Penghadang ruang digunakan sebagai alat pemisah diantara dua ruang..
Penghadang ruang mempunyai pelbagai nialai seni.
Penghadang ruang dibina dari pelbagai material seperti besi, kayu dan buluh. dll
Penghadang ruang boleh juga diletak diruang tamu, ruang keluarga mahupun didapur.
Berikut adalah beberapa contoh gambar penghadang ruang.
Penghadang ruang dari kayu
Penghadang ruang dari buluh dan kayu
penghadang ruang kertas
Penghadang ruang dari besi
Sunday, May 3, 2015
kerja kursus PRINSIP PERAKAUNAN spm 2015
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015
PRINSIP PERAKAUNAN KERJA KURSUS
kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus PRINSIP PERAKAUNAN 2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=531:3756-3-prinsip-perakaunan-3-spm-2015&catid=24&Itemid=116&lang=en
PRINSIP PERAKAUNAN KERJA KURSUS
kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus PRINSIP PERAKAUNAN 2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=531:3756-3-prinsip-perakaunan-3-spm-2015&catid=24&Itemid=116&lang=en
kerja kursus pendidikan seni visual spm 2015
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015
PENDIDIKAN SENI VISUAL KAJIAN REKAAN SENI VISUAL KERJA KURSUS
kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus pendidikan seni visual 2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=522:2611-3-pendidikan-seni-visual-3&catid=24&Itemid=116&lang=en
PENDIDIKAN SENI VISUAL KAJIAN REKAAN SENI VISUAL KERJA KURSUS
kepada calon spm anda boleh muatturun kerja kursus pendidikan seni visual 2015
laman web Lembaga peperiksaan malaysia melalui paiutan dibawah
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=522:2611-3-pendidikan-seni-visual-3&catid=24&Itemid=116&lang=en
Friday, May 1, 2015
semak baki pinjaman perumahan kerajaan
Semak baki pinjaman perumahan kerajaan
anda boleh semak baki pinjaman perumahan kerajaan di pautan ini..
https://sppb.treasury.gov.my/v2/
Mesti daftar sebelum login untuk semak baki pinjaman perumahan kerajaan
anda boleh semak baki pinjaman perumahan kerajaan di pautan ini..
https://sppb.treasury.gov.my/v2/
Mesti daftar sebelum login untuk semak baki pinjaman perumahan kerajaan
Sunday, April 19, 2015
Mengkaji kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar serta mencadangkan langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Mengkaji kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar serta mencadangkan langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar.
Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar Pada Masa Depan
Penerokaan hutan untuk kegiatan pembalakan, pertanian, dan petempatan
1. Kesan terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi
· Kepupusan pelbagai jenis spesies pokok hutan dan tumbuh-tumbuhan istimewa
Hutam memiliki pelgai spesis pokok yang bernilai
2. Kesan terhadap hidupan liar
· kehilangan habitat dan terpaksa mencari habitat baru.
· Kepupusan hidupan liar badak sumbu dll
· Menjejaskan kadar pembiakan hidupan liar.
· Kekurangan makanan.
· Konfrontasi dengan manusia spt gajah mengganggu tanaman manusia.
3. Jangkaan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar pada masa depan
· kepupusan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
· Ganguan kepada sistem habitat semula jadi
· Masalah Hakisan tanah.
· Ekosistem akan tergangu-Suhu permukaan bumi meningkat dan mengubah keadaan cuaca tempatan.
· Pengunaan racun serangga dan baja kimia akan menyebabkan pencemaran
4.Langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Penanaman semula hutan
Wartakan kawasan hutan simpan
Penguatkuasaan undang-undang
Kempen-kempen kesedaran oleh pihak berwajib dan Pihak bukan kerajaan seperti Persatuan
hidupan liar serta mencadangkan langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar.
Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar Pada Masa Depan
Penerokaan hutan untuk kegiatan pembalakan, pertanian, dan petempatan
1. Kesan terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi
· Kepupusan pelbagai jenis spesies pokok hutan dan tumbuh-tumbuhan istimewa
Hutam memiliki pelgai spesis pokok yang bernilai
2. Kesan terhadap hidupan liar
· kehilangan habitat dan terpaksa mencari habitat baru.
· Kepupusan hidupan liar badak sumbu dll
· Menjejaskan kadar pembiakan hidupan liar.
· Kekurangan makanan.
