Saturday, September 30, 2017
Monday, September 11, 2017
Tuesday, August 22, 2017
Ucapan pelancaran Guru Besar sempena Program Rajinlah adik kesekolah
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah
Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah
Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat
Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .
Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.
Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................
Sekian Terima Kasih
Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah
Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah
Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat
Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .
Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.
Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................
Sekian Terima Kasih
CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM
CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM
Pengurusan
1. Memastikan 85% guru PAJSK menghadiri Kursus PAJSK peringkat
daerah.
2 Memastikan 95% guru mengemaskini markah PJASK dan SEGAK
mengikut jajaran masa yang ditetapkan.
3 Memastikan 100% laporan aktiviti unit kokurikulum disediakan
setiap bulan mengikut standard yang ditetapkan.
4 Memastikan semua perjumpaan unit, persatuan, badan beruniform
dan sukan permainan dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
5 Memastikan 5 murid dapat mewakili sekolah dalam aktiviti
perkhemahan ke peringkat daerah.
6 Memastikan satu pingat emas diperoleh dalam salah satu
pertandingan permainan peringkat daerah.
7 Memastikan 2 orang murid dapat mewakili sekolah dalam
pertandingan catur peringkat negeri.
8 Memastikan 5 atlet dapat mewakili sekolah dalam pertandingan
peringkat daerah.
9 Memastikan 2 orang pemain sofbal sekolah dapat mewakili
negeri ke peringkat kebangsaan.
10 Memastikan 1 pasukan badan berunifom dapat menyertai
aktiviti perkhemahan peringkat daerah
11 Memastikan sukan memanah sekolah dapat mewakili daerah ke
peringkat negeri.
12 Memastikan empat jaguh daripada tujuh kejohanan sukan
peringkat daerah dapat dilahirkan.
13 Memastikan enam orang atlet sekolah dapat mewakili sekolah
di peringkat negeri.
14 Memastikan purata tahunan kehadiran murid dalam aktiviti
Persatuan Badan Beruniform, Kelab/Persatuan dan Sukan/Permainan mencapai 95%
15 Memastikan 80% murid yang menyertai sukan daerah mendapat
sijil kecemerlangan dalam bidang sukan yang disertai.
PdP
16 Memastikan 25
daripada 30 murid 4 Mulia lulus dalam mata pelajaran B Melayu pada peperiksaan
akhir tahun.
17 Memastikan 100% murid 5 Tawakkal lulus dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu pada peperiksaan akhir tahun
Monday, August 14, 2017
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai
Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa
Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran
PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai
Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa
Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran
Wednesday, August 9, 2017
Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4
Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 dugunaka oleh gur subjek. Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4, Boleh muat turun Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 di pautan dibawah
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc
Tuesday, August 8, 2017
Teks ucapan merdeka oleh Guru Besar 2017
Selamat
Pagi, “Salam 1 Malaysia”, Selamat Menyambut Bulan Kemerdekaan warga SK .......
Yang
Dihormati ………………………………………, Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum.
Yang Dihormati ……………………………………………….., Penolong
Kanan Hal Ehwal Murid.
Yang Dihormati ………………………………………………., Penolong
Kanan Kokurikulum.
Guru-guru dan murid-murid yang dikasihi
Terlebih
dahulu saya berasa gembira kerana kita dapat bersama-sama berkumpul pada hari
ini sempena Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK .......... bagi tahun 2017. Sememangnya,
kita sebagai rakyat di negara ini sangat bertuah kerana terus dikurniakan
suasana kehidupan yang aman, harmoni dan sejahtera.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Pada tanggal
31 Ogos 2017 nanti, genaplah negara kita menyambut kemerdekaan untuk kali ke-60.
Namun, saya percaya, dalam usia kemerdekaan yang baru melebihi setengah dekad,
masih terdapat sebilangan masyarakat khususnya golongan generasi muda yang
kurang arif mengenai peranan dan erti sebenar kemerdekaan yang telah dikecapi
ini.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Tema Hari
Kemerdekaan 2017 Malaysia..Negaraku Sehati Sejiwa- Melambangkan perpaduan antara Sabah,
Sarawak dan Semenangjung. Negaraku Sehati sejiwa turut membawa maksud bersama membantu
antara satu sama lain jika sesebuah negeri mengalami malapetaka.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Sebelum
mengakhiri ucapan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan syabas
dan tahniah kepada ahli jawatankuasa penganjur yang telah bertungkus lumus
untuk menjayakan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK ..........bagi tahun 2017
Sehubungan
itu, saya dengan sukacitanya merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan
Kemerdekaan Peringkat SK ............ bagi tahun 2017.
Sekian, terima kasih.
Saturday, August 5, 2017
Borang pemantauan aktiviti koko
Borang pemantauan aktiviti koko
https://drive.google.com/file/d/0B-jln6XYkQ1nZTFkMTAxNTMtZThkNy00YTc0LWEzOTYtYWMwNDFhM2FiNjkz/view
sumber
https://drive.google.com/file/d/0B-jln6XYkQ1nZTFkMTAxNTMtZThkNy00YTc0LWEzOTYtYWMwNDFhM2FiNjkz/view
sumber
Tuesday, August 1, 2017
Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang
Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang
Bagi yang berminat untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan satu sekolah-sekolah Menegah Agama (JAIP) di Negeri Pahang Bagi sesi 2014,
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.
Sila ke http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.
Sila ke http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.
Thursday, July 27, 2017
SSQS PAHANG
SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/
Friday, July 21, 2017
Doa mesyuarat
Ya Allah, sempena Majlis pada hari ini, kami menadah tangan memohon rahmat dan keberkatan serta petunjuk kepada kami Ya Allah .
Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.
Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.
Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai
Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.
Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.
Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.
Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai
Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.
Wednesday, July 12, 2017
portal pembelajaran iab
KLIK SINI PORTAL PEMBELAJARAN IAB NPQEL
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab
Portal institut aminuddin baki
BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN
DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN
Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.
Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf
Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.
Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf
Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja
Download Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja
Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;
Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;
Kebenaran untuk meninggalkan pejabat ini boleh diberi bagi tujuan menyelesaikan urusan persendirian pegawai yang terpaksa dilakukan dalam waktu bekerja. Pegawai hendaklah memberi keutamaan kepada tugas dan tanggungjawabnya sekiranya urusan persendirian tersebut boleh diselesaikan menerusi perkhidmatan atas talian atau perkhidmatan yang disediakan di luar waktu bekerja;
Pegawai Penyelia hendaklah menggunakan budi bicaranya untuk memberi kebenaran kepada pegawai meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja bagi urusan persendirian setelah mengambilkira kepentingan perkhidmatan;
http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf
http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf
Tuesday, July 11, 2017
Monday, July 3, 2017
4 ways untuk Pentadbir
Walks around your school
Wins always your staff
Wins always your students
Wins always your society
...
Wins always your staff
Wins always your students
Wins always your society
...
Wednesday, June 28, 2017
apdm
apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm
http://apdm.moe.gov.my/
http://apdm.moe.gov.my/
Penialaian Bersepadu Elearning IAB
Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/
Tuesday, June 20, 2017
Login Tapir Hero
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.
login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero
Ujian Tapir Tahun 6
http://best.moe.edu.my/dcs/account/login?return=/dashboard/home
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.
Panduan Tapir Guru Lihat sini
Panduan Tapir Guru Lihat sini
Penilaian Bersepadu pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP
Login Penilaian Bersepadi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan PBPPP di pautan https://eprestasi.moe.gov.my/
PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM
PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM
Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP
Contoh laporan sandaran NPQEL
Contoh laporan sandaran NPQEL
Download sini Contoh laporan sandaran
Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL
BAB 2
PERANCANGAN PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH
2.1 Kajian
keperluan
Peratus kehadiran walaupun menunjukkan berlaku peningkatan
tetapi masih tidak mencapai tahap 95% seperti yang dihasratkan oleh PPD, JPN
dan KPM. Tidak hadir ke sekolah adalah satu amalan biasa bagi segelintir murid
sekolah. Murid-murid yang sering ponteng ke sekolah kebanyakannya murid yang
sama. Penyelidik merasakan perlu dibuat kajian keperluan sebelum melaksanakan
program yang berkesan bagi mencapai target 95% kehadiran murid kesekolah.
Program ini perlu dirancang dan perlu mendapat sokongan dari pihak sekolah.
Kepentingan kajian
ialah membantu sekolah merangka satu program yang dapat meningkatkan kehadiran
murid kesekolah. Kajian ini terbatas kepada perkara berikut:
Responden hanya kepada murid yang terlibat ponteng sekolah
Lokasi kajian hanya di
SK …………………………….
Pemerhatian dilakukan berdasarkan kelas yang banyak terlibat
masalah ponteng
Masa kajian adalah singkat terhad kepada 8 minggu sahaja.
Senarai masalah:-
Peratus kehadiran murid tidak melepasi 95%. Isu ini adalah
besar kerana pihak sekolah masih lagi belum mencapai KPI Kementerian Pendidikan iaitu
sekurang-kurangnya kehadiran melepasi 95%.
Kadar ponteng dikalangan murid adalah masih tinggi. Terdapat
sebilangan murid yang sering tidak hadir kesekolah. Murid ini adalah murid yang
sama dan kes ini adalah kes berulang.
Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Laporan penandarasan NPQEL diwajibkan bagi setiap peserta NPQEL. Laporan penandaarasan disediakan bersasarakan program penandarasan yang telah dibuat disekolah terpilih selama duan minggu.Laporan penandarasan mesti disediakan oleh setiap peserta npqel.
Download Contoh laporan tanda aras NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Download Contoh laporan tanda aras NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Semakan SAPS ibubapa
Semakan SAPS ibubapa di pautan ini
https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php
Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.
Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa
https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php
Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.
Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa
GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAH KEPADA MURID SEKOLAH
SURAT PEKELILING IKHTISAS BlL. 12/2004 GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAHKEPADA MURID SEKOLAH
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
Login e prestasi guru
Login e prsetasi di pautan ini https://eprestasi.moe.gov.my/
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
Friday, June 16, 2017
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
PENGENALAN
Dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang
diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada
Jubair bin Nufair r.a katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya,
sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’
(Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”
Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, jil. 5,
ms. 270-271.
OBJEKTIF
Mengingati dan menghayati Hari raya aidil fitri
Menanamkan dan memupuk minat mencintai hari kebesaran islam.
Menghubungkan silaturahim dan bermaafan diantara warga
sekolah sempena hari raya
KUMPULAN SASARAN
Semua warga sk..........................
TARIKH PELAKSANAAN
Tarikh :
Hari:
ATUCARA
08.00 pagi- Murid mengambil tempat
Ucapan Pengerusi majlis
Bacaan doa
Ucapan Guru Besar
Ucapan YDP PIBG
10.40 pagi-Jamuan
Raya
Bersurai
PERUNTUKAN
Pibg/ Sekolah/ kelab guru kakitangan/ sumbangan perseorangan
ANGGARAN BELANJA
Jamuan Murid RM...... X
........... orang = RM
Jamuan Guru/ kakitangan/ tetamu RM..... X ........... orang
= RM
Lain-lain
Jumlah Besar = RM
AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Pembaca Doa:
Juruacara Majlis:
Persiapan Dewan:
Jamuan
Siaraya:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Pentas
Buku Program:
Disiplin Dan keselamatan
PENUTUP
Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan
dapat memberi impak kepada warga sekolah
Wednesday, June 14, 2017
PAJSK ONLINE
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID SILA KE PAUTAN INI https://pajsk.moe.gov.my/index.php
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID
Saturday, June 10, 2017
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Tuesday, May 30, 2017
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
Mewujudkan Fail SKPMg2
Fail induk
Fail Pengurusan Kurikulum/ panitia
Fail Hem
Fail Kokurikulum
Fail Pencerapam PdPc
Tuesday, May 9, 2017
Monday, May 8, 2017
surat makluma gotong royong sekolah
Ibu Bapa / Penjaga
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Tempat : SK
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
standard kompetensi digital
Pelaksanaan standard kompetensi digital...sekolah yang termasuk dalam senarai yang perlu melengkapkan ujian di link http://best.moe.edu.my
Tuesday, May 2, 2017
ETUKAR BUKAN GURU
Permohonan etukar bukan guru, unutk kakitangan AKS yang bertugas dikemenerian pendidikan.
Permohonan etukar bukan guru dibuka untuk permohonan.
klik sinihttp://etukar.moe.gov.my/
Sunday, April 30, 2017
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Pendidikan
kesihatan Tahun 4 PKSR 1
Soalan 1
hingga 5..
