Monday, October 16, 2017

Contoh log kepimpinan npqel

Contoh log kepimpinan npqel

LOG KEPIMPINAN NPQEL

TARIKH/ HARI
Tarikh: 2 MEI 2017 (SELASA)
MASA
1.00-2.00 petang
AKTIVITI
Mesyuarat Pentadbiran 
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Guru besar memberi taklimat Pelantikan AJK ............
2.Guru Besar mencadangakan AJK ...............
3.Bersurai
REFLEKSI/
RUJUKAN
1. Guru besar mempamerkan juga kepimpinan autokratik apabila menegaskan untuk tetap melantik beberapa guru walau guru tersebut cuba memberikan alasan untuk tidak terlibat.







TARIKH/ HARI
Tarikh: 9 MEI 2017 (SELASA)
MASA
2.00-3.00 petang
AKTIVITI
Mesyuarat Kurikulum
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Guru Besar mempengerusikan mesyuarat kurikulum
2. Mesyuarat berjalan lancar .
3. Guru Besar meminta semua guru menyemak minit mesyuarat
4. Guru Besar meminta Ketua panitia mata pelajaran teras membuat laporan mengenai perkembangan prestasi murid setiap mata pelajar
REFLEKSI/
RUJUKAN
1.Sebagai seorang Guru Besar yang berpengalaman gaya kepimpinan ‘demokratik participating’ penyertaan telah dipamerkan dengan memberi peluang kepada semua guru untuk terlibat sama secara aktif dengan mengemukakan pelbagai pandangan.
2.Guru Besar juga mempamerkan gaya kepimpinan mengikut situasai ‘situational leadership’ dan autokratik apabila berkaitan dengan dasar dan peraturan




TARIKH/ HARI
Tarikh: 11 MEI 2017 (KHAMIS)
MASA
2.00-3.00 petang
AKTIVITI
Mesyuarat Kokurikulum
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1.PK Kokurikulum mempengerusikan mesyuarat
2.Guru Besar mencadangkan  semua ahli mesyuarat setuju dengan cadangan pelantikan AJK 
3.Bersurai
REFLEKSI/
RUJUKAN
1. Gaya kepimpinan‘demokratik-participating’yang ditunjukkan oleh PK Kokurikulum dengan memberi peluang kepada ahli mesyuarat untuk memberi sebarang cadangan.
2. Guru Besar juga menunjukkan gaya kepimpinan autokratik dengan memohon agar semua ahli bersetuju dengan cadangan perlatikan AJK yang telah di buat.







TARIKH/ HARI
Tarikh: 15 MEI 2017 (ISNIN)
MASA
8.15-8.20 pagi
AKTIVITI
Taklimat
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Tapak perhimpunan
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Menyatakan dengan tegas berkaitan isi taklimat dan semua guru perlu patuhi dengan arahan tersebut kerana ianya berkaitan dengan dasar.
2. Amat menekankan kepada menepati masa dan bertanggungjawab dengan amanah yang telah diberikan.
REFLEKSI/
RUJUKAN
1. Beliau dilihat mempamerkan gaya kepimpinan instruksional yang memberi tumpuan kepada kepatuhan arahan.









TARIKH/ HARI
Tarikh: 2 MEI 2017 (SELASA)
MASA
7.45-8.10 pagi
AKTIVITI
Perhimpunan rasmi
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Tapak perhimpunan
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Guru besar memberi ucapan tentang ancaman buli
2.Guru besar mengingatkan kepada murid tentang bahaya buli.
3.Guru besar memberi amaran kepada murid agar tidak terlibat dengan aktiviti buli
REFLEKSI/
RUJUKAN
1.Gaya kepimpinan situasi yang diamalkan oleh guru besar apabila teguran yang diberikan adalah bersesuaian dengan tahap murid.
2.Guru besar mempamerkan juga kepimpinan autokratik apabila memberikan amaran keras kepada murid kepada murid agar tidak terlibat dengan aktiviti buli.






