Saturday, December 7, 2013

contoh folio sejarah Tingkatan 1

contoh folio sejarah Tingkatan 1

SEKOLAH MEN...................................
KERJA KURSUS TINGKATAN 1
NAMA
KELAS: TINGKATAN 1
NAMA GURU
contoh folio sejarah Tingkatan 1

ISI KANDUNGAN                                          MS
1.PENGHARGAAN

2.OBJEKTIF KAJIAN

3.KAEDAH KAJIAN

4.HASIL KAJIAN
41 SALASILAH KELUARGA
4.1.1 SALASILAH KELUARGA BAPA
4.1.2 SALASILAH KELUARGA IBU
4.1.3 SALASILAH KELUARGA SAYA

4.2 BIODATA KELUARGA
4.2.1 BIOADATA AYAH
4.2.2 BIODATA IBU
4.2.3 BIODATA ABANG
4.2..4BIODATA SAYA
4.3 TOKOH KELUARGA
4.4 PERISTIWA BERSEJARAH

5 RUMUSAN

6 LAMPIRAN

7RUJUKAN
contoh folio sejarah Tingkatan 1
1.PENGHARGAAN
Assalamualaikum
Alhamdullilah,bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,nyawa tenaga yang dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan folio ini dengan jayanya. Folio yang ini amat penting buat saya memandangkan perkara ini merupakan sebahagian daripada kerja khusus subjek

Sekalung penghargaan untuk guru subjek saya, “En.............” kerana kerana memberikan bimbingan, dan dan tunjuk ajar kepada saya.
Seterusnya, terima kasih juga kepadakeluarga saya khasnya ibu dan bapa saya yang banyak memberikan sokongan dan dorongan kepada saya sepanjang folio ini disiapkan.

Jutaan terima kasih juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantu dengan memberikan tunjukajar kepada Saya.. Bantuan kalian mengenai projek folio ini amat saya hargai.dan tidak akan saya lupakan.

Akhir sekali terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu saya secara langsung atautidak langsung sepanjang projek saya dijalankan dan dibentangkan

2.OBJEKTIF KAJIAN
Contoh untuk penulisan objektif Kajian ..................................
Antara objektif kajian adalah bertujuan untuk mengumpulkan fakta sejarah dari sumber yang sahih berkenaan dengan diri dan keluarga saya. Dengan adanya fakta-fakta sejarah ini, ia dapat membantu saya untuk menghasilkan satu kajian ilmiah dengan tatacara yang betul, jelas dan tepat.
Melalui kajian ini, saya akan didedahkan dengan pelbagai kaedah yang sesuai untuk mengumpul dan menganalisis maklumat yang diperolehi dengan lebih tepat. Kajian ini mengajar saya mengelas, mentaksir dan merumus sumber sejarah tentang asal usul keluarga saya
Kajian ini membolehkan saya mengetahui salasilah keluarga.Kajian ini membolehkan saya mengetahui sejarah dan kejayaan  keluarga saya
Kajian ini juga memupuk amalan dan nilai-nilai murni dalam sebuah institusi kekeluargaan contohnya kasih sayang, hormat-menghormati dan rasa syukur.
 folio sejarah tingkatan 1
3.KAEDAH KAJIAN
Contoh penulisan untuk KAEDAH KAJIAN
Bagi mendapatkan maklumat bagi menyiapkan Kerja Kursus Sejarah ini daripada keluarga saya, saya telah pun menggunakan kaedah pemerhatian. Saya telah melihat dan mengkaji perkembangan ahli keluarga saya dari segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.

Selain itu, saya telah menggunakan kaedah lisan. Saya telah menemu bual ibu …………………… dan bapa saya, ……………………….. Dengan itu saya telah mengetahui dengan lebih lanjut tentang asal usul keluarga saya.

Terakhir, saya juga telah menggunakan kaedah rujukan. Saya telah melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan ibu bapa saya dan megumpul beberapa gambar dari album keluarga.