Isi tempat
kosong
Akil baligh adalah satu ……………………………….dalam
hidup anda di mana tubuh badan anda
berubah dari seorang ……………………………….ke seorang dewasa. Perubahan-perubahan ini
termasuklah perubahan……………………………….. angota tubuh badan. Ia disebabkan bahan kimia di dalam badan yang dipanggil…………………………….. erkembangan………………………… berlaku sebelum umur 8 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 9 tahun bagi kanak-kanak lelaki
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4 Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Soalan pendidikan kesihatan tahun 4
Saturday, April 29, 2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 pksr 1---2017
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4 Soalan pendidkan jasmani tahun 4
MODUL PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 4
Friday, April 21, 2017
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan terbahagi kepada dua;
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
i) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorDalaman
Jalinan permuafakatan di antara Pengetua, Pengurusansekolah, Ketua Bidang atau Guru Kananatau Panitia Mata Pelajaran, Guru Penyelaras, Peranan semua guru Pengawas Sekolah, Murid, Peranan Koperasi Sekolahdan lain-lain
ii) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hubungan Permuafakatan- FaktorLuaran
Peranan PPD, JabatanNegeridanKementerianPelajaran Malaysia
Jabatan-jabatanKerajaan
WargaKorporatdan Syarikat Swasta
PIBG
Epstein Model
Parenting – parents provide for basic needs: food, shelter, emotional support
Communicating – methods that help parents and schools stay in contact
Learning at Home - home practices in which parents interact, monitor, or assist children in educationally related activities
Volunteering and/or Attending - parents coming into the school setting to either help or support
Decision Making - parents participating in parent-teacher organizations and school advisory or governance
Community Connections - parents collaborating with community and other agencies to facilitate students’ education
Tuesday, April 18, 2017
Teknik 5 Why Penyelesaian masalah
5 Why -Hubungan sekolah dengan PIBG
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Teknik/ Alat menyelesaikan masalah
Why :hubungan sekolah dan PIBG rengang.
Why: tiada kerjasama
Why: sekolah tidak dapat menenuhi kehendak PIBG
Why: mempunyai pendapat yang berbeza
Why: kurang aktiviti bersama
Why: ????
..Tak buat aktiviti
Jadi: kena buat aktiviti bersama
Thursday, April 13, 2017
login eoperasi
LOGIN E-OPERASI KAT SINI
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
e-Operasi merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), KPM dan diseliakan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM), dan Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM. Modul ini melibatkan pengurusan data berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Negeri, Daerah, dan Sekolah), dan pengguna (guru dan bukan guru).
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi eoperasi
Monday, April 3, 2017
Saturday, April 1, 2017
Permohonan kolej komuniti
1.Permohonan kolej komuniti kursus sepenuh masa kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/permohonan-sepenuh-masa.html
2.Permohonan kolek komuniti--kursus pendek kolej komuniti
http://www.jpkk.edu.my/v2/program/jadual-kursus-pendek.html
SEMAK PERJALANAN KELUAR NEGARA
Warganegara Malaysia yang ingin menyemak status untuk mendapatkan kemudahan Imigresen bagi permohonan dokumen perjalanan dan perjalanan ke luar negara.
SEMAK KAT DI PAUTAN INI
http://sspi2.imi.gov.my/
Wednesday, March 29, 2017
SEMAK EJAAN ANDA
Cara mudah menyemak ejaan..
sangat mudah anda hanya pertu taip di kotak carian goole.
Ia akan menampakan cadangan hasila ejaan yang tepat.. rujuk gambar dibawah
atau boleh semak ejaan, boleh link
LOGIN EMEL 1GOVUC
LOGIN EMEL 1GOVUC KAT SINI
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC EMEL 1GOVUC
Thursday, March 23, 2017
Isu Pengajaran dan Pembelajaran
1.
Pengajaran
berpusatkan guru bukan murid;
2.
Guru
banyak bersyarah/berleter(?);
3.
ABM
kurang digunakan, ada yang tidak sesuai;
4.
Pendekatan
tidak pelbagai-banyak chalk&talk;
5.
Banyak memberi
pengetahuan kurang pemudahcara
6.
Menggunakan
kaedah kelas;
7.
Tidak
mengambil kira kepelbagaian potensi murid;
8.
Pemulihan
& pengayaan kurang dijalankan;
9.
stimulus-response-conditioning, prinsip-prinsip utama P&P jarang digunakan
10.
Penilaian
impak tidak tepat/tiada pemulihan
11.
Soalan-soalan
menguji dayaingatan sahaja;
12.