· Konfrontasi dengan manusia spt gajah mengganggu tanaman manusia.
3. Jangkaan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar pada masa depan
· kepupusan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
· Ganguan kepada sistem habitat semula jadi
· Masalah Hakisan tanah.
· Ekosistem akan tergangu-Suhu permukaan bumi meningkat dan mengubah keadaan cuaca tempatan.
· Pengunaan racun serangga dan baja kimia akan menyebabkan pencemaran
4.Langkah melestarikan tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Penanaman semula hutan
Wartakan kawasan hutan simpan
Penguatkuasaan undang-undang
Kempen-kempen kesedaran oleh pihak berwajib dan Pihak bukan kerajaan seperti Persatuan
Monday, April 13, 2015
SEMAKAN TAWARAN KE PROGRAM MATRIKULASI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA SESI 2015/2016
Semak tawaran kemasukkan matrikulasi anda.
Anda boleh semak keputusan tawaran matrikulasi di pautan.
Semoga berjaya
Thursday, April 9, 2015
Hubungan sumber dengan kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan sumber di Bumi
Kepelbagaian Sumber Di Muka Bumi
Pelbagai sumber yang penting untuk menyokong kesinambungan hidup manusia yang terdapat dibumi termasuklah;
Air
Air penting dalam kehidupan semua makhluk dibumi.
Tanpa air kehidupan akan tergangu.
2 per 3 bumi diliputi air
manusia hanya guna 1% dari jumlah keseluruhan air
97% air laut
2% beku (glasier)
Udara
Udara penting untuk semua kehidupan dibumi
tanda udara kehidupan dibumi tergangu.
Oksigen dalam udara membantu proses pernafasan
Karbon dioksida pula membantu proses fotosentesis
Benda hidup/Hidupan
Contoh benda termasukalah haiwan dan tumbuhan
ia sumber makanan kepada manusia
sumber pakaian dan alatan kepada manusia, contoh bulu haiwan sebagai pakaian dll
Bahan Api Fosil
Kesimpulan
Kepelabagaian sumber yang kita nikamti adalah anugerah dari Yang maha Pencipta kepada umat manusia, Oleh itu kita seharusnya bijak unutk menjaga dan menguruskan sumber yang ada. Sumber ini adalah penting untuk kesinambungan hidup manusia. Amalan kehidupan yang cenderung kepada pencemaran yang akan menjejaskan sumber mestilah dielakkan.
Pelbagai sumber yang penting untuk menyokong kesinambungan hidup manusia yang terdapat dibumi termasuklah;
Air
Air penting dalam kehidupan semua makhluk dibumi.
Tanpa air kehidupan akan tergangu.
2 per 3 bumi diliputi air
manusia hanya guna 1% dari jumlah keseluruhan air
97% air laut
2% beku (glasier)
Udara
Udara penting untuk semua kehidupan dibumi
tanda udara kehidupan dibumi tergangu.
Oksigen dalam udara membantu proses pernafasan
Karbon dioksida pula membantu proses fotosentesis
Tanah
Tanah adalah bahagian permukaan bumi yang terdiri daripada
mineral dan bahan organik. Tanah sangat penting peranannya bagi semua kehidupan
di bumi, Tanah adalah asas penting dalam pertanian untuk menjalankan penanaman
pelbagai tumbuhan sama ada untuk tanaman makanan, tanaman industri atau tanaman
lain.
Contoh benda termasukalah haiwan dan tumbuhan
ia sumber makanan kepada manusia
sumber pakaian dan alatan kepada manusia, contoh bulu haiwan sebagai pakaian dll
Bahan Api Fosil
Bahan api fosil merupakan bahan api yang terbentuk daripada
proses-proses semula jadi seperti pereputan anaerobik hidupan mati yang
tertanam. Usia hidupan itu dan bahan api fosil yang terbentuknya lazimnya
sekitar jutaan tahun, yang paling lama melebihi 650 juta tahun
Ia sumber bahan api yang mebantu dalam kehidupan manusia.
sebagai sumber tenaga,, seperti minyak yang mengerakkan enjin ( kenderaan dan industsri)
Kepelabagaian sumber yang kita nikamti adalah anugerah dari Yang maha Pencipta kepada umat manusia, Oleh itu kita seharusnya bijak unutk menjaga dan menguruskan sumber yang ada. Sumber ini adalah penting untuk kesinambungan hidup manusia. Amalan kehidupan yang cenderung kepada pencemaran yang akan menjejaskan sumber mestilah dielakkan.
