Saturday, April 29, 2017

Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017

Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 





Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4

Friday, April 21, 2017

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan terbahagi kepada dua;

i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain



ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG

Epstein Model
 Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
 Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
 Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
 Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
 Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
 Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education

Tuesday, April 18, 2017

Teknik 5 Why Penyelesaian masalah

5 Why -Hubungan sekolah dengan PIBG
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah

Why :hubungan sekolah dan PIBG rengang.
Why: tiada kerjasama
Why: sekolah tidak dapat menenuhi kehendak PIBG
Why: mempunyai pendapat yang berbeza
Why: kurang aktiviti bersama
Why: ????

..Tak buat aktiviti


Jadi: kena buat aktiviti bersama

Saturday, April 1, 2017

Permohonan kolej komuniti

1.Permohonan kolej komuniti kursus sepenuh masa kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html  



2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html

SEMAK PERJALANAN KELUAR NEGARA

Warganegara Malaysia yang ingin menyemak status untuk mendapatkan kemudahan Imigresen bagi permohonan dokumen perjalanan dan perjalanan ke luar negara.

SEMAK KAT DI PAUTAN INI
http://sspi2.imi.gov.my/

Wednesday, March 29, 2017

SEMAK EJAAN ANDA

Cara mudah menyemak ejaan..
sangat mudah anda hanya pertu taip di kotak carian goole.
Ia akan menampakan cadangan hasila ejaan yang tepat.. rujuk gambar dibawah

contoh semak ejaan "penambah baikkan"




atau boleh  semak ejaan, boleh link


LOGIN EMEL 1GOVUC

LOGIN EMEL 1GOVUC KAT SINI 

 EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC 
 EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC  EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC   EMEL 1GOVUC 

Thursday, March 23, 2017

Isu Pengajaran dan Pembelajaran

 Isu Pengajaran dan Pembelajaran


1.             Pengajaran berpusatkan guru bukan murid;

2.             Guru banyak bersyarah/berleter(?);

3.             ABM kurang digunakan, ada yang tidak sesuai;

4.             Pendekatan tidak pelbagai-banyak chalk&talk;

5.             Banyak memberi pengetahuan kurang pemudahcara

6.             Menggunakan kaedah kelas;

7.             Tidak mengambil kira kepelbagaian potensi murid;

8.             Pemulihan & pengayaan kurang dijalankan;

9.             stimulus-response-conditioning, prinsip-prinsip utama P&P jarang digunakan

10.          Penilaian impak tidak tepat/tiada pemulihan

11.          Soalan-soalan menguji dayaingatan sahaja;

12.          Murid kurang peluang mengeluarkan pendapat & bersoaljawab;

13.          Aktiviti P&P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuan tambahan;


14.          Tidak banyak berfikir tentang sesuatu perkara;

Perkara-perkara yang yang perlu direnungkan oleh seseorang guru dan juga diambil perhatian oleh seorang penyelia:


1.Adakah program pencerapan mengembangkan pengajaran dan pembelajaran anda?

2.Apakah pencerapan boleh meningkatkan kesedaran anda tentang kelebihan dan kelemahan pengajran dan pembelajaran anda?

3.Adakah ianya meningkatkan kesedaran tentang penelitian anda dalam proses P&P?

4.Apakah pencerapan telah menyebabkan anda mencuba satu atau lebih teknik mengajar yang baru?

5.Apakah ianya meningkatkan gaya pengajaran dan masalah setiap pelajar?

6.Apakah pencerapan mendorong anda untuk melakukan perubahan gaya pengajaran anda?

7.Apakah sesi pencerapan dan perbincangan dengan penyelia membei manfaat kepada anda?

8.Apakah komen dan idea yang telah diberikan oleh penyelia?

9.Menurut pendapat anda, adakah program pencerapan di sekolah anda efektif?



