BAB 2
PERANCANGAN PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH
2.1 Kajian
keperluan
Peratus kehadiran walaupun menunjukkan berlaku peningkatan
tetapi masih tidak mencapai tahap 95% seperti yang dihasratkan oleh PPD, JPN
dan KPM. Tidak hadir ke sekolah adalah satu amalan biasa bagi segelintir murid
sekolah. Murid-murid yang sering ponteng ke sekolah kebanyakannya murid yang
sama. Penyelidik merasakan perlu dibuat kajian keperluan sebelum melaksanakan
program yang berkesan bagi mencapai target 95% kehadiran murid kesekolah.
Program ini perlu dirancang dan perlu mendapat sokongan dari pihak sekolah.
Kepentingan kajian
ialah membantu sekolah merangka satu program yang dapat meningkatkan kehadiran
murid kesekolah. Kajian ini terbatas kepada perkara berikut:
Responden hanya kepada murid yang terlibat ponteng sekolah
Lokasi kajian hanya di
SK …………………………….
Pemerhatian dilakukan berdasarkan kelas yang banyak terlibat
masalah ponteng
Masa kajian adalah singkat terhad kepada 8 minggu sahaja.
Senarai masalah:-
Peratus kehadiran murid tidak melepasi 95%. Isu ini adalah
besar kerana pihak sekolah masih lagi belum mencapai KPI Kementerian Pendidikan iaitu
sekurang-kurangnya kehadiran melepasi 95%.
Kadar ponteng dikalangan murid adalah masih tinggi. Terdapat
sebilangan murid yang sering tidak hadir kesekolah. Murid ini adalah murid yang
sama dan kes ini adalah kes berulang.
Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL