BAB
5
KESIMPULAN
5.1 Pendahuluan
Bab ini
merupakan bab terakhir kajian dan akan memberi tumpuan kepada ringkasan umum
kajian, perbincangan dapatan kajian, kesimpulan dan implikasi dapatan serta
cadangan untuk kajian lanjutan. Bab ini juga turut menyatakan rumusan kajian
secara menyeluruh. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan yang ingin melihat
tahap kecenderungan pengamalan
amalan–amalan sunat di kalangan pelajar sekolah agama di sekolah ini. Pengkaji juga ingin melihat perbezaan tahap
kefahaman dan penghayatan jenis–jenis amalan sunat di kalangan pelajar
berdasarkan faktor jantina dan lokasi tempat tinggal. Di samping itu pengkaji
turut melihat faktor-faktor yang mempengaruhi amalan dan penghayatan amalan
dalam kehidupan pelajar. Sampel kajian adalah terdiri daripada 60 orang pelajar
di sekolah ini
5.2
Kekangan Kajian
Perlu dingatkan
bahawa kajian ini ada limitasinya, iaitu menggunakan saiz sampel yang kecil
daripada bilangan populasi yang agak besar. Di samping itu juga kemungkinan
soalan yang dikemukakan di dalam soal
selidik terdapat perbezaan. Oleh itu tahap signifikan yang didapati mungkin
kurang tepat kerana kerana pengumpulan data ini dibuat berdasarkan sampel yang
begitu kecil.
5.3 Ringkasan Kajian
Kajian ini juga
merupakan satu tinjauan yang ingin melihat tahap kecenderungan pengamalan amalan-amalan sunat di kalangan
pelajar di sekolah ini. Pengkaji juga
ingin melihat perbezaan tahap kecenderungan dan amalannya di kalangan pelajar
berdasarkan faktor jantina, dan lokasi tempat tinggal. Di samping itu ia turut
melihat faktor yang mempengaruhi penghayatan di kalangan pelajar. Sampel kajian
adalah terdiri daripada 60 orang pelajar sekolah ini
5.4 Perbincangan Kajian
Perbincangan
dapatan kajian ini adalah berdasarkan kepada objektif kajian dan persoalan
kajian dalam bab yang terdahulu.
5.4.1 Tahap kefahaman pelajar terhadap amalan-amalan sunat.
Analisis data
skor min keseluruhan menunjukkan tahap kefahaman pelajar terhadap amalan sunat
adalah tinggi iaitu 3.25. Dapatan kajian menunjukkan 98% responden mengetahui
dan faham bahawa kebaikan melakukan amalan sunat akan mendapat ganjaran pahala
disisi Allah. Kajian ini selari dengan
kajian Ramli Awang & Rosmaziah Abdul Kadir @ Ismail (2009) iaitu melakukan
perkara sunat mendapat pahala dan meningkat keimanan kepada Allah.
5.4.2 Faktor –faktor yang mempengaruhi amalan
–amalan sunat.
Hasil dapatan
kajian menunjukkan faktor utama yang
mempengaruhi amalan sunat iaitu faktor guru dengan bacaan min 3.27. Data ini
menunjukkan tahap skor min yang tinggi. Hasil daripada kajian ini menunjukkan
responden mempercayai dan menjadikan guru sebagai panduan. Oleh itu bagi
mendapat keberhasilan yang baik mengenai pengamalan amalan sunat, seharusnya
mendapat kerjasama yang baik daripada pihak sekolah terutamanya para guru yang
merupakan role model bagi pelajar.
5.4.3 Tahap penghayatan jenis –jenis amalan sunat
Analisa data
bagi keseluruhan skor min tahap penghayatan terhadap jenis- jenis amalan sunat
ialah 2.81. Ini menunjukkan pencapaian tahap sederhana. Antara amalan sunat
yang mendapat min yang tertinggi ialan amalan solat hajat dengan bacaan min
3.33. Selain daripada solat hajat, responden juga banyak melakukan solat
berjemaah dengan bacaan min 3.20. Data ini menunjukkan responden lebih ramai
melakukan amalan solat sunat daripada amalan-amalan sunat yang lain.