Wednesday, April 8, 2015
kawalan biologi
Kawalan biologi
Kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran, kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian serta kepentingan proses fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang
Kelebihan kawalan biologi
1. Pencemaran alam dapat dikurangkan
- ia menggunakan haiwan pemangsa seperti burung hantu untuk mengawal tikus di sawah padi, ular di ladang sawit
- Tiada pengunaan bahan kimia dan ia boleh menghindari pencemaran air, tanah dan udara.
2. Kualiti kesihatan manusia lebih terjamin.
-Tiada pengunaan bahan kimia
3. Kitaran ekologi seimbang
- mengekekal kiratan ekologi seterusnya membantu mengekalkan keseimbangan rantaian makanan,
kesan negatif penggunaan bahan kimia.
- kesihatan terjejas
- kimia beracun amat berbahaya
- menyebabkan penyakit kronik yang lain seperti penyakit kanser dan penyakit kulit.
5. keracunan makanan
-penyalahgunaan kandungan bahan kimia
Kesimpulan:
Penggunaan kaedah biologi lebih baik untuk kesejahteraan hidup manusia.
Kelebihan kawalan biologi
1. Pencemaran alam dapat dikurangkan
- ia menggunakan haiwan pemangsa seperti burung hantu untuk mengawal tikus di sawah padi, ular di ladang sawit
- Tiada pengunaan bahan kimia dan ia boleh menghindari pencemaran air, tanah dan udara.
2. Kualiti kesihatan manusia lebih terjamin.
-Tiada pengunaan bahan kimia
- Manusi selamat
dari bahan kimia yang terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan
3. Kitaran ekologi seimbang
- mengekekal kiratan ekologi seterusnya membantu mengekalkan keseimbangan rantaian makanan,
kesan negatif penggunaan bahan kimia.
- kesihatan terjejas
- kimia beracun amat berbahaya
- menyebabkan penyakit kronik yang lain seperti penyakit kanser dan penyakit kulit.
5. keracunan makanan
-penyalahgunaan kandungan bahan kimia
-tidak mengikut
sukatan yang dibenarkan
- sayur-sayuran dan buah-buahan tercemar
- sayur-sayuran dan buah-buahan tercemar
- menyebabkan berlakunya keracunan makanan
6. Pencemaran air
- menyebabkaan sungai tercemar.
6. Pencemaran air
- menyebabkaan sungai tercemar.
-sungai adalah
sumber air yang utama.
-bahan kimia
terlarut dalam air menalir hingga ke sungai
Kesimpulan:
Penggunaan kaedah biologi lebih baik untuk kesejahteraan hidup manusia.
kebaikan
kawalan biologi
-Lebih murah
-Lebih murah
-Pencemaran
dapat dikurangkan.
-Kesihatan kita terjamin kernan tidak terdedah pada bahan kimia.
keburukan kawalan biologi
-Pengurusan yang rumit dan teliti
-Masa
yang lebih lama -Kesihatan kita terjamin kernan tidak terdedah pada bahan kimia.
keburukan kawalan biologi
-Pengurusan yang rumit dan teliti
-memerlukan latihan kerana ia melibatkan kestabilan seluruh ekosistem.
-Sukar untuk dikawaldan untuk di implementasi
LAGI BACA SINI
-Sukar untuk dikawaldan untuk di implementasi
LAGI BACA SINI
Sunday, April 5, 2015
SOALAN TMK TAHUN 5
Isi tempat kosong
Google gelintar simbol
Boolean berfrasa
1.Maklumat internet boleh dicapai mengunakan enjin ...........................................
Google gelintar simbol
Boolean berfrasa
1.Maklumat internet boleh dicapai mengunakan enjin ...........................................
2.Antara contoh enjin gelintar yang popular ialah.....................................................
3.Terdapat dua contoh pencarian............................., iaitu AND dan OR.
4.Pencarian............................. mengunakan tanda petik (" ") untuk menetapkan frasa carian.
