Gizi seimbang adalah susunan makanan sehari–hari yang mengandung zat-zat gizi dalam jenis dan jumlah yang sesuai dengan kebutuhan tubuh, dengan memerhatikan prinsip keanekaragaman atau variasi makanan, aktivitas fisik, kebersihan, dan berat badan (BB) ideal
KEPENTINGAN GIZI MAKANAN SEIMBANG
1 ia untuk mengekalkan kesihatan seseorang dari segi mental dan fizikal.
2.ia membekalkan tenaga agar kepada manusia.
3. ia membantu dan memastikan pertumbuhan yang baik dan sihat,
4. ia juga penting dalam proses pembinaan molekul genetic/DNA dan membaiki tisu yang rosak dan pembentukan tisu baharu.
Thursday, March 19, 2015
MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS
MANUSIA ADALAH ORGANISMA YANG KOMPLEKS
1.Manusia mempuyai otak yang dapat berfikir
2.Tubuh manusia terdiri dari pelbagai sel. setiap sel mempunyai fungsi yang berbeza.
Contoh sel termasuklah
Sel darah merah.
Sel epitelium.
Sel sperma (pembiakan lelaki).
Sel otot rangka.
Sel tulang.
PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016
PERMOHONAN UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN KE TIMUR TENGAH (MESIR, JORDAN DAN MOROCCO) BAGI SESI KEMASUKAN 2015/2016
Permohonan atas talian akan dibuka pada 01 April 2014 (Selasa) pukul 12.00 tengah hari dan akan ditutup pada 16 Mei 2014 (Jumaat) pukul 12.00 tengah hari. Manakala borang permohonan atas talian yang telah dicetak beserta dengan dokumen-dokumen sokongan perlu dikemukakan ke Bahagian Education Malaysia, Jabatan Pengajian Tinggi selewat-lewatnya 30 Mei 2014 (Jumaat) sebelum pukul 5.00 petang.
Wednesday, March 11, 2015
PERMOHONAN KEMASUKAN TINGKATAN ENAM TAHUN 2015
BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN
TINGKATAN ENAM TAHUN 2015 BAGI
CALON PERSENDIRIAN, SEKOLAH
SWASTA & SEKOLAH MENENGAH
AGAMA NEGERI
lihat sini
http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=4682
Borang permohonan Kemasukan ting 6
BAGI RAYUAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 BAWAH SEKOLAH AGAMA PERSEKUTUAN LABU DAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
Borang Rayuan Kemasukan Tingkatan 6 bagi Tahun 2015 di Kementerian Pendidikan Malaysia boleh dimuat turun melalui pautan seperti di bawah:
lihat sini
http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=4682
Borang permohonan Kemasukan ting 6
BAGI RAYUAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 BAWAH SEKOLAH AGAMA PERSEKUTUAN LABU DAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
Wednesday, February 25, 2015
Tuesday, February 24, 2015
Monday, February 23, 2015
SOALAN TMK TAHUN 5
Tajuk: Internet
Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
Internet ialah singkatan bagi..............(1).............................
Iternet merupakan gabungan ...............(2).........................komputer sejagat yang mengunakan.....................(3).......................
Kegunaan internet adalah banyak. Ia termasuklah untuk ...............(4)..................... dan berkongsi maklumat.
Akses internet memerlukan penguna melanggan perkhidmatan internet melalui .....................(5)................ yang menyediakan capaian internet kepada penguna.
Jawapan
1.internetwork
2.rangkaian
3.protokol internet
4.berkomunikasi
5.Pembekal perkhidmatan internet
Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan
berkomunikasi
internetwork
Pembekal perkhidmatan internet
rangkaian
protokol internet
|
Internet ialah singkatan bagi..............(1).............................
Iternet merupakan gabungan ...............(2).........................komputer sejagat yang mengunakan.....................(3).......................
Kegunaan internet adalah banyak. Ia termasuklah untuk ...............(4)..................... dan berkongsi maklumat.
Akses internet memerlukan penguna melanggan perkhidmatan internet melalui .....................(5)................ yang menyediakan capaian internet kepada penguna.
Jawapan
1.internetwork
2.rangkaian
3.protokol internet
4.berkomunikasi
5.Pembekal perkhidmatan internet
SOALAN TMK TAHUN 5
MENGENAL PERANTI RANGKAIAN
LENGKAPKAN GAMABARAJAH DIBAWAH
.................................................................
