download kat sini.. soalan pendidikan islam tahun 5 akhir tahun
https://drive.google.com/open?id=0B-Kxhkj9aWHcalVEZDNOc3JIeGc
Monday, October 9, 2017
Thursday, October 5, 2017
Semak pangilan Pentaksiran Guru Besar 2018
Semak pangilan Pentaksiran Guru Besar untuk Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Keputusan Panggilan Pentaksiran Calon NPQEL 2018 boleh disemak melalui Sistem Dalam Talian Modul Penggantian Pemimpin Sekolah (MPPS) mulai 4 Oktober 2017.
Sila layari Sistem NPQEL MPPS
https://tls.moe.gov.my/login.php
Keputusan Panggilan Pentaksiran Calon NPQEL 2018 boleh disemak melalui Sistem Dalam Talian Modul Penggantian Pemimpin Sekolah (MPPS) mulai 4 Oktober 2017.
Sila layari Sistem NPQEL MPPS
https://tls.moe.gov.my/login.php
KERTAS KERJA SEMPENA HARI SUKAN NEGARA
KERTAS KERJA SEMPENA HARI SUKAN NEGARA
Pengenalan
Sambutan Hari Sukan Negara telah di isytiharkan pada setiap hari Sabtu minggu kedua bulan Oktober setiap tahun. Sambutan Hari Sukan Negara ini merupakan suatu inisiatif Kementerian Belia dan Sukan di mana ia adalah satu langkah pro aktif didalam proses transformasi ke arah mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’ (Sporting Nation).
Objektif
Memupuk dan menanam semangat suka kepada aktiviti sukan
Meningkatkan tahap kecergasan murid
Melahirkan masyarakat yang mengutamakan senaman dan kesihatan
Pelaksanaan
Tarikh :
Hari :
Tempat :
Kumpulan Sasar
Warga sekolah
Tarikh :
Hari :
Tempat :
Kumpulan Sasar
Warga sekolah
PiBG
Penjaga dan Ibubapa
Anggaran Kos Perbelanjaan
Jamuan RM.... X 250 peserta
Air mineral
lain-lain
JUMLAH BESAR :RM........
Sumber Kewangan
Peruntukan Sekolah
Sumbangan PIBG
Sumber Tenaga
Semua guru dan kakitangan sekolah
Ahli Jawatankuasa Pengelola
Penasihat : (Guru Besar)
Pengerusi : (PK KOKURIKULUM)
Setiausaha : (SU KOKURIKULUM)
AJK : (PK HEM)
(PK PENTADBIRAN)
Keselamatan :
Semua guru dan kakitangan sekolah
Ahli Jawatankuasa Pengelola
Penasihat : (Guru Besar)
Pengerusi : (PK KOKURIKULUM)
Setiausaha : (SU KOKURIKULUM)
AJK : (PK HEM)
(PK PENTADBIRAN)
Pendaftaran :
Urusetia :Keselamatan :
Persiapan Tempat:
Fotografi dan Dokumentasi:
Juru Aerobik
Siararaya
Minuman
Jadual Aktiviti / Aturcara Program
HARI
| ||||||
TARIKH
| ||||||
TEMPAT
| ||||||
Tentatif Program Hari Sukan Negara
8.00 pagi : Semua Peserta melapor Diri / Pendaftaran
8.30 pagi : Senamrobik sempena Hari sukan Negara
9.30 pagi : Rehat
10.00 pagi : Bersurai
Penilaian Program
Sepanjang program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
Melalui maklum balas yang diperolehi selepas program/aktiviti dijalankan
Penutup
Adalah diharapkan program yang rancang dapat mencapai matlamat dan mendapat kerjasam dari semua pihak
Wednesday, October 4, 2017
Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4
Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4
Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4 UNUTK SEKOLAH RENDAH
Template Offline Pendidikan JASMANI TAHUN 4 UNUTK SEKOLAH RENDAH
Monday, October 2, 2017
Diploma pengurusan ladang UITM
Diploma pengurusan ladang ada ditawarkan di UITM, boleh rujuk laman web rasmi Uitm untuk melihat cawangan Uitm yang menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM. Antaranya Uitm Cawangan jengka ada menawarkan Diploma pengurusan ladang UITM.