5.Pencarian berasaskan............................ ialah mengunakan simbol asterik ( * ) sebagai kad bebas dalam carian.
jawapan
1.gelintar
2.google
3.Boolean
4.berfrasa
5.simbol
SOALAN TMK TAHUN 5 :MENCARI MAKLUMAT
SOALAN TMK TAHUN 5 :MENCARI MAKLUMAT
Isi tempat kosong dengan jawapan berikut
simbol boolean
berfrasa gelintar yahoo
Maklumat boleh dicapai mengunakan enjin ............(1)...................
Antara contoh nejin geliantar yang biasa digunakan ialah..................(2).............. dan google.
Caraian maklumat boleh dilakukan dengan lebih tepat mengunakan pencarian...............(3)............... iaitu AND dan OR, selain itu
mengunakan Pencarian...................94)........................ yang mengunakan tanda petik ("" "") dan
pencarian berasakan................(5)......................mengunakan simbol asterik ( * ).
Jawapan
1gelintar
2yahoo
3.boolean
4.berfrasa
5.simbol
Isi tempat kosong dengan jawapan berikut
simbol boolean
berfrasa gelintar yahoo
Maklumat boleh dicapai mengunakan enjin ............(1)...................
Antara contoh nejin geliantar yang biasa digunakan ialah..................(2).............. dan google.
Caraian maklumat boleh dilakukan dengan lebih tepat mengunakan pencarian...............(3)............... iaitu AND dan OR, selain itu
mengunakan Pencarian...................94)........................ yang mengunakan tanda petik ("" "") dan
pencarian berasakan................(5)......................mengunakan simbol asterik ( * ).
Jawapan
1gelintar
2yahoo
3.boolean
4.berfrasa
5.simbol
Thursday, March 19, 2015
manu gizi seimbang
Gizi seimbang adalah susunan makanan sehari–hari yang mengandung zat-zat gizi dalam jenis dan jumlah yang sesuai dengan kebutuhan tubuh, dengan memerhatikan prinsip keanekaragaman atau variasi makanan, aktivitas fisik, kebersihan, dan berat badan (BB) ideal
KEPENTINGAN GIZI MAKANAN SEIMBANG
1 ia untuk mengekalkan kesihatan seseorang dari segi mental dan fizikal.
2.ia membekalkan tenaga agar kepada manusia.
3. ia membantu dan memastikan pertumbuhan yang baik dan sihat,
4. ia juga penting dalam proses pembinaan molekul genetic/DNA dan membaiki tisu yang rosak dan pembentukan tisu baharu.
KEPENTINGAN GIZI MAKANAN SEIMBANG
1 ia untuk mengekalkan kesihatan seseorang dari segi mental dan fizikal.
2.ia membekalkan tenaga agar kepada manusia.
3. ia membantu dan memastikan pertumbuhan yang baik dan sihat,
4. ia juga penting dalam proses pembinaan molekul genetic/DNA dan membaiki tisu yang rosak dan pembentukan tisu baharu.
MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS
MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS
1.Manusia mempuyai otak yang dapat berfikir
2.Tubuh manusia terdiri dari pelbagai sel. setiap sel mempunyai fungsi yang berbeza.
Contoh sel termasuklah
Sel darah merah.
Sel epitelium.
Sel sperma (pembiakan lelaki).
Sel otot rangka.
Sel tulang.
PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016
PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016
Permohonan atas talian akan dibuka pada 01 April 2014 (Selasa) pukul 12.00 tengah hari dan akan ditutup pada 16 Mei 2014 (Jumaat) pukul 12.00 tengah hari. Manakala borang permohonan atas talian yang telah dicetak beserta dengan dokumen-dokumen sokongan perlu dikemukakan ke Bahagian Education Malaysia, Jabatan Pengajian Tinggi selewat-lewatnya 30 Mei 2014 (Jumaat) sebelum pukul 5.00 petang.
Wednesday, March 11, 2015
PERMOHONAN KEMASUKAN TINGKATAN ENAM TAHUN 2015
BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN
TINGKATAN ENAM TAHUN 2015 BAGI
CALON PERSENDIRIAN, SEKOLAH
SWASTA & SEKOLAH MENENGAH
AGAMA NEGERI
lihat sini
http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=4682
Borang permohonan Kemasukan ting 6
BAGI RAYUAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 BAWAH SEKOLAH AGAMA PERSEKUTUAN LABU DAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
Borang Rayuan Kemasukan Tingkatan 6 bagi Tahun 2015 di Kementerian Pendidikan Malaysia boleh dimuat turun melalui pautan seperti di bawah:
lihat sini
http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=4682
Borang permohonan Kemasukan ting 6
BAGI RAYUAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 BAWAH SEKOLAH AGAMA PERSEKUTUAN LABU DAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
Wednesday, February 25, 2015
Tuesday, February 24, 2015
Monday, February 23, 2015
SOALAN TMK TAHUN 5
Tajuk: Internet
Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
Internet ialah singkatan bagi..............(1).............................