JAWAPAN
A.KOMPUTER
B.TELEFON PINTAR
C.KAMERA LITAR TERTUTUP
D. GELOMBANG RADIO
E.KABEL RANGKAIAN
D. GELOMBANG RADIO
E.KABEL RANGKAIAN
SOALAN TMK TAHUN 5
Mengenal Peranti Rangkaian Komputer
1.Membolehkan sesebuah komputer berhubung dengan computer atau peranti lain dalam rangkaian dengan menyediakan port rangkaian untuk sambungan kabel rangkain.
Jawapan: saya adalah...................................
......................................................................................................................
Jawab soalan dibawah dengan jawapan yang diberikan.
Titik capaian tanpa wayar
Kad antaramuka rangkaian
Penyesuaian rangkaian tanpa wayar
Penghala
Modem
|
1.Membolehkan sesebuah komputer berhubung dengan computer atau peranti lain dalam rangkaian dengan menyediakan port rangkaian untuk sambungan kabel rangkain.
2.Membolehkan pemindahan data antara komputer dengan komputer-komputer dan peranti-peranti yang lain dalam rangkain tanpa wayar.
Jawapan: saya adalah...................................
3.Membolehkan Komputer berhubung dengan rangkaian tanpa wayar.Peranti ini boleh berbentuk terbenam pada papan induk atau boleh disambung pada port USB atau PCMCIA.
Jawapan: saya adalah...................................
4.Menukar isyarat digital ke analog dan sebaliknya untuk membolehkan sambungan internet melalui talian telefon.
Jawapan: saya adalah...................................
5. Berfungsi sebahagi penghubung antara rangkaian yang berlainan.
Jawapan: saya adalah...................................
Jawapan
1.Kad antaramuka rangkaian
2.Titik capaian tanpa wayar
3. Penyesuaian rangkaian tanpa wayar
4.Modem
5.Penghala
SOALAN TMK TAHUN 5
MENGENAL PERANTI RANGKAIAN
Namakan alatan dibawah
Penyesuai rangkaian tanpa wayar
modem
penghala
kad antaramuka rangkaian
titik capaian tanpa wayar
A.kad antaramuka rangkaian
B. Penyesuai rangkaian tanpa wayar
C.penghala
D.modem
Namakan alatan dibawah
Penyesuai rangkaian tanpa wayar
modem
penghala
kad antaramuka rangkaian
titik capaian tanpa wayar
JAWAPAN
B. Penyesuai rangkaian tanpa wayar
C.penghala
D.modem
E.titik capaian tanpa wayar
SOALAN TMK TAHUN 5
ILUTRASI MODEL RANGKAIAN
LENGKAPKAN RAJAH DIBAWAH
KOMPUTER MEJA
KOMPUTER RIBA
PENCETAK
SUIS
KABEL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
LENGKAPKAN RAJAH DIBAWAH
KOMPUTER MEJA
KOMPUTER RIBA
PENCETAK
SUIS
KABEL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
SOALAN TMK TAHUN 5
SOALAN TMK TAHUN 5
Rangakaian komputer
I
1.Rangkaian komputer ialah .........................................dan peranti berkaitan yang disambungkan antara satu sama lain.
2.Rangkaian juga bertujuan ........................... maklumat, komunikasi dan perkongsian sumber.
3. Melalui rangkaian, kita dapat ............................... data, perisian dan peranti yang terdapat pada komputer dan rangkaian komputer terdiri daripada rangkaian berwayar atau tanpa wayar.
4.Rangkain berwayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan kabel ................................
5 .Rangkain tanpa wayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan.....................................
http://s2tmkt5.e-tech.my/?page_id=11
I
kabel rangkaian
sekumpulan komputer
gelombang radio
mengakses
capaian
|
1.Rangkaian komputer ialah .........................................dan peranti berkaitan yang disambungkan antara satu sama lain.
2.Rangkaian juga bertujuan ........................... maklumat, komunikasi dan perkongsian sumber.
3. Melalui rangkaian, kita dapat ............................... data, perisian dan peranti yang terdapat pada komputer dan rangkaian komputer terdiri daripada rangkaian berwayar atau tanpa wayar.
4.Rangkain berwayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan kabel ................................
