KERTAS KERJA BIJAK BAHASA MELAYU
PENDIDIKAN INTEGRASI KHAS
SK.................................
Pendahuluan:
Masalah kegagalan murid menguasai 4M di kalangan murid perlu ditangani segera. Masalah ini juga turut melibatkan sebilangan besar murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta menarik perlu dipertingkatkan bagi mengatasi masalah membaca sesuai dengan kepesatan teknologi pendidikan selaras dengan dasar NKRA yang diperkenalkan oleh kerajaan.
Pelan tindakan:
Tajuk : Bijak Bahasa Melayu Pendidikan Khas Integrasi.
Tarikh : 2 November 2021 (Selasa)
Tempat : Kelas Pendidikan Khas
Kumpulan Sasaran : Murid PPKI SKKG2
Jumlah penyertaan :
Bil |
Kelas / Nama |
L |
P |
PK IBNU RUSYD |
|||
1 |
nama murid |
1 |
|
2 |
|
1 |
|
3 |
|
|
1 |
4 |
|
|
1 |
PK IBNU SINA |
|||
5 |
1 |
|
|
6 |
|
1 |
|
7 |
|
|
1 |
8 |
|
1 |
|
9 |
|
1 |
|
|
|||
JUMLAH JANTINA |
6 |
3 |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
9 |
Objektif:
Mendedahkan murid-murid kepada teknik asas untuk menguasai kemahiran asas membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.
Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran membaca, mengenal huruf dan menerima arahan.
KPI:
Memastikan murid-murid yang menyertai program dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap;
Aras Rendah – Dapat memahami arahan
Aras Sederhana – Mengenal huruf
Aras Tinggi – Membaca petikan ringkas.
Diharapkan dengan pelaksanakan program ini dapat mendedahkan guru-guru ppki dengan kaedah, pendekatan dan teknik baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru dan murid dapat bekerjasama semasa pelaksanaan program dan secara tidak langsung dapat menyelami psikologi dan tingkah laku murid PPKI.
Kewangan:
Pendapatan |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti |
Jumlah |
|
1 |
PCG sekolah |
|
RM |
275.00 |
2 |
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
275.00 |
Belanja |
||||
Bil |
Perkara |
Kuantiti x RM |
Jumlah |
|
1 |
Hadiah |
9 X RM 15 |
RM |
135.00 |
2 |
Makanan |
9 X RM 10 |
RM |
90.00 |
3 |
Bahan-bahan |
1 X RM 50 |
RM |
50.00 |
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM |
275.00 |
Jawatankuasa induk / pelaksana:
Bil |
Jawatankuasa |
Nama/Pangkat |
1 |
Penaung |
Pegawai Pendidikan Daerah Jerantut |
2 |
Pengerusi |
Guru Besar |
3 |
Naib Pengerusi |
GPK |
4 |
Setiausaha |
Penyelaras Pendidikan Khas |
5 |
Penolong S/U |
S/U Pendidikan Khas |
6 |
Bendahari |
Bendahari Pendidikan Khas |
7 |
Penyelaras Aktiviti & Bengkel |
|
8 |
Peralatan Dan Siaraya |
Pembantu Pengurusan Murid |
9 |
Persiapan Tempat/ Disiplin/ Keselamatan/Kebajikan |
|
10 |
Makanan/ Cenderamata/ Hadiah |
|
11 |
Buku Program Dan Sijil |
|
12 |
Hakim |
|
13 |
Pengacara Majlis |
|
Tentatif program :
Masa |
Perkara
|
7:40 am |
– Kehadiran Murid |
8:00 am |
– Persediaan murid |
8:15 am |
– Pertandingan aras tinggi – Membaca petikan |
8:45 am |
– Pertandingan aras sederhana – mengenal huruf |
9:15 am |
– Pertandingan aras rendah – memahami arahan |
9:45 am |
– Rehat |
10:15 am |
– Pengumuman / Penyampaian hadiah |
11:10 am |
– Bersurai |
Penutup:
Diharap selepas menjalani kem ini murid dapat meningkatkan kemahiran membaca mengikut tahap yang difokuskan mengikut murid. Secara tidak langsung mengurangkan jurang kelemahan murid menguasai 4M. Selainnya dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara guru dan murid . Semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu mendapat manfaat dan redha Allah.
DISEDIAKAN OLEH :
S/U Pendidikan Khas
DISEMAK OLEH :
Penyelaras Pendidikan Khas
DILULUSKAN OLEH :
Guru Besar
SK
JADUAL PEMARKAHAN
BIL |
SENARAI NAMA |
PENILAIAN |
JUMLAH |
||
KELANCARAN |
PERSEMBAHAN |
PAKAIAN |
|||
MARKAH |
50 |
30 |
20 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kredit to : Cikgu Fatma Hisyam