Iternet merupakan gabungan ...............(2).........................komputer sejagat yang mengunakan.....................(3).......................
Kegunaan internet adalah banyak. Ia termasuklah untuk ...............(4)..................... dan berkongsi maklumat.
Akses internet memerlukan penguna melanggan perkhidmatan internet melalui .....................(5)................ yang menyediakan capaian internet kepada penguna.
Jawapan
1.internetwork
2.rangkaian
3.protokol internet
4.berkomunikasi
5.Pembekal perkhidmatan internet
Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
berkomunikasi
internetwork
Pembekal perkhidmatan internet
rangkaian
protokol internet
|
Internet ialah singkatan bagi..............(1).............................
Iternet merupakan gabungan ...............(2).........................komputer sejagat yang mengunakan.....................(3).......................
Kegunaan internet adalah banyak. Ia termasuklah untuk ...............(4)..................... dan berkongsi maklumat.
Akses internet memerlukan penguna melanggan perkhidmatan internet melalui .....................(5)................ yang menyediakan capaian internet kepada penguna.
Jawapan
1.internetwork
2.rangkaian
3.protokol internet
4.berkomunikasi
5.Pembekal perkhidmatan internet
SOALAN TMK TAHUN 5
MENGENAL PERANTI RANGKAIAN
LENGKAPKAN GAMABARAJAH DIBAWAH
.................................................................
JAWAPAN
A.KOMPUTER
B.TELEFON PINTAR
C.KAMERA LITAR TERTUTUP
D. GELOMBANG RADIO
E.KABEL RANGKAIAN
D. GELOMBANG RADIO
E.KABEL RANGKAIAN
SOALAN TMK TAHUN 5
Mengenal Peranti Rangkaian Komputer
1.Membolehkan sesebuah komputer berhubung dengan computer atau peranti lain dalam rangkaian dengan menyediakan port rangkaian untuk sambungan kabel rangkain.
Jawapan: saya adalah...................................
......................................................................................................................
Jawab soalan dibawah dengan jawapan yang diberikan.
Titik capaian tanpa wayar
Kad antaramuka rangkaian
Penyesuaian rangkaian tanpa wayar
Penghala
Modem
|
1.Membolehkan sesebuah komputer berhubung dengan computer atau peranti lain dalam rangkaian dengan menyediakan port rangkaian untuk sambungan kabel rangkain.
2.Membolehkan pemindahan data antara komputer dengan komputer-komputer dan peranti-peranti yang lain dalam rangkain tanpa wayar.
Jawapan: saya adalah...................................
3.Membolehkan Komputer berhubung dengan rangkaian tanpa wayar.Peranti ini boleh berbentuk terbenam pada papan induk atau boleh disambung pada port USB atau PCMCIA.
Jawapan: saya adalah...................................
4.Menukar isyarat digital ke analog dan sebaliknya untuk membolehkan sambungan internet melalui talian telefon.
Jawapan: saya adalah...................................
5. Berfungsi sebahagi penghubung antara rangkaian yang berlainan.
Jawapan: saya adalah...................................
Jawapan
1.Kad antaramuka rangkaian
2.Titik capaian tanpa wayar
3. Penyesuaian rangkaian tanpa wayar
4.Modem
5.Penghala
SOALAN TMK TAHUN 5
MENGENAL PERANTI RANGKAIAN
Namakan alatan dibawah
Penyesuai rangkaian tanpa wayar
modem
penghala
kad antaramuka rangkaian
titik capaian tanpa wayar
A.kad antaramuka rangkaian
B. Penyesuai rangkaian tanpa wayar
C.penghala
D.modem
Namakan alatan dibawah
Penyesuai rangkaian tanpa wayar
modem
penghala
kad antaramuka rangkaian
titik capaian tanpa wayar
JAWAPAN
B. Penyesuai rangkaian tanpa wayar
C.penghala
D.modem
E.titik capaian tanpa wayar
SOALAN TMK TAHUN 5
ILUTRASI MODEL RANGKAIAN
LENGKAPKAN RAJAH DIBAWAH
KOMPUTER MEJA
KOMPUTER RIBA
PENCETAK
SUIS
KABEL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
LENGKAPKAN RAJAH DIBAWAH
KOMPUTER MEJA
KOMPUTER RIBA
PENCETAK
SUIS
KABEL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
SOALAN TMK TAHUN 5
SOALAN TMK TAHUN 5
Rangakaian komputer
I
1.Rangkaian komputer ialah .........................................dan peranti berkaitan yang disambungkan antara satu sama lain.