Murid
kurang peluang mengeluarkan pendapat & bersoaljawab;
13.
Aktiviti
P&P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuan tambahan;
14.
Tidak
banyak berfikir tentang sesuatu perkara;
Perkara-perkara yang yang perlu direnungkan oleh seseorang guru dan juga diambil perhatian oleh seorang penyelia:
2.Apakah pencerapan boleh meningkatkan kesedaran anda tentang kelebihan dan kelemahan pengajran dan pembelajaran anda?
3.Adakah ianya meningkatkan kesedaran tentang penelitian anda dalam proses P&P?
4.Apakah pencerapan telah menyebabkan anda mencuba satu atau lebih teknik mengajar yang baru?
5.Apakah ianya meningkatkan gaya pengajaran dan masalah setiap pelajar?
6.Apakah pencerapan mendorong anda untuk melakukan perubahan gaya pengajaran anda?
7.Apakah sesi pencerapan dan perbincangan dengan penyelia membei manfaat kepada anda?
8.Apakah komen dan idea yang telah diberikan oleh penyelia?
9.Menurut pendapat anda, adakah program pencerapan di sekolah anda efektif?
PENYELIAAN SEKOLAH
PENGENALAN
Dunia pendidikan masa kini penuh dengan cabaran. Untuk mendapatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kelas guru hendaklah memainkan peranan masing-masing dengan berkesan. Guru yang baik dan pengajaran yang baik adalah nadi dan tenaga penggerak sebuah sekolah berkesan. Oleh itu, satu daripada faktor kejayaan di bilik kelas ialah penyeliaan yang sistematik dan berkesan. Perkembangan penyeliaan, penilaian dan kajian semula adalah satu proses berterusan yang melibatkan pengumpulan dan analisis maklumat tentang prestasi pekerjaan individu berdasarkan kriteria yang kukuh dan difahami. Walau bagaimanapun faktor penentu ukuran kejayaan sesuatu penyeliaan itu bergantung kepada keberkesanannya dan kedua-dua pihak iaitu guru serta penyelia dapat merasa suatu kepuasan dalam tugasan mereka di samping berjaya mengatasi segala masalah pengajaran dan pembelajaran. Penyeliaan Klinikal pula adalah satu pendekatan yang dapat merangkumi semua aspek di dalam penyeliaan yang sepatutnya dilakukan kini. Ia termasuk falsafah yang kukuh, polisi dan prosedur yang terdahulu diberikan kepada staf yang melibatkan interaksi dan dialog.
SIAPAKAH PENYELIA?
Menurut Raymond (2004), penyelia adalah seseorang yang mempunyai deskripsi tugas merancang, mengagih tugas, mengarah, memberi kerjasama, membuat penyelesaian masalah, memilih dan melatih, memotivasi, menasihat, memperbaiki, mengurus tekanan dan mengawal kemajuan.
Di peringkat sekolah, sesiapa sahaja yang terlibat dengan fungsi dan proses penyeliaan (pendidik di semua peringkat) boleh dianggap sebagai penyelia.
(Catatan: Di sekolah ‘title’ penyelia dan pentadbir biasanya sinonim. Tetapi, yang ditekankan di sini ialah sesiapa yang bertanggungjawab terhadap penyeliaan)
OBJEKTIF PENYELIAAN
Menurut Good et.al. (1973), d i antara tujuan penyeliaan adalah untuk membina usaha-usaha berterusan dalam menyediakan program pendidikan yang berkualiti tingggi bagi pelajar.
Sergiovani & Starratt menyatakan bahawa, “the purpose of supervision is to help increase the opportunity and the capacity of schools to contribute more effectively to students academic success”.
Secara khususnya penyeliaan mempunyai objektif untuk menghasilkan kaedah yang lebih baik untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
PENGERTIAN PENYELIAAN
Menurut Harris (1985) penyeliaan ialah apa-apa yang dibuat oleh kakitangan sekolah terhadap manusia dan benda yang terdapat di dalamnya bagi mengekal atau mengubah perjalanan untuk mempengaruhi secara langsung pencapaian matlamat pengajaran dan pembelajarannya.
Wan Mohd. Zahid B. Wan Mohd Nordin (1987), menyaran bahawa, penyeliaan merupakan proses memerhati, membimbing dan memberi maklum balas kepada aktiviti professional oleh penyelia ke atas stafnya.
