 |
|
PK IBNU SINA |
|||
5 |
|
1 |
|
6 |
|
1 |
|
7 |
|
|
1 |
8 |
1 |
|
|
9 |
|
1 |
|
|
|||
JUMLAH JANTINA |
6 |
3 |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
9 |
KPI
Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran pengurusan diri dalam penyediaan makanan berkhasiat dan seimbang
Aras Rendah – Dapat menyediakan sandwich mengikut citarasa
Aras Sederhana – Dapat menyediakan sandwich mengikut citarasa dan seimbang
Aras Tinggi – Dapat menyediakan sandwich yang lengkap dan kreatif
Diharapkan dengan pelaksanakan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.
KEWANGAN
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti |
Jumlah |
|
1 |
PCG sekolah |
|
RM |
210.00 |
2 |
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
210.00 |
Belanja |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
Hadiah |
9 X RM 15 |
RM |
135.00 |
2 |
Makanan |
|
|
|
3 |
Bahan-bahan |
|
RM |
75.00 |
|
|
4 x RM 3.50 = RM 14.00 |
|
|
|
|
4 x RM 8.00 = RM 32.00 |
|
|
|
|
1 x RM 15.00 = RM 15.00 |
|
|
|
|
2 x RM 7.00 = RM 14.00 |
|
|
JUMLAH |
RM |
210.00 |
JAWATANKUASA INDUK / PELAKSANA
Bil |
Jawatankuasa |
Nama/Pangkat |
1 |
Penaung |
Pegawai Pendidikan Daerah |
2 |
Pengerusi |
Guru Besar |
3 |
Naib Pengerusi |
GPK |
4 |
Setiausaha |
Penyelaras Pendidikan Khas |
5 |
Penolong S/U |
S/U Pendidikan Khas |
6 |
Bendahari |
Bendahari Pendidikan Khas |
7 |
Penyelaras Aktiviti & Bengkel |
Mohd Fatma Hisyam Abd Rahman |
8 |
Peralatan Dan Siaraya |
Pembantu Pengurusan Murid |
9 |
Persiapan Tempat/ Disiplin/ Keselamatan/Kebajikan |
Nurulhaeza Binti Jamaludin |
10 |
Makanan/ Cenderamata/ Hadiah |
Mohd Fatma Hisyam Abd Rahman |
11 |
Buku Program Dan Sijil |
|
12 |
Hakim |
|
13 |
Pengacara Majlis |
|
Masa |
Perkara
|
7:40 am |
– Kehadiran Murid |
8:00 am |
– Persediaan murid |
8:30 am |
– Pertandingan aras tinggi – menyediakan sandwich yang lengkap dan kreatif
|
8:45 am |
– Pertandingan aras sederhana – menyediakan sandwich mengikut citarasa dan seimbang |
9:15 am |
– Pertandingan aras rendah – Dapat menyediakan sandwich mengikut citarasa |
9:45 am |
– Rehat |
10:15 am |
– Pengumuman / Penyampaian hadiah |
11:10 am |
– Bersurai |
PENUTUP:
Diharap selepas menjalani kem ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikut murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara guru dan murid . Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha Allah.
DISEDIAKAN OLEH :
S/U Pendidikan Khas
DISEMAK OLEH :
Penyelaras Pendidikan Khas
DILULUSKAN OLEH :
Guru Besar
JADUAL PEMARKAHAN
BIL |
SENARAI NAMA |
PENILAIAN |
JUMLAH |
||
KELANCARAN |
PERSEMBAHAN |
PAKAIAN |
|||
MARKAH |
50 |
30 |
20 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kredit to cikgu Fatmahisyam