2.Rangkaian juga bertujuan ........................... maklumat, komunikasi dan perkongsian sumber.
3. Melalui rangkaian, kita dapat ............................... data, perisian dan peranti yang terdapat pada komputer dan rangkaian komputer terdiri daripada rangkaian berwayar atau tanpa wayar.
4.Rangkain berwayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan kabel ................................
5 .Rangkain tanpa wayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan.....................................
http://s2tmkt5.e-tech.my/?page_id=11
I
kabel rangkaian
sekumpulan komputer
gelombang radio
mengakses
capaian
|
1.Rangkaian komputer ialah .........................................dan peranti berkaitan yang disambungkan antara satu sama lain.
2.Rangkaian juga bertujuan ........................... maklumat, komunikasi dan perkongsian sumber.
3. Melalui rangkaian, kita dapat ............................... data, perisian dan peranti yang terdapat pada komputer dan rangkaian komputer terdiri daripada rangkaian berwayar atau tanpa wayar.
4.Rangkain berwayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan kabel ................................
5 .Rangkain tanpa wayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan.....................................
jawapan
1.sekumpulan komputer
2.capaian
3.mengakses
4.kabel rangkaian
5.gelombang radio
Wednesday, February 18, 2015
PERMOHONAN PISMP 2015
PERMOHONAN PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
Iklan Permohonan
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
√ PROGRAM PENGHANTARAN PELAJAR CEMERLANG (PPC) KE UNIVERSITI TERKEMUKA LUAR NEGARA
AMBILAN TAHUN 2015
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) DENGAN KEPUJIAN BAGI LULUSAN UNIFIED EXAMINATION CERTIFICATE (UEC) DAN SIJIL MENENGAH AGAMA (SMA) ATAU SIJIL MENENGAH UGAMA (SMU) AMBILAN KHAS JUN 2015
Iklan Permohonan
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
√ PROGRAM PENGHANTARAN PELAJAR CEMERLANG (PPC) KE UNIVERSITI TERKEMUKA LUAR NEGARA
AMBILAN TAHUN 2015
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) DENGAN KEPUJIAN BAGI LULUSAN UNIFIED EXAMINATION CERTIFICATE (UEC) DAN SIJIL MENENGAH AGAMA (SMA) ATAU SIJIL MENENGAH UGAMA (SMU) AMBILAN KHAS JUN 2015
PEMOHONAN NPQEL 2016
PEMOHONAN NPQEL 2016
PERMOHONAN/KEMASKINI NPQEL
ATAU LIHAT
Permohonan npqel hendaklah dibuat melalui
Mengisi Borang Permohonan secara atas talian di
https://tls.moe.gov.my/login.php
PERMOHONAN/KEMASKINI NPQEL
ATAU LIHAT
Permohonan npqel hendaklah dibuat melalui
Mengisi Borang Permohonan secara atas talian di
https://tls.moe.gov.my/login.php
Monday, February 9, 2015
contoh kertas kerja pelancaran nilam
1.0
PENDAHULUAN
‘NILAM’
atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran
Malaysia untuk membina tabiat membaca di kalangan murid dengan hasrat
mewujudkan masyarakat Malaysia yang cintakan budaya membaca dan budaya ilmu.Program
NILAM ini merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan
berterusan melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah. Ia merupakan
program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
2.0
LATAR BELAKANG
2.1 Pekeliling
Ikhtisas Bil. 13/1998 bertarikh 22 Mei 1998 yang mewajibkan bahawa Program
NILAM wajib dijalankan di semua sekolah di seluruh Negara.
3.0 OBJEKTIF
3.1 Menjadikan murid banyak membaca.
3.2 Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif
bagi menyemai tabiat membaca.