5.4.4 Tahap kefahaman tentang amalan-amalan sunat
di kalangan pelajar berdasarkan jantina dan tempat tinggal.
Dapatan kajian
mendapati tahap kefahaman bagi pelajar lelaki ialah 3.30 dan pelajar perempuan
ialah 3.20. Ini menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap
kefahaman amalan sunat di antara pelajar lelaki
dengan pelajar perempuan. Ini bermakna tahap kefahaman
amalan-amalan sunat di kalangan
pelajar mengikut jantina adalah
diterima. Bagi tahap kefahaman tentang amalan
sunat di kalangan pelajar mengikut tempat
tinggal juga tidak terdapat perbezaan yang signifikan kefahaman tentang amalan sunat di kalangan pelajar yang tinggal di asrama atau di luar asrama. Skor min tahap
kefahaman tentang amalan sunat di kalangan pelajar luar asrama (min=3.77) adalah lebih rendah daripada
pelajar yang tinggal di asrama
(min=3.86). Ini bermakna tahap kefahaman
tentang amalan sunat di kalangan pelajar pelajar yang tinggal di asrama atau di rumah adalah sama. Dapatan kajian ini
tidak menyokong mana-mana dapatan kajian pengkaji lain kerana tidak ada kajian
yang khusus melihat perbezaan tahap kefahaman
berdasarkan lokasi tempat tinggal.
5.4.5
Tahap penghayatan tentang jenis-jenis amalan sunat di kalangan pelajar
berdasarkan jantina dan tempat tinggal
Hasil daripada kajian mendapati tahap penghayatan
pelajar perempuan adalah lebih tinggi daripada lelaki. Ini menunjukkan pelajar
perempuan lebih cenderung melakukan amalan sunat. Dapatan kajian menunjukkan
bacaan min bagi pelajar perempuan ialah 3.00 dan min bagi lelaki ialah 2.43.
Ini bermakna Hipotesis Nul iaitu tidak terdapat perbezaan min mengenai tahap
penghayatan jenis-jenis amalan sunat di kalangan pelajar berdasarkan jantina
adalah ditolak.
Kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang
signifikan tahap penghayatan terhadap
jenis-jenis amalan sunat antara pelajar
yang tinggal di asrama atau di luar
asrama Skor min tahap penghayatan terhadap jenis-jenis amalan sunat pelajar luar
asrama (min=2.61) adalah lebih rendah
daripada pelajar yang tinggal di asrama
(min=2.79). Ini bermakna tahap penghayatan
terhadap jenis-jenis amalan sunat pelajar yang tinggal di asrama atau di rumah adalah sama.
5.4.6 Adakah terdapat hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman
pelajar dengan penghayatan pelajar
terhadap jenis–jenis amalan sunat
Berdasarkan
kajian ini, jelas menunjukkan bahawa tahap kefahaman seseorang pelajar turut
memainkan peranan penting terhadap penghayatan amalan sunat dalam kehidupan. Ini
bermakna kajian ini berjaya menolak hipotesis nul.
5.5 Implikasi
Kajian
Terdapat
beberapa implikasi penting daripada dapatan ini. Antaranya adalah seperti
berikut:-
5.5.1 Implikasi kepada pelajar
i.
Tahap kefahaman pelajar terhadap
pengamalan amalan sunat masih berada pada tahap tinggi. Justeru itu, adalah
menjadi salah satu perkara yang penting bagi pelajar memahami bagi memastikan
amalan ini dapat dilakukan secara istiqamah dan berterusan di samping amalan
wajib.
ii.
Tahap penghayatan amalan pelajar berada
pada tahap sederhana, oleh yang demikian, menjadi satu tanggungjawab
terutamanya pelajar sekolah agama bagi menjadi role model kepada pelajar
sekolah menengah biasa dalam mengamalkan amalan sunat.
iii.