Syarat kemasukkan Diploma pengurusan ladang UITM.
Program Diploma Pengurusan Ladang ini dibentuk bagi memenuhi keperluan tenaga kerja dalam bidang perladangan yang terlatih dan berkemahiran dalam menguruskan hal-hal berkaitan. Kurikulum program yang dibentuk adalah seimbang antara pengetahuan teori serta amali praktikal di ladang. Para pelajar diberi pendedahan kepada pengetahuan pengurusan ladang yang lengkap dari pelbagai aspek seperti sains tanah, kawalan perosak tanaman, entomologi, keusahawanan, perakaunan, landskap, tanaman industri seperti sawit dan getah, tanaman sayuran dan sebagainya. Ia dilengkapi dengan program ko-kurikulum dan kemahiran insaniah bagi membentuk pelajar yang mempunyai sahsiah diri yang tinggi serta menanam sifat kepimpinan.
Syarat kemasukkan Diploma pengurusan ladang UITM.
Syarat Am: Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dengan mendapat LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu DAN lulus Sejarah (Mula diguna pakai SPM 2013)
Untuk mengetahui syarat masuk bagi lepasan SPM untuk kursus Diploma pengurusan ladang UITM. secara lebih lanjut sila baca di sini http://pengambilan.uitm.edu.my/e-syarat/2014
Kerjaya Lulusan Diploma Pengurusan Ladang
Berkerja disektor pertanian dan perladangan di sektor swasta dan kerajaan.
Semak jawatan kosong Lulusan Diploma Pengurusan Ladang kat sini
Semak jawatan kosong Lulusan Diploma Pengurusan Ladang kat sini
Saturday, September 30, 2017
Monday, September 11, 2017
Tuesday, August 22, 2017
Ucapan pelancaran Guru Besar sempena Program Rajinlah adik kesekolah
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah
Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah
Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat
Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .
Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.
Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................
Sekian Terima Kasih
Terlebih dahulu, marilah kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, Pelancaran Program Rajinlah adik kesekolah dalap dibuat. Semoga dengan pelaksanaan program ini dapat menarik minat para pelajar untuk ke sekolah hadir kesekolah
Porgram ini bertujuan mengalakkan pelajar agar rajin hadir ke sekolah
Ponteng sekolah boleh ditakrifkan sebagai ketidakhadiran pelajar ke sekolah dengan sengaja tanpa sebarang alasan yang munasabah.Masa yang sepatutnya diisikan dengan menimba ilmu pengetahuan di bangku sekolah sebaliknya dihabiskan dengan melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat
Oleh itu, diharap semua murid agar terus rajin hadir kesekolah. Ini penting, untuk mencapai target kehadiran penuh iaitu 95% sebagaiman hasrat Kementerian Pendidikan .
Terima kasih kepada semua unit yang terlibat dalam Program Rajinlah adik kesekolah ini. Kerjasama dan hubungan erat daripada guru-guru, ibubapa , PIBG amatlah diharapkan bagi merealisasikan program ini.
Dengan lafaz bismilah................... saya melancarkan program Program Rajinlah adik kesekolah bagi peringkat SK ...................................
Sekian Terima Kasih
CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM
CONTOH PENULISAN SASARAN KEBERHASILAN GPK KOKURIKULUM
Pengurusan
1. Memastikan 85% guru PAJSK menghadiri Kursus PAJSK peringkat
daerah.
2 Memastikan 95% guru mengemaskini markah PJASK dan SEGAK
mengikut jajaran masa yang ditetapkan.
3 Memastikan 100% laporan aktiviti unit kokurikulum disediakan
setiap bulan mengikut standard yang ditetapkan.