5 .Rangkain tanpa wayar ialah rangkaian unit-unit dalam kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain dengan mengunakan.....................................
jawapan
1.sekumpulan komputer
2.capaian
3.mengakses
4.kabel rangkaian
5.gelombang radio
Wednesday, February 18, 2015
PERMOHONAN PISMP 2015
PERMOHONAN PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
Iklan Permohonan
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
√ PROGRAM PENGHANTARAN PELAJAR CEMERLANG (PPC) KE UNIVERSITI TERKEMUKA LUAR NEGARA
AMBILAN TAHUN 2015
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) DENGAN KEPUJIAN BAGI LULUSAN UNIFIED EXAMINATION CERTIFICATE (UEC) DAN SIJIL MENENGAH AGAMA (SMA) ATAU SIJIL MENENGAH UGAMA (SMU) AMBILAN KHAS JUN 2015
Iklan Permohonan
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (PISMP) AMBILAN JUN 2015
√ PROGRAM PENGHANTARAN PELAJAR CEMERLANG (PPC) KE UNIVERSITI TERKEMUKA LUAR NEGARA
AMBILAN TAHUN 2015
√ PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) DENGAN KEPUJIAN BAGI LULUSAN UNIFIED EXAMINATION CERTIFICATE (UEC) DAN SIJIL MENENGAH AGAMA (SMA) ATAU SIJIL MENENGAH UGAMA (SMU) AMBILAN KHAS JUN 2015
PEMOHONAN NPQEL 2016
PEMOHONAN NPQEL 2016
PERMOHONAN/KEMASKINI NPQEL
ATAU LIHAT
Permohonan npqel hendaklah dibuat melalui
Mengisi Borang Permohonan secara atas talian di
https://tls.moe.gov.my/login.php
PERMOHONAN/KEMASKINI NPQEL
ATAU LIHAT
Permohonan npqel hendaklah dibuat melalui
Mengisi Borang Permohonan secara atas talian di
https://tls.moe.gov.my/login.php
Monday, February 9, 2015
contoh kertas kerja pelancaran nilam
1.0
PENDAHULUAN
‘NILAM’
atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran
Malaysia untuk membina tabiat membaca di kalangan murid dengan hasrat
mewujudkan masyarakat Malaysia yang cintakan budaya membaca dan budaya ilmu.Program
NILAM ini merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan
berterusan melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah. Ia merupakan
program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
2.0
LATAR BELAKANG
2.1 Pekeliling
Ikhtisas Bil. 13/1998 bertarikh 22 Mei 1998 yang mewajibkan bahawa Program
NILAM wajib dijalankan di semua sekolah di seluruh Negara.
3.0 OBJEKTIF
3.1 Menjadikan murid banyak membaca.
3.2 Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif
bagi menyemai tabiat membaca.
4.0 TEMA
5.0
NAMA PROGRAM
Majlis Pelancaran Program
Nilam
6.0
TARIKH DAN TEMPAT
6.1
Tarikh
6.2
Tempat :
7.0
KUMPULAN SASARAN
Semua murid SK
8.0
AKTIVITI/PENGISIAN PROGRAM
Aktiviti galakan membaca sempena Program NILAM akan dijalankan sepanjang tahun.
Antara aktiviti yang dicadangkan adalah :
Projek Pukal
Setiap kelas dibekalkan 30 – 50 buah buku dan murid dibenarkan meminjam buku setiap hari sebanyak mana mampu
Anotasi Buku
Murid digalakkan untuk banyak membaca dan membuat ulasan tentang cerita yang dibaca di dalam buku rekod. Ulasan ini boleh dibentangkan semasa perhimpunan dan murid boleh mendapat markah Rakan Pembaca untuk aktiviti ini.
Khemah Membaca
Kem ini diadakan pada tiap-tiap tahun. Murid akan didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja projek.
Kuiz Bestari
Pada setiap bulan,
9. AHLI JAWATANKUASA INDUK
PENGERUSI : (Guru Besar)
TIMBALAN PENGERUSI :
NAIB PENGERUSI
TIMBALAN PENGERUSI :
NAIB PENGERUSI
SETIAUSAHA :
10.0 AHLI
JAWATANKUASA PELAKSANA MAJLIS PELANCARAN PEMBUGARAN PROGRAM NILAM
AJK
|
Nama
Guru
|
Laporan/
FOTO
|
|
Acara
Padang
|
|
Buku
Program
|
|
Hadiah/cenderahati
|
|
Persiapan
tempat
|
|
Gimik
|
|
PA
system/ LCD
|
|
Keselamatan
|
|
Pengacara majlis
|
11.0 ANGGARAN PERBELANJAAN
Peruntukan Pusat Sumber
12.0 TENTATIF PROGRAM
Hari
:
Tarikh
:
7:40
– Persiapan Perhimpunan Rasmi
7.50
– Perhimpunan Bermula
-
Nyanyian
Lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah
-
Ucapan
Pelancaran Program Nilam- GURU BESAR
-
Gimik
Pelancaran
-
Penganugerahan
Lencana Nilam
-
Sesi
Bergambar
8.10
– Majlis bersurai
DISEDIAKAN
OLEH, DISAHKAN
OLEH,
………………………………………. ……………………………………..