PENYELIAAN SEKOLAH


PENGENALAN

Dunia pendidikan masa kini penuh dengan cabaran. Untuk mendapatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kelas guru hendaklah memainkan peranan masing-masing dengan berkesan. Guru yang baik dan pengajaran yang baik adalah nadi dan tenaga penggerak sebuah sekolah berkesan. Oleh itu, satu daripada faktor kejayaan di bilik kelas ialah penyeliaan yang sistematik dan berkesan. Perkembangan penyeliaan, penilaian dan kajian semula adalah satu proses berterusan yang melibatkan pengumpulan dan analisis maklumat tentang prestasi pekerjaan individu berdasarkan kriteria yang kukuh dan difahami. Walau bagaimanapun faktor penentu ukuran kejayaan sesuatu penyeliaan itu bergantung kepada keberkesanannya dan kedua-dua pihak iaitu guru serta penyelia dapat merasa suatu kepuasan dalam tugasan mereka di samping berjaya mengatasi segala masalah pengajaran dan pembelajaran. Penyeliaan Klinikal pula adalah satu pendekatan yang dapat merangkumi semua aspek di dalam penyeliaan yang sepatutnya dilakukan kini. Ia termasuk falsafah yang kukuh, polisi dan prosedur yang terdahulu diberikan kepada staf yang melibatkan interaksi dan dialog.

SIAPAKAH PENYELIA?

Menurut Raymond (2004), penyelia adalah seseorang yang mempunyai deskripsi tugas merancang, mengagih tugas, mengarah, memberi kerjasama, membuat penyelesaian masalah, memilih dan melatih, memotivasi, menasihat, memperbaiki, mengurus tekanan dan mengawal kemajuan.

Di peringkat sekolah, sesiapa sahaja yang terlibat dengan fungsi dan proses penyeliaan (pendidik di semua peringkat) boleh dianggap sebagai penyelia.

(Catatan: Di sekolah ‘title’ penyelia dan pentadbir biasanya sinonim. Tetapi, yang ditekankan di sini ialah sesiapa yang bertanggungjawab terhadap penyeliaan)


OBJEKTIF PENYELIAAN

Menurut Good et.al. (1973), d i antara tujuan penyeliaan adalah untuk membina usaha-usaha berterusan dalam menyediakan program pendidikan yang berkualiti tingggi bagi pelajar.
Sergiovani & Starratt menyatakan bahawa, “the purpose of supervision is to help increase the opportunity and the capacity of schools to contribute more effectively to students academic success”.

Secara khususnya penyeliaan mempunyai objektif untuk menghasilkan kaedah yang lebih baik untuk proses pengajaran dan pembelajaran.

PENGERTIAN PENYELIAAN

Menurut Harris (1985) penyeliaan ialah apa-apa yang dibuat oleh kakitangan sekolah terhadap manusia dan benda yang terdapat di dalamnya bagi mengekal atau mengubah perjalanan untuk mempengaruhi secara langsung pencapaian matlamat pengajaran dan pembelajarannya.

Wan Mohd. Zahid B. Wan Mohd Nordin (1987), menyaran bahawa, penyeliaan merupakan proses memerhati, membimbing dan memberi maklum balas kepada aktiviti professional oleh penyelia ke atas stafnya.

Glickman (1990) berpendapat bahawa penyeliaan ialah suatu fungsi yang menyatukan semua elemen pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan sesebuah sekolah sebagai suatu pergerakan yang menyeluruh bagi mencapai matlamatnya.

MAKNA PENYELIAAN PENGAJARAN DAN BIDANG TUGASNYA

Menurut Glickman (1991) pula penyeliaan pengajaran adalah sejenis penyeliaan yang dinamik dalam proses pendidikan yang bertujuan untuk mempertingkatkan lagi mutu pengajaran. Dalam erti kata lain, setiap penyeliaan perlu membawa perubahan yang positif untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.

Menurut Glickman, Gordon & Ross-Gordon (2001), ciri-ciri sebuah sekolah yang berjaya adalah dengan seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan komited kepada proses, fungsi dan tugas penyeliaan. Di sebalik setiap sekolah yang berjaya adalah program penyeliaan yang berjaya.




PANDANGAN-PANDANGAN MENGENAI KAEDAH PENYELIAAN KLINIKAL

Menurut Ibrahim (2001) penyeliaan adalah penting untuk memberi guru maklum balas dan maklumat yang berkaitan dengan peristiwa di adalam bilik kelas untuk mereka mempertingkatkan mutu pengajaran pada masa akan datang. Ianya melibatkan

i. Lawatan ke bilik kelas

ii. Menangani masalah spesifik dalam pelakasanaan Kurikulum Operasi

iii. Penyelia berkomunikasi sebagai rakan professional

iv. Guru (yang diselia) mengenal pasti masalah

v. Penyelia membantu menganalisis masalah

Serigiovanni & Starratt (2007) mengutarakan pendapat bahawa ‘clinical supervision refers to face-to-face interaction with teachers with the intent of improving instruction and increasing professional growth’.