TARIKH/ HARI
Tarikh: 18 MEI 2017 (KHAMIS)
MASA
2.00-2.30 petang
AKTIVITI
Taklimat
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1. Guru Besar memulakan taklimat dengan ucapan penghargaan
2. Menyatakan dengan tegas berkaitan SKPMg2 dan semua guru perlu patuhi dengan arahan tersebut
REFLEKSI/
RUJUKAN
1. Beliau dilihat mempamerkan gaya kepimpinan instruksional yang memberi tumpuan kepada kepatuhan arahan.











TARIKH/ HARI
Tarikh: 13 JUN 2017 (SELASA)
MASA
2.00-2.30 petang
AKTIVITI
Taklimat Pencerapan
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Guru besar memberi taklimat aktiviti pencerapan yang akan pada bulan Jun 2017
2.Guru Besar membentangkan aktiviti dan  AJK pencerapan PDPC.

REFLEKSI/
RUJUKAN
1. Guru Besar mempamerkan gaya kepimpinan yang berubah-ubah seperti pendekatan situasi atau kontigensi.
2. Guru Besar telah mempamerkan gaya kepimpinan‘delegating’ penyerahan tugas kepada pegawai bawahannya untuk menyelaras kerja supaya kerja itu dapat dilaksanakan dengan baik (peringkat kepercayaan yang tinggi)






TARIKH/ HARI
Tarikh: 4 Mei 2017 (ISNIN)
MASA
2.00-2.40 petang
AKTIVITI
Mesyuarat Program Rajinlah adik ke sekolah
ORGANISASI
Sk 
LOKASI
Bilik Mesyuarat 
CATATAN
KEPIMPINAN
1.Ucapan Alu aluan dari Guru Besar kepada ahli mesyaurat yang hadir
2. Sentiasa memberi ruang kepada guru-guru untuk bertanya atau menyatakan pandangan.
3. Guru Besar menyerahkan kepada saya untuk mempengerusikan mesyuarat
REFLEKSI/
RUJUKAN
1.Guru Besar mempamerkan gaya kepimpinan yang berubah-ubah seperti pendekatan situasi atau kontigensi.
2. Guru Besar juga mempamerkan gaya kepimpinan Laissez Faire dengan melantik dan memberi kepercayaan kepada saya untuk mempengerusikan mesyuarat.





Saturday, October 14, 2017

KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH

KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH


MUAT TURUN KAT SINI CONTOH KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCRkpQUjEyY1l4Qkk  
KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH
 KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI PENYAMPAIAN HADIAH SEKOLAH

SENARAI AKTIVITI KOKURIKULUM YANG WAJIB DILAKSANAKAN PERINGKAT SEKOLAH ..

SENARAI AKTIVITI KOKURIKULUM YANG WAJIB DILAKSANAKAN PERINGKAT SEKOLAH

1.KURSUS KEPIMPINAN BADAN UNIFORM, KELAB DAN PERSATUAN
2.PERKHEMAHAN BADAN UNIFORM
3.KARNIVAL KELAB DAN PERSATUAN...contoh aktiviti sini
4.KARNIVAL SENI DAN BUDAYA
5.KARNIVAL SENI VISUAL
6.PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT


*Laporan aktivi hendaklah dihantar setiap kali selepas aktivi dilaksanakan.
AKTIVITI WAJIB KOKURIKULUM

Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik

Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik 

PENGENALAN
Hari Karnival Kelab dan Persatuan Akademik dan Persatuan adalah saluran asas dalam pembentukan sikap, nilai positif pelajar.ia adalah acara kemucak bagi semua Kelab Dan Persatuan Akademik .

RASIONAL
Kesinambungan aktiviti kokurikulum

OBJEKTIF
1.Mengalakkan murid begiat aktif dalam aktivi kokurikulum
2.Memupuk minat pelajar
3.