Penyelaras
Pusat Sumber Guru
Besar
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 9/2000: Panduan Keselamatan
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 9/2000:
Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan serta Kegiatan Kokurikulum
dan Sukan Di Dalam dan Di Luar Kawasan Sekolah
KAT PAUTAN SINI
KAT PAUTAN SINI
SOALAN RBT TAHUN 5 Asas Teknologi 4
Tajuk: kopenen kit model
1.Gear merupakan satu …………………………….yang penting bagi sesuatu kit model.
2.Gear berfungsi sebagai ……………………………….untuk menggerakan bahagian-bahagian pada kit model.
3.Setiap komponen gear bersentuhan di bahagian …………………….antara satu sama lain supaya berlaku permindahan kuasa pada bahagian yang diperlukan.
4.Gear yang dipasang pada ……………………………….motor dikenali sebagai gear pemacu.
5.Apabila motor berfungsi, gear pemacu akan ………………………rangkaian gear yang lain yang dikenali sebagai gear dipacu bagi mewujudkan satu sistem pergerakan yang lengkap bagi sebuah kit model.
Jawapan
Isi tempat kosong
gigi
menggerakkan
komponen
penghantar kuasa
syaf
|
1.Gear merupakan satu …………………………….yang penting bagi sesuatu kit model.
2.Gear berfungsi sebagai ……………………………….untuk menggerakan bahagian-bahagian pada kit model.
3.Setiap komponen gear bersentuhan di bahagian …………………….antara satu sama lain supaya berlaku permindahan kuasa pada bahagian yang diperlukan.
4.Gear yang dipasang pada ……………………………….motor dikenali sebagai gear pemacu.
5.Apabila motor berfungsi, gear pemacu akan ………………………rangkaian gear yang lain yang dikenali sebagai gear dipacu bagi mewujudkan satu sistem pergerakan yang lengkap bagi sebuah kit model.
Jawapan
1. komponen
2. penghantar kuasa
3. gigi
4. syaf
5. menggerakkanSOALAN RBT TAHUN 5 Asas Teknologi 2
Tajuk : Kompenen Kit model
Lengkapkan jadual dibawah
Motor digunakan untuk mengerakkan gear
Gear pemcu pada syaf motor akan mengerakkan gear dipacu.
Apabila motor berfungsi gegancu pemacu akan bergerak dan memindahkan pergerakan ke gegancu dipacu melalui rantai.
Alat kawalan jauh digunakan unutk mengawal pergerakan kit model
Bergantung kepada jenisnya. Sensor berfungsi untuk mengesan cahaya, haba, bunyi, sentuhan dan sebagainya.
Lengkapkan jadual dibawah
Motor digunakan untuk mengerakkan gear
Gear pemcu pada syaf motor akan mengerakkan gear dipacu.
Apabila motor berfungsi gegancu pemacu akan bergerak dan memindahkan pergerakan ke gegancu dipacu melalui rantai.
Alat kawalan jauh digunakan unutk mengawal pergerakan kit model
Bergantung kepada jenisnya. Sensor berfungsi untuk mengesan cahaya, haba, bunyi, sentuhan dan sebagainya.
alatan
|
fungsi
|
|
|
|
|
|
Monday, February 2, 2015
SOALAN RBT TAHUN 5 Asas Teknologi 1
Tajuk:Kenali Alatan Tangan
1. Sistem pergerakan kit model yang mengunakan sumber elektrik dikenali sebagai,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
2.Kit model yang mengunakan sistem elektromekanikal kawalan jauh dikawal dengan alat yang dinamakan:.............................................
SKEMA
1.Sistem pergerakan elektromekanikal
2.Alat kawalan jauh
soalan 3-5... maaf tidak disediakan... pohon cari sendiri..:)
1. Sistem pergerakan kit model yang mengunakan sumber elektrik dikenali sebagai,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
2.Kit model yang mengunakan sistem elektromekanikal kawalan jauh dikawal dengan alat yang dinamakan:.............................................