4 Memastikan semua perjumpaan unit, persatuan, badan beruniform
dan sukan permainan dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
5 Memastikan 5 murid dapat mewakili sekolah dalam aktiviti
perkhemahan ke peringkat daerah.
6 Memastikan satu pingat emas diperoleh dalam salah satu
pertandingan permainan peringkat daerah.
7 Memastikan 2 orang murid dapat mewakili sekolah dalam
pertandingan catur peringkat negeri.
8 Memastikan 5 atlet dapat mewakili sekolah dalam pertandingan
peringkat daerah.
9 Memastikan 2 orang pemain sofbal sekolah dapat mewakili
negeri ke peringkat kebangsaan.
10 Memastikan 1 pasukan badan berunifom dapat menyertai
aktiviti perkhemahan peringkat daerah
11 Memastikan sukan memanah sekolah dapat mewakili daerah ke
peringkat negeri.
12 Memastikan empat jaguh daripada tujuh kejohanan sukan
peringkat daerah dapat dilahirkan.
13 Memastikan enam orang atlet sekolah dapat mewakili sekolah
di peringkat negeri.
14 Memastikan purata tahunan kehadiran murid dalam aktiviti
Persatuan Badan Beruniform, Kelab/Persatuan dan Sukan/Permainan mencapai 95%
15 Memastikan 80% murid yang menyertai sukan daerah mendapat
sijil kecemerlangan dalam bidang sukan yang disertai.
PdP
16 Memastikan 25
daripada 30 murid 4 Mulia lulus dalam mata pelajaran B Melayu pada peperiksaan
akhir tahun.
17 Memastikan 100% murid 5 Tawakkal lulus dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu pada peperiksaan akhir tahun
Monday, August 14, 2017
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai
Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa
Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran
PEKELILING RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti:-
1.objektif,
2.cara bagaimana hendak mencapai objektif
3.dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai
Rekod Pengajaran dan Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi semasa. la haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikernukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan dapat dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi kuasa
Baca Juga
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Pengajaran
Wednesday, August 9, 2017
Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4
Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 dugunaka oleh gur subjek. Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4, Boleh muat turun Templete Offline Pendidikan Jasmani tahun 4 di pautan dibawah
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc
https://drive.google.com/open?id=0B8lOpbiWVLOCdlpScTFWQmlSNHc
Tuesday, August 8, 2017
Teks ucapan merdeka oleh Guru Besar 2017
Selamat
Pagi, “Salam 1 Malaysia”, Selamat Menyambut Bulan Kemerdekaan warga SK .......
Yang
Dihormati ………………………………………, Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum.
Yang Dihormati ……………………………………………….., Penolong
Kanan Hal Ehwal Murid.
Yang Dihormati ………………………………………………., Penolong
Kanan Kokurikulum.
Guru-guru dan murid-murid yang dikasihi
Terlebih
dahulu saya berasa gembira kerana kita dapat bersama-sama berkumpul pada hari
ini sempena Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK .......... bagi tahun 2017. Sememangnya,
kita sebagai rakyat di negara ini sangat bertuah kerana terus dikurniakan
suasana kehidupan yang aman, harmoni dan sejahtera.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Pada tanggal
31 Ogos 2017 nanti, genaplah negara kita menyambut kemerdekaan untuk kali ke-60.
Namun, saya percaya, dalam usia kemerdekaan yang baru melebihi setengah dekad,
masih terdapat sebilangan masyarakat khususnya golongan generasi muda yang
kurang arif mengenai peranan dan erti sebenar kemerdekaan yang telah dikecapi
ini.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Tema Hari
Kemerdekaan 2017 Malaysia..Negaraku Sehati Sejiwa- Melambangkan perpaduan antara Sabah,
Sarawak dan Semenangjung. Negaraku Sehati sejiwa turut membawa maksud bersama membantu
antara satu sama lain jika sesebuah negeri mengalami malapetaka.