Glickman (1990) berpendapat bahawa penyeliaan ialah suatu fungsi yang menyatukan semua elemen pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan sesebuah sekolah sebagai suatu pergerakan yang menyeluruh bagi mencapai matlamatnya.
MAKNA PENYELIAAN PENGAJARAN DAN BIDANG TUGASNYA
Menurut Glickman (1991) pula penyeliaan pengajaran adalah sejenis penyeliaan yang dinamik dalam proses pendidikan yang bertujuan untuk mempertingkatkan lagi mutu pengajaran. Dalam erti kata lain, setiap penyeliaan perlu membawa perubahan yang positif untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Glickman, Gordon & Ross-Gordon (2001), ciri-ciri sebuah sekolah yang berjaya adalah dengan seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan komited kepada proses, fungsi dan tugas penyeliaan. Di sebalik setiap sekolah yang berjaya adalah program penyeliaan yang berjaya.
PANDANGAN-PANDANGAN MENGENAI KAEDAH PENYELIAAN KLINIKAL
Menurut Ibrahim (2001) penyeliaan adalah penting untuk memberi guru maklum balas dan maklumat yang berkaitan dengan peristiwa di adalam bilik kelas untuk mereka mempertingkatkan mutu pengajaran pada masa akan datang. Ianya melibatkan
i. Lawatan ke bilik kelas
ii. Menangani masalah spesifik dalam pelakasanaan Kurikulum Operasi
iii. Penyelia berkomunikasi sebagai rakan professional
iv. Guru (yang diselia) mengenal pasti masalah
v. Penyelia membantu menganalisis masalah
Serigiovanni & Starratt (2007) mengutarakan pendapat bahawa ‘clinical supervision refers to face-to-face interaction with teachers with the intent of improving instruction and increasing professional growth’.
PENYELIAAN KLINIKAL
GARIS PANDUAN UMUM KERJA RUMAH
PENYEDIAAN REKOD MENGAJAR
Friday, March 3, 2017
Pendaftaran Tahun 1 online 2018
Pendaftaran Tahun 1 online 2018
Sistem Pendaftaran Atas Talian KPM merupakan satu gerbang untuk melakukan transaksi berkaitan permohonan kemasukan ke sekolah dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia.Pendaftaran Tahun 1 online 2018
Baca sini https://public.moe.gov.my/
Friday, February 17, 2017
INSTITUT AMINUDDIN BAKI
INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI INSTITUT AMINUDDIN BAKI
KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,
KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI, INSTITUT AMINUDDIN BAKI PORTAL INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI. PORTAL AIB,PORTAL IAB,PORTAL IAB,PORTAL IAB EPEMBELAJARAN PORTAL IAB,EPEMBELAJARAN PORTAL IAB
KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,
KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI, INSTITUT AMINUDDIN BAKI PORTAL INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI,INSTITUT AMINUDDIN BAKI. PORTAL AIB,PORTAL IAB,PORTAL IAB,PORTAL IAB EPEMBELAJARAN PORTAL IAB,EPEMBELAJARAN PORTAL IAB
Thursday, February 9, 2017
PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
KLIK SINI PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
PORTAL IAB INSTITUT AMINUDDIN BAKI KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/
PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
PORTAL IAB INSTITUT AMINUDDIN BAKI KLIK SINI http://iab.moe.edu.my/
PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL PORTAL E PEMBELAJARAN NPQEL
Tuesday, January 17, 2017
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH2017
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI
SEKOLAH RENDAH 2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai
16/01/2017.
Tags
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI
SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai
16/01/2017.
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.
PENEMPATAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN (PPP) DG41 BAGI SEKOLAH RENDAH BIL. 2/2017 boleh dicapai melalui Portal Rasmi KPM mulai 16/01/2017.
Monday, January 16, 2017
Semakan Tawaran Kemasukan KV, SMT, ILKA , ILKS Dan Giatmara Ambilan Januari 2017
Semakan Tawaran Kemasukan Murid Ke Program KV, SMT, ILKA , ILKS Dan Giatmara Ambilan Januari 2017
Semakan Tawaran Kemasukan Murid Ke Program KV, SMT, ILKA , ILKS Dan Giatmara Ambilan Januari 2017 boleh dilakukan bermula 16 Januari 2017 sehingga 22 Januari 2017 di sptv.moe.gov.my.
Subscribe to:
Posts (Atom)