PENYELIAAN KLINIKAL

GARIS PANDUAN UMUM KERJA RUMAH

PENYEDIAAN REKOD MENGAJAR

Friday, March 3, 2017

Pendaftaran Tahun 1 online 2018

Pendaftaran Tahun 1 online 2018
Sistem Pendaftaran Atas Talian KPM merupakan satu gerbang untuk melakukan transaksi berkaitan permohonan kemasukan ke sekolah dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia.Pendaftaran Tahun 1 online 2018

Friday, February 17, 2017

INSTITUT AMINUDDIN BAKI

INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI  
KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/ 
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,  

KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL 

INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI, INSTITUT AMINUDDIN BAKI  PORTAL INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI. PORTAL AIB,PORTAL IAB,PORTAL IAB,PORTAL IAB EPEMBELAJARAN PORTAL IAB,EPEMBELAJARAN PORTAL IAB

Thursday, February 9, 2017

PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL

KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL 
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php



PORTAL IAB INSTITUT AMINUDDIN BAKI  KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/

PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL

Tuesday, January 17, 2017

PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH2017

PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH 2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.

klik pada pautan dibawah 
https://egraduan.moe.gov.my/

Tags
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.

semak penempatan guru semak egraduan semak posting guru
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.

semak penempatan guru semak egraduan semak posting guru
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.

semak penempatan guru semak egraduan semak posting guru

Monday, January 16, 2017

Semakan Tawaran Kemasukan KV, SMT, ILKA , ILKS Dan Giatmara Ambilan Januari 2017

instrumen kompas versi 2

instrumen kompas versi 2
Kajian Rintis KOMPAS V2
KOMPETENSI PEMIMPIN SEKOLAH MALAYSIA (KOMPAS) BAGI TUJUAN KAJIAN
PENGISIAN INSTRUMEN KOMPETENSI PEMIMPIN SEKOLAH MALAYSIA (KOMPAS) BAGI TUJUAN KAJIAN RINTIS KOMPAS VERSI 2
instrumen kompetensi pemimpin sekolah (kompas) IAB

Penolong Kanan/Penolong Kanan HEM/ Penolong Kanan Kokurikulum dan Penolong Kanan Petang mengisi instrumen KOMPAS di laman berikut:

Thursday, January 5, 2017

PENGISIAN INSRUMEN KOMPETENSI PEMIMPIN SEKOLAH KOMPAS

PENGISIAN INSRUMEN KOMPETENSI PEMIMPIN SEKOLAH KOMPAS
INSTRUMEN KOMPETENSI KOMPAS
INSTRUMEN KOMPAS
PENGISIAN INSTRUMEN KOMPAS
KAJIAN RINTIS INSTRUMEN KOMPAS VERSI 2

Penolong Kanan/Penolong Kanan HEM/ Penolong Kanan Kokurikulum dan Penolong Kanan Petang mengisi instrumen KOMPAS di laman berikut:

Sunday, January 1, 2017

SEMAKAN PANGGILAN PENTAKSIRAN CALON NPQEL AMBILAN 2017

SEMAK KEPUTUSAN TEMUDUGA NPQEL 2017

Semakan tawaran kursus  NPQEL Ambilan 1 Tahun 2017 boleh dilakukan mulai 28 Disember 2016 di Portal Rasmi Institut Aminuddin Baki. Pemohon perlu mendaftar masuk melalui pilihan NPQEL MPPS di ruang Sistem Dalam Talian atau klik di sini.

https://tls.moe.gov.my/login.php

LOG MASUK MENGUNAKAN ID EPANGKAT
SEMAKAN NPQEL 2017, SEMAK KEPUTUSAN TEMUDUGA NPQEL 2017, KEPUTUSAN PENTAKSIRAN NPQEL 2017, KEPUTUSAN SEMAKAN KURDUD GURU BESAR 2017 SEMAKAN NPQEL 2017, SEMAK KEPUTUSAN TEMUDUGA NPQEL 2017, KEPUTUSAN PENTAKSIRAN NPQEL 2017, KEPUTUSAN SEMAKAN KURDUD GURU BESAR 2017, SEMAKAN NPQEL 2017,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...