Amalan sunat merupakan salah satu amalan
yang mendekatkan diri dan mendapat redha Allah.
iv.
Para pelajar sewajarnya melazimkan diri
dengan memperbanyakkan amalan-amalan sunat selaras dengan peranan utama mereka
sebagai pelajar sekolah aliran agama.
5.5.2 Implikasi Kepada Guru Pihak Sekolah
i.
Para guru perlu memberi penekanan dan
bimbingan kepada pelajar dalam pengamalan amalan sunat dengan berdasarkan hasil
dapatan kajian ini.
ii.
Guru adalah agen penyampai maklumat
kepada pelajar, dengan dapatan kajian yang diperolehi dapat memotivasikan guru
supaya terus bersemangat dalam usaha
memberi kefahaman kepada para pelajar.
iii.
Pihak sekolah boleh mengunakan kajian
ini sebagai untuk mengetahui tahap kencenderungan amalan sunat di kalangan
pelajar.
iv.
Pihak sekolah boleh mengunakan dapatan
kajian ini untuk merangka strategi dalam meningkatkan dan memupuk kencenderungan
pelajar dalam mengamalkan amalan sunat.
5.6
Cadangan
Kajian ini
hanyalah merupakan kajian kecil yang mengkaji tahap kecenderungan dan
pengamalan amalan-amalan sunat di kalangan pelajar sekolah agama di sekolah ini. Berdasarkan kajian ini pengkaji
mencadangkan beberapa cadangan.
5.6.1
Cadangan kepada Pengkaji Akan Datang :-
Adalah
diharapkan kajian lanjutan dapat dijalankan dengan mengkaji tahap kecenderungan
pengamalan amalan-amalan sunat dengan lebih menyeluruh lagi yang melibatkan lebih
banyak sampel di beberapa sekolah agama dalam daerah. Cadangan untuk kajian
akan datang sebagaimana berikut:
i.
Pihak yang terbabit juga boleh
menjadikan kajian seumpama ini sebagai kajian tahunan yang bertujuan untuk
mengenalpasti tahap kefahaman dan pengamalan jenis-jenis amalan sunat di
kalangan pelajar.
ii.
Pengkaji baru disarankan mengadakan
kajian seperti ini dilakukan di sekolah lain untuk mengetahui perbezaan atau
persamaan hasil kajian yang diperolehi.
iii.
Pengkaji baru juga disarankan supaya
menjalankan kajian berkaitan amalan sunat dalam skop amalan yang lebih khusus
seperti puasa sunat, untuk mengetahui tahap sebenar amalan pelajar sekolah
aliran agama.
iv.
Penggunaan soal selidik yang lebih terperinci
dan mendalam tentang amalan-amalan sunat dengan menganalisis data setiap item
sangat perlu bagi menambah kesahan soal selidik serta sesi temubual dengan
responden.
5.6.2 Cadangan Kepada Pihak Sekolah dan Guru
i.
Guru perlu memberi banyak pendedahan
berkaitan dengan kelebihan amalan sunat bagi memastikan pelajar lebih berminat
dan menjadikan sebagai amalan rutin.
ii.
Sekolah sepatutnya menjadikan amalan–amalan
sunat sebagai satu budaya yang membezakan dengan sekolah lain. Ini selaras
dengan peranan sekolah agama yang mengutamakan nilai-nilai Islam sebagai identiti
sekolah.
iii.
Keberkesanan sesuatu amalan itu perlu
mendapat kerjasama semua pihak khususnya daripada pelajar, guru, sekolah dan masyarakat.
iv.
Tenaga pengajar perlu mempelbagaikan
kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam memupuk pelajar melaksanakan amalan–amalan
sunat serta memberi pendedahan terhadap kelebihan melakukan amalan sunat.
v.