ANJURAN
Unit kokurikulum dan Panitia

KUMPULAN SASAR
SEMUA AHLI KELAB DAN PERSATUAN AKADEMIK

AJK
Rujuk lampiran

PELAKSANAAN

Tarikh:
Hari : Rabu

Tempat :
1.KELAB BAHASA INGGERIS.. SPELLING ..TEMPAT ( KANTIN)
2.KELAB BAHASA MELAYU...PERTANDINGAN PATUN ( BILIK TAYANGAN)
3.KELAB SAINS..EXLORASI FLORA DAN FAUNA
4.KELAB MATEMATIK.. .PERTANDINGAN BIJAK NOMBOR
5.KELAB AGAMA ISLAM..PERTANDINGAN AZAN/ IQAMAH
6.KELAB JAWI/ KHAT.. PERTANDINAG KHAT NASAKH
7.KELAB BAHASA ARAB...PERTANDINGAN.......

MASA ;10.35-1.35

TENTATIF
10.35--PENDAFTARAN
10.45-AKTIVITI BERLANGSUNG
12.45-MAJLIS PENUTUP DAN PENYAMPIAN HADIAH

AJK:
Rujuk Lampiran berkembar

BAJET
Perbelanjaan hadiah; 3 Pemenang X 7 kelab X RM?= RM?
lain-lain:
Jumlah Besar = RM ?


PERUNTUKAN 
Kokuirkulum dan Panitia

PENILAIAN PROGRAM
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan

PENUTUP
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan mendapat kerjasama dari semua pihak.
Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik  Contoh Kertas Kerja Hari Karnival Kelab Dan Persatuan Akademik 

Contoh PPT Kolokium IAB

Contoh PPT Kolokium IAB

















 MUAT TURUN SINI CONTOH PPT KOLOKIUM
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCQ3ZHdjNTMUxueFE

contoh surat anak tidak ke sekolah

contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah contoh surat anak tidak ke sekolah

Nama .
alamat                                                                     tarikh             
                                                                               
KEPADA
Yang Berkenaan,

Tuan,
TIDAK HADIR KE SEKOLAH

Perkara diatas adalah dirujuk saya.

2.            Adalah dimaklumkan bahawa anak saya,  ________________ dari TAHUN 3 tidak  dapat hadir sekolah selama 1  hari ,  pada  14 /9/2017 .

3.         Untuk makluman tuan ketidakhadiran anak saya kerana anak saya  tidak  sihat.
            
Sekian Terima kasih

Yang Benar
.............................

(                                        )

SURAT MOHON SEMBANGAN SEMPENA PROGRAM PERKHEMAHAN

YDP PIBG
SK

Tuan,

MEMOHON SUMBANGAN  PERBELANJAAN PERKHEMAHAN BERSEPADU UNIT UNIFORM PERINGKAT  SK ................................
Dengan hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

 2           Sukacita dimaklumkan bahawa SK            akan mengadakan program tersebut seperti ketetapan berikut:
           
                        Tarikh             :           XX
                        Tempat           :           XX
           
3          Sehubungan itu, pihak sekolah ingin memohon sumbangan sebanyak RMXXX  bagi menampung sebahagian kos program tersebut.
                       
...4            Bersama-sama ini disertakan satu salinan kertas kerja  untuk rujukan pihak tuan.
Kerjasama dan keprihatinan dari pihak tuan amat kami hargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Sekian.


“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Thursday, October 12, 2017

kertas kerja Kem kepimpinan (Ringkas)

kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan kertas kerja Kem kepimpinan 
PENGENALAN
Kepemimpinan adalah sebagai proses mempengaruhi kegiatan yang diorganisir dalam kelompok di dalam usahanya mencapai suatu tujuan yang telah ditentukan. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab badan kepimpinan melalui kerjasama unit kokurikulum, unit HEM (Badan Pengawas sekolah) dan Unit Bimbingan dan Kaunseling untuk mengadakan satu program bagi membawa mereka memahami tanggungjawab seorang pemimpin



OBJEKTIF
Untuk mengenalpasti bakat dan perwatakan kepimpinan dalam kalangan pemimpin pelajar sekolah
Menanamkan dan memupuk minat mencintai hari kebesaran islam.
Bertujuan untuk memupuk kemahiran kepimpinan serta sikap yang positif dalam menangani masalah tingkah laku pelajar di sekolah


KUMPULAN SASARAN
Semua warga sk..........................