Guru-guru
dan murid sekalian,
Sebelum
mengakhiri ucapan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan syabas
dan tahniah kepada ahli jawatankuasa penganjur yang telah bertungkus lumus
untuk menjayakan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan Kemerdekaan Peringkat SK ..........bagi tahun 2017
Sehubungan
itu, saya dengan sukacitanya merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Penghayatan
Kemerdekaan Peringkat SK ............ bagi tahun 2017.
Sekian, terima kasih.
Saturday, August 5, 2017
Borang pemantauan aktiviti koko
Borang pemantauan aktiviti koko
https://drive.google.com/file/d/0B-jln6XYkQ1nZTFkMTAxNTMtZThkNy00YTc0LWEzOTYtYWMwNDFhM2FiNjkz/view
sumber
https://drive.google.com/file/d/0B-jln6XYkQ1nZTFkMTAxNTMtZThkNy00YTc0LWEzOTYtYWMwNDFhM2FiNjkz/view
sumber
Tuesday, August 1, 2017
Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang
Permohonan Ke Tingkatan satu tahun 2018 ke sekolah menengah agama negeri pahang - SPSMA Pahang
Bagi yang berminat untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan satu sekolah-sekolah Menegah Agama (JAIP) di Negeri Pahang Bagi sesi 2014,
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.
Sila ke http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.
Anda boleh memohon melalui ESMA Pahang.
Sila ke http://esma.pahang.gov.my/ untuk memohon.
Thursday, July 27, 2017
SSQS PAHANG
SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG SSQS PAHANG
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/
SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG SSQS BTB PAHANG
http://best.moe.edu.my/ssqs/pahang/
Friday, July 21, 2017
Doa mesyuarat
Ya Allah, sempena Majlis pada hari ini, kami menadah tangan memohon rahmat dan keberkatan serta petunjuk kepada kami Ya Allah .
Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.
Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.
Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai
Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.
Berilah dan tunjukkanlah kami jalan yang lurus dalam semua urusan hidup untuk kebahagiaan dunia dan juga akhirat.
Ya Allah kami memohon agar pertemuan ini dianugerahkan hidayah dan taufik agar urusan harian kami berjalan dengan lancar, beroleh kejayaan dan keberkatan.
Ya Allah , yang bersifat sempurna dan penuh kemuliaan. Kami memohon ehsan dari-Mu, kurniakanlah kepada kami nikmat kesejahteraan dan keselamatan. Lindungilah kami dari segala keburukan dan keaiban. Hindarkanlah kami dari segala rupa bentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang Engkau redhai
Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat.
Wednesday, July 12, 2017
portal pembelajaran iab
KLIK SINI PORTAL PEMBELAJARAN IAB NPQEL
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab
http://npqel.iab.edu.my/login/index.php
portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab portal pembelajaran iab
Portal institut aminuddin baki
BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN
DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN
Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.
Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf
Kemudahan Cuti Kuarantin telah diperuntukkan di bawah Perintah Am 24 Bab C (Cuti) kepada pegawai yang dalam perjalanan balik ke Malaysia dari luar negara yang ditahan di mana-mana stesen kuarantin oleh pihak berkuasa kesihatan pelabuhan atau lapangan terbang kerana berlaku wabak penyakit berjangkit atau pegawai dikurung di rumahnya oleh mana-mana kuasa kesihatan kerana wabak penyakit berjangkit.
Pegawai yang diberi perintah kuarantin adalah layak mendapat cuti bergaji penuh sepanjang tempoh kuarantin selaras dengan peraturan dan ketetapan di perenggan 2 di atas.
