PENTAKSIRAN UNTUK PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
BAGI PELAJAR TAHUN 1 2011
1.
SUBJEK PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN MENGGUNAKAN BORANG KHAS
(SEPERTI LAMPIRAN) UNTUK MENTAKSIR MURID.
2.
TIDAK PERLU MEMBINA STANDARD PRESTASI DAN MELAPOR SECARA SUMATIF SEBAGAIMANA
SUBJEK-SUBJEK LAIN.
3.
TANDAKAN 1 UNTUK MENGUASAI KEMAHIRAN BERKENAAN DAN 0 SEBAGAI TIDAK
MENGUASAI KEMAHIRAN.
4.
JUMLAH KEMAHIRAN BAGI SETIAP KOMPONEN MESTILAH DIRUJUK KEPADA KSSR PJK.
5.
BORANG PJK BOLEH DIUBAHSUAI MENGIKUT KESESUAIAN.
BORANG PENSKORAN AKTIVITI KESIHATAN
|
|||||||||||
NAMA MURID:
|
KELAS / TINGKATAN:
|
||||||||||
Bil
|
Tarikh
|
Kesihatan Fizikal (6 Kemahiran)
(43%)
|
Kesihatan Mental, Emosi dan Sosial
(5 Kemahiran)
(36%)
|
Kesihatan Persekitaran
(3 Kemahiran)
(21%)
|
Tandatangan Guru / Ketua Pasukan,
Masyarakat
|
||||||
Kesihatan Diri & Reproduktif
(3 Kemahiran)
|
Pemakanan
(2 Kemahiran)
|
Penyalahgunaan Dadah
(1 Kemahiran)
|
Pengurus Mental & Emosi
(2 Kemahiran)
|
Kekeluargaan
(1 Kemahiran)
|
Perhubungan
(2 Kemahiran)
|
Pencegahan Penyakit
(2 Kemahiran)
|
Keselamatan
(1 Kemahiran)
|
||||
1
|
|||||||||||
2
|
|||||||||||
3
|
|||||||||||
4
|
|||||||||||
5
|
|||||||||||
6
|
|||||||||||
7
|
|||||||||||
8
|
|||||||||||
9
|
|||||||||||
10
|
|||||||||||
Kesihatan Fizikal
|
Kesihatan Mental, Emosi dan Sosial
|
Kesihatan Persekitaran
|
|||||||||||
Kesihatan Diri & Reproduktif
|
Pemakanan
|
Penyalahgunaan dadah
|
Pengurusan Mental & Emosi
|
Keluargaan
|
Perhubungan
|
Pencegahan Penyakit
|
Keselamatan
|
||||||
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
BORANG PENSKORAN AKTIVITI KESIHATAN
|
|||||||||||||||||||||
NAMA MURID:
|
KELAS / TINGKATAN:
|
||||||||||||||||||||
Bil
|
Tarikh
|
Pergerakan Asas
(20 Kemahiran)
|
Gimnastik Asas
(10 Kemahiran)
|
Asas Aquatik
(2 Kemahiran)
|
Rekreasi & Kesenggangan
(2 kemahiran)
|
Tandatangan Guru Kelas
|
|||||||||||||||
Pergerakan Lokomotif
(5Kemahiran)
|
Pergerakan Bukan Lokomotif
(2Kemahiran)
|
Kemahiran Manipulasi Alatan
(1Kemahiran)
|
Kemahiran Berirama
(1Kemahiran)
|
Kemahiran Badan & Sokongan
(2Kemahiran)
|
Hambur & Pendaratan
(3Kemahiran)
|
Purata & Gulingan
(3Kemahiran)
|
Lentikan
(2Kemahiran)
|
Keyakinan & Keselamatan
(2 Kemahiran)
|
Kebolehan Aplikasi
(2 Kemahiran)
|
||||||||||||
1
|
|||||||||||||||||||||
2
|
|||||||||||||||||||||
3
|
|||||||||||||||||||||
4
|
|||||||||||||||||||||
5
|
|||||||||||||||||||||
BORANG PENSKORAN AKTIVITI KESIHATAN
|
|||||||||||||||||||||
NAMA MURID:
|
KELAS / TINGKATAN:
|
||||||||||||||||||||
Bil
|
Tarikh
|
Kecergasan Meningkatkan kesihatan &
Prestasi Fizikal
(10 Kemahiran)
|
Kesukanan
(4 Kemahiran)
|
Tandatangan Guru Kelas
|
|||||||||||||||||
Kapasiti Aerobik
(2 Kemahiran)
|
Fleksibiliti