TARIKH PELAKSANAAN
Tarikh :
Hari:


ATUCARA
7.45 pagi- Pendaftran
                 Ikrar pelajar
8.00 pagi-Aktiviti 1-Ceramah

9.00 pagi-Aktiviti 2-Ceramah
10.00 pagi rehat
10.35 pagi Aktiviti 3-Bengkel
11.35 pagi Majlis penutupan
12.15 pagi Bersurai

PERUNTUKAN
Pibg/ Sekolah/


ANGGARAN BELANJA
Sijil
Makanan
Cenderahi Fasilitator/penceramah
Pelbagai
Jumlah besar


AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Urusetia
Juruacara Majlis penutupan:
Persiapan tempat:
Jamuan
Siaraya:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Buku Program:
Disiplin Dan keselamatan
Pendaftaran
Cenderahati

PENUTUP
Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan dapat memberi impak kepada peserta program

Thursday, October 5, 2017

Semak pangilan Pentaksiran Guru Besar 2018

Semak pangilan Pentaksiran Guru Besar untuk Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Keputusan Panggilan Pentaksiran Calon NPQEL 2018 boleh disemak melalui Sistem Dalam Talian Modul Penggantian Pemimpin Sekolah (MPPS) mulai 4 Oktober 2017

Sila layari Sistem NPQEL MPPS

https://tls.moe.gov.my/login.php

KERTAS KERJA SEMPENA HARI SUKAN NEGARA

KERTAS KERJA SEMPENA HARI SUKAN NEGARA


Pengenalan
Sambutan Hari Sukan Negara telah di isytiharkan pada setiap hari Sabtu minggu kedua bulan Oktober setiap tahun. Sambutan Hari Sukan Negara ini merupakan suatu inisiatif Kementerian Belia dan Sukan di mana ia adalah satu langkah pro aktif didalam proses transformasi ke arah mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’ (Sporting Nation).


Objektif 
Memupuk dan menanam semangat suka kepada aktiviti sukan
Meningkatkan tahap kecergasan murid
Melahirkan masyarakat yang mengutamakan senaman dan kesihatan

Pelaksanaan
Tarikh :
Hari  :
Tempat :

Kumpulan Sasar
Warga sekolah
PiBG
Penjaga dan Ibubapa

Anggaran Kos Perbelanjaan
Jamuan  RM.... X  250 peserta
Air mineral
lain-lain 
JUMLAH BESAR :RM........

Sumber Kewangan
Peruntukan Sekolah
Sumbangan PIBG

Sumber Tenaga 
Semua guru dan kakitangan sekolah

Ahli Jawatankuasa Pengelola 
Penasihat : (Guru Besar)
Pengerusi : (PK KOKURIKULUM)
Setiausaha : (SU KOKURIKULUM)
AJK : (PK HEM)
          (PK PENTADBIRAN)
Pendaftaran : 
Urusetia :
Keselamatan :
Persiapan Tempat:
Fotografi dan Dokumentasi:
Juru Aerobik
Siararaya
Minuman

Jadual Aktiviti / Aturcara Program
HARI

TARIKH

TEMPAT



Tentatif Program Hari Sukan Negara


8.00 pagi : Semua Peserta melapor Diri / Pendaftaran

8.30 pagi : Senamrobik sempena Hari sukan Negara

9.30 pagi : Rehat

10.00 pagi : Bersurai 

Penilaian Program 
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan

Penutup
Adalah diharapkan program yang rancang dapat  mencapai matlamat dan mendapat kerjasam dari semua pihak

Wednesday, October 4, 2017

Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4

 Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4 

 Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4 UNUTK SEKOLAH RENDAH

Monday, October 2, 2017

Diploma pengurusan ladang UITM

Diploma pengurusan ladang ada ditawarkan di UITM, boleh rujuk laman web rasmi Uitm untuk melihat cawangan Uitm yang menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM. Antaranya Uitm Cawangan jengka ada menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM.