Amalan tersebut mesti menjadi amalan
rutin para guru bagi menjadikan guru
sebagai role model kepada pelajar. Semoga dengan tindakan tersebut akan
menjadikan mereka lebih berminat untuk mengamalkan salah satu amalan yang
paling disukai oleh nabi.
vi.
Meningkatkan lagi kualiti dalam
pendedahan amalan sunat terhadap pelajar seperti meletakkan kain rentang atau
sudut-sudut maklumat berkaitan amalan sunat agar mereka dapat memahami dengan
lebih jelas tentang amalan tersebut dan
melaksanakannya dengan sempurna.
vii.
Pelaksanaan pelbagai program sokongan di
sekolah boleh diadakan agar dapat
membantu pelajar dalam melaksanakan serta
memupuk minat pelajar terhadap amalan
sunat dengan dengan lebih terancang dan penuh kesedaran.
5.7
Rumusan
Kajian ini telah menjelaskan semua persoalan kajian
yang dikemukakan. Dapatan kajian ini
menunjukkan tahap kefahaman amalan-amalan sunat berada pada tahap tinggi. Tahap
kefahaman amalan sunat di antara pelajar lelaki dan perempuan serta
lokasi tempat tinggal tiada perbezaan
yang signifikan. Dapatan kajian ini juga mendapati tahap penghayatan terhadap
amalan sunat berada pada tahap sederhana. Hasil analisis terdapat perbezaan
amalan di antara pelajar perempuan dengan pelajar lelaki. Dapatan juga
menunjukkan pelajar perempuan lebih cenderung melakukan amalan-amalan sunat.
Bagi tahap amalan penghayatan
berdasarkan tempat tinggal pelajar tiada perbezaan yang signifikan.
Walaubagaimanapun hasil dapatan kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang
signifikan antara tahap kefahaman amalan sunat dengan penghayatannya di
kalangan pelajar.
Sebagai penutup, usaha-usaha yang berterusan ke arah
memantapkan lagi kegiatan dakwah agama Islam khasnya dalam bidang ibadat-ibadat
sunat di kalangan pelajar, secara tidak langsung telah menyumbang kepada
pembentukan generasi Islam yang mempunyai jati diri dan ketahanan menghadapi
cabaran. Sesungguhnya amalan sunat amat penting dalam memantapkan keimanan
seorang insan di samping membentuk insan yang bertaqwa. Seterusnya, dengan
setiap kefahaman, penghayatan dalam
amalan–amalan sunat yang dilakukan akan dapat menghindarkan seseorang
itu melakukan perkara yang keji dan mungkar serta perkara- perkara yang
dilarang oleh Allah S.W.T.
Kecenderungan dan minat pelajar dalam melakukan
amalan sunat mesti dipupuk di peringkat awal lagi supaya ianya sebati dengan
jiwa mereka dan tidak dapat digugat oleh sebarang anasir luar yang boleh
merosakkannya. Sehubungan dengan itu, diharapkan agar setiap pihak yang
terlibat dalam penyebaran dakwah kepada pelajar
supaya lebih mendekatkan diri melakukan amalan-amalan sunat di samping
amalan wajib. Sesungguhnya amalan sunat adalah pelengkap kepada amalan wajib.
Amalan sunat tersebut sewajarnya menjadi amalan kelaziman bagi semua. Justeru itu, kerjasama dari semua pihak
diharapkan dapat membuahkan hasil yang lebih berkesan terutamanya dalam
menghadapi cabaran hebat di era globalisasi ini. Penegasan terhadap pengamalan
amalan-amalan sunat seharusnya diberi perhatian yang serius dan diutamakan bagi
menghasilkan generasi pelajar yang menjadikan amalan Rasulullah sebagai ikutan
dan panduan hidup. Ini penting dalam melahirkan satu masyarakat yang
mengutamakan dan mendokong nilai-nilai Islam dalam kehidupan.
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-2.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-3.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-4.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-5.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-3.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-4.html
http://mysekebun.blogspot.my/2013/12/kajian-bab-5.html