(1 Kemahiran)
|
Kekuatan & Daya Tahan Otot
(7 Kemahiran)
|
Keselamatan & Pengurusan
(2 Kemahiran)
|
Interaksi Sosial
(2 Kemahiran)
|
Kumpulan Dinamik Lentikan
(1 kemahiran)
|
||||||||||||||||
1
|
|||||||||||||||||||||
2
|
|||||||||||||||||||||
3
|
|||||||||||||||||||||
4
|
|||||||||||||||||||||
5
|
|||||||||||||||||||||
Kecekapan Kemahiran Pergerakan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Pergerakan Asas
|
Gimnastik Asas
|
Asas Akuatik
|
Rekreasi & Kesenggangan
|
||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Pergerakan
Lokomotor
|
Pergerakan
Bukan Lokomotor
|
Kemahiran
Manipulasi Alatan
|
Kemahiran
Berirama
|
Kawalan
Badan dan Sokongan
|
Hanbur
& Pendaratan
|
Putaran
& Gulingan
|
Lentikan
|
Keyakinan
& Keselamatan
|
Kebolehan
Aplikasi
|
||||||||||||||||||||||||
A. Jenis-jenis
fail yang perlu ada pada dan dipegang oleh semua guru mp
a. Fail
setiap guru mp
Fail pentaksir
yang mengandungi
i.
Dokumen 1-8 drpd fail induk PBS (disediakan oleh
pentadbir sekolah)
(Jenis-jenis
dokumen 1-8 boleh dirujuk daripada portal PPDT bahagian akademik: Panduan
Pengurusan Fail PBS yang telah diposkan pada 10/2010)
ii.
Pekeliling baru pelaksanaan KSSR 2011
b. Markah
induk pelajar PLBS (Guru MP BM dan BI)
c. Fail
Kulit Keras
i.
Untuk menyimpan hasil laporan sumatif yang telah
dicetak
ii.
Cadangan: mencetak laporan sumatif (laporan
mengikut bab atau tema atau tajuk) sekurang-kurangnya DUA kali setahun. Satu
selepas penggal pertama dan yang kedua pada hujung tahun. Cetakan digunakan
untuk laporan ketika bertemu waris.
iii.
Laporan sumatif yang lain boleh disimpan dalam computer
dan boleh dicetak atas permintaan pihak-pihak tertentu.
B. Jenis-jenis
fail yang perlu ada dan dipegang oleh guru kelas
a. Fail
Calon untuk PLBS
i.
Helaian markah pelajar, iaitu Rekod Pencapaian
Murid (BM) dan Pupil Achievement Record (BI). Bagi yang masih menggunakan buku,
surat makluman penggunaan buku berkenaan mestilah ada dalam fail berkenaan.
b. Portfolio
Perkembangan
i.
Pilihan kepada pihak sekolah.
ii.
Cadangan: setiap pelajar mesti ada satu fail
untuk setiap mp
iii.
Setiap hasil kerja pelajar selepas laporan formatif
(latihan ringkas, lembaran kerja dll) akan dimasukkan ke dalam portfolio
berkenaan.
c. Portfolio
Showcase
i.
Setiap pelajar satu fail untuk semua mp
ii.
Hasil-hasil pelajar yang terbaik daripada
portfolio perkembangan akan dikumpul dalam fail showcase selepas hujung tahun.
iii.
Hasil pelajar yang terbaik mungkin boleh
diberikan gred sebelum dimasukkan ke dalam portfolio perkembangan.
** Panduan menulis dan mengkod fail boleh dirujuk daripada
kerani yang mengendalikan fail sekolah atau daripada panduan penyediaan fail
PBS yang telah diposkan di dalam portal PPDT.
Cara mudah save doc ..
CTRL A
CRTL C
CRTL C