http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf
Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja
Download Borang Permohonan Kebenaran Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja
Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;
Pegawai hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Pegawai Penyelia terlebih dahulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja dengan menggunakan borang yang disediakan dalam garis panduan ini;
Kebenaran untuk meninggalkan pejabat ini boleh diberi bagi tujuan menyelesaikan urusan persendirian pegawai yang terpaksa dilakukan dalam waktu bekerja. Pegawai hendaklah memberi keutamaan kepada tugas dan tanggungjawabnya sekiranya urusan persendirian tersebut boleh diselesaikan menerusi perkhidmatan atas talian atau perkhidmatan yang disediakan di luar waktu bekerja;
Pegawai Penyelia hendaklah menggunakan budi bicaranya untuk memberi kebenaran kepada pegawai meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja bagi urusan persendirian setelah mengambilkira kepentingan perkhidmatan;
http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf
http://www.jpm.gov.my/jpm2/sites/default/files/imagepicker/1/se14122009_0_0.pdf
Tuesday, July 11, 2017
Monday, July 3, 2017
4 ways untuk Pentadbir
Walks around your school
Wins always your staff
Wins always your students
Wins always your society
...
Wins always your staff
Wins always your students
Wins always your society
...
Wednesday, June 28, 2017
apdm
apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm apdm
http://apdm.moe.gov.my/
http://apdm.moe.gov.my/
Penialaian Bersepadu Elearning IAB
Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB Penialaian Bersepadu Elearning IAB
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/
http://sistem.iab.edu.my/insystv2/login/
Tuesday, June 20, 2017
Login Tapir Hero
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.
login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero login Tapir Hero
Ujian Tapir Tahun 6
http://best.moe.edu.my/dcs/account/login?return=/dashboard/home
Uian Tapir
DCS adalah merujuk kepada Digital Compentency Standards yang menilai dalam tiga aspek iaitu Kognitif, Digital Citizenship dan Teknologi.
Panduan Tapir Guru Lihat sini
Panduan Tapir Guru Lihat sini
Penilaian Bersepadu pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP
Login Penilaian Bersepadi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan PBPPP di pautan https://eprestasi.moe.gov.my/
PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM
PBPPP ialah Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP modul penilian guru KPM
Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP Penilaian Bersepadi pegawai perkhidmatan pendidikan PBPPP
Contoh laporan sandaran NPQEL
Contoh laporan sandaran NPQEL
Download sini Contoh laporan sandaran
Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL
BAB 2
PERANCANGAN PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH
2.1 Kajian
keperluan
Peratus kehadiran walaupun menunjukkan berlaku peningkatan
tetapi masih tidak mencapai tahap 95% seperti yang dihasratkan oleh PPD, JPN
dan KPM. Tidak hadir ke sekolah adalah satu amalan biasa bagi segelintir murid
sekolah. Murid-murid yang sering ponteng ke sekolah kebanyakannya murid yang
sama. Penyelidik merasakan perlu dibuat kajian keperluan sebelum melaksanakan
program yang berkesan bagi mencapai target 95% kehadiran murid kesekolah.
Program ini perlu dirancang dan perlu mendapat sokongan dari pihak sekolah.
Kepentingan kajian
ialah membantu sekolah merangka satu program yang dapat meningkatkan kehadiran
murid kesekolah. Kajian ini terbatas kepada perkara berikut:
Responden hanya kepada murid yang terlibat ponteng sekolah
Lokasi kajian hanya di
SK …………………………….
Pemerhatian dilakukan berdasarkan kelas yang banyak terlibat
masalah ponteng
Masa kajian adalah singkat terhad kepada 8 minggu sahaja.
Senarai masalah:-
Peratus kehadiran murid tidak melepasi 95%. Isu ini adalah
besar kerana pihak sekolah masih lagi belum mencapai KPI Kementerian Pendidikan iaitu
sekurang-kurangnya kehadiran melepasi 95%.
Kadar ponteng dikalangan murid adalah masih tinggi. Terdapat
sebilangan murid yang sering tidak hadir kesekolah. Murid ini adalah murid yang
sama dan kes ini adalah kes berulang.
Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL Contoh laporan sandaran NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Laporan penandarasan NPQEL diwajibkan bagi setiap peserta NPQEL. Laporan penandaarasan disediakan bersasarakan program penandarasan yang telah dibuat disekolah terpilih selama duan minggu.Laporan penandarasan mesti disediakan oleh setiap peserta npqel.