Soalan 3 hingga 5 berdasarkan rajah dibawah. Tulis betul atau salah
NO SOALAN
|
NAMA ALATAN
|
FUNGSI
|
BETUL ATAU SALAH
|
3
|
Pemutar skru Philip
|
Mengetat dan melonggarkan skru Philip
|
|
4
|
Pemutar skru mata rata
|
||
5
|
Pelayar muncung tirus
|
Mengetat dan melonggarkan skru alur
|
SKEMA
1.Sistem pergerakan elektromekanikal
2.Alat kawalan jauh
soalan 3-5... maaf tidak disediakan... pohon cari sendiri..:)
CONTOH SURAT MOHON SUMBANGAN BAGI MELANJUTKAN PELAJARAN
Kepada,
Yang Berhormat
Ahli Parlimen Daerah
Pejabat Ahli Parlimen
Dengan segala hormatnya merujuk perkara diatas.
2.Sukacita dimaklumkan saya ditawarkan menlanjutkan pelajaran ke...................... selama...........................tahun dalam bidang ................................. .Saya akan mendaftar pada...................................
3.Sehubungan itu,saya bebesar hati ingin memohon sumbangan daripada Yang Berhormat bagi membantu meringankan beban yang ditanggung oleh keluarga saya.Bersama ini disertakan salinan surat tawaran belajar untuk rujukan pihak tuan.
4.Keperihatinan dan perhatian Yang Berhormat amat saya hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian,terima kasih
Yang Berhormat
Ahli Parlimen Daerah
Pejabat Ahli Parlimen
Yang
Berhormat,
MOHON SUMBANGAN BAGI MELANJUTKAN PELAJARAN
2.Sukacita dimaklumkan saya ditawarkan menlanjutkan pelajaran ke...................... selama...........................tahun dalam bidang ................................. .Saya akan mendaftar pada...................................
3.Sehubungan itu,saya bebesar hati ingin memohon sumbangan daripada Yang Berhormat bagi membantu meringankan beban yang ditanggung oleh keluarga saya.Bersama ini disertakan salinan surat tawaran belajar untuk rujukan pihak tuan.
4.Keperihatinan dan perhatian Yang Berhormat amat saya hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
CONTOH JUSTIFIKASI / ULASAN PENJELASAN LAPORAN NILAIAN PRESTASI TAHUNAN
JUSTIFIKASI
/ ULASAN PENJELASAN LAPORAN NILAIAN PRESTASI TAHUNAN
NAMA PEGAWAI :
JAWATAN :
N0.K/PENGENALAN :
MARKAH LNPT 2014 : 94.77%
- Berupaya menghasilkan kerja yang berkualiti dengan baik dan sempurnanya sebagaimana yang telah diamanahkan dalam jangkamasa yang telah ditetapkan.Di samping itu pegawai ini juga mampu memimpin perjalanan kurikulum dan proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik melalui pencapaian peratus keputusan peperiksaan UPSR yang sentiasa meningkat setiap tahun selama tiga tahun berturut-turut (82.32%,90.90%,100% ) GPS: 1.79,1.71,1.51.
- Berkemampuan dan berpengetahuan dalam
bidang tugas pentadbiran,kurikulum dan kokurikulum selaras dengan
dasar,peraturan dan arahan pentadbiran berkaitan.
- Merupakan seorang yang sentiasa
berusaha untuk mempertingkatan dan memajukan kualiti diri dengan
melanjutkan pelajaran dan memyertai kursus berkaitan.Di samping itu juga
pegawai ini berkebolehan dalam urustadbir organisasi dengan berkesan dan
berdisiplin yang tinggi melalui hubungan yang akrab dengan kakitangan
atasan dan bawahan.
- Sentiasa berdampingan rapat dengan
institusi luar dan badan-badan sukarela setempat dalam usaha merapatkan
hubungan yang lebih akrab dan padu antara pihak sekolah dan komuniti
setempat.
- Pihak sekolah amat menghargai
sumbangan tenaga dan buah fikiran pegawai ini dalam usaha memajukan
pencapaian akademik dan kokurikulum sepanjang tahun 2014.Justeru itu
adalah difikirkan pegawai ini layak diberi markah melebihi 90% 2014
Subscribe to:
Posts (Atom)