Syarat kemasukkan  Diploma pengurusan ladang UITM.
Syarat Am: Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dengan mendapat LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu DAN lulus Sejarah (Mula diguna pakai SPM 2013)

Untuk mengetahui syarat masuk bagi lepasan SPM untuk kursus Diploma pengurusan ladang UITM. secara lebih lanjut sila baca di sini http://pengambilan.uitm.edu.my/e-syarat/2014 

Program Diploma Pengurusan Ladang ini dibentuk bagi memenuhi keperluan tenaga kerja dalam bidang perladangan yang terlatih dan berkemahiran dalam menguruskan hal-hal berkaitan. Kurikulum program yang dibentuk adalah seimbang antara pengetahuan teori serta amali praktikal di ladang. Para pelajar diberi pendedahan kepada pengetahuan pengurusan ladang yang lengkap dari pelbagai aspek seperti sains tanah, kawalan perosak tanaman, entomologi, keusahawanan, perakaunan, landskap, tanaman industri seperti sawit dan getah, tanaman sayuran dan sebagainya. Ia dilengkapi dengan program ko-kurikulum dan kemahiran insaniah bagi membentuk pelajar yang mempunyai sahsiah diri yang tinggi serta menanam sifat kepimpinan.

Kerjaya  Lulusan Diploma Pengurusan Ladang
Berkerja disektor pertanian dan perladangan di sektor swasta dan kerajaan.

Semak jawatan kosong Lulusan Diploma Pengurusan Ladang kat sini 

Baca sembang-sembang kerjaya Lepasan Diploma Pengurusan Ladang Kat sini 

Nak tahu tentang kisah kerja pengurusan ladang klik sini

Tq...

Tuesday, August 22, 2017

Ucapan pelancaran Guru Besar sempena Program Rajinlah adik kesekolah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah

Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah

Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat

Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .

Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.



Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................

Sekian Terima Kasih










CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM

CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM


Pengurusan
1. Memastikan 85% guru PAJSK menghadiri Kursus PAJSK peringkat daerah.
2 Memastikan 95% guru mengemaskini markah PJASK dan SEGAK mengikut jajaran masa yang ditetapkan.
3 Memastikan 100% laporan aktiviti unit kokurikulum disediakan setiap bulan mengikut standard yang ditetapkan.
4 Memastikan semua perjumpaan unit, persatuan, badan beruniform dan sukan permainan dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
5 Memastikan 5 murid dapat mewakili sekolah dalam aktiviti perkhemahan ke peringkat daerah.
6 Memastikan satu pingat emas diperoleh dalam salah satu pertandingan permainan peringkat daerah.
7 Memastikan 2 orang murid dapat mewakili sekolah dalam pertandingan catur peringkat negeri.
8 Memastikan 5 atlet dapat mewakili sekolah dalam pertandingan peringkat daerah.
9 Memastikan 2 orang pemain sofbal sekolah dapat mewakili negeri ke peringkat kebangsaan.
10 Memastikan 1 pasukan badan berunifom dapat menyertai aktiviti perkhemahan peringkat daerah
11 Memastikan sukan memanah sekolah dapat mewakili daerah ke peringkat negeri.
12 Memastikan empat jaguh daripada tujuh kejohanan sukan peringkat daerah dapat dilahirkan.
13 Memastikan enam orang atlet sekolah dapat mewakili sekolah di peringkat negeri.
14 Memastikan purata tahunan kehadiran murid dalam aktiviti Persatuan Badan Beruniform, Kelab/Persatuan dan Sukan/Permainan mencapai 95%
15 Memastikan 80% murid yang menyertai sukan daerah mendapat sijil kecemerlangan dalam bidang sukan yang disertai.