Download Contoh laporan tanda aras NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Download Contoh laporan tanda aras NPQEL
Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL Contoh laporan tanda Aras NPQEL
Semakan SAPS ibubapa
Semakan SAPS ibubapa di pautan ini
https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php
Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.
Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa
https://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/index.php
Semakan SAPS ibubapa ialah sistem apliksi unutk ibubapa melihat markah peperiksaan anak mereka.
Markah boleh lihat melalui SAPS ibubapa ini.
Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa Semakan SAPS ibubapa
GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAH KEPADA MURID SEKOLAH
SURAT PEKELILING IKHTISAS BlL. 12/2004 GARIS PANDUAN UMUM PEMBERIAN KERJA RUMAHKEPADA MURID SEKOLAH
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
(A) PERANCANGAN
i) Pihak sekolah melalui Jawatan Kuasa Kurikulum dan Panitia Mata Pelajaran masing-masing perlulah menyediakan perancangan yang lengkap dan seimbang bagi setiap kelas untuk menjadualkan pemberian kerja rumah.
ii) Perancangan pemberian kerja rumah hendaklah mengambil kira faktor jumlah, jenis atau bentuk, kekerapan, aras kesukaran matapelajaran dan kemampuan murid berkenaan.
iii) Faktor lain seperti masa peperiksaan, hari sukan atau aktiviti kokurikulum, hari kecemerlangan sekolah dan juga hari-hari cuti juga perlu diambil kira dalam merancang pemberian kerja rumah Ini. Pemberian kerja rumah tidak seharusnya tertumpu kepada masa cuti atau hujung minggu sahaja.
iv) Pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu dimaklumkan mengenai peranan, perancangan dan pelaksanaan pemberian kerja rumah oleh pihak sekolah.
(B) PELAKSANAAN
i) Pihak sekolah perlulah memastikan setiap murid diberikan kerja rumah secara berpatutan dan bersesuaian dengan potensi dan kemampuan murid berkenaan.
ii) Pihak sekolah tidak digalakkan menyuruh murid meniru atau menyalin satu persatu soalan latihan atau kesemua pilihan jawapan dari mana-mana sumber seperti sisipan pendidikan akhbar, majalah. buku kerja dan yang sepertinya sebagai tugasan kerja rumah.
iii) Guru kelas boleh menyelaraskan jadual pemberian kerja rumah setiap minggu, bagi setiap mata pelajaran di kelas masing-masing agar setiap guru berpeluang memberikan kerja rumah secara seimbang dan sama rata.
iv) Tempoh masa menyiapkan kerja rumah mestilah mengambil kira faktor kemampuan murid, aras kesukaran mata pelajaran, jenls dan bentuk kerja rumah.
v) Bagi menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan, guru perlu mempelbagaikan bentuk tugasan dan kerja rumah agar tidak hanya tertumpu kepada Iatihan berbentuk kertas dan pensil/pen sahaja.
vi) Penyemakan kerja rumah dengan segera akan memudahkan guru membuat tindaksusul seperti, langkah pemulihan atau pengayaan.
(C) PEMANTAUAN
i) Satu mekanisme hendaklah disediakan supaya jadual pemberian kerja rumah dapat diakses oleh pengetua, guru besar, guru dan murid pada setiap masa. Oleh itu, jadual ini sesuai dipaparkan di setiap bilik darjah. Mekanisme yang disediakan perlu mengambil kira jumlah kerja rumah yang telah/akan diberl kepada murid-murid dalam sebuah kelas untuk sesuatu hari bagi setiap mata pelajaran selain mengambil kira masa yang diperlukan oleh murid untuk menyiapkan sesuatu tugasan atau kerja rumah berkenaan.
ii) Mekanisme ini juga boIeh melibatkan merekod pemberian kerja rumah dalam bentuk catatan/buku yang akan membantu memudahkan pemantauan dibuat secara sistematik dan berkesan.
iii) Pengetua, guru besar dan ketua panitia mata pelajaran hendaklah memantau pelaksanaan jadual ini agar ianya dilaksanakan dengan berkesan.
iv) Pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab memastikan bahawa kerja rumah yang diberikan kepada murid disemak oleh guru yang berkenaan.