4.0 TEMA
5.0
NAMA PROGRAM
Majlis Pelancaran Program
Nilam
6.0
TARIKH DAN TEMPAT
6.1
Tarikh
6.2
Tempat :
7.0
KUMPULAN SASARAN
Semua murid SK
8.0
AKTIVITI/PENGISIAN PROGRAM
Aktiviti galakan membaca sempena Program NILAM akan dijalankan sepanjang tahun.
Antara aktiviti yang dicadangkan adalah :
Projek Pukal
Setiap kelas dibekalkan 30 – 50 buah buku dan murid dibenarkan meminjam buku setiap hari sebanyak mana mampu
Anotasi Buku
Murid digalakkan untuk banyak membaca dan membuat ulasan tentang cerita yang dibaca di dalam buku rekod. Ulasan ini boleh dibentangkan semasa perhimpunan dan murid boleh mendapat markah Rakan Pembaca untuk aktiviti ini.
Khemah Membaca
Kem ini diadakan pada tiap-tiap tahun. Murid akan didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja projek.
Kuiz Bestari
Pada setiap bulan,
9. AHLI JAWATANKUASA INDUK
PENGERUSI : (Guru Besar)
TIMBALAN PENGERUSI :
NAIB PENGERUSI
TIMBALAN PENGERUSI :
NAIB PENGERUSI
SETIAUSAHA :
10.0 AHLI
JAWATANKUASA PELAKSANA MAJLIS PELANCARAN PEMBUGARAN PROGRAM NILAM
AJK
|
Nama
Guru
|
Laporan/
FOTO
|
|
Acara
Padang
|
|
Buku
Program
|
|
Hadiah/cenderahati
|
|
Persiapan
tempat
|
|
Gimik
|
|
PA
system/ LCD
|
|
Keselamatan
|
|
Pengacara majlis
|
11.0 ANGGARAN PERBELANJAAN
Peruntukan Pusat Sumber
12.0 TENTATIF PROGRAM
Hari
:
Tarikh
:
7:40
– Persiapan Perhimpunan Rasmi
7.50
– Perhimpunan Bermula
-
Nyanyian
Lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah
-
Ucapan
Pelancaran Program Nilam- GURU BESAR
-
Gimik
Pelancaran
-
Penganugerahan
Lencana Nilam
-
Sesi
Bergambar
8.10
– Majlis bersurai
DISEDIAKAN
OLEH, DISAHKAN
OLEH,
………………………………………. ……………………………………..
Penyelaras
Pusat Sumber Guru
Besar
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 9/2000: Panduan Keselamatan
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 9/2000:
Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan serta Kegiatan Kokurikulum
dan Sukan Di Dalam dan Di Luar Kawasan Sekolah
KAT PAUTAN SINI
KAT PAUTAN SINI
SOALAN RBT TAHUN 5 Asas Teknologi 4
Tajuk: kopenen kit model
1.Gear merupakan satu …………………………….yang penting bagi sesuatu kit model.
2.Gear berfungsi sebagai ……………………………….untuk menggerakan bahagian-bahagian pada kit model.
3.Setiap komponen gear bersentuhan di bahagian …………………….antara satu sama lain supaya berlaku permindahan kuasa pada bahagian yang diperlukan.
4.Gear yang dipasang pada ……………………………….motor dikenali sebagai gear pemacu.
5.Apabila motor berfungsi, gear pemacu akan ………………………rangkaian gear yang lain yang dikenali sebagai gear dipacu bagi mewujudkan satu sistem pergerakan yang lengkap bagi sebuah kit model.
Jawapan
Isi tempat kosong
gigi
menggerakkan
komponen
penghantar kuasa
syaf
|
1.Gear merupakan satu …………………………….yang penting bagi sesuatu kit model.
2.Gear berfungsi sebagai ……………………………….untuk menggerakan bahagian-bahagian pada kit model.
3.Setiap komponen gear bersentuhan di bahagian …………………….antara satu sama lain supaya berlaku permindahan kuasa pada bahagian yang diperlukan.
4.Gear yang dipasang pada ……………………………….motor dikenali sebagai gear pemacu.
5.Apabila motor berfungsi, gear pemacu akan ………………………rangkaian gear yang lain yang dikenali sebagai gear dipacu bagi mewujudkan satu sistem pergerakan yang lengkap bagi sebuah kit model.
Jawapan
1. komponen
2. penghantar kuasa
3. gigi
4. syaf
5. menggerakkan
Subscribe to:
Posts (Atom)