PdP
16  Memastikan 25 daripada 30 murid 4 Mulia lulus dalam mata pelajaran B Melayu pada peperiksaan akhir tahun.

17 Memastikan 100% murid 5 Tawakkal lulus dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada peperiksaan akhir tahun

Monday, August 14, 2017

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran

PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai

Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa


Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran

Wednesday, August 9, 2017

Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4

Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 dugunaka oleh gur subjek. Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4, Boleh muat turun Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 di pautan dibawah
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc

Tuesday, August 8, 2017

Teks ucapan merdeka oleh Guru Besar 2017

Selamat Pagi, “Salam 1 Malaysia”, Selamat Menyambut Bulan Kemerdekaan warga SK  .......
Yang Dihormati ………………………………………, Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum.
 Yang Dihormati ……………………………………………….., Penolong Kanan Hal Ehwal Murid.
 Yang Dihormati ………………………………………………., Penolong Kanan Kokurikulum.

Guru-guru  dan murid-murid yang dikasihi
Terlebih dahulu saya berasa gembira kerana kita dapat bersama-sama berkumpul pada hari ini sempena Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ..........  bagi tahun 2017. Sememangnya, kita sebagai rakyat di negara ini sangat bertuah kerana terus dikurniakan suasana kehidupan yang aman, harmoni dan sejahtera.

Guru-guru dan murid sekalian,
Pada tanggal 31 Ogos 2017 nanti, genaplah negara kita menyambut kemerdekaan untuk kali ke-60. Namun, saya percaya, dalam usia kemerdekaan yang baru melebihi setengah dekad, masih terdapat sebilangan masyarakat khususnya golongan generasi muda yang kurang arif mengenai peranan dan erti sebenar kemerdekaan yang telah dikecapi ini.

Guru-guru dan murid sekalian,
Tema Hari Kemerdekaan 2017 Malaysia..Negaraku Sehati Sejiwa- Melambangkan perpaduan antara Sabah, Sarawak dan Semenangjung. Negaraku Sehati sejiwa turut membawa maksud bersama membantu antara satu sama lain jika sesebuah negeri mengalami malapetaka.

Guru-guru dan murid sekalian,
Sebelum mengakhiri ucapan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan syabas dan tahniah kepada ahli jawatankuasa penganjur yang telah bertungkus lumus untuk menjayakan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ..........bagi tahun 2017

Sehubungan itu, saya dengan sukacitanya merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK  ............ bagi tahun 2017.


Sekian, terima kasih.

Tuesday, August 1, 2017

Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang

Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang

Bagi yang berminat untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan satu sekolah-sekolah Menegah Agama (JAIP) di Negeri Pahang Bagi sesi 2014,
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.

Sila ke  http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.

Thursday, July 27, 2017

SSQS PAHANG

SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG  SSQS PAHANG SSQS PAHANG
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/

Friday, July 21, 2017

Doa mesyuarat

Ya Allah, sempena Majlis pada hari ini, kami menadah tangan memohon rahmat dan keberkatan serta petunjuk kepada kami Ya Allah .

Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.

Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.

Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai

Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.

Wednesday, July 12, 2017

SISTEM MAKLUMAT PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SMPK)

SISTEM MAKLUMAT PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SMPK)

https://smpk.moe.gov.my/ 

portal pembelajaran iab

KLIK SINI PORTAL  PEMBELAJARAN IAB NPQEL 
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php 

portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab

Portal institut aminuddin baki


Institut Aminuddin Baki (IAB) adalah sebuah institusi latihan kepimpinan dan pengurusan pendidikan bagi membangunkan keupayaan pengurus dan pemimpin pendidikan di semua peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sejarah penubuhan IAB yang dahulunya adalah dikenali sebagai Malaysian Educational Staff Training Institute (MESTI) pada Mac 1979.

http://iab.moe.edu.my/

BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.


Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf

Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja

Download Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja 

Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;

Kebenaran untuk meninggalkan pejabat ini boleh diberi bagi tujuan menyelesaikan urusan persendirian pegawai yang terpaksa dilakukan dalam waktu bekerja. Pegawai hendaklah memberi keutamaan kepada tugas dan tanggungjawabnya sekiranya urusan persendirian tersebut boleh diselesaikan menerusi perkhidmatan atas talian atau perkhidmatan yang disediakan di luar waktu bekerja;

Pegawai Penyelia hendaklah menggunakan budi bicaranya untuk memberi kebenaran kepada pegawai meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja bagi urusan persendirian setelah mengambilkira kepentingan perkhidmatan;

http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf

Monday, July 3, 2017

Wednesday, June 28, 2017

apdm

apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm 
http://apdm.moe.gov.my/

Penialaian Bersepadu Elearning IAB

Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/

Tuesday, June 20, 2017

Login Tapir Hero

Uji Lari DCS Tapir Hero dipautan ini

Klik sini untuk ke Tapir Hero
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi. 

login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero 

Ujian Tapir Tahun 6


Uji Lari DCS Tapir Hero dipautan ini

 http://best.moe.edu.my/dcs/account/login?return=/dashboard/home

Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.

















Panduan Tapir Guru Lihat sini 







Penilaian Bersepadu pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP

Login Penilaian Bersepadi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan PBPPP di pautan  https://eprestasi.moe.gov.my/  

PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM

















Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP

Contoh laporan sandaran NPQEL

Contoh laporan sandaran NPQEL

BAB 2

PERANCANGAN PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH

2.1          Kajian keperluan
Peratus kehadiran walaupun menunjukkan berlaku peningkatan tetapi masih tidak mencapai tahap 95% seperti yang dihasratkan oleh PPD, JPN dan KPM. Tidak hadir ke sekolah adalah satu amalan biasa bagi segelintir murid sekolah. Murid-murid yang sering ponteng ke sekolah kebanyakannya murid yang sama. Penyelidik merasakan perlu dibuat kajian keperluan sebelum melaksanakan program yang berkesan bagi mencapai target 95% kehadiran murid kesekolah. Program ini perlu dirancang dan perlu mendapat sokongan dari pihak sekolah.
Kepentingan  kajian ialah membantu sekolah merangka satu program yang dapat meningkatkan kehadiran murid kesekolah. Kajian ini terbatas kepada perkara berikut:
Responden hanya kepada murid yang terlibat ponteng sekolah
Lokasi kajian hanya di  SK …………………………….
Pemerhatian dilakukan berdasarkan kelas yang banyak terlibat masalah ponteng
Masa kajian adalah singkat terhad kepada 8 minggu sahaja.

Senarai masalah:-
Peratus kehadiran murid tidak melepasi 95%. Isu ini adalah besar kerana pihak sekolah masih lagi belum mencapai KPI  Kementerian Pendidikan iaitu sekurang-kurangnya kehadiran melepasi 95%.

Kadar ponteng dikalangan murid adalah masih tinggi. Terdapat sebilangan murid yang sering tidak hadir kesekolah. Murid ini adalah murid yang sama dan kes ini adalah kes berulang.

 Download sini Contoh laporan sandaran

Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL

Contoh laporan tanda Aras NPQEL

Laporan penandarasan NPQEL diwajibkan bagi setiap peserta NPQEL. Laporan penandaarasan disediakan bersasarakan program penandarasan yang telah dibuat disekolah terpilih selama duan minggu.Laporan penandarasan mesti disediakan oleh setiap peserta npqel.

Download Contoh laporan tanda aras NPQEL  

Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL

Semakan SAPS ibubapa

Semakan SAPS ibubapa di pautan ini
 https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php

Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.











Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa  Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa

GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAH KEPADA MURID SEKOLAH

SURAT PEKELILING IKHTISAS BlL. 12/2004 GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAHKEPADA MURID SEKOLAH 

(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.

(B) PELAKSANAAN
 i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
 iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
 iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.

 (C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
 iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.

Login e prestasi guru

Login e prsetasi di pautan ini https://eprestasi.moe.gov.my/  

PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).













Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...