Tuesday, December 10, 2013

KAJIAN BAB 1



BAB 1
PENGENALAN

1.1       Pendahuluan
Amalan-amalan sunat merupakan salah satu daripada amalan yang amat disukai oleh Allah S.W.T. Seharusnya amalan ini diberi pendedahan dalam usaha mengubah pemikiran pelajar sekolah terutamanya pelajar sekolah agama mengenai kepentingan dan kelebihannya dalam ibadah. Amalan bersedekah merupakan contoh yang seharusnya diterapkan dalam jiwa pelajar secara berterusan. Walaupun ibadah wajib itu asas dan pokok, namun Allah sangat melihat kepada amalan yang sunat. Allah Taala ada  berfirman di dalam sebuah Hadis Qudsi yang bermaksud:
“Hamba-ku senantiasa mendekatkan diri kepadaKu dengan melakukan hal-hal yang sunat,sehingga ia Kusenangi dan Kucintai. Kerananya Akulah yang menjadi pendengarannya yang dengannya ia mendengar, penglihatannya yang dengannya ia melihat, lidahnya yang dengannya ia bertutur kata dan aqal yang dengannya ia berfikir. Apabila ia berdoa kepadaKu, Aku perkenankan doanya. Apabila ia meminta  sesuatu kepadaKu nescaya Aku mengurnianya, dan apabila ia meminta pertolongan kepada kepadaKu nescaya aku menolongnya. Ibadah yang dilakukan kepadaKu yang paling Aku senangi ialah menunaikan kewajipanya dengan sebaik-baiknya untukKu”
(Riwayat At Thabrani , dalam Kitab al Kabir yang bersumber dari Abu Umamah).

Hadis ini menjelaskan  bahawa walaupun ibadah-ibadah sunat itu hanya sunat hukumnya,  namun ia menjadi syarat untuk  mendapat cinta dan kasih sayang Allah. Oleh itu tidak ada sebab mengapa amalan-amalan sunat  diperkecilkan atau diremehkan kerana di dalamnya terkandung hikmah yang sangat besar .  
Daripada Abu Hurairah,
“Junjunganku (Nabi Muhammad S.A.W.) berwasiat supaya aku mengerjakan tiga perkara iaitu: Berpuasa tiga hari pada tiap-tiap bulan, mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha dan juga supaya aku mengerjakan sembahyang witir sebelum aku tidur.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Jalan untuk mencapai tahap ihsan ialah melalui proses menunaikan segala perkara yang difardukan. Lebih tinggi daripada itu ialah melakukan amalan mendekatkan diri kepada Allah iaitu amalan an-Nawafil (sunat).  Untuk melakukan amalan seumpama itu memerlukan jihad yang tinggi dalam jiwa manusia, kemampuan serta kerelaan hati melaksanakannya, kesungguhan yang tidak pernah luntur dan berterusan, selain memusatkan segala kepentingan dan tujuan hanya kepada Allah semata-mata.

Selain bersedekah amalan – amalan sunat yang perlu menjadi satu budaya kepada pelajar antaranya ialah berpuasa sunat, melakukan solat – solat sunat dan mengamalkan doa-doa harian bagi setiap perbuatan yang dilakukan. Umat Islam hendaklah memperbanyakkan amalan sunat seperti banyak bersembahyang sunat, membaca al-Quran, bersedekah dan berpuasa sunat untuk menguatkan iman. Islam amat menganjurkan amalan sunat di samping amalan wajib kerana ianya merupakan suatu amalan yang menjadi pelengkap kepada amalan wajib. Selain itu amalan sunat juga meninggikan pangkat dan darjat manusia di syurga serta dapat meningkatkan ketakwaan kepada-Nya.

1.2       Pernyataan Masalah
Amalan-amalan  sunat merupakan salah satu cabang ibadah yang sangat dituntut untuk dikerjakan. Ia merupakan amalan pilihan dalam beribadat kepada Allah S.W.T. yang mana sangat digalakkan serta mendapat pahala. Pengamalan amalan sunat di kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah agama perlu diberi perhatian kerana merekalah sebenarnya agen pengubah dan juga pendakwah bagi generasi akan datang. Pengkaji juga ingin mengetahui sejauh mana tahap kecenderungan pelajar agama zaman kini  berbanding pelajar dahulu berkaitan tahap kecenderungan pengamalan amalan sunat. Realiti yang berlaku zaman ini jelas menunjukkan bahawa kebanyakkan pelajar sekolah agama hanya mengerjakan amalan wajib sahaja. Manakala sebahagian kecil sahaja yang melakukan amalan-amalan sunat.


Justeru, kajian yang  dijalankan ini adalah bertujuan untuk mengetahui dan melihat sejauh mana tahap kecenderungan pengamalan amalan sunat di kalangan pelajar  SMA................... dalam kehidupan seharian  mereka. Kajian ini juga melihat sejauh mana pelajar sekolah agama dapat mengamalkan amalan sunat berdasarkan tahap pemahaman, faktor- faktor kecenderungan serta tahap penghayatan responden .