4.HASIL KAJIAN
4.1 SALASILAH KELUARGA

4.1.1-SALASILAH KELUARGA BAPA
 lukis gambarajah salasilah keluarga bapa
     
 4.1.2-SALASILAH KELUARGA IBU
 lukis gambarajah salasilah keluarga bapa

4.1.3-SALASILAH KELUARGA SAYA
 lukis gambarajah salasilah keluarga bapa
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1
4.2 BIODATA KELUARGA

4.2.1-BIODATA BAPA
Nama
Tempat lajir
Tarikh lahir 
umur
Perkerjaan
Sejarah Pendidikan
Hobi

 4,2,2-BIODATA IBU
Nama
Tempat lahir
Tarikh lahir 
umur
Perkerjaan
Sejarah Pendidikan
Hobi
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1
4.3.3-BIODATA ABANG
Nama
Tempat lahir
Tarikh lahir 
umur
Perkerjaan
Sejarah Pendidikan
Hobi

4.3.3-BIODATA SAYA
Nama
Tempat lahir
Tarikh lahir 
umur
Perkerjaan
Sejarah Pendidikan
Hobi
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1

4.3 TOKOH KELUARGA
Pilih satu tokoh keluarga yang menjadi idola. Contohnya bapa

Bapa saya yang bernama .......................................... boleh dijadikan sebagai tokoh keluarga saya. Bapa saya boleh dikatakan sebagai seorang yang serba boleh, berkebolehan dan bersemangant tinggi.. Menurutnya, setiap orang diberi peluang  dan mempunyai pilihan .Oleh itu seseorang mesti bijak membuat pilihan, agar kita tidak menyesal dikemudian hari. Beliau juga berkata bahawa kejayaan itu tidak senang untuk dicapai, kita mesti istiqamah dalam melakukan suatu kerja.
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1
Bapa dilahirkan dalam keluraga yang miskin. Bapa  mendapat pendidikan awal hingga di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia sahaja. Oleh kerana kesusahan keluarga bapa saya memilih untuk berkerja selepas tamat peperiksaan. Seterusnya Bapa saya telah menyambung pelajaran diperingkat diploma secara jarak jauh.dalam jurusan Pentadbiran Awam di UITM Shah Alam pada tahun......... dan berjaya mendapat diploma pada tahun.......... , seterusnya bapa saya menyambung pengajian secara luar kampus di peringkat ijazah sarjana muda di Univeriti yang sama pada tahun......... dan dikurniakan ijazah undang-undang pada tahun....................... Kegigihan beliau dalam menyambung pengajian amat saya kagumi. Hasilnya hari  ini bapa saya memiliki firma guamannya sendiri. Bapa saya sering memberitahu tiada yang mustahil dalam hidup asal kita bijak memilih dan mahu merebut peluang yang disediakan.....
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1


4.4 PERISTIWA BERSEJARAH
4.4.1-KONVOKESYEN BAPA
4.4.2.KONVOKESYEN ABANG
4.4.3-PERCUTIAN KE AUSTRALIA
4.4.4- dan lain-lain kenangan manis peristiwa penting keluarga

5.RUMUSAN
Contoh Penulisan untuk rumusan
Saya bersyukur kerana mempunyai keluarga yang bahagia……………………………………
Saya berbangga dilahirkan di negara yang aman…. ….. selepas merdeka…..
Ikatan keluarga yang bersatupadu adalah penting………..
Saya dan keluarga saya mestilah berganding bahu……………..
Hubungan baik antara ahli keluarga adalah penting………
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1
6.LAMPIRAN
masukkan lampran contohnya
Gambar abang konvokesyen
Gambar percutian dilangkawi
 dan lain-lain
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1
7.RUJUKAN-
CARA TULIS RUJUKAN KAJIAN SEJARAH 
1.Buku
NAMA PENULIS, TAHUN, NAMA BUKU, TEMPAT, PENERBIT
CONTOH 
Ali Mamat, 2011. Sejarah Tingkatan 2. Kuala Lumpur: Penerbitan........
Contoh lengkap cara tulis rujukan lihat kat
PANDUAN PELAKSANAAN DAN PENILAIAN KERJA KURSUS halaman 24 

2. Temubual
Nama,alamat , tarikh,masa

BACA JUGA TENTANG
CARA TULIS PENGHARGAAN FOLIO
contoh folio sejarah asal usul keluarga, salasilah keluarga, folio salasilah keluarga , folio sejarah tingkatan 1



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...