Login e prestasi guru
Login e prsetasi di pautan ini https://eprestasi.moe.gov.my/
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
PBPPP adalah penilaian baharu yang memberi fokus kepada elemen pembangunan kompetensi, potensi dan keberhasilan berasaskan gred dan jawatan serta mengambil kira kepelbagaian bidang tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru Login e prestasi guru
Friday, June 16, 2017
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH KERTAS KERJA HARI RAYA AIDIL FITRI PERINGKAT SEKOLAH
PENGENALAN
Dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang
diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada
Jubair bin Nufair r.a katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya,
sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’
(Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”
Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, jil. 5,
ms. 270-271.
OBJEKTIF
Mengingati dan menghayati Hari raya aidil fitri
Menanamkan dan memupuk minat mencintai hari kebesaran islam.
Menghubungkan silaturahim dan bermaafan diantara warga
sekolah sempena hari raya
KUMPULAN SASARAN
Semua warga sk..........................
TARIKH PELAKSANAAN
Tarikh :
Hari:
ATUCARA
08.00 pagi- Murid mengambil tempat
Ucapan Pengerusi majlis
Bacaan doa
Ucapan Guru Besar
Ucapan YDP PIBG
10.40 pagi-Jamuan
Raya
Bersurai
PERUNTUKAN
Pibg/ Sekolah/ kelab guru kakitangan/ sumbangan perseorangan
ANGGARAN BELANJA
Jamuan Murid RM...... X
........... orang = RM
Jamuan Guru/ kakitangan/ tetamu RM..... X ........... orang
= RM
Lain-lain
Jumlah Besar = RM
AJK PELAKSANA
Penasihat:
Pengerusi:
Naib Pengerusi 1:
Setiausaha:
Pembaca Doa:
Juruacara Majlis:
Persiapan Dewan:
Jamuan
Siaraya:
Dokumentasi/ Jurufoto:
Pentas
Buku Program:
Disiplin Dan keselamatan
PENUTUP
Diharap program ini mendapat kerjasama dari semua pihak dan
dapat memberi impak kepada warga sekolah
Wednesday, June 14, 2017
PAJSK ONLINE
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID SILA KE PAUTAN INI https://pajsk.moe.gov.my/index.php
PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID PAJSK ONLINE , UNUTK MARKAH PAJSK ONLINE DAN MARKAH KOKURIKULUM MURID
Saturday, June 10, 2017
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017. Sila layari Sistem NPQEL MPPS .
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 boleh dilakukan melalui Sistem Dalam Talian NPQEL MPPS mulai 11 Julai hingga 11 Ogos 2017.
https://tls.moe.gov.my/login.php
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018 Permohonan NPQEL Ambilan Tahun 2018
Tuesday, May 30, 2017
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 (SKPMg2)
Mewujudkan Fail SKPMg2
Fail induk
Fail Pengurusan Kurikulum/ panitia
Fail Hem
Fail Kokurikulum
Fail Pencerapam PdPc
Tuesday, May 9, 2017
Monday, May 8, 2017
surat makluma gotong royong sekolah
Ibu Bapa / Penjaga
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Murid Tahun 4, 5 DAN 6
SK ..................................................................
Tuan,
MAKLUMAN PROGRAM GOTONG ROYONG SEKOLAH BAGI MURID TAHUNJ 4, 5 DAN 6
Dengan hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Sukacita dimaklumkan, pihak sekolah akan mengadakan program gotong royong sebagaimana ketetapan berikut:-
Tarikh 3 Mei 2017 ( Sabtu)
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi
Tempat : SK
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Pakaian : Pakaian sukan sekolah
3. Kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan, amat kami hargai dan didahului dengan ribuan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Subscribe to:
Posts (Atom)