1.3       Persoalan Kajian
                                i.            Apakah tahap  kefahaman pelajar terhadap  amalan-amalan sunat?
                              ii.            Apakah faktor –faktor yang mempengaruhi amalan –amalan sunat?
                            iii.            Apakah tahap penghayatan pelajar terhadap jenis jenis  amalan sunat?
                            iv.            Apakah tahap kefahaman tentang amalan-amalan sunat di kalangan pelajar berdasarkan jantina dan tempat tinggal?
                              v.            Apakah tahap penghayatan tentang jenis-jenis amalan sunat di kalangan pelajar berdasarkan jantina dan tempat tinggal?
                            vi.            Adakah terdapat hubungan  yang signifikan antara tahap kefahaman pelajar dengan  penghayatan  terhadap jenis-jenis amalan sunat?

1.4       Objektif Kajian
Objektif kajian yang dijalankan adalah untuk mengenal pasti:
                                i.            Tahap kefahaman  pelajar di sekolah ini  mengenai amalan - amalan sunat berdasarkan  jantina dan tempat tinggal.
                              ii.            Jenis-jenis amalan  sunat yang diamalkan oleh pelajar di sekolah ini
                            iii.            Faktor-faktor utama yang mempengaruhi pelajar di sekolah ini dalam  melakukan amalan amalan sunat.
                            iv.            Tahap kecenderungan penghayatan  dalam pengamalan amalan- amalan sunat berdasarkan faktor jantina dan tempat tinggal.



1.5       Hipotesis Kajian
                                i.            Tidak terdapat perbezaan yang signifikan mengenai tahap kefahaman amalan-amalan sunat di kalangan pelajar mengikut jantina dan tempat tinggal.
                              ii.            Tidak terdapat perbezaan yang signifikan penghayatan pelajar terhadap jenis-jenis amalan sunat berdasarkan jantina dan tempat tinggal.
                            iii.            Tidak terdapat hubungan yang signifikan mengikut kefahaman pelajar dengan  penghayatan  terhadap jenis –jenis amalan sunat.

1.6       Sumbangan  Dan Kepentingan Kajian
Pengkaji sangat berharap agar kajian yang  dilakukan ini dapat dimanfaatkan oleh setiap pelajar dan umat Islam keseluruhannya. Kajian yang dijalankan ini mempunyai beberapa kepentingan iaitu;
                                i.            Memberi kesedaran kepada pelajar  sekolah agama  itu sendiri memandangkan mereka merupakan aset yang penting dan merupakan contoh ikutan kepada pelajar lain.
                              ii.            Memberi pendedahan tentang kelebihan dan kepentingan amalan amalan  sunat.
                            iii.            Menggalakkan pelajar supaya memperbanyakkan amalan- amalan sunat dan menggalakkan mereka supaya terlibat dalam aktiviti keagamaan.
                            iv.            Hasil daripada kajian ini diharapkan dapat dimanfaatkan oleh Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN), Pejabat Agama Islam Daerah, Jabatan Agama Islam...........  supaya dapat membuat perancangan jangka pendek dan jangka panjang bagi memastikan pelajar-pelajar sekolah agama  faham serta jelas terhadap kepentingan amalan sunat seterusnya  menjadi contoh tauladan dalam mengamalkan amalan tersebut  dengan sempurna.



1.7       Had  Kajian
Kajian ini dijalankan di SMA................ sahaja. Sekolah-sekolah agama lain tidak terlibat dengan kajian ini. Selain itu kajian ini melibatkan 60 orang responden yang  terdiri daripada pelajar tingkatan 1 hingga tingkatan 6 bagi sesi 2013. Dalam kajian ini, pengkaji  akan menerangkan tentang jenis-jenis amalan sunat yang dilaksanakan  oleh pelajar . Antara amalan-amalan sunat yang di bicarakan iaitu solat sunat, puasa sunat, doa harian, sedekah dan membaca al-Quran.

Pengkaji memfokus hanya lima jenis amalan-amalan  sunat kerana kebanyakkan pelajar seringkali melakukan amalan sunat tersebut, dan ia menjadi rutin harian bagi seorang pelajar. Kajian juga dijalankan bagi mengetahui tahap kefahaman dan penghayatan terhadap jenis-jenis amalan sunat berdasarkan jantina dan tempat tinggal. Selain daripada itu kajian juga melihat kepada  faktor – faktor yang mempengaruhi amalan-amalan sunat.

1.8       Rumusan
Satu kajian tentang kencenderungan pelajar aliran agama dalam melakukan amalan sunat amat perlu dilakukan. Ini kerana persepsi masyarakat umumnya melihat pelajar aliran agama adalah contoh terbaik dari aspek pengamalan ibadat islam. Di harap kajian ini dapat memberikan maklumat yang berguna khasnya kepada pihak pentadbiran sekolah dalam melihat tahap kencenderungan sebenar pelajar dalam mengamalkan amalan-amalan sunat. Lebih penting lagi, ia turut memberi gambaran awal tentang generasi akan datang. Jika perkara ini dapat diamalkan sepenuhnya, maka matlamat untuk melahirkan individu muslim berteraskan sunnah Rasulullah akan mudah direalisasikan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...